Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
18:50 23 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

AOR propune un Program naţional pentru realizarea unor centre de dezvoltare zonala

ro

28 Dec, 2010 19:33 1547 Marime text

AOR propune un Program naţional pentru realizarea unor centre de dezvoltare zonală

În România localităţile au evoluat şi s-au dezvoltat în moduri diferite şi în ritmuri diferite. De aceea, în prezent, asistăm la un peisaj foarte eterogen al localităţilor din punct de vedere al dezvoltării acestora.

Pentru a ajunge la o prosperitate acceptabilă pentru toţi cetăţenii ţării şi pentru realizarea unui climat social stabil la nivelul întregii ţări este necesară reducerea disparităţilor şi armonizarea economică şi socială a tuturor localităţilor şi a tuturor judeţelor României. În acest scop Parlamentul şi Guvernul trebuie să corecteze legislaţia şi să îmbunătăţească mijloacele de aplicare a acesteia printr-un Program naţional care ar crea condiţiile pentru realizarea unor centre de dezvoltare locală construit astfel încât să urmărească următoarele obiective :

  1. Creşterea capacitãţilor localităţilor de a-şi susţine propriul proces de dezvoltare;
  2. Ridicarea calităţii vieţii prin impunerea unor standarde minime pentru serviciile publice;
  3. Dezvoltarea echilibrată între localităţile din cadrul judeţului, dintre diferite judeţe, dintre mediul urban şi rural, dintre zone centrale şi periferice;
  4. Asigurarea unor şanse egale pentru accesul de informare, cercetare şi dezvoltare tehnologicã, educaţie şi formare continuã a populaţiei, în toată zona ;
  5. Stimularea cooperãrii intercomunitare care contribuie la progresul economic şi social al zonei;
  6. Promovarea unei dezvoltãri spaţiale armonioasã şi a reţelei de localitãţi;
  7. Diminuarea dezechilibrelor regionale existente prin reducerea decalajelor de dezvoltare dintre localităţi în cadrul judeţului, dintre diferite judeţe, dintre mediul urban şi rural, dintre zone centrale şi periferice;
  8. Revitalizarea zonelor defavorizate promovarea unor politici adaptate unor particularitãţi zonale;
  9. Prevenirea de noi dezechilibre prin prevenirea apariţiei unor zone problemã;
  10. Stimularea dezvoltării echilibrate prin promovarea mecanismelor economiei de piaţã în toate regiunile ţãrii, în vederea creşterii competitivitãţii şi a performanţelor economice permanente ;
  11. Stimularea cooperãrii interregionale interne şi internaţionale care contribuie la progresul economic şi social.

Mijloacele prin care Programul naţional pentru realizarea unor centre de dezvoltare zonală ar putea realiza obiectivele definite anterior ar fi :

  1. Voinţa necesară acceptării aplicării unor principii aparţinând spaţiului european :
  • a) Principiul egalităţii şanselor a tuturor cetăţenilor;
  • b) Principiul de bază pe care se construieşte teoria dezvoltării teritoriale rămâne solidaritatea şi coeziunea economică şi socială;
  • c) Principiile democraţiei şi al descentralizării puterii;
  • d) Principiul autonomiei locale şi al subsidiarităţii;
  • e) Principiul dezvoltării armonioase pe întreg teritoriul ţării.

  1. Utilizarea fondurilor de finanţare corespunzătoare programelor naţionale şi internaţionale:
  • a) Transparenţă în gestionarea programelor naţionale şi internaţionale privind finanţarea autorităţilor publice locale;
  • b) Creşterea capacităţii autorităţilor publice locale de a accesa fonduri de finanţare;
  • c) Sprijinirea autorităţilor publice locale pentru cofinanţarea proiectelor cu finanţare din Fondurile Structurale prin programe guvernamentale.
  1. Realizarea unei puternice infrastructuri instituţionale care să cuprindă :
  • a) Trezorerie;
  • b) Spital teritorial;
  • c) Unităţi de învăţământ liceal şi post liceal;
  • d) Judecătorie şi Parchet;
  • e) Poliţie cu un grad ridicat de competenţe;
  • f) Oficiu prefectural;
  • g) Reprezentanţe ale serviciilor deconcentrate ( Direcţia de Pensii, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Oficiu de Cadastru, Consultanţă Agricolă, Agenţia de plăţi pentru agricultură;
  • h) Reprezentanţe ale unor instituţii descentralizate;
  • i) Reprezentanţe ale serviciilor organizate de Consiliul Judeţean ş.a.

  1. Realizarea unei puternice infrastructuri locale corespunzătoare :
  • a) Imobile pentru instituţiile menţionare la punctul 1) ;
  • b) Drumuri interioare;
  • c) Reţea de alimentare cu apă;
  • d) Sistem de canalizare;
  • e) Staţii de epurare;
  • f) Reţele pentru telefonie fixă şi GSM ş.a.

  1. Realizarea unei puternice infrastructuri intercomunitare :
  • a) Drumuri de legătură între localităţi;
  • b) Staţii de depozitare şi prelucrare a gunoiului;
  • c) Serviciu pentru evidenţa informatizată a persoanei;
  • d) Formaţiune permanentă de pompieri;
  • e) Servicii organizate de Consiliul Judeţean

Prin urmare, AOR solicită Parlamentului şi Guvernului României promovarea unui Program naţional pentru realizarea unor centre de dezvoltare locală care să vină în completarea programelor care susţin Intercomunalitatea, Zonele Metropolitane, Polii de Creştere şi Polii de Dezvoltare.

Există o necesitate certă a autorităţilor locale de a oferi servicii de calitate cetăţenilor proprii, aceasta putând fi realizată prin asocierea localităţilor, iar beneficiile vor fi pentru toate unităţile administrativ teritoriale, dar în special pentru cele mici.

În acestă perioadă, când constatăm că tot mai multe instituţii din orasele noastre ( agenţii pentru ocuparea forţei de muncă, oficii prefecturale, judecătorii şi parchete, spitale, agenţii de plăţi pentu intervenţii în agricultură, spitale şi altele ) au fost desfiinţate, ir altele sunt ameninţate cu desfiinâarea este nevoie, mai mult ca oricând, să pledăm pentu menţinerea şi chiar înfiinţarea acestora în multe dintre oraşe pentru că pe principiul dezvoltării policentrice dezvoltarea instituţională şi edilitar-urbană a oraşelor va contribui, prin diversificarea, accesibilizarea si îmbunătăţirea serviciilor publice, la creşterea calităţii vieţii nu numai pentu locuitorii acestor colectivităţi - în medie cu o populaţie de zece-douăzeci de mii (care ajung într treizeci şi cinci şi patruzeci de mii de locuitori) - dar şi pentru locuitorii din toate comunele din întrega zonă, care depăşesc în unele zone şi suta de mii de locuitori..

Grav este că cei care decid închiderea acestor instituţii ştiu că sute au mii de oameni din zona unor se chinuie făcând drumuri costisitoare spre reşedinţa de judeţ, pentru probleme legate de cărţile de muncă (ca angajaţi sau angajatori), pentru dosarele de pensii, pentru predarea documentele care dovedesc plăţile către bugetele statului, pentru a avea acces la justiţie şi la servicii medicale sau alte servicii, şi totuşi iau aceste măsuri care sunt în defavoarea cetăţenilor.

Plătim, toţi contribuabilii, de aproape 60 de ani, pentru o dezvoltare care s-a dovedit înechitabilă. Au fost dezvoltate - şi nu pare să fie susţinută o altă viziune -doar reşedinţelor de judeţe şi alte câteva localităţi strategice, care de multe ori au coincis cu locurile de obârşie ale decidenţilor şi uneori chiar mai puţin în relaţie cu resursele şi oportunităţile zonei. Preocuparea, în continuare, doar pentru aceste zone, ca cele prezentate mai sus, generează şi întreţine o stare de inegalitate teritorială a performanţelor şi de inechitate în asigurarea şanselor de dezvoltare pentru fiecare zonă, pentru fiecare localitate şi pentru fiecare cetăţean în parte.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii