Fantome ale trecutului din țara uitată de timp Cursa contra cronometru pentru a salva arhiva secretă a țării
Fantome ale trecutului din țara uitată de timp: Cursa contra cronometru pentru a salva arhiva secretă a țării
12 Feb, 2014 14:04
ZIUA de Constanta
3949
Marime text
Este o lume pe cale de dispariție. Dar descoperirea câtorva cutii într-o cameră de depozitare a unui muzeu județean din România ar putea însemna că cel puțin o înregistrare a culturii românești, pe cale de dispariție, va supraviețui.
Cutiile de plăci fotografice oferă o istorie în imagini ale națiunii, o înregistrare a unui popor și o cultură care, unii se temeau că, vor dispărea fără urmă.
Plăcile de mult pierdute, probabil, istoria vizuală cea mai aprofundată a României, sunt munca de o viață a fotografului, Costică Acsinte.
Acsinte a fotografiat țara din anul 1925 până la moartea sa, în 1984 – o incursiune care se începe în perioada celui de-al doilea război mondial și cuprinde venirea comuniștilor la putere, apoi evoluția statului comunist, care a devastat populația și epuizat economia.
Colecția a dispărut din vederea publică după moartea lui Acsinte, în 1984, până când Cezar Popescu, 38 de ani, a descoperit această cutie care era într-o cameră din spate a Muzeului Judetean Ialomița - expusă la intemperii și a convins muzeul să-l lase să păstreze și să digitalizeze plăcile.
Popescu a început sarcina titanică în luna noiembrie a anului trecut, și de atunci a scanat 1.000 de plăci, având în continuare încă 4.000 de scanat.
Fotografiile alb-negru sunt frumoase, dar dureros de privit, ilustrând o cultură care aproape a dispărut în urma modernizării societății.
"Am văzut clădiri din Slobozia, care nu mai sunt, clădirile [nu] mai există și le puteți vedea în fotografiile lui Costică," a declarat Popescu pentru MailOnline.
Una dintre imaginile sale preferate din colecția ilustrează un vânător - care seamănă izbitor cu Jude Law - cu o pereche de dropii, o pasăre care este acum la limita extincției în România.
În imagini, Popescu spune că obține, de asemenea, o privire scurtă, alb-negru, a unor obiceiuri care au dispărut de mult timp, cum ar fi tradiția ca familia să facă poze la înmormântări.
"Acesta este un obicei care nu se mai practică, aici, în România", a spus el.
Imaginile sunt în cele din urmă, totuși, un portret al poporului român trecut printr-un secol zbuciumat, oferind imagini ale unor copii care se joacă în zăpadă, oameni care beau împreună, familii la locul de muncă, precum și nunți, înmormântări fastuoase, scene din piață, și dansuri.
"Puteți vedea oameni cu adevărat importanți, cum ar fi [Nicolae] Malaxa, care a fost un proprietar de fabrică foarte important în București, sau puteți vedea doar simpli oameni - copii în școli sau colegii [ai lui Acsinte], prietenii lui, tot felul de subiecte. Acestea sunt foarte frumoase ", a spus Popescu.
Această colecție frapantă este incredibil de semnificativă, deoarece oferă o licărire a vieții românești într-o perioadă când națiunea a fost izolată de lume.
România a dispărut din vedere la nivel mondial pentru o mare parte a secolului al XX-lea, după ce a fost plasată sub controlul URSS după al Doilea Război Mondial.
România a suferit foarte mult sub ocupație sovietică. Mii de lideri, intelectuali și disidenți au fost îngropați în lagărele de prizonieri, torturați sau executați. Ca o națiune în mare parte rurală, România a fost prost pregătită pentru industrializarea asupra căreia a insistat URSS și un număr necunoscut de persoane, estimat la zeci de mii, au fost uciși în timpul perioadei de colectivizare agricolă, care a urmat sfârșitul războiului.
În scopul de a plăti înapoi datoria externă semnificativă a României, Nicolae Ceaușescu, președintele al România din 1967 până în 1989, a impus politici economice dure și legi draconice care au asuprit națiunea.
Deși datoria externă a fost plătită în 1989, și Ceaușescu a fost înlăturat în același an, economia românească nu și-a mai revenit și o mare parte a națiunii continuă să sufere de sărăcie cumplită.
Popescu spune că nu știe ce se va descoperi în timp ce lucrează la restul plăcilor. El a descoperit deja poze cu casa regală - fotografii atât ale Reginei Maria, cât și ale regelui Carol al II-lea.
"Până când voi termina scanarea plăcilor, cine știe ce comoară voi găsi?", a spus el.
"Orice poză care poate face istoria mai clară sau care poate lumina un eveniment obscur este importantă ... Aș fi bucuros să aflu că fotografiile lui Costică Acsinte au juca un astfel de rol. Sunt sigur că într-o zi, un istoric va găsi arhiva la fel de interesantă ca și mine ", a spus el.
Popescu știa numele de Costică Acsinte de când era un copil și tatăl său, de asemenea, un fotograf, a lucrat cu unul dintre fiii Acsinte. Așa că, atunci când a văzut unele dintre fotografiile Acsinte de pe cărțile poștale, el a început să le caute pentru colecția sa.
El a descoperit că, după moartea lui Acsinte, colecția a fost achiziționată de către Muzeul Județean Ialomița care a stat nedeschisă într-o cameră de depozitare.
Deși plăcile se degradau rapid din cauza depozitării necorespunzătoare a fost nevoie de mai mulți ani pentru a convinge muzeu să îl lase pe Popescu să păstreze și să prelucreze imaginile.
Într-o intorsatură interesantă, aceste fotografii care de mai mulți ani nu au fost observate de nimeni, și care descriu un mod foarte traditional de viață, sunt acum văzute de mii de persoane din întreaga lume, on-line.
Pe termen lung, el spune că va dona, probabil, întreaga arhivă unei biblioteci, dar acum vreau să termine prelucrarea lor.
Sursa şi galerie completă pe dailymail.co.uk
Cutiile de plăci fotografice oferă o istorie în imagini ale națiunii, o înregistrare a unui popor și o cultură care, unii se temeau că, vor dispărea fără urmă.
Plăcile de mult pierdute, probabil, istoria vizuală cea mai aprofundată a României, sunt munca de o viață a fotografului, Costică Acsinte.
Acsinte a fotografiat țara din anul 1925 până la moartea sa, în 1984 – o incursiune care se începe în perioada celui de-al doilea război mondial și cuprinde venirea comuniștilor la putere, apoi evoluția statului comunist, care a devastat populația și epuizat economia.
Colecția a dispărut din vederea publică după moartea lui Acsinte, în 1984, până când Cezar Popescu, 38 de ani, a descoperit această cutie care era într-o cameră din spate a Muzeului Judetean Ialomița - expusă la intemperii și a convins muzeul să-l lase să păstreze și să digitalizeze plăcile.
Popescu a început sarcina titanică în luna noiembrie a anului trecut, și de atunci a scanat 1.000 de plăci, având în continuare încă 4.000 de scanat.
Fotografiile alb-negru sunt frumoase, dar dureros de privit, ilustrând o cultură care aproape a dispărut în urma modernizării societății.
"Am văzut clădiri din Slobozia, care nu mai sunt, clădirile [nu] mai există și le puteți vedea în fotografiile lui Costică," a declarat Popescu pentru MailOnline.
Una dintre imaginile sale preferate din colecția ilustrează un vânător - care seamănă izbitor cu Jude Law - cu o pereche de dropii, o pasăre care este acum la limita extincției în România.
În imagini, Popescu spune că obține, de asemenea, o privire scurtă, alb-negru, a unor obiceiuri care au dispărut de mult timp, cum ar fi tradiția ca familia să facă poze la înmormântări.
"Acesta este un obicei care nu se mai practică, aici, în România", a spus el.
Imaginile sunt în cele din urmă, totuși, un portret al poporului român trecut printr-un secol zbuciumat, oferind imagini ale unor copii care se joacă în zăpadă, oameni care beau împreună, familii la locul de muncă, precum și nunți, înmormântări fastuoase, scene din piață, și dansuri.
"Puteți vedea oameni cu adevărat importanți, cum ar fi [Nicolae] Malaxa, care a fost un proprietar de fabrică foarte important în București, sau puteți vedea doar simpli oameni - copii în școli sau colegii [ai lui Acsinte], prietenii lui, tot felul de subiecte. Acestea sunt foarte frumoase ", a spus Popescu.
Această colecție frapantă este incredibil de semnificativă, deoarece oferă o licărire a vieții românești într-o perioadă când națiunea a fost izolată de lume.
România a dispărut din vedere la nivel mondial pentru o mare parte a secolului al XX-lea, după ce a fost plasată sub controlul URSS după al Doilea Război Mondial.
România a suferit foarte mult sub ocupație sovietică. Mii de lideri, intelectuali și disidenți au fost îngropați în lagărele de prizonieri, torturați sau executați. Ca o națiune în mare parte rurală, România a fost prost pregătită pentru industrializarea asupra căreia a insistat URSS și un număr necunoscut de persoane, estimat la zeci de mii, au fost uciși în timpul perioadei de colectivizare agricolă, care a urmat sfârșitul războiului.
În scopul de a plăti înapoi datoria externă semnificativă a României, Nicolae Ceaușescu, președintele al România din 1967 până în 1989, a impus politici economice dure și legi draconice care au asuprit națiunea.
Deși datoria externă a fost plătită în 1989, și Ceaușescu a fost înlăturat în același an, economia românească nu și-a mai revenit și o mare parte a națiunii continuă să sufere de sărăcie cumplită.
Popescu spune că nu știe ce se va descoperi în timp ce lucrează la restul plăcilor. El a descoperit deja poze cu casa regală - fotografii atât ale Reginei Maria, cât și ale regelui Carol al II-lea.
"Până când voi termina scanarea plăcilor, cine știe ce comoară voi găsi?", a spus el.
"Orice poză care poate face istoria mai clară sau care poate lumina un eveniment obscur este importantă ... Aș fi bucuros să aflu că fotografiile lui Costică Acsinte au juca un astfel de rol. Sunt sigur că într-o zi, un istoric va găsi arhiva la fel de interesantă ca și mine ", a spus el.
Popescu știa numele de Costică Acsinte de când era un copil și tatăl său, de asemenea, un fotograf, a lucrat cu unul dintre fiii Acsinte. Așa că, atunci când a văzut unele dintre fotografiile Acsinte de pe cărțile poștale, el a început să le caute pentru colecția sa.
El a descoperit că, după moartea lui Acsinte, colecția a fost achiziționată de către Muzeul Județean Ialomița care a stat nedeschisă într-o cameră de depozitare.
Deși plăcile se degradau rapid din cauza depozitării necorespunzătoare a fost nevoie de mai mulți ani pentru a convinge muzeu să îl lase pe Popescu să păstreze și să prelucreze imaginile.
Într-o intorsatură interesantă, aceste fotografii care de mai mulți ani nu au fost observate de nimeni, și care descriu un mod foarte traditional de viață, sunt acum văzute de mii de persoane din întreaga lume, on-line.
Pe termen lung, el spune că va dona, probabil, întreaga arhivă unei biblioteci, dar acum vreau să termine prelucrarea lor.
Sursa şi galerie completă pe dailymail.co.uk
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii