Șansa pentru viitorul României - investiția în educație
Șansa pentru viitorul României - investiția în educație
09 Nov, 2015 12:06
ZIUA de Constanta
1615
Marime text
Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) solicită Guvernului României ca în proiectul de buget de stat pentru anul 2016 domeniul educației să fie unul prioritar, iar dezideratul alocării a 6% din Produsul Intern Brut pentru acest sector să se transforme în realitate, cu creșteri bugetare punctuale pentru capitolele de referință pentru studenți și învățământul superior: fondul de burse, subvenția cămine-cantine, subvenția pentru transport și finanțarea de bază.
În urma unei analize realizate de ANOSR, reiese faptul că la nivelul Uniunii Europene doar Bulgaria alocă un procent din PIB mai mic decât România pentru învățământul superior, aflându-ne în continuare la coadă acestui clasament. Mai mult decât atât, între sistemul de învățământ superior românesc și cele europene există un decalaj care crește permanent, din cauza subfinanțării cronice a acestui domeniu în țara noastră.
Studiul relevă faptul că în ultimii ani, în realizarea bugetului educației nu s-a ținut cont nici măcar de cei mai elementari factori economici, precum inflația, fapt care denotă o lipsă a unei viziuni de dezvoltare coerente asupra acestui domeniu. De asemenea, deși România a depășit criza economică, încă suntem foarte departe de nivelul bugetar pe care sistemul de învățământ l-a atins în anul 2008, an premergător crizei economice. Considerăm absolut necesar setarea acestui an ca punct de reper și încercarea recuperării diferențelor apărute în ultimii ani, care se adaugă faptului că nici măcar la acel moment nu eram aliniați mediilor Uniunii Europene privind finanțarea educației, dar eram mult mai aproape decât în prezent.
Investiția în educație aduce nenumărate beneficii societății, atât de ordin social, precum îmbunătățirea sănătății, scăderea ratei criminalității, speranța de viață mai mare, vulnerabilitatea la vicii sau participarea activă în societate pentru absolvenții de învățământ superior, cât și de ordin economic, aceștia contribuind cu sume mai mari la bugetul de stat, fiind mult mai ușor integrați în câmpul muncii și având venituri mai mari decât absolvenții fără studii superioare.
Considerăm că în contextul social actual al României, o investiție substanțială în educație este mai mult decât recomandată, acest lucru putând combate abandonul școlar și dezvolta mult mai armonios întreaga societate. De asemenea, considerăm necesar ca guvernul să acorde o importanță sporită eliminării inechităților foarte mari existente în sistemul de învățământ și să opereze creșteri bugetare semnificative în domenii precum fondul de burse, subvenția cămine-cantine, subvenția pentru transport sau finanțarea de bază.
Astăzi, reprezentanții elevilor și ai studenților se întâlnesc cu prim ministrul interimar, la guvern, pentru a discuta propunerile pentru Legea bugetului de stat pe anul 2016 în domeniul educației.
„Considerăm absolut necesară creșterea reală a finanțării educației în acest moment. Se pare că în anul 2015 trendul a fost unul pozitiv, conform datelor pe care le avem, și sperăm că acest trend să fie vizibil îmbunătățit în anul 2016. În plus, este pentru prima dată când premierul României provine din domeniul educațional, și avem încredere că acest lucru se va reflecta pozitiv pentru învățământ în propunerea de buget pe care o va formula guvernul pentru anul 2016. Respectarea Legii Educației Naționale și alocarea a 6% din Produsul Intern Brut pentru educație este un obiectiv important dar, și mai important este să ne asigurăm că orice creștere bugetară existentă se îndreaptă către capitolele care au cel mai mare nevoie de acest lucru, creșteri care să vină în sprijinul direct al studenților și care să elimine inechitățile din sistem.” – Vlad D. Cherecheș, președinte ANOSR
În urma unei analize realizate de ANOSR, reiese faptul că la nivelul Uniunii Europene doar Bulgaria alocă un procent din PIB mai mic decât România pentru învățământul superior, aflându-ne în continuare la coadă acestui clasament. Mai mult decât atât, între sistemul de învățământ superior românesc și cele europene există un decalaj care crește permanent, din cauza subfinanțării cronice a acestui domeniu în țara noastră.
Studiul relevă faptul că în ultimii ani, în realizarea bugetului educației nu s-a ținut cont nici măcar de cei mai elementari factori economici, precum inflația, fapt care denotă o lipsă a unei viziuni de dezvoltare coerente asupra acestui domeniu. De asemenea, deși România a depășit criza economică, încă suntem foarte departe de nivelul bugetar pe care sistemul de învățământ l-a atins în anul 2008, an premergător crizei economice. Considerăm absolut necesar setarea acestui an ca punct de reper și încercarea recuperării diferențelor apărute în ultimii ani, care se adaugă faptului că nici măcar la acel moment nu eram aliniați mediilor Uniunii Europene privind finanțarea educației, dar eram mult mai aproape decât în prezent.
Investiția în educație aduce nenumărate beneficii societății, atât de ordin social, precum îmbunătățirea sănătății, scăderea ratei criminalității, speranța de viață mai mare, vulnerabilitatea la vicii sau participarea activă în societate pentru absolvenții de învățământ superior, cât și de ordin economic, aceștia contribuind cu sume mai mari la bugetul de stat, fiind mult mai ușor integrați în câmpul muncii și având venituri mai mari decât absolvenții fără studii superioare.
Considerăm că în contextul social actual al României, o investiție substanțială în educație este mai mult decât recomandată, acest lucru putând combate abandonul școlar și dezvolta mult mai armonios întreaga societate. De asemenea, considerăm necesar ca guvernul să acorde o importanță sporită eliminării inechităților foarte mari existente în sistemul de învățământ și să opereze creșteri bugetare semnificative în domenii precum fondul de burse, subvenția cămine-cantine, subvenția pentru transport sau finanțarea de bază.
Astăzi, reprezentanții elevilor și ai studenților se întâlnesc cu prim ministrul interimar, la guvern, pentru a discuta propunerile pentru Legea bugetului de stat pe anul 2016 în domeniul educației.
„Considerăm absolut necesară creșterea reală a finanțării educației în acest moment. Se pare că în anul 2015 trendul a fost unul pozitiv, conform datelor pe care le avem, și sperăm că acest trend să fie vizibil îmbunătățit în anul 2016. În plus, este pentru prima dată când premierul României provine din domeniul educațional, și avem încredere că acest lucru se va reflecta pozitiv pentru învățământ în propunerea de buget pe care o va formula guvernul pentru anul 2016. Respectarea Legii Educației Naționale și alocarea a 6% din Produsul Intern Brut pentru educație este un obiectiv important dar, și mai important este să ne asigurăm că orice creștere bugetară existentă se îndreaptă către capitolele care au cel mai mare nevoie de acest lucru, creșteri care să vină în sprijinul direct al studenților și care să elimine inechitățile din sistem.” – Vlad D. Cherecheș, președinte ANOSR
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii