Agricultura românească în atenţia firmelor franceze - dezbateri la Palatul Camerei de Comerţ Naţionale
Agricultura românească în atenţia firmelor franceze - dezbateri la Palatul Camerei de Comerţ NaţionaleScopul seminarului a fost de a prezenta oportunităţile de afaceri cu partenerii francezi, de a trasa liniile de acţiune pentru anul 2013 în acest sector de maxim interes, care angajează în prezent 30% din populaţia ţării şi de a identifica posibilităţile de finanţare din fonduri europene şi prin sisteme de plăţi guvernamentale, în paralel cu demersurile de internaţionalizare a agriculturii, prin implicarea Sistemului Cameral, după cum declara, în deschiderea evenimentului, Dl Alexandru Epîngeac, Preşedintele CCI Giurgiu, membru al Colegiului de Conducere al CCIR. Domnia Sa a transmis mesajul E.S. Preşedintele Camerei de Comerţ Naţionale, Dl. Mihail Vlasov, exprimând speranţa că acest eveniment va deveni un exemplu de bună practică în consolidarea relaţiilor româno-franceze.
Cu investiţii de 2,4 miliarde Euro, Franţa este, conform statisticilor oficiale, al 4 lea investitor străin, dar, incluzând şi intrările de capital prin intermediul unor filiale ale companiilor franceze din ţări precum Olanda, se plasează, de fapt, pe locul 3, cu peste 6.700 societăţi comerciale cu participare franceză. Dintre acestea, în România activează 38 din cele 40 de companii care formează nucleul de referinţă în calculul indicelui bursier din Franţa, majoritatea fiind însă IMM-uri, de 4 ori mai multe decât în Polonia şi de 3 ori mai multe decât în Italia, cu afaceri cumulate în 2011, de 16 miliarde Euro. În ciuda crizei economice, nicio societate franceză nu şi-a delocalizat producţia din România, prezenţa franceză angajând peste 120.000 de oameni, cifră care nu a încetat să crească, conform afirmaţiilor dlui Philippe Garcia, Director pentru România al Misiunii Economice UBIFRANCE.
România are o marjă de creştere în domeniul agricol dintre cele mai importante, la care Franţa doreşte să participe prin stimularea transferului de tehnologii şi investiţii, a spus în continuare oficialul francez. România este un partener strategic pentru Franţa, fapt demonstrat şi prin creşterea continuă a comerţului bilateral, care a ajuns în 2011 la 6.5 miliarde Euro, Franţa fiind al 4 lea furnizor pentru România cu exporturi în valoare de 3,1 miliarde Euro, în timp ce exportul românesc în Franţa se ridică la 3,5 miliarde Euro.
Franţa şi-a propus ca începând chiar din trimestrul I al anului 2013 să fie foarte activă în dezvoltarea infrastructurii, folosind fondurile structurale disponibile, contribuind astfel la atragerea de investiţii şi în celelalte sectoare. Industria de lux, sectorul de sănătate şi agricultura, ca şi dezvoltarea logistică sunt de asemenea pe lista priorităţilor companiilor franceze din România.
În continuare, reprezentanţii MADR au prezentat câteva elemente-cheie ale reformei agricole comune vizate prin proiecţia financiară 2014-2020, orientată în principal către rezultate, şi care va sta la baza strategiei la nivel naţional, pentru a corespunde obiectivelor strategice UE 2020. Priorităţile se referă la transferul de tehnologii şi cunoştinţe, creşterea competitivităţii prin modernizarea fermelor, investiţii în unităţi de depozitare şi procesare, mai buna integrare a producătorilor în lanţul agro-alimentar şi menţinerea ratei de co-finanţare la 85% din fonduri europene.
Cel mai important târg internaţional pentru agricultură, INDAGRA, organizat de SC Romexpo SA, a avut o evoluţie spectaculoasă, înregistrând la ediţia din 2012 o creştere cu 20% a numărului de participanţi şi a suprafeţei ocupate şi cel mai mare grad de internaţionalizare, de 40%, a spus doamna Mariana Suciu, Director General, Romexpo SA. INDAGRA a devenit un punct de referinţă pentru întreaga regiune a Europei de Sud-Est, au confirmat reprezentanţii UBIFRANCE, partener tradiţional al Romexpo, cu cea mai mare participare de grup internaţională.
Doamna Veronica Toncea, Preşedintele Fondului Naţional de Garantare a Creditului Rural a punctat câteva din problemele majore ale subfinanţării agriculturii româneşti, unde din 4 milioane de ferme înregistrate, doar 1 milion primesc ajutor din partea Statului din cauza fărâmiţării proprietăţii. Domnia Sa a solicitat sprijin din partea celor prezenţi pentru înfiinţarea unei burse a cerealelor şi susţinere pentru preluarea modelului francez al fondurilor mutuale în dezvoltarea agriculturii.
Sistemul Cameral este interesat de revigorarea activităţii bursiere, respectiv de o bursă a cerealelor, clădită prin continuarea bunelor practici interbelice, ca şi de revitalizarea bursei de mărfuri, a precizat Dl. Sorin Vornic, Preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultura Vrancea. Sistemul Cameral promovează pe plan internaţional oferta românească şi potenţialul de colaborare, folosind platforma de contacte de afaceri realizată de Camera Naţională, respectiv Sistemul Naţional de Informaţii de Afaceri - SNIA, ca şi alte modalităţi specifice de internaţionalizare a producţiei româneşti, prin organizarea participării la târguri şi expoziţii de profil, fiecare regiune având exemple de succes în domeniul agro-alimentar.
La finalul evenimentului, UBIFRANCE România a adresat mulţumiri Camerei de Comerţ Naţionale pentru organizarea deosebită, exprimându-şi convingerea că acest eveniment reprezintă începutul unei cooperări fructuoase, în beneficiul oamenilor de afaceri români şi francezi.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp