Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:16 21 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Disputele politice ar putea reduce 50 % din circulatia turistica pe Litoral in viitorii 5 ani

ro

06 Feb, 2011 17:51 1314 Marime text
04 februarie 2011

Lucrarile Forumului National de Turism „Vacanta in tara mea" au relansat dezbateri si contradictii cu privire la directiile de dezvoltare ale statiunilor de pe Litoral, tocmai cand ANAT si Asociatia Litoral - Delta Dunarii lansau o noua editie a programului Inscrieri Timpurii, prin care ne propunem relansarea vanzarilor si cresterea imaginii acestor statiuni .

S-au facut acuzatii, s-au declarat vinovati, s-au tras concluzii care arunca, din nou, o imagine negativa asupra litoralului, o destinatie care concentreaza peste 40 % din totalul locurilor de cazare din Romania .

Este nedrept sa acuzam un primar sau un ministru pentru 20 de ani de nepasare a statului roman fata de turism in general si fata de o regiune turistica majora a Romaniei, intrucat la imaginea si situatia de astazi a Litoralului Romanesc au contribuit esential si direct mai multi factori.

Toate Guvernele de dupa 1990 se fac vinovate de aceasta atitudine - care a inceput odata cu adoptarea unei solutii atat de defectuoase - cea a locatiei de gestiune, solutie care nu a stimulat investitiile in calitatea serviciilor si care a adus cu sine separarea unitatilor de cazare de cele de alimentatie publica si de cele de agreement; o solutie dezastruoasa, care a disipat efortul investitional pe Litoral.

Urmatoarea mare greseala a fost asa zisa privatizare - in favoarea acelorasi locatori, care si-au vazut realizate planurile - investitie minima, cu profit maxim . Nu mai era nevoie si de strategii pe termen lung, de investitii in servicii sau in infrastructura....

In toata aceasta perioada, atat autoritatile locale, cat si cele centrale - nu au investit decat la nivel minim sau zero in estetizarea statiunilor, urbanism, evenimente, agrement.

De altfel, trebuie sa ne amintim ca autoritatile locale nu au avut si nu au legislatie care sa le permita dezvoltarea si promovarea turismului de litoral, aceste "competente " ramanand exclusiv in atributia autoritatilor centrale, care au absentat cu desavarsire la aceste sarcini ...

Nu putem sa nu recunoastem ca noua imagine a statiunii Mamaia - aflata de cativa ani pe primul loc in topul statiunilor turistice romanesti - se datoreaza abilitatii actualei administratii locale de a transforma statiunea, aflata in anul 2000 departe de cererea majoritar indreptata pe atunci catre Neptun si Olimp - in singura statiune din Romania care ofera cateva produse turistice unice in tara - zone de agrement , autobuze supraetajate , parc acvatic, Telegondola, evenimente de anvergura internationala .

Mai mult, administratia publica locala ar fi putut implementa cu succes cu cativa ani in urma proiecte pentru porturi de agrement si insule artificiale, construirea unei sosele de coasta, facilitati pentru deschiderea navigatiei pe mare catre Delta Dunarii. Insa, toate aceste proiecte au fost blocate in mod iresponsabil la nivelul autoritatii publice centrale .

Un alt factor major l-a constituit dezinteresul guvernelor in a investi in promovarea externa si in dezvoltarea de trafic aerian pe aeroportul Constanta, ceea ce a contribuit major la caderea imaginii litoralului romanesc . Adaugam indiferenta cu care CFR lucreaza de 5 ani la liniile ferate intre Constanta si Bucuresti , timp in care autostrada Soarelui nu este finalizata nici dupa 7 ani , ceea ce ne-a creat probleme majore de trafic si de accesibilitate catre destinatia turistica majora a Romaniei.

Ultima mare greseala in abordarea situatiei speciale a Litoralului a fost facuta tot de catre autoritatile publice centrale , odata cu schimbarea regimului de administrare a plajelor, in plin sezon 2006 . Au trecut 5 ani de atunci, dar plajele continua sa se afle in administrarea unei Directii a Ministerului Mediului ( DADL ) si nu a Consiliului Judetean, asa cum este normal, ceea ce ne impiedica sa realizam o strategie comuna impreuna cu autoritatile locale si cu hotelierii .

In fiecare an, deschiderea sezonului la 01 Mai se face cu plaje neamenajate, desi hotelierii sunt amendati daca nu isi deshid unitatile de cazare .

Reamintim dezinteresul guvernelor succesive pentru adoptarea unei legislatii specifice litoralului in ceea ce priveste legislatia muncii, acordarea de ajutor de somaj personalului sezonier, care nemaifiind motivat a plecat sa lucreze in alte tari, pregatirea profesionala , acordarea unor facilitati fiscale pentru investitori - cu toate eforturile, solicitarile repetate si insistentelor din partea investitorilor si a celor direct implicati in acest domeniu al economiei.

Nu putem omite din enumerarea factorilor care au dus la actuala situatie a Litoralui - dezinteresul statului fata de afectarea majora a statiunilor Eforie Nord , Eforie Sud si Techirghiol - care detin un urias potential balneoclimatic, pe care statul il ignora in continuare . Caderea malurilor la Eforie Nord este consecinta directa a neintretinerii lor indelungate, si nu a administratiei locale sau a investitorilor care au crezut ca merita sa riste sa isi plaseze efortul investitional pe Litoral , la Eforie ...

In ceea ce priveste sudul Litoralului, este inadmisibil sa asteptam ca un oras ce detine un buget local ce provine de la numai 40.000 locuitori , sa relanseze si sa intretina 6 statiuni " de interes national " - statiuni ca Neptun si Olimp , altadata perlele litoralului , sunt in cadere libera de ani de zile .

Investitorii privati care au riscat plasandu-si investitiile pe Litoral, ca si cei putini care au investit in Delta Dunarii ( o alta zone de potential urias , neglijata ani la rand si nevalorificata pe masura unicitatii si valorii sale ) au nevoie de sustinerea statului, au nevoie de o strategie guvernamentala prioritara, care sa fie elaborata in stransa colaborare cu autoritatile locale si cu mediul patronal local . O parte din taxele si impozitele pe care le platesc operatorii privati trebuie sa se intoarca in investitii si in promovare catre destinatia turistica in care ei activeaza .

20 de ani de nepasare inseamna distrugerea turismului romanesc . Inca 5 sau 10 ani de dispute politice ne sterg de pe harta turismului mondial definitiv .

In numele tuturor agentilor economici implicati in activitatea de turism pe Litoral si in Delta Dunarii, adresez un apel catre autoritatile publice - locale si centrale, pentru a adopta impreuna o atitudine de parteneriat si de colaborare - ca singura solutie pentru un program real de relansare a dezvoltarii si promovarii Litoralului romanesc .

Asociatia pentru Promovarea si Dezvoltarea Turismului LITORAL - DELTA DUNARII are misiunea de a media si de a uni in jurul sau pe toti cei implicati in derularea turismului de Litoral si din Delta Dunarii, si solicita crearea imediata a unui Comandament strategic, la nivelul Asociatiei, impreuna cu reprezentantii MDRT si ai celorlalte ministere cu putere decizionala asupra activitatii noastre, pentru a construi impreuna o strategie, si nu pentru a asista neputiniciosi la distrugerea finala a imaginii acestei regiuni turistice a Romaniei .

Corina MARTIN

Presedinte

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii