Lumea marinarilor Cum au petrecut marinarii acum 100 de ani!
Lumea marinarilor: Cum au petrecut marinarii acum 100 de ani!
14 Aug, 2024 17:00
ZIUA de Constanta
732
Marime text
- Bricul “Mircea” și “Regele Carol I” – vedetele celor două flote
Vaporul Regele Carol I în portul Constanța
Cel mai important eveniment al anului a fost reintrarea în serviciu, la 16 august 1924, a bricului “Mircea”, după un deceniu în care a fost dezarmat.
Bricul “Mircea”
Faimosul velier-școală a revenit în portul Constanța la 21 august, după reparațiile efectuate în Arsenalul Marinei de la Galați.
La comanda bricului se afla locotenent-comandorul Gheorghe Dumitrescu, viitor contraamiral și atașat militar și naval în Anglia și acreditat atașat naval în Franța și Italia, cel care, în anul 1910, făcea parte din echipajul primului nostru velier-școală, ca ofițer cu Timonieria și Navigația.
Astfel, la bordul său,contraamiralul Vasile Scodrea, comandantul Diviziei de Mare, și-a primit invitații cu toate onorurile marinărești la sărbătoarea patronului Marinei.
Memoria arhivei
În Registrul istoric al Diviziei de Mare, evenimentul este consemnat lapidar: “28 august. La ora 11 se oficiază un Te-Deum pentru Marină, de preotul garnizoanei, la bordul bricului «Mircea», la care iau parte dl. contraamiral Vasile Scodrea, comandantul Diviziei de Mare, dl. general de divizie Nicolae Uică, comandantul Diviziei de Infanterie, înconjuraţi de autorităţile superioare, civile, militare, consulare şi toţi ofiţerii de marină.
După amiază încep tradiţionalele serbări nautice, timpul e relativ bun; către orele 18 începe să se întunece cerul şi să bată vântul.”.
Sugestia presei locale
Ziarul “Dacia” este mult mai generos în redarea celui mai important eveniment estival al Constanței.
Sub titlul „Serbarea nautică”, pe prima pagină a ediției de sâmbătă, 30 august 1924, reporterul său consemna: “Conform tradiţiei - aflăm de pe prima pagină a ziarului “Dacia”din 30 august 1924 - Ziua Sfintei Marii a dat prilejul Yacht Clubului, Societăţii Marinarilor Civili «Regina Elisabeta» şi Marinei Militare să sărbătorească patronul tuturor marinarilor printr-o frumoasă serbare nautică şi veneţiană, desfăşurată în rada portului nostru.
Încă de la ora 02.30 p.m., o mare mulţime de spectatori se îndreaptă spre port.
Careul de exerciţii era format, de o parte, de cheul nou construit şi, de alte părţi, de bricul «Mircea», vas pe care au asistat la serbare P.S.S. Episcopul Ilarie, contraamiralul Vasile Scodrea, generalul Uică, prefectul Nicolae T. Negulescu şi persoanele anume invitate de Yacht Clubul Regal Român, şi vasul «Regele Carol», pe care au luat loc invitaţii Societăţii Marinarilor Civili.
Programul serbării a fost început de trei lovituri de tun, după care au urmat curse de bărci militare şi de lotci de pescari cu câte 3, 2 şi 1 ramă, salturi în apă, watter polo, exerciţii de scafandrieri, curse de dandy, exerciţii de trapez și inele, curse de bărci fără rame, curse de înot, topogan,sărituri cu bicicleta în mare, şcondru miraculos cu purcel, prinderea norocului pe apă, vânătoare de raţe şi explozii marine şi altele.
După care pe bordul bricului «Mircea», domnul contraamiral Scodrea a împărţit premiile.
Seara, după ora 09.00, programul a continuat cu coruri, tablouri alegorice, dansuri, piramide, jocuri de lumini, serbarea veneţiană, serenade, lupta de la Şedulbar, jocuri de lumini feerice, cascade de luminăşi jocuri de artificii.
În tot timpul serbării, pe bordul bricului «Mircea» muzica militară a Regimentului 34 Infanterie a distrat asistenţa.
Sub supravegherea comisarilor de ordine, ofiţeri din Marina Militară, serbarea a decurs fără să se întâmple vreun accident, careul însă fiind prea mare, n-au putut fi văzute toate numerele din program, nici de către persoanele îmbarcate pe vasele oficiale.
Poate că în viitor se va ţine seamă de această observaţie ce o facem.”.
Bibliografie:
Cel mai important eveniment al anului a fost reintrarea în serviciu, la 16 august 1924, a bricului “Mircea”, după un deceniu în care a fost dezarmat.
Bricul “Mircea”
Faimosul velier-școală a revenit în portul Constanța la 21 august, după reparațiile efectuate în Arsenalul Marinei de la Galați.
La comanda bricului se afla locotenent-comandorul Gheorghe Dumitrescu, viitor contraamiral și atașat militar și naval în Anglia și acreditat atașat naval în Franța și Italia, cel care, în anul 1910, făcea parte din echipajul primului nostru velier-școală, ca ofițer cu Timonieria și Navigația.
Astfel, la bordul său,contraamiralul Vasile Scodrea, comandantul Diviziei de Mare, și-a primit invitații cu toate onorurile marinărești la sărbătoarea patronului Marinei.
Memoria arhivei
În Registrul istoric al Diviziei de Mare, evenimentul este consemnat lapidar: “28 august. La ora 11 se oficiază un Te-Deum pentru Marină, de preotul garnizoanei, la bordul bricului «Mircea», la care iau parte dl. contraamiral Vasile Scodrea, comandantul Diviziei de Mare, dl. general de divizie Nicolae Uică, comandantul Diviziei de Infanterie, înconjuraţi de autorităţile superioare, civile, militare, consulare şi toţi ofiţerii de marină.
După amiază încep tradiţionalele serbări nautice, timpul e relativ bun; către orele 18 începe să se întunece cerul şi să bată vântul.”.
Sugestia presei locale
Ziarul “Dacia” este mult mai generos în redarea celui mai important eveniment estival al Constanței.
Sub titlul „Serbarea nautică”, pe prima pagină a ediției de sâmbătă, 30 august 1924, reporterul său consemna: “Conform tradiţiei - aflăm de pe prima pagină a ziarului “Dacia”din 30 august 1924 - Ziua Sfintei Marii a dat prilejul Yacht Clubului, Societăţii Marinarilor Civili «Regina Elisabeta» şi Marinei Militare să sărbătorească patronul tuturor marinarilor printr-o frumoasă serbare nautică şi veneţiană, desfăşurată în rada portului nostru.
Încă de la ora 02.30 p.m., o mare mulţime de spectatori se îndreaptă spre port.
Careul de exerciţii era format, de o parte, de cheul nou construit şi, de alte părţi, de bricul «Mircea», vas pe care au asistat la serbare P.S.S. Episcopul Ilarie, contraamiralul Vasile Scodrea, generalul Uică, prefectul Nicolae T. Negulescu şi persoanele anume invitate de Yacht Clubul Regal Român, şi vasul «Regele Carol», pe care au luat loc invitaţii Societăţii Marinarilor Civili.
Programul serbării a fost început de trei lovituri de tun, după care au urmat curse de bărci militare şi de lotci de pescari cu câte 3, 2 şi 1 ramă, salturi în apă, watter polo, exerciţii de scafandrieri, curse de dandy, exerciţii de trapez și inele, curse de bărci fără rame, curse de înot, topogan,sărituri cu bicicleta în mare, şcondru miraculos cu purcel, prinderea norocului pe apă, vânătoare de raţe şi explozii marine şi altele.
După care pe bordul bricului «Mircea», domnul contraamiral Scodrea a împărţit premiile.
Seara, după ora 09.00, programul a continuat cu coruri, tablouri alegorice, dansuri, piramide, jocuri de lumini, serbarea veneţiană, serenade, lupta de la Şedulbar, jocuri de lumini feerice, cascade de luminăşi jocuri de artificii.
În tot timpul serbării, pe bordul bricului «Mircea» muzica militară a Regimentului 34 Infanterie a distrat asistenţa.
Sub supravegherea comisarilor de ordine, ofiţeri din Marina Militară, serbarea a decurs fără să se întâmple vreun accident, careul însă fiind prea mare, n-au putut fi văzute toate numerele din program, nici de către persoanele îmbarcate pe vasele oficiale.
Poate că în viitor se va ţine seamă de această observaţie ce o facem.”.
Bibliografie:
- Marian Moșneagu, „Ziua Marinei la români”, Editura Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, Constanța, 2002
- Registrul istoric al Diviziei de Mare 1901-1934
Sursa foto: Colecția Marian Moșneagu
Despre Marian Moşneagu
Comandorul (r) dr. Marian Moşneagu s-a născut la 29 iunie 1961, în comuna suceveană Boroaia, „în pridvorul Bucovinei”, însă în 1976 destinul i-a călăuzit pașii spre Liceul Militar de Marină „Alexandru Ioan Cuza” din Constanţa. A urmat apoi cursurile Institutului „Mircea cel Bătrân” (1980-1984) şi ale Facultăţii de Litere, Istorie, Drept şi Teologie, specializarea Istorie, din cadrul Universităţii „Ovidius” Constanţa (1995-1998), unde a finalizat și studiile aprofundate (1999). Ulterior, a devenit doctor în Istorie, la Universitatea din Craiova (2004). La numai 40 de ani a devenit cel mai tânăr director al Muzeului Marinei Române (2001-2006) şi primul ofițer de marină şef al Serviciului Istoric al Armatei (2007-2016).
Este autor al lucrărilor „Ziua Marinei la români” (2002), „Cultul apelor la români” (2004), „Politica navală postbelică a României (1944-1958)” (ediţia I 2005, ediţia a II-a 2006), „Odiseea navei-şcoală «Constanţa»” (2004), „Regele şi Regina Mării Negre. File din istoricul distrugătoarelor & fregatelor «Regele Ferdinand» şi «Regina Maria»” (2006), „O istorie tragică a Marinei Comerciale Române” (2006), „Dicţionarul marinarilor români” (2008), „Eroii Marinei Române” (2009), „Elita Marinei Regale Române în rezistenţa anticomunistă” (2010), „Presa Marinei Române. Dicţionar bibliografic” (2011), „Crucişătorul «Elisabeta» în campanie” (2012), „Serviciul Istoric al Armatei în slujba culturii naţionale” (2013), „Fregata-amiral «Mărăşeşti»” (2014), „Uniformele Forţelor Navale Române” (2016), „Şefii Statului Major al Forţelor Navale. Enciclopedie” (2016), „Amiralii României. Dicționar enciclopedic” (2017), „Cavalerii Mării Negre. Ofițeri de marină distinși cu Ordinul Militar «Mihai Viteazul»” (2019), „Armata Română pe frontul Canalului Dunăre-Marea Neagră” (2020) și „Legendele «Albatrosului»” (2021) și coautor al altor 30 de albume, ghiduri, dicționare, enciclopedii, monografii și culegeri de documente. Este membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România (1992) și al Comisiei Române de Istorie Militară (1999) și redactor-șef al revistelor „Cap Compas”, „Magazin Nautic” și „Misiunea”.
Citește și:
Lumea marinarilor: Să-i dăm onorul lui Ispas! Astăzi ar fi împlinit 90 de ani! (GALERIE FOTO)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii