Afacerile de familie sunt un motor de creştere economică, dar au nevoie de sprijinul Guvernului printr-un cadru legislativ şi fiscal stabil, investiţii în infrastructură şi educaţie
Afacerile de familie sunt un motor de creştere economică, dar au nevoie de sprijinul Guvernului printr-un cadru
21 Mar, 2013 12:22
ZIUA de Constanta
967
Marime text
Rezultatele primei ediţii a studiului PwC Family Business Survey România
Cluj-Napoca, 21 martie 2013. Antreprenorii şi afacerile de familie aduc stabilitate economiei şi reprezintă un motor extrem de dinamic de creştere economică, însă simt nevoia recunoaşterii rolului lor din partea societăţii şi a Guvernului şi aşteaptă sprijinul acestuia în promovarea unui cadru legislativ şi fiscal stabil şi predictibil, precum şi investiţii sporite în îmbunătăţirea infrastructurii şi a calităţii sistemului de învăţământ, pentru a-i pregăti mai bine pe viitorii absolvenţi pentru realităţile pieţei muncii. Acestea sunt principalele concluzii ale studiului PwC – Family Business Survey România, lansat astăzi la Cluj-Napoca în cadrul unui eveniment organizat împreună cu Universitatea Babeş-Bolyai şi Ziarul Financiar.
Cu acelaşi prilej, echipa de servicii pentru companiile antreprenoriale a PwC România a inaugurat şi catedra PwC – Antreprenoriat şi Afaceri de Familie, din cadrul Facultăţii de Business a Universităţii Babeş-Bolyai, o platformă de studiu, dialog şi comunicare privind problematica specifică afacerilor de familie.
„Antreprenorii sunt sarea pământului. Ei sunt cei care transformă ambiţiile în realitate, inovând, răsturnând ierarhii încetăţenite de când lumea şi producând valoare. Ei reprezintă motorul indispensabil al unei economii, dau stabilitate acesteia şi creează locuri de muncă. PwC înţelege să onoreze antreprenorii români prin lansarea acestui prim studiu axat pe problemele cu care se confruntă afacerile de familie, dar şi prin crearea unei catedre universitare dedicate antreprenorilor de mâine”, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC România.
„Echipa de servicii integrate pentru antreprenori din cadrul PwC este dedicată înţelegerii şi consultării familiilor de antreprenori care au fondat şi au dezvoltat unele dintre cele mai mari companii private din România. Alăturându-ne iniţiativei globale PwC Family Business Survey, construim un nou punct de reper şi oferim astfel antreprenorilor şi afacerilor de familie o platformă pentru a-şi împărtăşi opiniile asupra tendinţelor economice şi asupra problemelor specifice care le influenţează creşterea. În acelaşi timp, această iniţiativă apare drept o recunoaştere şi un semn de apreciere a rolului aparte pe care îl joacă afacerile de familie în societate”, a declarat Alexandru Medelean, Director, Liderul Echipei de Servicii Integrate pentru Antreprenori şi Afaceri de Familie din cadrul PwC România.
Într-o piaţă dificilă, afacerile de familie din România au avut performanţe bune în ultimul an, 71% dintre respondenţi obținând o creştere a afacerilor. Mai mult, proprietarii şi managerii acestor afaceri sunt destul de încrezători cu privire la perspectivele de creştere pe următorii cinci ani, 61% aşteptându-se la o creştere constantă, în timp ce 13% ţintesc o creştere mai agresivă.
Aproximativ un sfert dintre afacerile de familie româneşti sunt mai degrabă precaute în ceea ce priveşte viitorul şi plănuiesc să îşi consolideze structura la nivelul curent al cifrei de afaceri.
Aceste rezultate sunt similare tendinţelor globale, 69% dintre respondenţi ţintind către o creştere constantă, organică, în timp ce 12% urmăresc strategii de creştere mai agresive.
Atunci când ne referim la provocările întâmpinate de către afacerile de familie, cei mai mulţi dintre proprietarii şi managerii afacerilor de familie menţionează factori din mediul extern, precum condiţiile pieţei (52%) sau accentuarea concurenţei (32%). 42% dintre respondenţi sunt preocupaţi de regimul fiscal şi 29% de reglementări şi politici guvernamentale. Într-o notă mai optimistă, preocupările legate de disponibilitatea resurselor financiare, presante la debutul crizei mondiale, par să se fi atenuat, doar 13% dintre respondenţi menţionând în prezent acest aspect.
De asemenea, pare să existe o încredere crescută în capacitatea Băncii Naţionale a României de a gestiona volatilitatea cursului de schimb, numai 16% dintre cei intervievaţi menţionând această problemă, un procent similar celor preocupaţi de rata dobânzii.
Confruntându-se în continuare cu o pondere redusă a exporturilor în totalul cifrei de afaceri, companiile de familie româneşti par mai puţin îngrijorate de criza economică europeană, doar 13% dintre respondenţi indicând acest factor drept o ameninţare.
În ceea ce priveşte provocările din interiorul companiilor, respondenţii sunt preocupaţi de recrutarea şi retenţia personalului (39%), cei mai mulţi proprietari şi manageri ai afacerilor de familie considerând că au un dezavantaj faţă de marile companii multinaţionale în competiţia pentru cei mai bine pregătiţi angajaţi, în special din cauza diferenţelor de salarizare şi a perspectivelor de dezvoltare a carierei.
32% dintre respondenţi plănuiesc să se concentreze pe reorganizarea companiilor în următorii ani, în timp ce 26% sunt îngrijoraţi cu privire la capacitatea de producţie şi abilitatea de a face faţă comenzilor clienţilor. Cel mai presant aspect privind managementul fluxului de numerar/controlul costurilor pare să fi fost cumva atenuat, numai 19% dintre respondenţi menţionându-l, iar 10% concentrându-se mai curând asupra planificării şi optimizării fiscale.
În timp ce exporturile generează aproximativ o treime din PIB-ul anual al României, companiile private nu par a fi foarte conectate la piaţa externă, în medie doar 15% din cifra de afaceri fiind generată de exporturi, prin comparaţie cu media globală de 25%. Acest procent este sub cel înregistrat în ţările din sud-estul Asiei, unde exporturile generează uneori peste 50% din cifra de afaceri sau faţă de cele din Europa de Vest, unde companiile generează 30-50% din cifra de afaceri numai din vânzările către export. Cu toate acestea, există şi ţări unde companiile private sunt chiar mai puţin conectate la pieţele străine, ţări care au pieţe interne extinse şi care sunt mult mai orientate către interior, aşa cum este cazul celor din Statele Unite, Canada, Rusia, Brazilia şi Marea Britanie.
Antreprenorii români se arată încrezători în îmbunătăţirea acestor rezultate, iar estimările privind exporturile indică o creştere de până la 27% din cifra de afaceri în următorii cinci ani. Astfel, afacerile de familie din România vor înregistra cel mai ridicat ritm de creştere a exporturilor din lume (77%), înaintea celor din Grecia (70%), Turcia (64%) şi Italia (67%).
În ceea ce priveşte destinaţia exporturilor, acestea nu sunt foarte diversificate, 70% dintre respondenţii români indicând Europa. A doua cea mai importantă destinaţie de export pentru antreprenorii români o reprezintă Orientul Mijlociu şi ţările din Golf (10%), în timp ce Africa şi regiunea Asia-Pacific împart locul al treilea ca destinaţie pentru numai 7% dintre respondenţi.
Proprietarii şi managerii de firme ar dori ca Guvernul să ia măsuri pentru uşurarea poverii fiscale prin aplicarea de excepţii pentru taxarea profitului în cazul profiturilor reinvestite. De asemenea, aceştia şi-ar dori simplificarea, predictibilitatea și stabilitatea legislaţiei şi o reducere a birocraţiei. O altă solicitare pentru guvern s-ar referi la oferirea de susţinere pentru accesarea de noi pieţe prin garanţii de stat, dar şi susţinere pentru dezvoltarea afacerii, networking şi activităţi de marketing. Reprezentanţii afacerilor de familie şi-ar dori împrumuturi de stat sau credite fiscale pentru achiziţionarea de noi tehnologii care le-ar permite să îşi crească productivitatea şi să facă faţă mai bine competiţiei.
În plus, antreprenorii locali resimt inadecvarea sistemului educaţional românesc la piaţa muncii şi se arată nemulţumiţi de calitatea scăzută a pregătirii noilor absolvenţi. 58% dintre proprietarii şi managerii afacerilor de familie au declarat că aceştia nu au abilităţile potrivite pentru a aduce valoare adăugată angajatorilor.
Despre PwC
Firmele din reţeaua PwC ajută organizaţiile şi indivizii să creeze valoarea de care au nevoie. Suntem o reţea de firme prezentă în 158 de ţări cu aproape 180.000 de specialişti determinaţi să ofere servicii de calitate de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri. Spuneţi-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră şi descoperiţi mai multe informaţii despre noi vizitând site-ul www.pwc.com/ro
PwC se referă la reţeaua de firme PwC şi/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică separată. Vă rugăm să accesaţi pagina de internet www.pwc.com/structure pentru mai multe detalii."
© 2013 PwC. Toate drepturile rezervate.
Cluj-Napoca, 21 martie 2013. Antreprenorii şi afacerile de familie aduc stabilitate economiei şi reprezintă un motor extrem de dinamic de creştere economică, însă simt nevoia recunoaşterii rolului lor din partea societăţii şi a Guvernului şi aşteaptă sprijinul acestuia în promovarea unui cadru legislativ şi fiscal stabil şi predictibil, precum şi investiţii sporite în îmbunătăţirea infrastructurii şi a calităţii sistemului de învăţământ, pentru a-i pregăti mai bine pe viitorii absolvenţi pentru realităţile pieţei muncii. Acestea sunt principalele concluzii ale studiului PwC – Family Business Survey România, lansat astăzi la Cluj-Napoca în cadrul unui eveniment organizat împreună cu Universitatea Babeş-Bolyai şi Ziarul Financiar.
Cu acelaşi prilej, echipa de servicii pentru companiile antreprenoriale a PwC România a inaugurat şi catedra PwC – Antreprenoriat şi Afaceri de Familie, din cadrul Facultăţii de Business a Universităţii Babeş-Bolyai, o platformă de studiu, dialog şi comunicare privind problematica specifică afacerilor de familie.
„Antreprenorii sunt sarea pământului. Ei sunt cei care transformă ambiţiile în realitate, inovând, răsturnând ierarhii încetăţenite de când lumea şi producând valoare. Ei reprezintă motorul indispensabil al unei economii, dau stabilitate acesteia şi creează locuri de muncă. PwC înţelege să onoreze antreprenorii români prin lansarea acestui prim studiu axat pe problemele cu care se confruntă afacerile de familie, dar şi prin crearea unei catedre universitare dedicate antreprenorilor de mâine”, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner, PwC România.
„Echipa de servicii integrate pentru antreprenori din cadrul PwC este dedicată înţelegerii şi consultării familiilor de antreprenori care au fondat şi au dezvoltat unele dintre cele mai mari companii private din România. Alăturându-ne iniţiativei globale PwC Family Business Survey, construim un nou punct de reper şi oferim astfel antreprenorilor şi afacerilor de familie o platformă pentru a-şi împărtăşi opiniile asupra tendinţelor economice şi asupra problemelor specifice care le influenţează creşterea. În acelaşi timp, această iniţiativă apare drept o recunoaştere şi un semn de apreciere a rolului aparte pe care îl joacă afacerile de familie în societate”, a declarat Alexandru Medelean, Director, Liderul Echipei de Servicii Integrate pentru Antreprenori şi Afaceri de Familie din cadrul PwC România.
Într-o piaţă dificilă, afacerile de familie din România au avut performanţe bune în ultimul an, 71% dintre respondenţi obținând o creştere a afacerilor. Mai mult, proprietarii şi managerii acestor afaceri sunt destul de încrezători cu privire la perspectivele de creştere pe următorii cinci ani, 61% aşteptându-se la o creştere constantă, în timp ce 13% ţintesc o creştere mai agresivă.
Aproximativ un sfert dintre afacerile de familie româneşti sunt mai degrabă precaute în ceea ce priveşte viitorul şi plănuiesc să îşi consolideze structura la nivelul curent al cifrei de afaceri.
Aceste rezultate sunt similare tendinţelor globale, 69% dintre respondenţi ţintind către o creştere constantă, organică, în timp ce 12% urmăresc strategii de creştere mai agresive.
Atunci când ne referim la provocările întâmpinate de către afacerile de familie, cei mai mulţi dintre proprietarii şi managerii afacerilor de familie menţionează factori din mediul extern, precum condiţiile pieţei (52%) sau accentuarea concurenţei (32%). 42% dintre respondenţi sunt preocupaţi de regimul fiscal şi 29% de reglementări şi politici guvernamentale. Într-o notă mai optimistă, preocupările legate de disponibilitatea resurselor financiare, presante la debutul crizei mondiale, par să se fi atenuat, doar 13% dintre respondenţi menţionând în prezent acest aspect.
De asemenea, pare să existe o încredere crescută în capacitatea Băncii Naţionale a României de a gestiona volatilitatea cursului de schimb, numai 16% dintre cei intervievaţi menţionând această problemă, un procent similar celor preocupaţi de rata dobânzii.
Confruntându-se în continuare cu o pondere redusă a exporturilor în totalul cifrei de afaceri, companiile de familie româneşti par mai puţin îngrijorate de criza economică europeană, doar 13% dintre respondenţi indicând acest factor drept o ameninţare.
În ceea ce priveşte provocările din interiorul companiilor, respondenţii sunt preocupaţi de recrutarea şi retenţia personalului (39%), cei mai mulţi proprietari şi manageri ai afacerilor de familie considerând că au un dezavantaj faţă de marile companii multinaţionale în competiţia pentru cei mai bine pregătiţi angajaţi, în special din cauza diferenţelor de salarizare şi a perspectivelor de dezvoltare a carierei.
32% dintre respondenţi plănuiesc să se concentreze pe reorganizarea companiilor în următorii ani, în timp ce 26% sunt îngrijoraţi cu privire la capacitatea de producţie şi abilitatea de a face faţă comenzilor clienţilor. Cel mai presant aspect privind managementul fluxului de numerar/controlul costurilor pare să fi fost cumva atenuat, numai 19% dintre respondenţi menţionându-l, iar 10% concentrându-se mai curând asupra planificării şi optimizării fiscale.
În timp ce exporturile generează aproximativ o treime din PIB-ul anual al României, companiile private nu par a fi foarte conectate la piaţa externă, în medie doar 15% din cifra de afaceri fiind generată de exporturi, prin comparaţie cu media globală de 25%. Acest procent este sub cel înregistrat în ţările din sud-estul Asiei, unde exporturile generează uneori peste 50% din cifra de afaceri sau faţă de cele din Europa de Vest, unde companiile generează 30-50% din cifra de afaceri numai din vânzările către export. Cu toate acestea, există şi ţări unde companiile private sunt chiar mai puţin conectate la pieţele străine, ţări care au pieţe interne extinse şi care sunt mult mai orientate către interior, aşa cum este cazul celor din Statele Unite, Canada, Rusia, Brazilia şi Marea Britanie.
Antreprenorii români se arată încrezători în îmbunătăţirea acestor rezultate, iar estimările privind exporturile indică o creştere de până la 27% din cifra de afaceri în următorii cinci ani. Astfel, afacerile de familie din România vor înregistra cel mai ridicat ritm de creştere a exporturilor din lume (77%), înaintea celor din Grecia (70%), Turcia (64%) şi Italia (67%).
În ceea ce priveşte destinaţia exporturilor, acestea nu sunt foarte diversificate, 70% dintre respondenţii români indicând Europa. A doua cea mai importantă destinaţie de export pentru antreprenorii români o reprezintă Orientul Mijlociu şi ţările din Golf (10%), în timp ce Africa şi regiunea Asia-Pacific împart locul al treilea ca destinaţie pentru numai 7% dintre respondenţi.
Proprietarii şi managerii de firme ar dori ca Guvernul să ia măsuri pentru uşurarea poverii fiscale prin aplicarea de excepţii pentru taxarea profitului în cazul profiturilor reinvestite. De asemenea, aceştia şi-ar dori simplificarea, predictibilitatea și stabilitatea legislaţiei şi o reducere a birocraţiei. O altă solicitare pentru guvern s-ar referi la oferirea de susţinere pentru accesarea de noi pieţe prin garanţii de stat, dar şi susţinere pentru dezvoltarea afacerii, networking şi activităţi de marketing. Reprezentanţii afacerilor de familie şi-ar dori împrumuturi de stat sau credite fiscale pentru achiziţionarea de noi tehnologii care le-ar permite să îşi crească productivitatea şi să facă faţă mai bine competiţiei.
În plus, antreprenorii locali resimt inadecvarea sistemului educaţional românesc la piaţa muncii şi se arată nemulţumiţi de calitatea scăzută a pregătirii noilor absolvenţi. 58% dintre proprietarii şi managerii afacerilor de familie au declarat că aceştia nu au abilităţile potrivite pentru a aduce valoare adăugată angajatorilor.
Despre PwC
Firmele din reţeaua PwC ajută organizaţiile şi indivizii să creeze valoarea de care au nevoie. Suntem o reţea de firme prezentă în 158 de ţări cu aproape 180.000 de specialişti determinaţi să ofere servicii de calitate de audit, consultanţă fiscală şi consultanţă pentru afaceri. Spuneţi-ne care sunt lucrurile importante pentru dumneavoastră şi descoperiţi mai multe informaţii despre noi vizitând site-ul www.pwc.com/ro
PwC se referă la reţeaua de firme PwC şi/sau la una dintre firmele membre, fiecare dintre acestea fiind o entitate juridică separată. Vă rugăm să accesaţi pagina de internet www.pwc.com/structure pentru mai multe detalii."
© 2013 PwC. Toate drepturile rezervate.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii