Ziua Portului Constanta la Belgrad
Ziua Portului Constanta la Belgrad24 septembrie 2009
Ziua Portului Constanţa la Belgrad
Astăzi, 24 septembrie 2009, în capitala Serbiei, s-a desfăşurat, a doua ediţie a evenimentului ,”Ziua Portului Constanţa la Belgrad”.
Prima ediţie a avut loc în anul 2007 şi s-a bucurat de interesul mediului de afaceri sârb. Rolul acestei acţiuni este de a promova oportunităţile Portului Constanţa şi de a identifica cele mai potrivite căi de colaborare cu firmele sârbe.
La întâlnirea cu oamenii de afaceri au fost prezenţi directorul general al Companiei Naţionale „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa, Ioan Bălan, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Marin Anton, directorul comercial al CN APM SA, Andreea Nistor.
La manifestare au fost prezenţi 150 de reprezentanţi ai firmelor din România, Serbia, Croaţia şi Bosnia.
Directorul general Ioan Bălan a subliniat faptul că în ultimii ani cooperarea dintre porturile sârbe şi portul Constanţa s-a dezvoltat considerabil, fiind pe un trend ascendent, în beneficiul ambelor părţi.
Vizita preşedintelui Serbiei, Boris Tadici, în portul Constanţa a dat un semnal în plus mediului de afaceri sârb despre potenţialul portului şi oportunităţile sale de afaceri.
„Colaborarea noastră poate fi însă şi mai strânsă cu scopul comun de a creşte traficul de mărfuri între cele două ţări. Portul Constanţa este o veritabilă poartă către Marea Neagră pentru ţările din Europa Centrală şi de Est.”, a spus Ioan Bălan, directorul general al CN APM SA Constanţa.
Ionel Constantin, însărcinatul cu afaceri al Ambasadei României la Belgrad, a apreciat iniţiativa portului Constanţa de a aduce, împreună, oameni de afaceri din România şi din Serbia, la un eveniment care devine o tradiţie şi care dă posibilitatea de a fi descoperite noi sectoare şi moduri de a extinde relaţiile economice dintre cele două ţări.
Anul 2008 este un bun exemplu de a evidenţia potenţialul colaborării între România şi Serbia, volumul schimburilor comerciale înregistrând, în premieră, peste un milliard de dolari, o creştere cu 39% faţă de anul anterior.
Priorităţile Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din domeniul căi navigabile interioare au fost prezentate de Marin Anton, secretar de stat. Acestea sunt axate pe realizarea proiectelor de asigurare a adâncimilor minime de navigaţie de 2,5 m, pe toată perioada anului, continuarea lucrărilor de consolidare a malurilor pe Canalul Dunăre – Marea Neagră şi Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari, creşterea eficienţei şi siguranţei transportului naval prin dezvoltarea serviciului de informare fluvială.
Punctul de interes al evenimentului l-a constituit prezentarea portului Constanţa, susţinută de directorul general al CN APM SA Constanţa, Ioan Bălan.
Acesta a spus că traficul total de mărfuri între portul Constanţa şi porturile sârbeşti în primele 8 luni ale acestui an, depăşeşte 1,5 milioane tone, 720.000 tone reprezentând cereale.
S-a subliniat faptul că Dunărea este cea mai avantajoasă rută de transport între Serbia şi porturile maritime, iar portul Constanţa a deservit, de-a lungul timpului, în mod eficient fluxurile de mărfuri care vin şi pleacă spre ţările Europei Centrale şi de Est.
„Cu o capacitate anuală de operare de 120 milioane tone, Constanţa este un nod de tranzit major pentru toate tipurile de nave. Traficul total înregistrat în 2008, de aproape 62 milioane tone mărfuri, reprezintă doar jumătate din capacitatea de operare a portului. În cazul traficului de containere, de 1,4 milioane TEU în 2008, portul Constanţa îşi menţine poziţia de lider, ca cel mai important hub de la Marea Neagră. În ultimele 9 luni, portul Constanţa a înregistrat cea mai spectaculoasă creştere de trafic pentru cereale, atingând peste 7 milioane tone. Tranzitul cerealelor prin portul Constanţa a crescut cu circa 300%.”, a declarat Ioan Bălan.
Directorul general al CN APM SA Constanţa le-a spus participanţilor sârbi despre proiectul COLD, care se referă la înfiinţarea unei linii directe de containere între porturile austriece şi Portul Constanţa. De asemenea, Ioan Bălan a subliniat faptul că aceste linii de transport sunt susţinute puternic de Uniunea Europeană, cu scopul de a se descongestiona transportul rutier, prin mutarea traficului pe calea ferată şi pe apele interioare.
Oamenii de afaceri au putut cunoaşte cu această ocazie proiectele de investiţii din Portul Constanţa, stadiul lor de derulare precum şi costurile acestora, evidenţiindu-se modul în care se vor îmbunătăţi condiţiile pentru operatorii şi firmele care au activitate în port. Au fost promovate cele 3 proiecte foarte importante ale administraţiei portuare: finalizarea digului de larg cu 1050 m, dezvoltarea capacităţii feroviare în zona fluvio-maritimă şi construirea unui pod peste Canalul Dunăre – Marea Neagră în Portul Constanţa.
„Recenta iniţiativă promovată de România pentru crearea unei strategii pentru zona Dunării la nivel Uniunii Europene a fost primită cu interes de Comisia Europeană, care are mandatul de a realiza acest obiectiv. Un punct de interes al strategiei este chiar întărirea cooperării între ţările riverane Dunării, România şi Serbia fiind incluse.” a precizat directorul general al CN APM SA Constanţa.
Sinisa Bubnjevic, reprezentantul oraşului Novi Sad, a subliniat punctele comune ale celor două ţări, Dunărea fiind unul dintre ele. Recent, oraşul Novi Sad a semnat un protocol cu parteneri chinezi, iar în acest context, portul Constanţa poate juca un rol foarte important în trazitul de mărfuri din Serbia .
Portul Constanţa s-a impus ca un factor important în dezvoltarea colaborării regionale, având un rol major în atragerea de investiţii în Serbia.
La ,,Ziua Portului Constanţa la Belgrad” au mai participat reprezentanţii porturilor Belgrad şi Novi Sad (Serbia), Brcko (Bosnia) şi Vukovar (Croaţia).
DIRECTOR GENERAL,
Ioan BĂLAN
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp