Comisia Europeană propune Reforma Directivei Europene privind protecţia datelor cu caracter personal
Comisia Europeană propune: Reforma Directivei Europene privind protecţia datelor cu caracter personal
Informaţie furnizată de: Centrul European al Consumatorilor România
Data: Bucureşti, 31 ianuarie 2012
Ref: Comisia Europeană propune: Reforma Directivei Europene privind protecţia datelor cu caracter personal
Comisia propune o reformă cuprinzătoare a normelor în materie de protecţie a datelor în vederea unui control sporit al utilizatorilor asupra datelor personale şi al reducerii costurilor pentru întreprinderi
Sâmbătă 28 ianuarie a fost sărbătorită Ziua Protecţiei Datelor, zi marcată în fiecare an din 2006 de când a fost lansată de Comisia Europeană. Cu acest prilej, Comisia a propus o reformă cuprinzătoare a normelor din 1995 ale UE în materie de protecţie a datelor în vederea consolidării dreptului la confidenţialitate pe internet şi a dezvoltării economiei digitale a Europei. Progresul tehnologic şi globalizarea au modificat profund modul în care datele noastre sunt colectate, accesate şi utilizate. În plus, cele 27 de state membre ale UE au pus în aplicare în mod diferit normele din 1995, ceea ce a condus la divergenţe în ceea ce priveşte asigurarea aplicării acestora. O legislaţie unică va elimina fragmentarea actuală şi sarcinile administrative costisitoare, conducând la realizarea de economii de către întreprinderi de aproximativ 2,3 miliarde EUR pe an. Iniţiativa va contribui la consolidarea încrederii consumatorilor în serviciile online, oferind astfel un impuls atât de necesar creşterii economice, ocupării forţei de muncă şi inovaţiei în Europa.
„Cu 17 ani în urmă, mai puţin de 1% dintre europeni utilizau internetul. Astăzi, cantităţi însemnate de date cu caracter personal sunt transferate şi schimbate pe toate continentele şi pe întreg globul în fracţiuni de secundă”, a declarat Viviane Reding, comisarul UE pentru justiţie şi vicepreşedinte al Comisiei. „Protecţia datelor cu caracter personal este un drept fundamental al tuturor europenilor, însă cetăţenii au sentimentul că nu deţin întotdeauna controlul complet asupra datelor cu caracter personal. Propunerile mele vor contribui la consolidarea încrederii în serviciile online, deoarece oamenii vor fi mai bine informaţi cu privire la drepturile lor şi vor deţine un control sporit asupra informaţiilor care îi privesc . Reforma va realiza acest lucru în paralel cu facilitarea activităţii şi reducerea costurilor pentru întreprinderi. Un cadru legal solid, clar şi unitar la nivelul UE va contribui la valorificarea potenţialului pieţei digitale unice şi la stimularea creşterii economice, a inovării şi a creării de locuri de muncă.”.
Cu această ocazie, Dna Irina Chiriţoiu, Director al ECC Romania a declarat: „Dreptul la protecţia datelor cu caracter personal este recunoscut expres la articolul 8 din Carta drepturilor fundamentale a UE şi în Tratatul de la Lisabona. Posibilitatea de a achiziţiona bunuri şi servicii, bazată pe tehnologia informaţiei, atrage din ce în ce mai mulţi consumatori oferind un uriaş potenţial economic şi social. Însă, această hiper-conectivitate trebuie să fie strâns legată şi de protecţia datelor personale în mediul online. Considerăm că propunerile Comisiei de reformare a legislaţiei actuale vor consolida drepturile consumatorilor, reducând în acelaşi timp birocraţia, asigurând astfel libera şi în siguranţă circulaţie a datelor pe piaţa unică a U.E.”.
Propunerile Comisiei actualizează şi modernizează principiile consacrate în Directiva privind protecţia datelor din 1995 în vederea garantării în viitor a dreptului persoanelor la confidenţialitate. Acestea includ o comunicare privind politicile în domeniu care prezintă obiectivele Comisiei şi două propuneri legislative: un regulament de stabilire a unui cadru general al UE pentru protecţia datelor şi o directivă privind protecţia datelor cu caracter personal prelucrate în scopul prevenirii, identificării, investigării sau urmăririi penale a infracţiunilor şi în scopul activităţilor judiciare conexe.
Principalele modificări din cadrul acestei reforme includ:
· · un set unic de norme în materie de protecţie a datelor, valabil pe întreg teritoriul UE. Vor fi eliminate cerinţele administrative inutile, cum ar fi cerinţele de notificare pentru societăţi. Acest lucru va duce la realizarea unor economii de aproximativ 2,3 miliarde EUR pe an de către întreprinderi;
· · în locul obligaţiei actuale a tuturor societăţilor de a notifica orice activitate legată de protecţia datelor către autoritatea responsabilă în acest domeniu – o cerinţă care a condus la formalităţi administrative inutile şi al cărei cost pentru întreprinderi se ridică la 130 de milioane EUR pe an, regulamentul prevede o responsabilitate sporită pentru cei care prelucrează date cu caracter personal;
· · de exemplu, întreprinderile şi organizaţiile trebuie să informeze autoritatea naţională de supraveghere cât mai curând posibil cu privire la orice încălcare gravă a securităţii datelor (dacă este posibil, în termen de 24 de ore);
· · organizaţiile vor trebui să se adreseze unei autorităţi naţionale unice privind protecţia datelor în ţara din UE unde îşi au sediul principal. De asemenea, persoanele se pot adresa autorităţii privind protecţia datelor din ţara lor, chiar şi în cazul în care datele acestora sunt prelucrate de către o societate cu sediul în afara UE. În cazul în care se solicită consimţământul pentru ca datele să fie prelucrate, se clarifică faptul că acesta trebuie acordat în mod explicit, şi nu să fie presupus acest lucru;
· · persoanele vor avea mai uşor acces la propriile date şi vor putea să transfere datele cu caracter personal de la un furnizor de servicii la altul cu mai mare uşurinţă (dreptul la portabilitatea datelor). Aceasta va duce la îmbunătăţirea concurenţei între servicii;
· · „dreptul de a fi uitat” va ajuta oamenii să gestioneze mai bine riscurile privind protecţia datelor online: aceştia vor putea să şteargă datele care îi privesc, în cazul în care nu există motive întemeiate pentru păstrarea lor;
· · normele UE trebuie să se aplice în cazul în care datele cu caracter personal sunt tratate în străinătate de către societăţi care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa UE şi care oferă serviciile lor cetăţenilor UE;
· · autorităţile naţionale independente privind protecţia datelor vor fi consolidate, astfel încât să asigure o mai bună respectare a normelor UE în ţara lor. Ele vor avea competenţa să amendeze societăţile care încalcă normele UE în materie de protecţie a datelor. Această încălcare poate duce la amenzi de până la 1 milion EUR sau de până la 2% din cifra de afaceri anuală globală realizată de o societate;
· · o nouă directivă va aplica principiile şi normele generale în materie de protecţie a datelor în ceea ce priveşte cooperarea poliţienească şi judiciară în materie penală. Normele se vor aplica atât în cazul transferurilor interne, cât şi transfrontaliere de date.
Propunerile Comisiei vor fi transmise Parlamentului European şi statelor membre ale UE (reunite în cadrul Consiliului de Miniştri) în vederea dezbaterii. Propunerile vor intra în vigoare la doi ani după adoptare.
Context
Datele cu caracter personal includ orice informaţie privind o persoană, indiferent dacă se referă la viaţa privată, profesională sau publică. Aceste date pot avea diverse forme, precum un nume, o fotografie, o adresă de e-mail, datele bancare, contribuţiile făcute pe site-urile de socializare în reţea, informaţiile dumneavoastră medicale sau adresa IP a calculatorului pe care îl utilizaţi. Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene prevede că orice persoană are dreptul la protecţia datelor cu caracter personal în toate aspectele vieţii: la domiciliu, la locul de muncă, atunci când face cumpărături, când beneficiază de un tratament medical, la o secţie de poliţie sau pe internet.
În era digitală, colectarea şi stocarea informaţiilor personale sunt esenţiale. Datele sunt utilizate de toate tipurile de societăţi – de la firmele de asigurare şi bănci, la site-uri de comunicare sociale şi motoare de căutare. Într-o lume globalizată, transferul de date către ţări terţe a devenit un factor important în viaţa de zi cu zi. Nu există graniţe online, iar „cloud computing-ul” poate însemna faptul că datele sunt transmise de la Berlin pentru a fi prelucrate la Boston şi stocate la Bangalore.
La 4 noiembrie 2010, Comisia a prezentat o strategie menită să consolideze normele UE în materie de protecţie a datelor (IP/10/1462 şi MEMO/10/542). Obiectivele strategiei erau protejarea datelor persoanelor în toate domeniile de politică, inclusiv asigurarea respectării legii, reducând în acelaşi timp birocraţia pentru întreprinderi şi garantând libera circulaţie a datelor în UE. Comisia a invitat părţile interesate să prezinte observaţii cu privire la ideile sale şi a organizat, de asemenea, o consultare publică separată în scopul revizuirii Directivei UE privind protecţia datelor (95/46/CE) din 1995.
Normele UE în materie de protecţie a datelor vizează protejarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanelor fizice, în special a dreptului la protecţia datelor cu caracter personal, precum şi libera circulaţie a datelor. Această directivă generală privind protecţia datelor a fost completată prin alte instrumente juridice, cum ar fi Directiva privind protecţia vieţii private în comunicaţiile electronice pentru sectorul comunicaţiilor. Există, de asemenea, norme specifice în ceea ce priveşte protecţia datelor cu caracter personal în cadrul cooperării poliţieneşti şi judiciare în materie penală (Decizia-cadru 2008/977/JAI).
Dreptul la protecţia datelor cu caracter personal este recunoscut în mod explicit la articolul 8 din Carta drepturilor fundamentale a UE şi în Tratatul de la Lisabona. Tratatul prevede un temei juridic pentru normele în materie de protecţie a datelor pentru toate activităţile care intră în domeniul de aplicare al legislaţiei UE, în conformitate cu articolul 16 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene.
Pentru informaţii suplimentare
MEMO/12/41
Dosar de presă: reforma în materie de protecţie a datelor:
http://ec.europa.eu/justice/newsroom/data-protection/news/120125_en.htm
Pagina principală a doamnei Viviane Reding, vicepreşedinte al Comisiei Europene şi comisarul UE pentru justiţie:
http://ec.europa.eu/reding
Comisia Europeană – protecţia datelor:
http://ec.europa.eu/justice/data-protection/index_ro.htm
Sala de presă a Direcţiei Generale Justiţie:
http://ec.europa.eu/justice/news/intro/news_intro_en.htm
ECC- Net este alcătuită din centrele europene pentru consumatori din 29 de ţări (27 state membre ale U.E., plus Norvegia şi Islanda), şi este co-finanţată de Direcţia Generală de Sănătate şi Protecţia Consumatorilor a Comisiei Europene şi de către fiecare dintre statele membre. Scopul reţelei este de a crea încrederea în piaţa internă europeană, oferind consumatorilor informaţii utile în privire la drepturile lor, consiliere şi ajutor în achiziţii transfrontaliere.
În Europa, „Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor ", îi ajută pe consumatori în ceea ce priveşte problema cumpărăturilor transfrontaliere. http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm
În România, „Centrul European al Consumatorilor ", oferă consumatorilor o gamă variată de servicii, de la informarea asupra drepturilor lor, la oferirea de consultanţă şi sprijin în rezolvarea problemelor pe care le întâmpină. http://www.eccromania.ro/
EUROPEAN CONSUMER CENTRE ROMANIA
CENTRUL EUROPEAN AL CONSUMATORILOR DIN ROMANIA
Romulus Moise
PR Officer ECC Romania
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp