Cererea de reexaminare a Legii parteneriatului public-privat
Cererea de reexaminare a Legii parteneriatului public-privatVă transmitem textul integral al cererii:
Bucureşti, 23 iulie 2010
Domnului Dan Mircea Geoană
Preşedintele Senatului
În temeiul articolului 77 alineatul (2) din Constituţia României, republicată, formulez următoarea
CERERE DE REEXAMINARE asupra Legii parteneriatului public-privat Motivele cererii sunt următoarele:
1. Legea trimisă spre promulgare are ca obiect de reglementare modul de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat care are ca obiectiv public proiectarea, finanţarea, construcţia, reabilitarea, modernizarea, operarea, întreţinerea, dezvoltarea şi transferul unui bun sau serviciu public, după caz.
2. Prin O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii s-a avut în vedere crearea unui cadru normativ unitar în materie, fiind, totodată, transpuse în dreptul intern Directiva 2004/17/CE privind coordonarea procedurilor de achiziţie aplicate de entităţile care operează în sectoarele apă, energie, transport şi servicii poştale şi Directiva 2004/18/CE privind coordonarea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţii publice de lucrări, de bunuri şi de servicii. În cazul contractelor ce intră sub incidenţa celor două directive, procedura de selectare a partenerului privat trebuie să fie cea reglementată de acestea, pentru fiecare tip de contract în parte, astfel cum a fost transpusă prin O.U.G. nr. 34/2006. Din prevederile legii trimise spre promulgare, nu rezultă într-un mod clar dacă procedura derogatorie de la O.U.G. nr. 34/2006, reglementată de prezentul act normativ, pentru selectarea unui partener privat, în vederea unei cooperări de tip parteneriat public-privat, este utilizată numai în situaţiile care nu intră sub incidenţa directivelor amintite.
În consecinţă, domeniul de aplicare al procedurii derogatorii de la O.U.G. nr. 34/2006, astfel cum este prevăzut în forma actuală a legii trimisă spre promulgare (art. 9, 10, 11, 12 şi 44) este incompatibil cu dreptul comunitar în materie, în măsura în care prezenta lege nu prevede clar şi neechivoc cazurile când se aplică această lege.
În condiţiile în care avem o ordonanţă de urgenţă în vigoare ce transpune prevederile comunitare în materie şi care are un conţinut mult mai cuprinzător decât cel al prezentei legi, apreciem necesară reexaminarea actului normativ aflat la promulgare în vederea reformulării sale astfel încât să rezulte fără echivoc respectarea directivelor europene, având în vedere totodată necesitatea existenţei unei legislaţii predictibile care să conducă la aplicarea sa unitară şi corectă. Totodată, se impune evitarea paralelismelor întrucât legislaţia naţională în materie permite realizarea tuturor tipurilor de aranjamente de tip parteneriat public-privat.
3. Publicarea în sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) a anunţului de intenţie a unui parteneriat public-privat, potrivit art. 24 din prezenta lege, poate crea confuzie pe piaţă, ca urmare a neoperării distincţiei dintre regimul juridic general prevăzut de O.U.G. nr. 34/2006 şi cel derogatoriu, prevăzut de prezentul act normativ. Totodată, acest sistem este destinat exclusiv asigurării publicităţii procedurilor de atribuire reglementate de Directiva 2004/18/CE şi transpusă prin O.U.G. nr. 34/2006, iar utilizarea sa în alte scopuri poate constitui o măsură de natură a contraveni dreptului comunitar. În acest sens, apreciem util ca legiuitorul să asigure transparenţa procedurii prevăzută de prezenta lege, folosind o altă modalitate decât publicarea în SEAP.
4. Potrivit art. 28 alin. (2), orice investitor ofertant are posibilitatea de a contesta decizia privind desemnarea partenerului privat de către partenerul public şi orice alte decizii luate de acesta pe perioada derulării procedurii de atribuire, în instanţă, însă numai cu depunerea unei garanţii de 2% din valoarea estimată. Această măsură reprezintă o îngrădire a dreptului de acces la căile de atac în instanţă, fiind totodată incompatibilă cu Directiva 89/665/CEE. De aceea, este necesar să se elimine textul de lege vizat.
5. Înlocuirea licitaţiei cu un proces de selecţie şi negociere face ca, în esenţă, procedura concurenţială să fie exclusă, iar transparenţa să fie pusă la îndoială deoarece legea aflată la promulgare conferă o largă putere discreţionară partenerului public atât cu privire la criteriile de selecţie aplicabile, cât şi cu privire la aprecierea negocierilor. Actul normativ în ansamblul său se distanţează de un mecanism de acordare a contractelor transparent şi accesibil tuturor, încălcând astfel principiul nediscriminării. Considerăm necesară o transparenţă totală a procedurilor astfel încât să se asigure o concurenţă reală prin care să se creeze condiţii economice avantajoase pentru public.
Având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii trimise spre promulgare, urmând ca Parlamentul să decidă asupra acesteia.
TRAIAN BĂSESCU
PREŞEDINTELE ROMÂNIEI
Departamentul de Comunicare Publica
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp