Sectorul constructiilor din Polonia - a luat sfarsit perioada turbulenta?
Sectorul constructiilor din Polonia - a luat sfarsit perioada turbulenta?
12 Feb, 2015 13:46
ZIUA de Constanta
897
Marime text
Statistica privind insolventele pentru sectorul constructiilor din Polonia arata ca s-a atins un moment cheie. El s-a transformat dintr-un sector a carui perfomanta negativa alimenta numarul falimentelor in perioada 2010-2012, in sectorul cu cele mai mari progrese in ceea ce priveste insolventele. Aceste statistici indica o imbunatatire pe termen lung pentru intregul sector? Pana acum, piata locuintelor, care reprezinta o mica parte din sectorul constructiilor, da semne de imbunatatire si noile fonduri UE ajuta la reducerea riscurilor.
Experienta deteriorarii semnificative
Sectorul constructiilor din Polonia si-a inceput perioada de dezvoltare acum 10 ani, cu o cerere in crestere de locuinte noi, sustinuta si de oferta atractiva de credite ipotecare. Apoi, sectorul a cunoscut o alta ascensiune, cand Polonia a fost aleasa, impreuna cu Ucraina, sa gazduiasca campionatul de fotbal Euro 2012. Acest lucru a condus la programarea unor noi constructii, atat de stadioane, cat si pentru infrastructura poloneza. Numarul ridicat de contracte noi a derterminat aparitia fluctuatiilor de pret semnificative pentru materialele de constructii, conducand la prabusirea multor companii de constructii. In plus, o scadere a cererii pe piata locuintelor (rezultand dintr-o crestere semnificativa a preturilor la locuinte, combinata cu reguli mai restrictive in obtinerea finantarii si situatia problematica de pe piata muncii) a contribuit la inrautatirea perspectivelor pentru companiile axate pe acest segment al pietei de constructii. Din 2010, numarul de insolvente in randul companiilor de constructii a inceput sa creasca intr-un ritm dramatic - mai intai cu 20%, apoi cu 46% in 2011, si cu 52% in 2012.
Semne de imbunatatire si oportunitati uriase din 2016
Statisticile recente privind insolventa arata o imagine complet diferita. Dupa ani de deteriorare, companiile de constructii inregistreaza nu doar o scadere a falimentelor, ci genereaza progrese semnificative si chiar depasesc majoritatea altor sectoare. Primele trei trimestre ale anului 2014 au aratat o scadere a insolventelor cu 26%. Aceasta evolutie pozitiva poate fi datorata iernii relativ blande in perioada 2013/2014, ceea ce a insemnat ca nu au fost intarzieri semnificative la lucrarile de constructii. Mai mult, gratie ratelor de dobanda scazute la un nivel istoric, a cererii extinse si a unei stabilizari relative a preturilor, piata locuintelor este favorabila sectorului constructiilor si companiilor care activeaza in cadrul acestuia. Stimulul pozitiv vine, de asemenea, din sprijinul guvernamental dedicat tinerilor, prin credite ipotecare. Intrucat programul priveste, in principal, doar piata locuintelor, el sprijina companiile care construiesc locuinte, precum si firmele mai mici care ofera servicii pentru finalizarea si decorarea acestora. Totusi, programul este relativ restrictiv si piata locuintelor reprezinta doar o parte minora a sectorului constructiilor.
Pe termen mai lung, companiile de constructii vor beneficia de un aflux de fonduri UE din noul buget alocat pentru 2014-2020. Aceste fonduri UE (pentru care Polonia este cel mai mare beneficiar), combinate cu fondurile interne, vor fi utilizate pentru imbunatatiri ulterioare ale infrastructurii tarii. Ele aduc oportunitati uriase pentru companiile care sunt specializate in lucrarile de constructii de infrastructura. Totusi, datorita problemelor procedurale, efectele acestor investitii sporite vor fi resimtite de companiile de constructii doar din 2016.
Evaluarea sectorului constructiilor a fost revizuita de Coface de la risc foarte ridicat, la risc ridicat, gratie perspectivelor in curs de imbunatatire. Progrese vizibile isi vor face simtita prezenta in randul companiilor de constructii pe parcursul anului 2015, ceea ce va reduce si mai mult riscul.
“Sectorul constructiilor genereaza in sfarsit perspective mai bune. Vanzarile in crestere, inregistrate in sector si productia corespund unui numar descrescator de insolvente ale companiilor. In timp ce perspectiva pentru sectorul constructiilor este relativ pozitiva, trebuie mentionat ca multe firme sufera inca dupa lunga perioada de deteriorare si din cauza problemelor legate de lichiditati. Ele intampina semnele de redresare ca pe o usurare, dar este necesara o imbunatatire pe termen lung care sa se reflecte in situatia lor financiara”, concluzioneaza Grzegorz Sielewicz, Economist Coface pentru Europa Centrala si de Est.
Perspectiva mai buna pentru majoritatea sectoarelor, desi sunt raportate socuri externe negative
Evaluarile mai multor sectoare au fost de asemenea revizuite.
In timp ce cererea imbunatatita (atat cea interna, cat si cea provenind de pe pietele externe) a contribuit la evaluarea sectoarelor de metale si auto la risc mediu, alte doua sectoare raman relativ sensibile la socurile negative externe actuale. Au fost facute retrogradari in cazul sectoarelor de transport si produse chimice. Companiile de transport poloneze sunt expuse in mare masura la serviciile internationale, inclusiv transportul de marfuri, pe pietele deteriorate din Rusia si Ucraina, si redresarea indoielnica a Zonei Euro nu genereaza un impuls suficient pentru economia principalilor parteneri comerciali ai Poloniei. Pe de alta parte, sectorul beneficiaza de scaderea preturilor la petrol, care contribuie la costuri operationale reduse pentru companiile de transport.
Experienta deteriorarii semnificative
Sectorul constructiilor din Polonia si-a inceput perioada de dezvoltare acum 10 ani, cu o cerere in crestere de locuinte noi, sustinuta si de oferta atractiva de credite ipotecare. Apoi, sectorul a cunoscut o alta ascensiune, cand Polonia a fost aleasa, impreuna cu Ucraina, sa gazduiasca campionatul de fotbal Euro 2012. Acest lucru a condus la programarea unor noi constructii, atat de stadioane, cat si pentru infrastructura poloneza. Numarul ridicat de contracte noi a derterminat aparitia fluctuatiilor de pret semnificative pentru materialele de constructii, conducand la prabusirea multor companii de constructii. In plus, o scadere a cererii pe piata locuintelor (rezultand dintr-o crestere semnificativa a preturilor la locuinte, combinata cu reguli mai restrictive in obtinerea finantarii si situatia problematica de pe piata muncii) a contribuit la inrautatirea perspectivelor pentru companiile axate pe acest segment al pietei de constructii. Din 2010, numarul de insolvente in randul companiilor de constructii a inceput sa creasca intr-un ritm dramatic - mai intai cu 20%, apoi cu 46% in 2011, si cu 52% in 2012.
Semne de imbunatatire si oportunitati uriase din 2016
Statisticile recente privind insolventa arata o imagine complet diferita. Dupa ani de deteriorare, companiile de constructii inregistreaza nu doar o scadere a falimentelor, ci genereaza progrese semnificative si chiar depasesc majoritatea altor sectoare. Primele trei trimestre ale anului 2014 au aratat o scadere a insolventelor cu 26%. Aceasta evolutie pozitiva poate fi datorata iernii relativ blande in perioada 2013/2014, ceea ce a insemnat ca nu au fost intarzieri semnificative la lucrarile de constructii. Mai mult, gratie ratelor de dobanda scazute la un nivel istoric, a cererii extinse si a unei stabilizari relative a preturilor, piata locuintelor este favorabila sectorului constructiilor si companiilor care activeaza in cadrul acestuia. Stimulul pozitiv vine, de asemenea, din sprijinul guvernamental dedicat tinerilor, prin credite ipotecare. Intrucat programul priveste, in principal, doar piata locuintelor, el sprijina companiile care construiesc locuinte, precum si firmele mai mici care ofera servicii pentru finalizarea si decorarea acestora. Totusi, programul este relativ restrictiv si piata locuintelor reprezinta doar o parte minora a sectorului constructiilor.
Pe termen mai lung, companiile de constructii vor beneficia de un aflux de fonduri UE din noul buget alocat pentru 2014-2020. Aceste fonduri UE (pentru care Polonia este cel mai mare beneficiar), combinate cu fondurile interne, vor fi utilizate pentru imbunatatiri ulterioare ale infrastructurii tarii. Ele aduc oportunitati uriase pentru companiile care sunt specializate in lucrarile de constructii de infrastructura. Totusi, datorita problemelor procedurale, efectele acestor investitii sporite vor fi resimtite de companiile de constructii doar din 2016.
Evaluarea sectorului constructiilor a fost revizuita de Coface de la risc foarte ridicat, la risc ridicat, gratie perspectivelor in curs de imbunatatire. Progrese vizibile isi vor face simtita prezenta in randul companiilor de constructii pe parcursul anului 2015, ceea ce va reduce si mai mult riscul.
“Sectorul constructiilor genereaza in sfarsit perspective mai bune. Vanzarile in crestere, inregistrate in sector si productia corespund unui numar descrescator de insolvente ale companiilor. In timp ce perspectiva pentru sectorul constructiilor este relativ pozitiva, trebuie mentionat ca multe firme sufera inca dupa lunga perioada de deteriorare si din cauza problemelor legate de lichiditati. Ele intampina semnele de redresare ca pe o usurare, dar este necesara o imbunatatire pe termen lung care sa se reflecte in situatia lor financiara”, concluzioneaza Grzegorz Sielewicz, Economist Coface pentru Europa Centrala si de Est.
Perspectiva mai buna pentru majoritatea sectoarelor, desi sunt raportate socuri externe negative
Evaluarile mai multor sectoare au fost de asemenea revizuite.
In timp ce cererea imbunatatita (atat cea interna, cat si cea provenind de pe pietele externe) a contribuit la evaluarea sectoarelor de metale si auto la risc mediu, alte doua sectoare raman relativ sensibile la socurile negative externe actuale. Au fost facute retrogradari in cazul sectoarelor de transport si produse chimice. Companiile de transport poloneze sunt expuse in mare masura la serviciile internationale, inclusiv transportul de marfuri, pe pietele deteriorate din Rusia si Ucraina, si redresarea indoielnica a Zonei Euro nu genereaza un impuls suficient pentru economia principalilor parteneri comerciali ai Poloniei. Pe de alta parte, sectorul beneficiaza de scaderea preturilor la petrol, care contribuie la costuri operationale reduse pentru companiile de transport.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii