Românii din nou pe ultimul loc în UE la competenţe digitale. Ignoranţa digitală costă
Românii din nou pe ultimul loc în UE la competenţe digitale. Ignoranţa digitală costă
04 Mar, 2016 17:05
ZIUA de Constanta
1623
Marime text
Raportul de ţară 2016 publicat de Comisia Europeană arată că în România, deşi avem conexiune şi o viteză a Internetului de invidiat, angajaţii încă deţin cel mai slab nivel de abilităţi IT din UE. La aceeaşi concluzie a ajuns şi raportul DESI 2016, care plasează ţara noastră pe ultimul loc, cu cel mai scăzut Indice al economiei și societății digitale din Europa. Există un cost asociat unei forţe de muncă fără competenţe solide şi, cu siguranţă este adevărat că mediul de afaceri şi instituţiile se confruntă cu un pericol real cauzat de decalajul abilităţilor digitale. Studiile dovedesc că ignoranţa digitală duce la pierderi anuale de mii de euro pentru fiecare angajat nepregătit IT.
România dispune de rețele de Internet în bandă largă superioare, dar ţara noastră are cel mai mic procent de utilizatori de Internet în mod regulat din UE (52% faţă de 76% în UE) și 32% din populație nu a utilizat niciodată Internetul (vs 16% în UE).
Potrivit Raportului de ţară publicat în martie 2016, mai puțin de jumătate (46%) din forța de muncă din România posedă abilități digitale suficiente (față de 72% în UE), acest aspect putând deveni un obstacol major în calea dezvoltării economice. Îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor digitale ar putea genera locuri de muncă și ar sprijini dezvoltarea sectoarelor e-guvernare și e-commerce.
Datele arată că digitalizarea administraţiei publice se întâmplă lent şi cu întreruperi: doar 8 % dintre utilizatorii de Internet români au transmis online formulare plublice comparativ cu o medie europeană de 32 % . În ciuda progreselor din ultimii ani, potențialul de e-commerce este încă în mare parte neexploatat. În 2015, România a înregistrat cel mai scăzut procent de consumatori care au cumpărat online (11 % comparativ cu media europeană de 53 %).
Aptitudinile digitale sunt insuficient dezvoltate pe piaţa de muncă românească. Gradul de participare la programe de educație a adulților este cel mai scăzut din UE (1,5% în 2014, comparativ cu o medie a UE de 11%).
România se situează pe locul 28 dintre cele 28 de state membre ale UE, având cel mai slab Indice al economiei și societății digitale, conform raportului DESI 2016 (Digital Economy and Society Index) [Anchor] . Comparativ cu anul trecut, un procent mai mare din populație este abonat la rețele în bandă largă și datorită calității ridicate a acestora, însă nivelul scăzut al competențelor digitale și al încrederii utilizatorilor pare a fi o piedică în calea dezvoltării economiei digitale a țării. Utilizarea Internetului este în creştere, în principal datorită unei mai importante conectări la rețelele sociale.
Există o tendinţă periculoasă conform căreia, pe măsură ce tinerii pătrund pe piaţa muncii, angajatorii şi formatorii presupun că aceştia deţin competenţe digitale “înnăscute/ intrinseci” sau că sunt “nativi digital”. Totuşi, numeroase studii au arătat că această presupunere este o eroare periculoasă. Nu există niciun motiv particular datorită căruia tinerii s-ar putea naşte alfabetizaţi digital, aşa cum nu există un argument conform căruia ei ar fi în stare să conducă nativ un automobil sau, firesc, să se nască ştiind deja să scrie şi să citească. Alfabetizarea digitală, la fel ca şi alfabetizarea convenţională, reprezintă ceva ce trebuie învăţat.
Mai multe studii şi-au propus să cuantifice costul ignoranţei digitale. În timp ce fiecare dintre ele a fost implementat în contextul individual, specific fiecărei ţări, cu costuri variabile ale muncii, toate studiile indică acelaşi lucru: ignoranţa digitală este scumpă. Un studiu din Olanda a sugerat că preţul pentru timpul pierdut din cauza lipsei de competenţă a angajaţilor în utilizarea computerului ar putea ajunge la 19,3 miliarde de euro doar in Olanda! Un studiu din Grecia a relevat faptul că utilizatorii aplicaţiilor de calcul tabelar i-ar costa pe angajatori aprox. 560 euro/ per angajat în scăderea anuală a productivităţii, în timp ce pentru utilizatorii de baze de date acest cost a urcat la 1200 euro anual pentru fiecare angajat. Un studiu similar din Italia a estimat că ignoranţa digitală costă economia italiană peste 15 miliarde de euro anual.
Ceea ce este cel mai rău, este că preţul plătit va creşte pe măsură ce angajatorii şi formatorii îşi asumă acest risc, fără să ţină seama de nevoile de dezvoltare a competenţelor digitale ale propriilor angajaţi, indiferent dacă aceştia s-au născut într-o lume saturată digital sau au asistat la amplificarea acesteia. Eroarea “nativ digital” nu reprezintă un concept abstract, ci este un potenţial risc foarte costisitor.
Dar nu este inevitabil. Angajatorii şi societatea în general pot să menţină scăzut costul ignoranţei digitale prin investirea în competenţe digitale. Oferind training şi certificare IT actualilor angajaţi, vor asigura organizaţia cu forţă de muncă capacitată cu abilităţile necesare. Modulele ECDL acoperă competenţe esenţiale pentru angajaţi, inclusiv lucrul cu aplicații avansate. În acelaşi timp, asigurându-ne că şcolile şi organizaţiile din educaţie includ competenţele digitale în profunzimea curriculelor, ne asigurăm că vom avea o forţă de muncă viitoare foarte bine pregătită. Concentrându-ne mai bine pe abilităţile IT, putem scădea preţul plătit pentru ignoranţa digitală.
ECDL ROMANIA reafirmă importanţa competențelor digitale îmbunătățite. Dezvoltarea aptitudinilor IT va juca un rol critic în revigorarea economiei României, prin educarea unei forțe de muncă inovative și minimizarea diviziunii digitale și, vor fi parte integrantă din succesul pe care îl va înregistra politica unei creșteri inteligente, susținute și inclusive.
Prin reţeaua de Centre de Testare ECDL dezvoltată la nivel naţional şi prin proiectele derulate, ECDL ROMANIA asigură tuturor oportunitatea de a obţine şi de a-şi certifica la standard internaţional şi pe un anumit nivel competenţele digitale.
Permisul european de conducere a computerului (ECDL – European Computer Driving Licence) este cel mai răspândit program de certificare a competenţelor digitale recunoscut la nivel internaţional în 150 de ţări şi numără până în prezent peste 14 milioane de persoane înregistrate în program.
În afara Europei, certificarea este cunoscută sub numele ICDL (International Computer Driving Licence).
ECDL ROMANIA este Operatorul Naţional al licenţei ECDL în România, cu o reţea de peste 700 de centre de instruire şi testare acreditate pe întreg teritoriul ţării.
Pentru mai multe informaţii accesaţi www.ecdl.ro sau www.ecdl.com.
România dispune de rețele de Internet în bandă largă superioare, dar ţara noastră are cel mai mic procent de utilizatori de Internet în mod regulat din UE (52% faţă de 76% în UE) și 32% din populație nu a utilizat niciodată Internetul (vs 16% în UE).
Potrivit Raportului de ţară publicat în martie 2016, mai puțin de jumătate (46%) din forța de muncă din România posedă abilități digitale suficiente (față de 72% în UE), acest aspect putând deveni un obstacol major în calea dezvoltării economice. Îmbunătățirea cunoștințelor și competențelor digitale ar putea genera locuri de muncă și ar sprijini dezvoltarea sectoarelor e-guvernare și e-commerce.
Datele arată că digitalizarea administraţiei publice se întâmplă lent şi cu întreruperi: doar 8 % dintre utilizatorii de Internet români au transmis online formulare plublice comparativ cu o medie europeană de 32 % . În ciuda progreselor din ultimii ani, potențialul de e-commerce este încă în mare parte neexploatat. În 2015, România a înregistrat cel mai scăzut procent de consumatori care au cumpărat online (11 % comparativ cu media europeană de 53 %).
Aptitudinile digitale sunt insuficient dezvoltate pe piaţa de muncă românească. Gradul de participare la programe de educație a adulților este cel mai scăzut din UE (1,5% în 2014, comparativ cu o medie a UE de 11%).
România se situează pe locul 28 dintre cele 28 de state membre ale UE, având cel mai slab Indice al economiei și societății digitale, conform raportului DESI 2016 (Digital Economy and Society Index) [Anchor] . Comparativ cu anul trecut, un procent mai mare din populație este abonat la rețele în bandă largă și datorită calității ridicate a acestora, însă nivelul scăzut al competențelor digitale și al încrederii utilizatorilor pare a fi o piedică în calea dezvoltării economiei digitale a țării. Utilizarea Internetului este în creştere, în principal datorită unei mai importante conectări la rețelele sociale.
Există o tendinţă periculoasă conform căreia, pe măsură ce tinerii pătrund pe piaţa muncii, angajatorii şi formatorii presupun că aceştia deţin competenţe digitale “înnăscute/ intrinseci” sau că sunt “nativi digital”. Totuşi, numeroase studii au arătat că această presupunere este o eroare periculoasă. Nu există niciun motiv particular datorită căruia tinerii s-ar putea naşte alfabetizaţi digital, aşa cum nu există un argument conform căruia ei ar fi în stare să conducă nativ un automobil sau, firesc, să se nască ştiind deja să scrie şi să citească. Alfabetizarea digitală, la fel ca şi alfabetizarea convenţională, reprezintă ceva ce trebuie învăţat.
Mai multe studii şi-au propus să cuantifice costul ignoranţei digitale. În timp ce fiecare dintre ele a fost implementat în contextul individual, specific fiecărei ţări, cu costuri variabile ale muncii, toate studiile indică acelaşi lucru: ignoranţa digitală este scumpă. Un studiu din Olanda a sugerat că preţul pentru timpul pierdut din cauza lipsei de competenţă a angajaţilor în utilizarea computerului ar putea ajunge la 19,3 miliarde de euro doar in Olanda! Un studiu din Grecia a relevat faptul că utilizatorii aplicaţiilor de calcul tabelar i-ar costa pe angajatori aprox. 560 euro/ per angajat în scăderea anuală a productivităţii, în timp ce pentru utilizatorii de baze de date acest cost a urcat la 1200 euro anual pentru fiecare angajat. Un studiu similar din Italia a estimat că ignoranţa digitală costă economia italiană peste 15 miliarde de euro anual.
Ceea ce este cel mai rău, este că preţul plătit va creşte pe măsură ce angajatorii şi formatorii îşi asumă acest risc, fără să ţină seama de nevoile de dezvoltare a competenţelor digitale ale propriilor angajaţi, indiferent dacă aceştia s-au născut într-o lume saturată digital sau au asistat la amplificarea acesteia. Eroarea “nativ digital” nu reprezintă un concept abstract, ci este un potenţial risc foarte costisitor.
Dar nu este inevitabil. Angajatorii şi societatea în general pot să menţină scăzut costul ignoranţei digitale prin investirea în competenţe digitale. Oferind training şi certificare IT actualilor angajaţi, vor asigura organizaţia cu forţă de muncă capacitată cu abilităţile necesare. Modulele ECDL acoperă competenţe esenţiale pentru angajaţi, inclusiv lucrul cu aplicații avansate. În acelaşi timp, asigurându-ne că şcolile şi organizaţiile din educaţie includ competenţele digitale în profunzimea curriculelor, ne asigurăm că vom avea o forţă de muncă viitoare foarte bine pregătită. Concentrându-ne mai bine pe abilităţile IT, putem scădea preţul plătit pentru ignoranţa digitală.
ECDL ROMANIA reafirmă importanţa competențelor digitale îmbunătățite. Dezvoltarea aptitudinilor IT va juca un rol critic în revigorarea economiei României, prin educarea unei forțe de muncă inovative și minimizarea diviziunii digitale și, vor fi parte integrantă din succesul pe care îl va înregistra politica unei creșteri inteligente, susținute și inclusive.
Prin reţeaua de Centre de Testare ECDL dezvoltată la nivel naţional şi prin proiectele derulate, ECDL ROMANIA asigură tuturor oportunitatea de a obţine şi de a-şi certifica la standard internaţional şi pe un anumit nivel competenţele digitale.
Permisul european de conducere a computerului (ECDL – European Computer Driving Licence) este cel mai răspândit program de certificare a competenţelor digitale recunoscut la nivel internaţional în 150 de ţări şi numără până în prezent peste 14 milioane de persoane înregistrate în program.
În afara Europei, certificarea este cunoscută sub numele ICDL (International Computer Driving Licence).
ECDL ROMANIA este Operatorul Naţional al licenţei ECDL în România, cu o reţea de peste 700 de centre de instruire şi testare acreditate pe întreg teritoriul ţării.
Pentru mai multe informaţii accesaţi www.ecdl.ro sau www.ecdl.com.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii