Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:36 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Astrocafe.ro Cele 84 000 de antidoturi

ro

29 Nov, 2017 09:26 1505 Marime text
ldeea aplicării antidoturilor are o istorie lungă: psihologia budistă susţine că putem înfrunta activ şi ne putem schimba tiparele emoţionale de inadaptare — emoţiile noastre chinuitoare, cum este tradus uneori termenul sanscrit. Într-o formulare budistă clasică se susine că există 84 000 de emoţii chinuitoare. Dar budismul ne asigură că există, de asemenea, 84 000 de antidoturi!

Una dintre principalele strategii constă în cultivarea unei stări de spirit opuse emoţiei chinuitoare. Principiul de bază este următorul: o stare mentală pozitivă tinde să suprime emoţia chinuitoare corespunzătoare; unde este una, nu poate fi şi cealaltă în acelaşi moment. Fiecărei emoţii dezagreabile îi corespunde o emoţie pozitivă, una care o poate înlocui într-o manieră sănătoasă. Furia, de exemplu, poate fi atenuată reflectând asupra bunăvoinţei iubitoare, aroganţa, reflectând asupra umilinţei, iar acceptarea oferă un antidot pentru agitaţie, ca şi pentru alte emoţii dezagreabile.

Budismul măsoară bunăstarea în funcţie de gradul în care mintea noastră este dominată de emoţii chinuitoare sau de emoţii pozitive, care sînt antidoturile primelor. Cultivarea contemplaţiei este un instrument fundamental pentru influenţarea echilibrului dintre stările mentale sănătoase şi cele nesănătoase. Este antidotul universal. Dalai Lama recomandă, ca alt antidot general pentru nefericire, grija faţă de alţii, manifestată în ciuda propriilor noastre probleme.

„Spaţiul conştientizării este îngust, aşa că tristeţea noastră creşte în voie”, spune el: „Dar în clipa în care vă gândiţi să-i ajutaţi pe alţii, mintea se deschide, iar propriile probleme par mai mici.” Din perspectiva psihologiei budiste, starea ideală de sănătate mentală este dobândită atunci când toate emoţiile chinuitoare sunt înlocuite de cele sănătoase, fapt ce reprezintă o marcă a progresului spiritual.

În acest proces de transformare, contemplaţia este cea care înlocuieşte agăţarea, pe de o parte, şi respingerea, pe de alta, permiţîndu-ne să primim cu calm şi deschidere tot ce ajunge în conştiinţă. Din perspectiva budistă, aceste antidoturi nu sunt răspunsuri absolute, ci ele au mai curând o eficienţă relativă, transformând stările negative în stări pozitive. Ceea ce ne poate elibera, de fapt, din captivitatea acestor obiceiuri tenace este capacitatea sporită de înţelegere la care ajungem prin investigare contemplativă.

Antidotul suprem este, desigur, libertatea spirituală deplină — eliberarea. Dar chiar şi pentru aceia dintre noi pe care un astfel de obiectiv măreţ îi atrage, rămâne nerezolvată problema de a face faţă durerii aduse în viaţa noastră de emoţiile chinuitoare şi de tiparele noastre emoţionale. Atâta vreme cât aceste chinuri emoţionale generează suferinţă, este necesară aplicarea antidoturilor.

Atât budismul, cât şi terapia schemei folosesc antidoturile pentru a neutraliza tiparele afective de inadaptare. Paşii pe care îi recomandă Dalai Lama pentru aplicarea antidoturilor în cazul emoţiilor chinuitoare sunt remarcabil de asemănători celor care functionează în cazul schemelor. Mai întâi, trebuie folosită contemplaţia, pentru a conştientiza deplin şi a ilumina emoţia chinuitoare. Al doilea pas constă în aplicarea unui antidot, o alternativă pozitivă la obiceiul mental al emoţiei chinuitoare.

Aceşti paşi îşi găsesc ecoul în începuturile psihologiei moderne, formulate de William James, unul dintre fondatorii ei americani. El a sesizat foarte limpede că a da curs unui obicei negativ înseamnă de fapt a-l perpetua: „Oricine ştie că panica sporeşte cAceşti paşi îşi găsesc ecoul în începuturile psihologiei moderne, formulate de William James, unul dintre fondatorii ei americani. El a sesizat foarte limpede că a da curs unui obicei negativ înseamnă de fapt a-l perpetua: „Oricine ştie că panica sporeşte când zbori cu avionul şi că, dacă dai cale liberă simptomelor furiei, nu faci decît să intensifici acel sentiment”, scria James. „In cazul furiei, e notabil faptul că, prin izbucniri repetate, nu facem decît să ne apropiem de un apogeu al furiei.”


James înţelesese că pentru schimbarea tiparelor emoţionale, cum ar fi, de pildă, un temperament prea violent, antidotul consta în practicarea deliberată a alternativei mai bune: „Refuză să exprimi o pasiune şi ea moare. Numără până la zece înainte de a-ţi manifesta furia şi ea ţi se va părea ridicolă.” În esenţă, James descria o strategie asemănătoare acelor principii din psihologia budistă, care recomandă să acţionăm în mod intenţionat într-o manieră opusă tiparelor negative ale minţii. Reţeta lui pentru schimbare era următoarea: „Dacă dorim să învingem tendinţele emoţionale nedorite din noi, trebuie să parcurgem asiduu şi, în primul rînd, cu sânge rece, paşii acestor dispoziţii contrare pe care preferăm să le cultivăm.”

Tarra Bennet Goleman


Sursa: astrocafe.ro​
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii