Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
04:00 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Alergiile și intoleranțele, noua „sperietoare“ din viața noastră

ro

28 Jan, 2022 00:00 2135 Marime text

 
 
 
 
 
 
 
Faptul că numărul alergiilor și intoleranțelor a crescut, este incontestabil.  Însă întrebarea esențială ar fi: ce-a fost mai întâi, oul sau găina?
 
 
Pentru că a prezenta alergiile și intoleranțele ca pe o consecință a faptului că nu știm să mâncăm sănătos mi se pare o greșeală.
 
 
În ultima vreme au apărut o mulțime de “asociații” și “academii” preocupate de educația și starea noastră de bine. În spatele lor se află câteodată medici și de cele mai multe ori persoane pricepute în psihologie, publicitate și comunicare.

 
 
De curând am primit un astfel de pliant adresat educației populației, dar și a celor din industria hotelieră/turism/restaurante privind riscul de alergii și intoleranțe în alimentația publică. Cum erau prezentate informațiile? După părerea mea alarmist și neclar, scrie medicul Mihaela Bilic pe pagina ei de Facebook.
 
 
În momentul în care spui că 1 din 10 oameni au alergii, lași senzația că alergia e mai degrabă o normalitate, ceva atât de frecvent încât trebuie luate măsuri de Sănătate publică.
 
 
Apoi erau prezentați principalii 5 alergeni din România, identificați empiric de respectiva asociație pe baza unui chestionar!?

 
 
Pe lângă ușurința cu care sunt lansate astfel de afirmații, se face o confuzie gravă între alergii și intoleranțe. După cunoștințele mele nu există alergii la produsele lactate, ci doar intoleranțe  cauzate deficitul de lactază. Alergie la proteinele din lapte au doar unii bebeluși sau copii mici, însă ea dispare definitiv odată cu înaintarea în vârstă.  Și glutenul are același mecanism, în cazul lui e vorba fie de boala celiacă (pentru care există diagnostic clar), fie de o intoleranță relativă confirmată prin teste mai mult sau mai puțin exacte.
 
 
 
A pune alergia la nuci, alune și proteinele din ou pe același plan cu intoleranta la lactoză și gluten mi se pare o greșeală. La fel cum exagerat mi se pare și avertismentul făcut la adresa celor din alimentația publică în legătură cu seriozitatea acestor alergii.
 
 
 
Nu vreau să minimalizez riscul la care se supun persoanele ce se știu alergice atunci când cumpără sau comandă produse alimentare. Cu siguranță atât ei, cât și bucătarii/producătorii de mâncare sunt obligați să facă aceste mențiuni și să le ia în serios.  Însă a considera că intrarea într-un restaurant sau magazin alimentar este un risc vital și că lucrătorii din aceste instituții trebuie să se comporte ca într-o secție de Terapie intensivă- să știe să acorde primul ajutor în loc să gătească- mi se pare prea mult,  a mai precizat medicul nutriționist.
 
 
Nu de panică au nevoie oamenii, nu de acuzații suplimentare în legătură cu mâncarea, nu așa vom reuși să-i vindecăm, să-i echilibrăm.  Mai ales că alergiile trădează mai degrabă un dezechilibru la nivelul sistemului imunitar, o confuzie în mecanismele de apărare ale organismului care duce la reacții aberante, împotriva unor factori care până deunăzi erau considerați ca fiind normali/benigni.
 
 
 
Răul e în interior și niciun caz nu se tratează cu dietă și nu se descoperă cu analize medicale costisitoare. Alergia sau intoleranța nu e cauza, ci rezultatul unui organism debusolat, pe care nu-l “reparăm” ducându-l din doctor în doctor și din analiză în analiză, adaugă Mihaela Bilic.  
 

Medicina știe mult prea puțin despre cauzele alergiilor, suntem mai degrabă spectatori la reacția inflamatorie dramatică pe care corpul nostru poate să o declanșeze în câteva minute .
 
 
 
Însă viața nu poate fi trăită fiindu-ne frică de mâncare și nici căutând în ea vinovatul pentru tot răul de care suferim. Iar cei ce lucrează în alimentația publică trebuie să ne ofere mâncare gustoasă, făcută cu plăcere și energie pozitivă- altfel alimentele nu ne fac bine. Cine este alergic știe să se păzească atunci când mănâncă într-un spațiu public, chiar dacă asta înseamnă evitarea multor preparate.
 
 
Cu siguranță relația dintre client și bucătar este bazată pe încredere și respect reciproc, pe lângă legislația care reglementează toate aspectele legate de alergeni. Nu este nevoie, cred eu, să rigidizăm și mai mult experiențele culinare, pentru că riscăm să le transformăm în experiențe medicale. Și atunci vom fi cu toții nu doar alergici, ci și bolnavi psihic.
 
 
 
Sursa foto: Pexels
 
 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii