UE investighează site-urile internet pentru credite de consum - o piață neperformantă pentru consumatori
UE investighează site-urile internet pentru credite de consum - o piață neperformantă pentru consumatori
Bruxelles, 10 ianuarie 2012 - Ați fost vreodată pe punctul de a semna
un contract pentru un împrumut personal, carte de credit sau alte
credite de consum și ați descoperit că este mai scump decât v-ați
așteptat? O investigație la nivelul întregii UE a site-urilor internet
care oferă credit de consum s-a desfășurat pentru a verifica dacă
consumatorii primesc informațiile la care au dreptul în temeiul
legislației UE privind consumatorii înainte de semnarea unui contract de
credit de consum. Autoritățile naționale de aplicare a legii au
verificat peste 500 de site-uri internet din cele 27 de state membre,
plus Norvegia și Islanda. Ele au marcat 70 % (393) site-uri pentru
investigații ulterioare în legătură cu următoarele probleme principale:
publicitatea nu a inclus informațiile standard necesare; ofertele au
omis informații esențiale pentru luarea unei decizii; costurile au fost
prezentate în mod înșelător. Autoritățile naționale de aplicare a legii
vor contacta acum instituțiile financiare și intermediarii de credit în
legătură cu suspiciunile de nereguli și le vor cere să aducă precizări
sau să ia măsuri de remediere. Verificarea minuțioasă a vizat în mod
special modul în care întreprinderile aplică Directiva privind creditul
de consum (transpusă recent de statele membre), al cărei scop este de a
ajuta consumatorii să înțeleagă și să compare ofertele de credit.
Comisarul
UE pentru consumatori, John Dalli, a declarat: „Atunci când oamenii
caută credit, descoperă uneori că acest credit se dovedește a fi mai
scump decât părea la început, deoarece informații importante lipsesc sau
sunt neclare. Creditul de consum nu este întotdeauna ușor de înțeles și
de aceea există o legislație europeană pentru a-i ajuta pe consumatori
să ia decizii în cunoștință de cauză. Prin urmare, este foarte important
ca întreprinderile să ofere consumatorilor informațiile corecte și
necesare. Și este rolul Comisiei să colaboreze cu autoritățile naționale
de aplicare a legii pentru a realiza acest lucru."
O „verificare
minuțioasă" este un exercițiu de control al respectării legislației UE.
Este condusă de UE și executată de autoritățile naționale de aplicare a
legii care desfășoară controale simultane, coordonate, pentru a constata
eventuale încălcări ale legislației de protecție a consumatorilor
într-un anumit sector. Autoritățile naționale de aplicare a legii
contactează apoi operatorii în legătură cu suspiciunile de nereguli și
le cer să ia măsuri corective. Verificarea minuțioasă pentru credite de
consum a avut loc în luna septembrie 2011.
Șase țări au realizat o
investigație mai aprofundată, „Verificare minuțioasă plus", pe 57
site-uri, pentru a verifica respectarea normelor de protecție a
consumatorilor, inclusiv modalitățile de plată, tratamentul
reclamațiilor și clauzele și condițiile.
Piața controlată este
utilizată de consumatori în fiecare zi. În 2010, instituțiile financiare
din zona euro au oferit credite de consum în valoare de peste 600 de
miliarde EUR.
Rezultate
Din 562 de site-uri internet verificate
inițial, numai 30% trecut testul verificării minuțioase pentru
respectarea normelor UE relevante de protecție a consumatorilor și 70%
din aceste site-uri (393) au fost marcate pentru investigații
ulterioare. Principalele probleme constatate au fost:
Lipsa
informațiilor în publicitatea privind creditele de consum: publicitatea
de pe 258 (46 % dintre site-urile verificate) nu includea toate
informațiile standard solicitate de Directiva privind creditul de
consum, de exemplu: i) dobânda anuală efectivă (DAE), care este
esențială pentru a compara ofertele ii) informații privind includerea
sau nu în costul total a costurilor cu serviciile auxiliare obligatorii
(de exemplu, asigurare) sau iii) durata contractului de credit;
Omiterea
unor informații cheie privind oferta: 244 (43 %) dintre site-uri nu au
oferit informații clare despre toate elementele diferite din costul
total, de exemplu, i) privind tipul de rată a dobânzii (fixă, variabilă
sau ambele), ii) privind durata creditului (dacă este cazul) și iii)
privind unele dintre costurile aferente creditului (de exemplu, un
comision de intermediere);
Prezentarea înșelătoare a costurilor în
cazul în care costul creditului este afișat într-un mod care este fals
sau ar putea induce în eroare consumatorii, de exemplu, i) în privința
felului în care se calculează prețul sau ii) în cazul în care
consumatorul nu este informat că, la costul creditului de consum în
sine, se adaugă o asigurare obligatorie. 116 site-uri (20 %) dintre
site-uri au prezentat acest tip de problemă.
Verificare minuțioasă plus
Șase
țări (Italia, Estonia, Letonia, Lituania, Slovacia, Suedia) au realizat
o investigare mai aprofundată privind 57 dintre site-urile verificate -
exercițiul Verificarea minuțioasă plus. Principalele probleme s-au
legat de informațiile precontractuale și clauzele contractuale.
Care sunt următoarele etape?
Faza
controlului punerii în aplicare va începe acum: în următoarele
săptămâni și luni, operatorii economici vor fi contactați de către
autoritățile naționale și li se va solicita să ofere clarificări sau
să-și corecteze site-urile. Nerespectarea acestei obligații, în funcție
de legislația națională aplicabilă, poate duce la proceduri judiciare
care au drept rezultat aplicarea de amenzi sau chiar închiderea
site-urilor internet. Autoritățile naționale de aplicare a legii sunt
chemate să raporteze Comisiei Europene până în toamna anului 2012.
Comisia va întocmi un raport privind rezultatele.
Pentru mai multe informații:
site-ul internet al verificărilor generale:
http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweeps_en.htm
ECC- Net este alcătuită din centrele europene pentru consumatori din 29 de ţări (27 state membre ale U.E., plus Norvegia şi Islanda), şi este co-finanţată de Direcţia Generală de Sănătate şi Protecţia Consumatorilor a Comisiei Europene şi de către fiecare dintre statele membre. Scopul reţelei este de a crea încrederea în piaţa internă europeană, oferind consumatorilor informaţii utile în privire la drepturile lor, consiliere şi ajutor în achiziţii transfrontaliere.
În Europa, „Reţeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor ", îi ajută pe consumatori în ceea ce priveşte problema cumpărăturilor transfrontaliere. http://ec.europa.eu/consumers/ecc/index_en.htm
În România, „Centrul European al Consumatorilor ", oferă consumatorilor o gamă variată de servicii, de la informarea asupra drepturilor lor, la oferirea de consultanţă şi sprijin în rezolvarea problemelor pe care le întâmpină. http://www.eccromania.ro/
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp