Colegiul Medicilor este de altă părere Şeful Corpului de Control al Guvernului - Sponsorizările unor medici reprezintă conflict de interese
Colegiul Medicilor este de altă părere: Şeful Corpului de Control al Guvernului - Sponsorizările unor medici
21 Jun, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
2563
Marime text
Şeful Corpului de Control al premierului ar fi de acord cu o eventuală interzicere a sponsorizărilor pe care le primesc medicii de la firmele farmaceutice. Valentin Mircea consideră că astfel de relaţii între medici şi firmele de medicamente reprezintă „cel puţin conflict de interese”.
Peste 160 de milioane lei au ajuns, în 2014, de la 90 de companii farmaceutice la cadre medicale și asociațiile profesionale ale acestora. Aşa cum arătam într-o serie de materiale publicate zilele trecute, banii au ajuns la medicii constănţeni sub diferite forme: servicii de consultanță, onorarii pentru diferite activități sau participarea la evenimente naționale și internaționale care aduc medicilor punctele de educaţie medicală continuă cerute de lege.
Şeful Corpului de Control al premierului nu este însă de acord cu astfel de sponsorizări, după cum a declarat într-un interviu la o televiziune naţională de ştiri. „E cel puţin conflict de interese. Adică nu poți fi obiectiv, ca medic, să prescrii cel mai bun medicament în momentul în care o companie farmaceutică ți-a finanțat deplasarea la un congres. Este un fenomen larg şi, dacă vreţi, tocmai asta e şi problema. În orice industrie există colaborări între specialiști și companiile implicate, dar de aici până la a sponsoriza orice medic de familie sau farmacist, lucrurile par să o fi luat-o razna”, spune Valentin Mircea, şeful Corpului de Control al premierului.
Informaţiile despre sponsorizările făcute în sistemul medical se vor publica trimestrial, pentru anul anterior, pe site-ul ANMDM, pe site-ul beneficiarilor şi pe pagina oficială a firmelor de medicamente care au făcut sponsorizările, potrivit alineatului 6 al articolului 35 din normele recent publicate de Ministerul Sănătăţii.
Citeşte şi
Medici prinşi la mijloc între numărul de credite de educaţie şi sponsorizările companiilor farmaceutice (III)
Update! Şeful Secţiei de Cardiologie, Raluca Parepa, a plecat la un congres medical pe banii companiei Berlin-Chemie (II)
Cadre medicale, plătite de Bayer SRL şi de Baxter Healthcare
Medic hematolog constănţean, sponsorizat de o firmă de medicamente pentru deplasări în străinătate (documente)
(1) Sub incidenţa acestei prevederi intră manifestările medicale cu caracter local, regional, naţional sau internaţional. Acestea sunt forme de publicitate adresate doar profesioniştilor în domeniul sănătăţii şi, prin urmare, deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă (DAPP) sau reprezentanţii acestora trebuie să notifice ANMDM înainte ca manifestarea medicală să aibă loc, cu privire la următoarele aspecte:
- tipul de eveniment la care participă DAPP;
- materialele care vor fi distribuite în cadrul manifestării;
- informaţiile medicale furnizate în cadrul acestor manifestări - setul de slide-uri care fac referire la caracteristicile produsului, şi nu întreaga prezentare;
- specialiştii români care participă şi prezintă informaţii medicale care fac referire la caracteristicile unui produs, în cadrul manifestărilor internaţionale, trebuie să notifice setul de slide-uri care fac referire la caracteristicile produsului, şi nu întreaga prezentare;
- obiectele promoţionale distribuite (se enumeră);
- specialităţile profesioniştilor în domeniul sănătăţii cărora le sunt adresate informaţiile.
(3) Dacă în cadrul unei campanii publicitare a unui medicament se foloseşte un set de studii, este suficientă notificarea unică, la începutul campaniei, însoţită de un plan al tuturor manifestărilor din cadrul campaniei.
(4) În cazul în care în cadrul acestor manifestări se oferă premii, acestea trebuie să aibă o valoare mică şi să nu fie condiţionate de prescrierea unui medicament.
(5) Notificarea se face cu zece zile înaintea desfăşurării evenimentului.
(1) Programele iniţiate de către deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă (DAPP) sau de reprezentanţii legali ai acestora cu scopul de a oferi sponsorizare pentru activităţi de cercetare ştiinţifică, vizite de studiu etc. sunt permise cu condiţia ca acestea:
- să nu implice elemente cu caracter promoţional legate de un medicament;
- să nu fie condiţionate de prescrierea unui medicament sau de stimularea prescrierii unui
medicament.
(2) Furnizarea de bunuri şi servicii către spitale sau alte instituţii din domeniul asistenţei medicale:
- trebuie să vizeze beneficiul pacienţilor;
- nu trebuie să fie condiţionată de prescrierea, stimularea prescrierii sau distribuirea unui medicament;
- nu trebuie să facă referire la un medicament.
Activitatea de sponsorizare în domeniul medical se desfăşoară în mod transparent, în condiţiile legii. Participarea medicilor la manifestările interne şi internaţionale reprezintă una dintre modalităţile cele mai eficiente de informare asupra metodelor moderne de diagnostic şi tratament şi se concretizează în îmbunătăţirea calităţii actului medical, spre beneficiul incontestabil al pacienţilor. Oportunitatea sponsorizării este justificată de obligativitatea medicilor de a-şi ridica permanent nivelul profesional. Costurile reale ale participanţilor, mai ales la manifestările internaţionale, sunt mai mult decât prohibitive pentru posibilităţile financiare reale ale celei mai mari părţi dintre medici”. Comunicatul este semnat de preşedintele Colegiului Medicilor, filiala Constanţa, dr. Gabriela Dascăl.
Peste 160 de milioane lei au ajuns, în 2014, de la 90 de companii farmaceutice la cadre medicale și asociațiile profesionale ale acestora. Aşa cum arătam într-o serie de materiale publicate zilele trecute, banii au ajuns la medicii constănţeni sub diferite forme: servicii de consultanță, onorarii pentru diferite activități sau participarea la evenimente naționale și internaționale care aduc medicilor punctele de educaţie medicală continuă cerute de lege.
Şeful Corpului de Control al premierului nu este însă de acord cu astfel de sponsorizări, după cum a declarat într-un interviu la o televiziune naţională de ştiri. „E cel puţin conflict de interese. Adică nu poți fi obiectiv, ca medic, să prescrii cel mai bun medicament în momentul în care o companie farmaceutică ți-a finanțat deplasarea la un congres. Este un fenomen larg şi, dacă vreţi, tocmai asta e şi problema. În orice industrie există colaborări între specialiști și companiile implicate, dar de aici până la a sponsoriza orice medic de familie sau farmacist, lucrurile par să o fi luat-o razna”, spune Valentin Mircea, şeful Corpului de Control al premierului.
Contractele sunt verificate acum de inspectorii guvernamentali
În prezent, legea privind reforma în domeniul sănătăţii spune clar că „exercitarea profesiei de medic este incompatibilă cu calitatea de angajat sau colaborator al unităților de producție ori de distribuție de produse farmaceutice sau materiale sanitare”. Încă de anul trecut, prin lege, medicii sunt obligaţi să declare sponsorizările primite de la firmele de medicamente. Sponsorizările făcute în cursul anului 2014 de firmele de medicamente sunt deja făcute publice pe site-ul Agenţiei Naţionale a Medicamentului şi a Dispozitivelor Medicale (AMMDM). Potrivit legii, producătorii de medicamente, deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă sau reprezentanţii acestora în România, distribuitorii angro şi en detail de medicamente, dispozitive medicale şi materiale sanitare au obligaţia să declare la AMMDM toate sponsorizările, precum şi orice alte cheltuieli suportate pentru medici, asistenţi medicali, organizaţii profesionale, organizaţii de pacienţi şi orice alt tip de organizaţii care au activităţi în domeniul sănătăţii. Corelativ, medicii, asistenţii medicali, organizaţiile profesionale, organizaţiile de pacienţi şi orice alt tip de organizaţii care au activităţi în domeniul sănătăţii au obligaţia, prin lege, să declare la ANMDM toate sponsorizările primite.Informaţiile despre sponsorizările făcute în sistemul medical se vor publica trimestrial, pentru anul anterior, pe site-ul ANMDM, pe site-ul beneficiarilor şi pe pagina oficială a firmelor de medicamente care au făcut sponsorizările, potrivit alineatului 6 al articolului 35 din normele recent publicate de Ministerul Sănătăţii.
Citeşte şi
Medici prinşi la mijloc între numărul de credite de educaţie şi sponsorizările companiilor farmaceutice (III)
Update! Şeful Secţiei de Cardiologie, Raluca Parepa, a plecat la un congres medical pe banii companiei Berlin-Chemie (II)
Cadre medicale, plătite de Bayer SRL şi de Baxter Healthcare
Medic hematolog constănţean, sponsorizat de o firmă de medicamente pentru deplasări în străinătate (documente)
În ce condiţii pot sponsoriza firmele de medicamente participarea medicilor la congrese medicale organizate în ţară sau la nivel internaţional
Art. 37(1) Sub incidenţa acestei prevederi intră manifestările medicale cu caracter local, regional, naţional sau internaţional. Acestea sunt forme de publicitate adresate doar profesioniştilor în domeniul sănătăţii şi, prin urmare, deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă (DAPP) sau reprezentanţii acestora trebuie să notifice ANMDM înainte ca manifestarea medicală să aibă loc, cu privire la următoarele aspecte:
- tipul de eveniment la care participă DAPP;
- materialele care vor fi distribuite în cadrul manifestării;
- informaţiile medicale furnizate în cadrul acestor manifestări - setul de slide-uri care fac referire la caracteristicile produsului, şi nu întreaga prezentare;
- specialiştii români care participă şi prezintă informaţii medicale care fac referire la caracteristicile unui produs, în cadrul manifestărilor internaţionale, trebuie să notifice setul de slide-uri care fac referire la caracteristicile produsului, şi nu întreaga prezentare;
- obiectele promoţionale distribuite (se enumeră);
- specialităţile profesioniştilor în domeniul sănătăţii cărora le sunt adresate informaţiile.
(3) Dacă în cadrul unei campanii publicitare a unui medicament se foloseşte un set de studii, este suficientă notificarea unică, la începutul campaniei, însoţită de un plan al tuturor manifestărilor din cadrul campaniei.
(4) În cazul în care în cadrul acestor manifestări se oferă premii, acestea trebuie să aibă o valoare mică şi să nu fie condiţionate de prescrierea unui medicament.
(5) Notificarea se face cu zece zile înaintea desfăşurării evenimentului.
În ce condiţii firmele de medicamente vor plăti vizitele de studiu şi cercetările ştiinţifice ale medicilor
Art. 36 din normele de aplicare a legii:(1) Programele iniţiate de către deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă (DAPP) sau de reprezentanţii legali ai acestora cu scopul de a oferi sponsorizare pentru activităţi de cercetare ştiinţifică, vizite de studiu etc. sunt permise cu condiţia ca acestea:
- să nu implice elemente cu caracter promoţional legate de un medicament;
- să nu fie condiţionate de prescrierea unui medicament sau de stimularea prescrierii unui
medicament.
(2) Furnizarea de bunuri şi servicii către spitale sau alte instituţii din domeniul asistenţei medicale:
- trebuie să vizeze beneficiul pacienţilor;
- nu trebuie să fie condiţionată de prescrierea, stimularea prescrierii sau distribuirea unui medicament;
- nu trebuie să facă referire la un medicament.
Colegiul Medicilor, despre sponsorizarea medicilor de către firme şi alte organizaţii
„Având în vedere materialele de presă cu privire la sponsorizarea medicilor de către firme şi alte organizaţii, puse în discuţia şedinţei de Birou Executiv al Consiliului Judeţean al Colegiului Medicilor Constanţa, din data de 14.06.2016, Biroul Judeţean consideră că sponsorizarea medicilor pentru participarea la manifestările ştiinţifice interne şi internaţionale este un act absolut legal, dublat de un contract de sponsorizare între părţi, în care nu apare nicio precizare legată de prescrierea preferenţială de către medicul sponsorizat a anumitor medicamente sau materiale sanitare sau dispozitive medicale.Activitatea de sponsorizare în domeniul medical se desfăşoară în mod transparent, în condiţiile legii. Participarea medicilor la manifestările interne şi internaţionale reprezintă una dintre modalităţile cele mai eficiente de informare asupra metodelor moderne de diagnostic şi tratament şi se concretizează în îmbunătăţirea calităţii actului medical, spre beneficiul incontestabil al pacienţilor. Oportunitatea sponsorizării este justificată de obligativitatea medicilor de a-şi ridica permanent nivelul profesional. Costurile reale ale participanţilor, mai ales la manifestările internaţionale, sunt mai mult decât prohibitive pentru posibilităţile financiare reale ale celei mai mari părţi dintre medici”. Comunicatul este semnat de preşedintele Colegiului Medicilor, filiala Constanţa, dr. Gabriela Dascăl.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii