SECTORUL AUTOHTON DE TRANSPORTURI RUTIERE DE MARFURI - CRESTERI DE VENITURI SEMNIFICATIVE, DAR PIERDERI DIN CE IN CE MAI MARI (document)
SECTORUL AUTOHTON DE TRANSPORTURI RUTIERE DE MARFURI - CRESTERI DE VENITURI SEMNIFICATIVE, DAR PIERDERI DIN CE
11 Jun, 2014 12:15
ZIUA de Constanta
1585
Marime text
Ultima perioada a fost una foarte buna sub auspiciile cresterii vanzarilor pentru firmele din sectorul transporturilor rutiere de marfuri, dar aceasta nu se observa si in performanta financiara a firmelor, sectorul inregistrand o pierdere neta. Acest lucru se datoreaza unui mediu concurential foarte agresiv, intr-o piata monopolistica care reuneste firmele cu un nivel ridicat al levierului financiar si operational. Ultimii ani au marcat o perioada de crestere a investitiilor, dar care au fost finantate intr-un mod defectuos, respectiv printr-un grad foarte redus de capitalizare.
Conform situatiilor financiare publicate de Ministerul Finantelor, firmele care au domeniu principal de activitate „Transportul rutier de marfuri” au generat in cursul anului 2012 o cifra de afaceri totala de 24 MLD RON si 130.233 de locuri de munca, detinand astfel o pondere de 3,5% din efectivul de salariati inregistrat la nivelul intregii economii.
Desi ultima perioada s-a remarcat prin evolutia pozitiva a cifrei de afaceri din cadrul acestui sector, dinamica negativa a rezultatului net impune o analiza din mai multe puncte de vedere a sectorului pentru a identifica factorii care au determinat aceasta situatie.
Astfel, daca se analizeaza distributia acestor companii in functie de cifra de afaceri, se poate constata ca:
§ Aproximativ 25% dintre companiile care au depus declaratiile pentru 2012 nu au desfasurat in realitate nicio activitate;
§ Jumatate dintre companiile active inregistreaza o cifra de afaceri mai mica de 100 KEUR/ an, dar ponderea valorica in total cifra de afaceri a acestui segment este de doar 8%;
§ Doar 904 de companii din acest sector inregistreaza o cifra de afaceri anuala mai mare de 1MIL EUR, reprezentand 3% din totalul firmelor active, dar generand aproximativ 63% din veniturile inregistrate la nivelul intregului sector.
Urmarind structura contului de profit si pierdere pentru companiile din cadrul sectorului, precum si impactul acestuia asupra soldurilor inregistrate in bilanturile consolidate, se pot remarca urmatoarele:
§ Anul 2012 a fost unul favorabil din punctul de vedere al evolutiei comerciale, doar 3 din 10 companii active inregistrand o contractie a cifrei de afaceri. Restul au inregistrat venituri in crestere, iar 43% dintre acestea au avut cresteri de peste 25% a cifrei de afaceri;
§ Rezultatul net a evoluat mult mai slab, atat din perspectiva valorilor absolute, cat si a dinamicii acestuia, jumatate dintre companii inregistrand o pierdere neta la sfarsitul anului 2012.
Diferenta semnificativa intre evolutia pozitiva a cifrei de afaceri si dinamica negativa a rezultatului net indica o incarcare top-down a contului de profit si pierdere cu o serie de cheltuieli operationale si financiare in crestere. Prin urmare, ponderea cheltuielilor cu amortizarea si a celor financiare au crescut, comparativ cu cifra de afaceri.
Din perspectiva atragerii de resurse de finantare si a alocarii de resurse pentru investitii pe termen lung se poate aprecia ca:
In ultima perioada, companiile din sectorul analizat au alocat resurse pentru investitii semnificative in vederea cresterii numarului de active fixe, 2 din 10 companii dublandu-si valoarea activelor;
Firmele din sectorul transporturilor rutiere de marfuri au fost marcate de un fond de rulment usor negativ, in conditiile in care resursele atrase pe termen lung nu au fost suficiente pentru acoperirea investitiilor pe termen lung (active fixe corporale);
In ceea ce priveste ponderea numerica a companiilor supraindatorate, cifrele arata ca 5 din 10 companii prezinta un grad de capitalizare negativ (echivalent cu o indatorare mai mare de 100%), acestea fiind cu preponderenta firmele de dimensiune mica sau sub medie.
Indicatorii de lichiditate s-au deteriorat pe parcursul ultimilor ani, pe fondul cresterii soldurilor la furnizori si banci si cresterea medie a duratei de plata a datoriilor pe termen scurt. Acest lucru inseamna ca firmele din sectorul analizat au redistribuit o parte dintre resursele atrase pe termen scurt (rularea facturilor in sold catre furnizori, care asigura in permanenta un credit furnizor in crestere si cresterea soldurilor datoriilor catre banci) pentru investitii pe termen lung, in conditiile in care gradul de capitalizare a fost foarte redus, iar veniturile, desi in crestere, nu s-au concretizat intr-un rezultat net pozitiv.
Analiza lichiditatilor companiilor din sectorul de transporturi rutiere de marfuri este completata de investigarea fluxului de numerar, in cadrul careia se pot observa tranzactiile efective de plati si incasari pentru toate activitatile operationale, financiare sau investitionale. In cadrul studiului Coface s-a optat pentru o analiza de corelatie intre dinamica cifrei de afaceri si indicatorii de lichiditate efectiva si s-a constatat ca 70% dintre firmele care au raportat o cifra de afaceri in crestere intampina in realitate probleme de lichiditate. Aceasta confirma ca dezvoltarea comerciala din perioada 2011 - 2012 a companiilor analizate nu a fost una calitativa din punctul de vedere al veniturilor (acestea prezinta volatilitate si un grad redus de persistenta monetara).
Evolutia companiilor din sectorul Transporturilor rutiere de marfuri din anii anteriori se resimte in 2013
Situatia financiara delicata a firmelor din sector, marcata in mod special de performanta operationala slaba si lichiditatea precara si-a lasat amprenta asupra evolutiei companiilor pe parcursul anului 2013. Mai exact, 4.295 de companii din sectorul transporturilor rutiere de marfuri si-au incetat activitatea, acestea avand o medie de 12 ani de activitate, o cifra de afaceri cumulata de 1,25 MLD RON, in conditiile in care datoriile totale depaseau 2,5 MLD RON.
Volumul si calibrul companiilor care si-au incetat activitatea pe parcursul anului 2013 este relativ egal cu cel al companiilor infiintate in sector in ambii ani, 2011 & 2012, la un loc.
Pentru anul 2013, Coface a analizat individual, din punctul de vedere al clasei de risc si al comportamentului de plata un esantion de 2.752 de companii din sector, existente in propriul portofoliu, care genereaza aproximativ 61% din totalul cifrei de afaceri inregistrate la nivelul intregului sector.
S-a constatat ca 71% dintre companiile analizate prezinta un risc de insolventa peste medie, 1/3 din acestea inregistrand un risc ridicat.
Din punctul de vedere al regimului de plata, aproximativ 55% dintre companii efectueaza platile foarte lent, sau nu respecta conditiile contractuale si doar 20% efectueaza platile fara intarzieri.
„Desi Guvernul a luat masuri concrete pentru mentinerea preturilor si a competitivitatii la nivel regional, in ceea ce priveste transportul rutier de marfuri, ramane de vazut si ce impact va avea majorarea accizei pe carburanti asupra rezultatelelor financiare pe 2014 ale firmelor din sector. Chiar daca vor recupera 4 centi din cei 7, situatia lor financiara deja precara, propagata din trecut, ar putea avea efecte asupra profitabilitatii si stabilitatii pe termen lung.”, a declarat Constantin Coman, Country Manager, Coface Romania.
Conform situatiilor financiare publicate de Ministerul Finantelor, firmele care au domeniu principal de activitate „Transportul rutier de marfuri” au generat in cursul anului 2012 o cifra de afaceri totala de 24 MLD RON si 130.233 de locuri de munca, detinand astfel o pondere de 3,5% din efectivul de salariati inregistrat la nivelul intregii economii.
Desi ultima perioada s-a remarcat prin evolutia pozitiva a cifrei de afaceri din cadrul acestui sector, dinamica negativa a rezultatului net impune o analiza din mai multe puncte de vedere a sectorului pentru a identifica factorii care au determinat aceasta situatie.
Astfel, daca se analizeaza distributia acestor companii in functie de cifra de afaceri, se poate constata ca:
§ Aproximativ 25% dintre companiile care au depus declaratiile pentru 2012 nu au desfasurat in realitate nicio activitate;
§ Jumatate dintre companiile active inregistreaza o cifra de afaceri mai mica de 100 KEUR/ an, dar ponderea valorica in total cifra de afaceri a acestui segment este de doar 8%;
§ Doar 904 de companii din acest sector inregistreaza o cifra de afaceri anuala mai mare de 1MIL EUR, reprezentand 3% din totalul firmelor active, dar generand aproximativ 63% din veniturile inregistrate la nivelul intregului sector.
Urmarind structura contului de profit si pierdere pentru companiile din cadrul sectorului, precum si impactul acestuia asupra soldurilor inregistrate in bilanturile consolidate, se pot remarca urmatoarele:
§ Anul 2012 a fost unul favorabil din punctul de vedere al evolutiei comerciale, doar 3 din 10 companii active inregistrand o contractie a cifrei de afaceri. Restul au inregistrat venituri in crestere, iar 43% dintre acestea au avut cresteri de peste 25% a cifrei de afaceri;
§ Rezultatul net a evoluat mult mai slab, atat din perspectiva valorilor absolute, cat si a dinamicii acestuia, jumatate dintre companii inregistrand o pierdere neta la sfarsitul anului 2012.
Diferenta semnificativa intre evolutia pozitiva a cifrei de afaceri si dinamica negativa a rezultatului net indica o incarcare top-down a contului de profit si pierdere cu o serie de cheltuieli operationale si financiare in crestere. Prin urmare, ponderea cheltuielilor cu amortizarea si a celor financiare au crescut, comparativ cu cifra de afaceri.
Din perspectiva atragerii de resurse de finantare si a alocarii de resurse pentru investitii pe termen lung se poate aprecia ca:
In ultima perioada, companiile din sectorul analizat au alocat resurse pentru investitii semnificative in vederea cresterii numarului de active fixe, 2 din 10 companii dublandu-si valoarea activelor;
Firmele din sectorul transporturilor rutiere de marfuri au fost marcate de un fond de rulment usor negativ, in conditiile in care resursele atrase pe termen lung nu au fost suficiente pentru acoperirea investitiilor pe termen lung (active fixe corporale);
In ceea ce priveste ponderea numerica a companiilor supraindatorate, cifrele arata ca 5 din 10 companii prezinta un grad de capitalizare negativ (echivalent cu o indatorare mai mare de 100%), acestea fiind cu preponderenta firmele de dimensiune mica sau sub medie.
Indicatorii de lichiditate s-au deteriorat pe parcursul ultimilor ani, pe fondul cresterii soldurilor la furnizori si banci si cresterea medie a duratei de plata a datoriilor pe termen scurt. Acest lucru inseamna ca firmele din sectorul analizat au redistribuit o parte dintre resursele atrase pe termen scurt (rularea facturilor in sold catre furnizori, care asigura in permanenta un credit furnizor in crestere si cresterea soldurilor datoriilor catre banci) pentru investitii pe termen lung, in conditiile in care gradul de capitalizare a fost foarte redus, iar veniturile, desi in crestere, nu s-au concretizat intr-un rezultat net pozitiv.
Analiza lichiditatilor companiilor din sectorul de transporturi rutiere de marfuri este completata de investigarea fluxului de numerar, in cadrul careia se pot observa tranzactiile efective de plati si incasari pentru toate activitatile operationale, financiare sau investitionale. In cadrul studiului Coface s-a optat pentru o analiza de corelatie intre dinamica cifrei de afaceri si indicatorii de lichiditate efectiva si s-a constatat ca 70% dintre firmele care au raportat o cifra de afaceri in crestere intampina in realitate probleme de lichiditate. Aceasta confirma ca dezvoltarea comerciala din perioada 2011 - 2012 a companiilor analizate nu a fost una calitativa din punctul de vedere al veniturilor (acestea prezinta volatilitate si un grad redus de persistenta monetara).
Evolutia companiilor din sectorul Transporturilor rutiere de marfuri din anii anteriori se resimte in 2013
Situatia financiara delicata a firmelor din sector, marcata in mod special de performanta operationala slaba si lichiditatea precara si-a lasat amprenta asupra evolutiei companiilor pe parcursul anului 2013. Mai exact, 4.295 de companii din sectorul transporturilor rutiere de marfuri si-au incetat activitatea, acestea avand o medie de 12 ani de activitate, o cifra de afaceri cumulata de 1,25 MLD RON, in conditiile in care datoriile totale depaseau 2,5 MLD RON.
Volumul si calibrul companiilor care si-au incetat activitatea pe parcursul anului 2013 este relativ egal cu cel al companiilor infiintate in sector in ambii ani, 2011 & 2012, la un loc.
Pentru anul 2013, Coface a analizat individual, din punctul de vedere al clasei de risc si al comportamentului de plata un esantion de 2.752 de companii din sector, existente in propriul portofoliu, care genereaza aproximativ 61% din totalul cifrei de afaceri inregistrate la nivelul intregului sector.
S-a constatat ca 71% dintre companiile analizate prezinta un risc de insolventa peste medie, 1/3 din acestea inregistrand un risc ridicat.
Din punctul de vedere al regimului de plata, aproximativ 55% dintre companii efectueaza platile foarte lent, sau nu respecta conditiile contractuale si doar 20% efectueaza platile fara intarzieri.
„Desi Guvernul a luat masuri concrete pentru mentinerea preturilor si a competitivitatii la nivel regional, in ceea ce priveste transportul rutier de marfuri, ramane de vazut si ce impact va avea majorarea accizei pe carburanti asupra rezultatelelor financiare pe 2014 ale firmelor din sector. Chiar daca vor recupera 4 centi din cei 7, situatia lor financiara deja precara, propagata din trecut, ar putea avea efecte asupra profitabilitatii si stabilitatii pe termen lung.”, a declarat Constantin Coman, Country Manager, Coface Romania.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii