Ziua Portului Constanta, la Krems - 23.04.2009
Ziua Portului Constanta, la Krems - 23.04.2009
23 aprilie 2008
COMUNICAT DE PRESĂ
Ziua Portului Constanţa, la Krems
Astăzi, 23 aprilie 2009, a avut loc a patra ediţie a evenimentului “Ziua Portului Constanţa la Krems”, manifestare organizată de Compania Naţională “Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa în Austria. Devenită o tradiţie, manifestarea a reunit numeroşi reprezentanţi ai mediului de afaceri austriac din domeniul transporturilor şi logisticii, ai Ambasadei României la Viena, precum şi oameni de afaceri români care activează în Portul Constanţa. Delegaţia CN APM SA Constanţa a fost condusă de directorul general, Ioan Bălan şi a inclus reprezentanţi ai Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi specialişti din cadrul companiei.
Directorul general al CN APM SA Constanţa, Ioan Bălan, a subliniat importanţa deosebită a Dunării în sistemul de transport, asigurând legătura directă a Portului Constanţa cu Europa Centrală. Dunărea reprezintă cel mai avantajos mod de transport, având în vedere costurile reduse, capacitatea mare de transport, precum şi gradul redus de poluare.
“În 2008, traficul total de tranzit înregistrat între Constanţa şi Austria a fost de 970.000 tone, cu o creştere de 13% comparativ cu anul 2007. Principalele tipuri de mărfuri operate pe această rută au fost: combustibili minerali solizi, îngrăşăminte naturale şi chimice, minereuri de fier. Rezultatele de până acum, eforturile comune de promovare a transportului pe Dunăre, dar şi interesul manifestat de reprezentanţii industriei de transport din România şi Austria confirmă faptul că există premize pentru dezvoltarea traficului de tranzit între Constanţa şi Austria”, a declarat Ioan Bălan.
Portul Constanţa şi-a reconfirmat rolul de centru de distribuţie în Marea Neagră şi potenţialul de extindere al acestei poziţii şi pentru Europa Centrală. În cadrul acestui eveniment au fost subliniate avantajele competitive rezultate din conexiunea cu Dunărea, oferind o alternativă de transport mai scurtă, mai ieftină şi un timp de tranzit mai redus pentru mărfurile provenite din Orientul Îndepărtat, având ca destinaţie ţările din centrul şi estul Europei.
În competiţia cu celelalte porturi din zonă, Constanţa are şi alte atuuri incontestabile: servicii directe de transport între Orientul Îndepărtat şi Marea Neagră; posibilitatea de transbord direct în nave fluviale; număr redus de ecluze pe ruta Constanţa – Viena (5 ecluze); posibilitatea de finanţare din fonduri europene a proiectelor de dezvoltare a infrastructurii pe Dunăre; lipsa congestiei în traficul pe apele interioare şi o posibilă soluţie pentru rezolvare a congestiilor rutiere; regimul de zonă liberă al Portului Constanţa care stimulează traficul de tranzit către hinterland.
Reprezentantul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii a specificat faptul că şi pe plan instituţional există cadrul necesar promovării legăturilor de transport dintre cele două ţări. Astfel, între ministerele transporturilor din România şi Austria a fost semnat un acord privind cooperarea în domeniul navigaţiei pe Dunăre şi administrarea căii navigabile. Ministerul Transporturilor sprijină acţiunile de promovare ale Portului Constanţa, punând la dispoziţia utilizatorilor o infrastructură adecvată de transport pentru conexiunea cu Europa Centrală.
Priorităţile ministerului din domeniul naval sunt axate pe realizarea proiectelor de asigurare a adâncimilor minime de navigaţie de 2,5 m, pe toată perioada anului, continuarea lucrărilor de consolidare a malurilor pe Canalul Dunăre – Marea Neagră şi Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari, creşterea eficienţei şi siguranţei transportului naval prin dezvoltarea serviciului de informare fluvială, dezvoltarea şi modernizarea sistemului de transport rutier şi feroviar din porturi, dezvoltarea infrastructurii de transport naval din porturile fluviale şi facilităţilor portuare pentru turism şi agrement.
Au mai fost prezentate oamenilor de afaceri cele 3 proiecte foarte importante ale administraţiei portuare, care au fost deja propuse pentru finanţare din fonduri europene: finalizarea digului de larg cu 1050 m, dezvoltarea capacităţii feroviare în zona fluvio-maritimă şi construirea unui pod peste Canalul Dunăre – Marea Neagră în Portul Constanţa.
„Portul Constanţa are multe de oferit! Traversăm o perioadă dificilă pentru acest sector economic, dar acest fapt poate ne va aduce pe toţi mai aproape, să găsim soluţii împreună.”, a declarat Hubert Mierka, directorul Mierka Donauhafen Krems, un partener cu tradiţie al Portului Constanţa.
În prezent, pe Dunăre funcţionează două linii de transport containere: tranzit domestic Constanţa – Giurgiu şi tranzit internaţional Constanţa – Belgrad. Există, însă, un potenţial foarte ridicat pentru dezvoltarea unor noi linii de transport containere şi alte tipuri de mărfuri pe Dunăre, susţinut de politica europeană pentru transport, care încurajează preluarea traficului de pe căile rutiere pe apele interioare şi pe căile ferate.
Ioan Bălan, directorul general al CN APM SA Constanţa a lansat invitaţia către reprezentanţii mediului de afaceri austriac şi român prezenţi la eveniment să încheie contacte directe ce pot constitui baza unei viitoare colaborări.
„Vă asigur de faptul că acordăm şi vom acorda o importanţă deosebită potenţialului de afaceri creat graţie cooperării dintre portul Constanţa şi Austria”, a subliniat în finalul evenimentului Ioan Bălan.
DIRECTOR GENERAL,
Ioan BĂLAN
Red./Edit.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp