Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:15 16 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Propuneri formulate de CCINA Constanţa privind modificarea şi completarea prevederilor Legii nr. 346/2004

ro

15 Jun, 2012 22:39 1662 Marime text

I. Propuneri privind implementarea măsurilor stabilite prin "SBA"

1. Considerăm că este nevoie de un program guvernamental menit să conducă la stimularea inovării în cadrul IMM-urilor (prin inovare va putea creşte şi capacitatea de internaţionalizare a afacerilor acestora şi se poate stimula activitatea lor de export).

2. Un alt program guvernamental distinct ar trebui să finanţeze (co-finanţeze) dezvoltarea activităţilor de cercetare-dezvoltare ale IMM-urilor, inclusiv prin colaborarea acestora cu institutele de cercetare-dezvoltare.

3. În privinţa dezvoltării spiritului antreprenorial în rândul tinerilor de vârstă şcolară, considerăm că trebuie demarat imediat un amplu program de formare profesională a formatorilor (profesorilor), începând cu cei din invăţământul preuniversitar şi continuând cu cei din învăţământul universitar. De asemenea, considerăm că, la nivel universitar, cursurile de pregătire antreprenorială ar trebui să fie, după caz, opţionale, respectiv obligatorii, în funcţie de profilul facultăţii, cu obligativitatea studierii acestei discipline la facultăţile cu profil economic şi tehnic. În elaborarea curriculei pentru această disciplină este imperios a fi consultate organizaţiile patronale şi Camerele de Comerţ şi Industrie.

4. Considerăm că ar trebui asigurat un raport just între eforturile financiare ale statului român, menite acordării sprijinului necesar pentru întreprinzătorii cinstiţi, care au dat faliment, astfel încât aceştia să beneficieze de „o a doua şansă" şi sprijinul acordat pentru cei care nu au fost ajutaţi să beneficieze nici măcar de „o primă şansă". Probabil că un întreprinzător care a ajuns în situaţie de faliment cu firma sa, ar avea nevoie de sprijin, în primul rând, să se reintegreze în muncă, în calitate de salariat, pentru a avea timpul necesar ca să reflecteze asupra greşelilor pe care le-a făcut, iar cea de-a doua şansă, ca întreprinzător, să-i fie oferită abia după un interval de 2-3 ani.

5. Asigurarea de "recompense" firmelor responsabile din punct de vedere social, care respectă reglementările de mediu şi care spijină dezvoltarea comunităţii locale.

6. Asigurarea unei legislaţii mai "prietenoase" în domeniul achiziţiilor publice, în sensul reducerii documentelor solicitate, astfel încât firmele mici şi mijlocii să fie motivate să acceseze fonduri cu finanţare externă, cât şi să depună oferte pentru licitaţiile organizate.

II. Propuneri privind sprijinul acordat IMM-urilor prin acordarea de finanţări

1. Susţinerea, în continuare, a programelor de finanţare pentru promovarea exporturilor (care vizau finanţarea pe bază de mini-proiect a participării firmelor la târguri şi expoziţii internaţionale, realizarea de materiale de promovare-cataloage, pliante, bannere, postere, website-uri, clipuri etc), cu posibilitatea acordării de finanţări în avans.

2. Finanţarea participării firmelor inovative şi cu potenţial de export la brokeraje, la târgurile internaţionale.

3. Lansarea de programe de finanţare, ce ar putea fi accesate de furnizorii de servicii de organizare de evenimente de tipul întâlnirilor/misiunilor de afaceri, prin care să se faciliteze participarea firmelor mici şi a microîntreprinderilor la acest gen de întâlniri, urmând ca furnizorii de servicii să acorde firmelor sprijin în organizarea deplasării, traduceri, pregătirea materialelor pentru întâlnire, etc), întrucât, în contextual actual, multe dintre firmele mici şi-au manifestat reţinerea de a praticipa individual la astfel de evenimente.

4. Este necesar un sprijin concret pentru a ajuta IMM-urile să-şi internationalizeze afacerile, să patrunda pe noi pieţe de desfacere şi să fie competitive. In acest context, ar fi indicată implicarea sistemului Camerelor de Comerţ şi Industrie în organizarea standurilor naţionale ale României, la târgurile internaţionale.

5. Necesitatea asigurării unor modalităţi de acces mai facil la finanţări, cu subvenţionarea măcar parţiala a dobânzilor pentru credite, întrucât IMM-urile nu au posibilităţi de a-şi asigura lichidităţile pentru dezvoltarea afacerii. Ceea ce s-a facut până acum în acest sens este foarte puţin, prea puţine firme au fost ajutate efectiv!

III. Propuneri privind politica de simplificare a procedurilor administrative

1. Simplificarea procedurilor administrative, prin reducerea numărului de avize şi autorizaţii necesare funcţionării unei firme, precum şi a timpului necesar pentru obţinerea acestora.

2. Necesitatea reducerii costurilor generate de înregistrarea actelor de societate ce trebuie depuse la oficiile registrului comerţului. In ceea ce priveşte termenele în care se operează aceste înregistrări, legislaţia în vigoare a prevăzut termene mai scurte decât în trecut, însă, numărul referenţilor oficiilor registrului comerţului nu este suficient, creându-se blocaje în activitatea comercianţilor.

3. Dezvoltarea ghişeelor unice şi aplicarea principiului „one stop" pentru formalităţi. Deşi acest concept este reglementat în legislaţia naţională, nu îşi găseşte aplicabilitatea practică. Preluarea acestor ghisee unice/birouri unice în cadrul departamentelor specializate ale camerelor de comerţ, ar facilita accesul comercianţilor şi ar duce la fluidizarea activităţilor de înregistrare la oficiile registrului comerţului.

4. Modificarea legislaţiei privind obligaţia firmelor de a transmite aceleaşi documente către mai multe instituţii şi autorităţi competente, în sensul evitării dublei raportări. Spre exemplu, raportările şi declaraţiile transmise către Minsterul Finaţelor Publice, se dublează cu informaţii cuprinse în declaraţiile transmise către Inspectoratul Teritorial de Muncă.

IV. Propuneri de amendare a Legii nr. 346/2004, prin modificări aduse Codului fiscal

1. Pentru stimularea infiinţării de noi IMM-uri, având ca obiect de activitate producţia de bunuri, precum şi pentru stimularea creării de noi locuri de muncă în acest domeniu de activitate, apreciem stimulativă reducerea sarcinii fiscale, prin acordarea, în primii 2 ani, a următoarelor facilităţi:

o Reducerea cu 50% a cotei de impozit pe profit/ a cotei de impozit pe veniturile microîntreprinderilor; sumele rezultate din aplicarea acestei facilităţi fiscale, vor fi capitalizate şi vor fi utilizate exclusiv pentru efectuarea de investiţii proprii;

o Scutirea de la plata contribuţiilor asigurărilor sociale datorate de angajator, pentru primii 2 salariaţi angajaţi cu contract de munca pe perioada nedeterminată;

o Reducerea cu 50% a contribuţiilor asigurărilor sociale datorate de angajator pentru urmatorii 4 salariaţi angajaţi cu contract de muncă pe perioada nedeterminată;

Aceste facilităţi fiscale vor fi acordate sub condiţia funcţionării microîntreprinderii , respectiv a menţinerii locurilor de muncă nou create, pe o perioadă de cel puţin 5 ani.

2. Pentru stimularea exporturilor efectuate de către IMMuri, având ca obiect de activitate producţia de bunuri şi/sau prestarea de servicii IMM-urile ( atât cele nou înfiinţate cât şi cele existente) care realizează exporturi de bunuri sau efectuează servicii pentru care locul prestării nu este în România şi repatriază valuta obţinută, beneficiază de cote reduse de impozit, astfel:

o o cota de impozit pe profit de 6% pentru profitul obţinut din export ( dacă a optat pentru plata impozitului pe profit). Această cotă redusa de impozit pe profit a fost reglementată în perioada 25.02.2002 - 26.06.2002, prin OG70/1994;

o o cota de 1% aplicată la veniturile obţinute din export ( dacă a optat pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor);

NOTA: Facilităţile vor fi aplicate în ordine cronologică.

Exemplu: Un IMM nou înfiinţat ( având ca obiect de activitate producţia de bunuri), beneficiază de următoarele cote de impozit :

o 8% pe profit ( dacă a optat pentru plata impozitului pe profit)

o 1,5% pe venituri ( dacă a optat pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor);

Dacă IMM-ul efectueaza în această perioadă exporturi, cu condiţia repatrierii valutei, va beneficia de următoarele cote de impozitare:

o 6% pentru profitul obţinut din export ( dacă a optat pentru plata impozitului pe profit)

o 1% aplicată la veniturile obţinute din export ( dacă a optat pentru plata impozitului pe veniturile microîntreprinderilor).

V. Propuneri punctuale de modificare a unor articole din cuprinsul Legii nr. 346/2004

Precizare prealabilă:

În cuprinsul Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii se impune, în conformitate cu dispoziţiile art. 8 din legea nr. 71 din 3 iunie 2011 pentru punerea în aplicare a Codului civil, înlocuirea expresiilor "acte de comerţ", respectiv "fapte de comerţ" cu expresia "activităţi de producţie, comerţ sau prestări de servicii".

Alte propuneri:

Legea 346/2004

Propunei CCI

Fundamentare

ART. 7

Încadrarea în plafoanele referitoare la numărul mediu anual de salariaţi, cifra de afaceri anuală netă şi activele totale se stabilesc pe baza unei declaraţii pe propria răspundere a reprezentantului/reprezentanţilor legal/legali al/ai întreprinderii interesate în încadrarea în categoria întreprinderilor mici şi mijlocii, conform modelului prevăzut în anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezenta lege.

ART. 8

(1) Controlul respectării prevederilor prezentei legi referitoare la stabilirea numărului mediu anual de salariaţi se exercită de Inspecţia Muncii, pe baza datelor din Registrul general de evidenţă a salariaţilor şi a evidenţelor proprii.

(2) Controlul respectării prevederilor prezentei legi referitoare la declararea cifrei de afaceri nete anuale şi a activelor totale se exercită de Ministerul Finanţelor Publice, pe baza situaţiilor financiare anuale.

(3) În cazul descoperirii unor neconcordanţe între declaraţia pe propria răspundere şi situaţia reală, organele de control încheie procese-verbale de constatare a faptelor care încalcă dispoziţiile legale, în condiţiile legii, şi sesizează organele de urmărire penală competente atunci când există indiciile săvârşirii unei infracţiuni.

Mentinerea dispozitiilor art. 7 in corelare cu noua formulare a art. 8.

ART. 8

(1)Verificarea respectării prevederilor prezentei legi referitoare la stabilirea numărului mediu anual de salariaţi, precum si verificarea respectării prevederilor referitoare la declararea cifrei de afaceri nete anuale se efectueaza de catre camerele de comert judetene, pe baza prezentarii declaratiilor prevazute la art. 7 si corelate cu verificarea online a datelor de societate din baza de date a ONRC, care vor elibera un certificat ce atesta calitatea de IMM.

Pentru simplificarea procedurilor prevazute de art. 8 in vechea formulare, camerele de comert pot atesta calitatea de IMM prin eliberarea unui certificat, intr-un timp foarte scurt si fara costuri suplimentare, acest ceritifcat urmand a respecta un model unitar sistemului cameral, stabilit de Camera de Comert si Industrie a Romaniei.

ART. 9

(1)Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, autorităţile administraţiei publice locale şi camerele de comerţ şi industrie, în cadrul competenţei lor, au obligaţia să elaboreze politici şi să asigure măsuri şi acţiuni menite să contribuie la protecţia întreprinderilor mici şi mijlocii în raporturile lor cu statul, în special prin simplificarea procedurilor administrative şi prin prevenirea creşterii nejustificate a costurilor legate de conformarea acestora faţă de reglementările în vigoare.

(2) Principalele proiecte de acte normative cu impact asupra mediului de afaceri vor fi supuse de iniţiatori, înainte de a fi transmise spre avizare, analizei Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii.

(3) Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii este un organism consultativ, fără personalitate juridică, care se înfiinţează şi funcţionează sub coordonarea Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie şi din care fac parte membrii desemnaţi de asociaţiile mediului de afaceri reprezentative pentru sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii şi membre în Consiliul Economic şi Social, cadre universitare, cercetători, economişti şi reprezentanţi ai instituţiilor iniţiatoare ale actelor normative respective.

(3) Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii este un organism consultativ, fără personalitate juridică, care se înfiinţează şi funcţionează sub coordonarea Agenţiei Naţionale pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie şi din care fac parte membrii desemnaţi de asociaţiile mediului de afaceri reprezentative pentru sectorul întreprinderilor mici şi mijlocii şi membre în Consiliul Economic şi Social, reprezentanti ai Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, cadre universitare, cercetători, economişti şi reprezentanţi ai instituţiilor iniţiatoare ale actelor normative respective.

Pentru respectarea prevederilor acestui articol este imperios ca, in cadrul tuturor grupurilor de dialog socail si in cadrul grupruilor de lucru sa faca parte si reprezentanti ai camerelor de comert, in calitate de reprezentanti ai mediului de afaceri, dat fiind rolul camerelor in promovarea si imbunatatirea acestuia.

Se impune ca din acest Grup sa faca parte si reprezentanti ai camerei de Comert si Industrie a Romaniei, deoarece este cea mai puternică organizaţie reprezentativă a mediului de afaceri din România, singura reţea cu reprezentare la nivelul întregii ţări, prin cele 42 de Camere de Comerţ şi Industrie Judeţene. Este o institutie de utilitate publica, asimilata autoritatilor publice, avand ca rol principal sustinerea, promovarea si reprezentarea intereselor comunitatii de afaceri.

ART. 13

(...)

(4) Regiile autonome, societăţile/companiile naţionale, precum şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat sunt obligate să stabilească şi să întocmească liste cuprinzând activele disponibile, pe care le vor reactualiza lunar. Listele vor fi transmise la camerele de comerţ şi industrie judeţene şi a municipiului Bucureşti, la organizaţiile patronale, asociaţiile profesionale prin Agenţia Naţională pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii şi Cooperaţie.

(5) Listele cuprinzând activele disponibile au caracter public şi vor fi afişate la sediile camerelor de comerţ şi industrie judeţene şi a municipiului Bucureşti, ale organizaţiilor patronale şi asociaţiilor profesionale, precum şi pe pagina de Internet a acestora. Acestea vor anunţa prin intermediul presei locale unde este afişată lista cuprinzând activele disponibile.

Propunem ca noul act normativ sa instituie, in sarcina Regiilor autonome, societăţitilor/companiilor naţionale, precum şi a societăţilor comerciale cu capital majoritar de stat, obligatia desemnarii unor persoane responsabile de intocmirea, realizarea si transmiterea listelor cuprinzând activele disponibile.

Desi art. 33 reglementeaza cuantumul amenzii aplicabil pentru nerespectarea dispozitiilor cuprinse in art.13 teza 4 (de la 12.000 lei la 24.000 lei), Regiile autonome, societăţile/companiile naţionale, precum şi societăţile comerciale cu capital majoritar de stat, nu au transmis Camerelor de Comert si Industrie liste cuprinzând activele disponibile, îngrădind astfel accesul IMM-urilor la reţelele şi serviciile de utilităţi publice necesare activităţii acestora.

In conditiile in care institutiile prevazute in cuprinsul art. 13 alin. 4 nu transmit aceste lista, camerele de comert sunt implicit in imposibilitatea indeplinirii obligatiei instituita prin alin. (5)

Pentru o mai buna transparenta, camerele de comert pot transmite, firmelor membre, informatii actuale, sub forma de newslettere, nu numai prin afisare la sedii.

ART. 19

(1) Guvernul şi autorităţile publice locale asigură, prin sume alocate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, precum şi prin programe susţinute de organisme naţionale şi internaţionale sau alte surse finanţarea integrală ori parţială a unor programe de formare profesională destinate întreprinderilor mici şi mijlocii.

(2) Programele de formare profesională prevăzute la alin. (1) vor fi realizate prin intermediul:

a) Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă;

b) instituţiilor de învăţământ de stat şi particular, acreditate potrivit legii;

c) furnizorilor de formare profesională autorizaţi, conform legii, să desfăşoare activităţi de formare profesională.

(2) Programele de formare profesională prevăzute la alin. (1) vor fi realizate prin intermediul:

a) Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă;

b) instituţiilor de învăţământ de stat şi particular, acreditate potrivit legii;

c) camerelor de comert si industrie, precum si altor furnizori de formare profesională autorizaţi, conform legii, să desfăşoare activităţi de formare profesională.

Camerele de comert au vasta experienta in organizarea de cursuri de formare profesionala, in diferite domenii si, prin sistemul unitar aplicat la nivel national, s-ar crea o retea de formare profesionala pentru IMM-uri in toata tara, care ar asigura standarde de inalta calitate, intrucat, exista multi furnizori de formare profesionala ce nu respecta nici macar cerintele minimale pentru organizarea acestor programe.

Dr.ec Ion-Danut Juganaru

Director general C.C.I.N.A. Constanţa

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii