BEC Clarificări ale procedurilor legale pentru observarea procesului de renumărare a buletinelor de vot la alegerile prezidențiale din 2024
BEC: Clarificări ale procedurilor legale pentru observarea procesului de renumărare a buletinelor de vot la alegerile
29 Nov, 2024 16:20
ZIUA de Constanta
186
Marime text
Ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public, Biroul Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2024 (BEC) aduce la cunoștința opiniei publice că dispozițiile legale incidente organizării scrutinului pentru alegerea președintelui României din anul 2024 nu stabilesc posibilitatea observării procesului de renumărare a buletinelor de vot, pentru extinderea cadrului de observare a alegerilor fiind necesară modifcarea dispozițiilor art. 47 alin (1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, care stabilesc că persoanele acreditate participă la toate operaţiunile efectuate de birourile electorale ale secţiilor de votare, și nu la operațiunile desfășurate de celelalte birouri electorale.
În acest context, BEC reamintește că, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 98/2024 privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României din anul 2024 şi a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024, birourile electorale ale secțiilor de votare și-au încetat activitatea, operațiunile de renumărare fiind derulate de birourile ierarhic superioare acestora.
Potrivit dispozițiilor art. 16 alin. (2) ultima teză din Regulamentul de organizare și funcționare a birourilor electorale constituite pentru alegerea Președintelui României din anul 2024, aprobat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 1/H/13.09.2024 și modificat prin Hotărârea Biroului Electoral Central nr. 5H/09.11.2024, după încetarea activității birourilor electorale ale secțiilor de votare, atribuțiile acestora nu sunt aduse la îndeplinire de biroul electoral ierarhic superior.
Biroul Electoral Central precizează că renumărarea dispusă de Curtea Constituțională la data de 28 noiembrie a.c. se realizează în conformitate cu Decizia BEC nr. 205D/28.11.2024, ca urmare a cererii de anulare a alegerilor înregistrată pe rolul instanței de contencios constituțional, și nu în proceduri reglementate de legislația electorală ca operațiuni ale birourilor electorale ale secțiilor de votare sau ca operațiuni de stabilire a rezultatelor alegerilor.
Totodată, potrivit dispozițiilor art. 47 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, cu modificările și completările ulterioare, și dispozițiilor art. 89 din Legea nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, sunt expres menționate categoriile de persoane care pot asista în ziua votării la operațiunile efectuate de birourile electorale ale secțiilor de votare, printre acestea numărându-se persoanele acreditate, respectiv observatori interni, desemnați de către asociații sau fundații, observatori internaționali și reprezentanți ai instituțiilor mass-media străine.
BEC arată că, potrivit dispozițiilor legale anterior menționate, observatorii interni, desemnaţi de către asociaţii sau fundaţii, observatorii internaţionali și reprezentanţii instituţiilor mass-media străine sunt acreditaţi de către Autoritatea Electorală Permanentă, în timp ce reprezentanţii instituţiilor mass-media româneşti au acces în secțiile de votare în ziua votării numai în baza actului de identitate și a legitimației de jurnalist, conform Hotărârii Autorității Electorale Permanente nr. 22/2024.
De asemenea, BEC sublinează că, în acest context, Biroul Electoral Central nu are atribuții să acrediteze asociații sau fundații, observatorii internaţionali și reprezentanţii instituţiilor mass-media străine să participe la operațiunile birourilor electorale ale secțiilor de votare, iar legislația electorală nu prevede posibilitatea acreditării acestor categorii să participe la operațiunile electorale superioare acestora.
Limitat la atribuțiile Biroului Electoral Central, BEC reamintește că toate institutele de sondare a opiniei publice care au formulat solicitări pentru efectuarea sondajelor la ieșirea de la urne și care îndeplineau condițiile legale au fost acreditate în acest sens, iar, pentru sporirea transparenței procesului electoral, a fost emisă Decizia nr. 4/D/24.09.2024 privind aprobarea procedurii de acreditare a delegaților formațiunilor politice care participă la alegerile pentru Președintele României din anul 2024 și nu au reprezentanți în biroul electoral al secției de votare sau în biroul electoral pentru votul prin corespondenţă.
Citește și:
Alegeri 2024Decizia BEC. Cât durează renumărăraea voturilor din primul tur de prezidențiale (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii