HIRVONEN INCEPE SEZONUL WRC CU VICTORIE PENTRU FORD IN SUEDIA - Luni, 15 Februarie 2010
HIRVONEN INCEPE SEZONUL WRC CU VICTORIE PENTRU FORD IN SUEDIA - Luni, 15 Februarie 2010Membrii echipei BP Ford Abu Dhabi, Mikko Hirvonen şi Jarmo Lehtinen au debutat în seria de raliuri FIA World Rally Championship 2010 obţinând victoria în cadrul Raliului Suediei. La bordul Ford Focus RS WRC, finlandezii au dominat primul raliu al seriei cu un avans de 42.3 secunde, după trei zile de competiţie în pădurile îngheţate ale Scandinaviei. Victoria a plasat Ford în cea mai înaltă poziţie a clasamentelor, cu 74 de victorii obţinute în Campionatul Mondial de Raliuri.
Coechipierii Jari-Matti Latvala şi Miikka Anttila, la bordul unui Focus RS WRC similar, au finalizat cursa pe poziţia a treia, la 1 minut 15,4 secunde în urma compatrioţilor lor. Dublul podium obţinut de guparea BP Ford Abu Dhabi aduce un avans de 10 puncte în clasamentul constructorilor după prima din cele 13 runde ale campionatului.
Raliul Suediei este singurul raliu al seriei desfăşurat cu adevărat în condiţii de iarnă. Piloţii s-au înfruntat în 21 de teste de viteză, parcurgând 345,15 km în regiunea Värmland situată în centrul Suediei. Temperaturile au coborât până la -22ºC, însă cerul albastru în pădurile îngheţate a creat scenariul perfect pentru spectatori. Zăpada a acoperit traseul în regiunile scandinavice aride, ascunzând un strat de gheaţă subţire. Pietrişul s-a întrezărit la ce-a de-a doua traversare a circuitului, ridicând provocări piloţilor în încercarea acestora de a preveni ruperea crampoanelor de la anvelope în contact cu piatra.
Modul de administrare al anvelopelor a jucat un rol crucial în victoria lui Hirvonen. După executarea unor modificări minore la Focusul său RS WRC, finlandezul în vârstă de 29 de ani a încheiat probele primei zile cu un avans de 6,2 secunde. Avantajul a fost mărit în decursul zilei de sâmbătă la 16,6 secunde în urma deciziei de a monta anvelopele Pirelli Sottozero pe roţile faţă ale maşinii, în cursul după-amiezii. Victoria de duminică reprezintă cel de al 12-lea succes în Campionatul Mondial de Raliuri.
"După ce am ratat titlul anul trecut la numai un punct diferenţă, am decis că trebuie să câştig mai mult şi să nu mă mai mulţumesc cu puncte adunate în cadrul etapelor. Aşadar acesta a fost startul ideal," a declarat Hirvonen. "A fost o victorie importantă pentru noi şi intenţionez să acumulez mult mai multe în cadrul acestui sezon. Este prima dată când câştig raliul de start al campionatului. Am încercat să fiu mai agresiv încă de la început în fiecare aspect legat de performanţele mele. Am luat o decizie riscantă sâmbătă cand am schimbat anvelopele, însă s-a dovedit o soluţie de efect, iar acest tip de decizii sunt cele care creează diferenţa între a câştiga şi a pierde."
"A fost un raliu extrem de dificil pe pietrişul descoperit alocuri de zăpadă şi nu vă puteţi imagina cât de agitat am condus în ultima rundă. Am un an în plus de experienţă şi cred că acest fapt a făcut diferenţa aici. Trebuie să continui în această direcţie şi în restul sezonului," a adăugat Hirvonen.
Latvala, care a avut rolul de a îl susţine pe Hirvonen, şi-a îndeplinit datoria perfect. Tânărul de 24 de ani s-a clasat pe locul al patrulea în prima zi de raliu, însă şi-a arătat frustrarea faţă de faptul că nu a reuşit să atingă viteza pe care şi-o dorea. Acesta a realizat modificări minore în decursul zilei de sâmbătă şi l-a presat pe ocupantul locului trei, Dani Sordo, către două erori care l-au determinat să piardă poziţia în favoarea lui Latvala. Latvala nu şi-a asumat niciun risc pe decursul zilei de duminică şi, cu presiunea eliminata, a pilotat relaxat şi a obţinut cei mai buni timpi în ultimele două runde ale raliului.
"Acest rezultat mi-a consolidat încrederea," a afirmat acesta. "Am facut ceea ce mi s-a cerut şi am finalizat un start grozav pentru echipă. Nu a fost un raliu facil iar vineri m-am luptat pentru viteză. Eram frustrat pentru că mă concentram prea mult sa conduc prudent, însă am depăşit aceasta stare în a doua zi de raliu, m-am relaxat şi mi-am îmbunătăţit timpii."
Cel de-al treilea echipaj la bordul Focus RS WRC, reprezentat de Al Qassimi şi Michael Orr, a încheiat raliul pe locul al 13-lea. "Mi-am dorit să învăţ pe decursul acestui raliu şi cred că am reuşit ceea ce mi-am propus. Am foarte puţină experienţă în asemenea condiţii, dar pe parcursul raliului mi-am sporit încrederea. Am avut parte de câteva surprize pe probe, câteva curbe stramte şi multă acţiune, însă am savurat competiţia," a declarat Al Qassimi.
Directorul echipei BP Ford Abu Dhabi, Malcolm Wilson a aclamat victoria lui Hirvonen. "Comportamentul lui în cea de a doua zi a fost cu siguranţă o performanţă. Îşi foloseşte experienţa în mod eficient. A progresat continuu pe decursul anilor până la punctul în care învinge acum cel mai bun pilot al lumii. Jari-Matti a reprezentat suportul perfect pentru Mikko şi nu mi-aş fi putut imagina un debut mai bun în acest sezon," a adăugat acesta.
Directorul Ford Europa pe parte de motorsport, Gerard Quinn a menţionat: "A fost important să ne departajăm rapid anul acesta şi am reuşit prin performanţa atinsă de întreaga echipă în cele mai anevoioase condiţii de lucru. Conducem în ambele clasamente, iar această victorie aduce Ford la o reuşită distanţă de a deveni cel mai de succes constructor."
Informaţii despre alte ehipe Ford
Ehipajul Ford Stobart M-Sport compus din Henning Solberg şi Ilka Minor au încheiat cursa la bordul Focus RS WRC în poziţia a şasea, cu un loc mai sus faţă de coehipierii Matthew Wilson şi Sott Martin. Dublul campion mondial Marcus Grönholm, acompaniat de Timo Rautiainen, a finalizat pe locul 21, în urma unei etape problematice, însă a punctat pentru echipă în clasamentul constructorilor.
Runda viitoare
Campionatul de mută pe pietriş luna viitoare, în prima din cele patru runde desfăşurate în afara Europei. Raliul Mexicului este programat pentru perioada 4-7 martie.
Poziţii finale
1. M Hirvonen / J Lehtinen FIN Ford Focus RS 3hr 09min 30.4sec
2. S Loeb / D Elena FRA Citroen C4 3hr 10min 12.7sec
3. J-M Latvala / M Anttila FIN Ford Focus RS 3hr 10min 45.8sec
4. D Sordo / M Marti ESP Citroen C4 3hr 12min 12.0sec
5. S Ogier / J Ingrassia FRA Citroen C4 3hr 13min 45.7sec
6. H Solberg / I Minor NOR Ford Focus RS 3hr 15min 23.8sec
7. M Wilson / S Martin GBR Ford Focus RS 3hr 17min 24.3sec
8. M Østberg / J Andersson NOR Subaru Impreza 3hr 18min 52.6sec
9. P Solberg / P Mills NOR Citroen C4 3hr 19min 47.9sec
10 P-G Andersson / A Fredriksson SWE Skoda Fabia 3hr 21min 49.3sec
Clasamentul piloţilor
1. M Hirvonen 25 pct
2. S Loeb 18 pct
3. J-M Latvala 15 pct
4. D Sordo 12 pct
5. S Ogier 10 pct
6. H Solberg 8 pct
Clasamentul constructorilor
1. BP Ford Abu Dhabi 40 pct
2. Citroen Total 30 pct
3. Citroen Junior 14 pct
4. Stobart M-Sport Ford 14 pct
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp