Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
19:38 22 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Aviz negativ

ro

19 May, 2010 15:12 1189 Marime text

Aviz negativ

În şedinţă de Plen, Consiliul Superior al Magistraturii a avizat negativ, proiectul de Ordonanţă de urgenţă a Guvernului pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, pentru următoarele motive:

Proiectul de act normativ transmis spre avizare vizează  modificarea literelor a) – c) ale alin. (1) şi a literelor a) – c) ale alin. (11) din art. 1 din O.U.G. nr. 71/2009, astfel cum a fost modificată prin O.U.G. nr. 18/2010, astfel încât ar urma ca plata tuturor sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii până la data intrării în vigoare a actului normativ preconizat, să se realizeze eşalonat, după  cum urmează:

a) în anul 2012 se plăteşte 34% din valoarea titlului executoriu;

b) în anul 2013 se plăteşte 33% din valoarea titlului executoriu;

c) în anul 2014 se plăteşte 33% din valoarea titlului executoriu.

Ţinând seama şi de actele normative precedente cu acelaşi obiect – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2010 – s-a apreciat că adoptarea unor acte normative succesive prin care este eşalonată plata drepturilor salariale acordate personalului din sistemul bugetar, prin hotărâri judecătoreşti ce constituie titluri executorii, constituie o încălcare a dreptului de acces la justiţie al titularilor acestor titluri executorii (art. 6 din CEDO), în sensul jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului. Aceasta a statuat în sensul că executarea hotărârilor judecătoreşti este parte integrantă a procesului civil şi că neexecutarea unei hotărâri judecătoreşti reprezintă o încălcare a dreptului de acces la justiţie.

Complexitatea procedurii interne de executare silită sau a sistemului bugetar al statului nu poate scuti statul de obligaţia sa, în baza Convenţiei, de a garanta fiecărei persoane dreptul la executarea unei hotărâri judecătoreşti definitive şi executorii într-un interval rezonabil. De asemenea, autorităţile nu pot invoca lipsa de fonduri sau a altor resurse pentru a justifica neexecutarea unei hotărâri judecătoreşti (CEDO, cauza Burdov vs. Rusia, soluţionată la 15 ianuarie 2009).

Prin aplicarea actului normativ preconizat s-ar ajunge la situaţia în care

executarea unor hotărâri judecătoreşti devenite executorii încă din anul 2008 ar urma să se finalizeze abia în anul 2014, în condiţiile în care executarea aceleiaşi hotărâri judecătoreşti a mai fost amânată succesiv prin alte două acte normative anterioare - Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008  şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009.

Or, într-o astfel de situaţie este evident că cerinţa executării hotărârilor judecătoreşti definitive şi executorii într-un interval rezonabil este încălcată flagrant.

Pe de altă parte, amânarea repetată, prin acte normative succesive, a executării unei hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială, este de natură, în acelaşi timp, să  înfrângă şi cerinţa predictibilităţii legii, constant ilustrată în jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului. 

Precizăm că accesul liber la justiţie este consacrat şi de art. 21 din Constituţia României, conţinutul acestui drept incluzând şi componenta referitoare la punerea în executare a hotărârilor pronunţate de instanţele judecătoreşti, obligaţia corelativă a autorităţilor statului constând în adoptarea tuturor măsurilor necesare pentru a executa efectiv hotărârile judecătoreşti.

            În condiţiile în care o astfel de intervenţie a autorităţilor statului în faza de executare a hotărârilor judecătoreşti nu mai poate fi considerată ca având un caracter excepţional (actele normative anterioare conturând o veritabilă practică  a autorităţii executive în această materie), adoptarea actului normativ preconizat – care are ca efect o nouă eşalonare a plăţii prin voinţa unilaterală a debitorului (autoritatea executivă) - reprezintă, în opinia consiliului, o imixtiune în actul de justiţie. Aceasta deoarece etapa executării silite a unei hotărâri judecătoreşti este parte integrantă a procesului civil, deci, a actului de justiţie, efectul acestor eşalonări repetate constând în imposibilitatea unei anumite categorii de creditori ai statului – personalul din sectorul bugetar - de a încasa drepturile salariale restante, integral şi în termen rezonabil.

În acelaşi timp, această practică a autorităţii executive nesocoteşte principiul consacrat de art. 156 din Codul Muncii, potrivit căruia „salariile se plătesc înaintea oricăror alte obligaţii băneşti ale angajatorilor”, în virtutea acestui principiu creanţele având ca obiect plata de drepturi salariale restante beneficiind de un  caracter privilegiat în raport de orice alte datorii ale angajatorului.

Totodată, se arată că nota de fundamentare a proiectului invocă – în motivarea unei noi eşalonări a executării hotărârilor judecătoreşti „având ca obiect acordarea unor drepturi salariale formulate de personalul din sectorul bugetar, în special din sistemul justiţiei şi din sistemul administraţiei penitenciare” -  şi necesitatea unui proces de evaluare care să permită, printre

 altele, şi „identificarea cauzelor contenciosului de această natură şi să indice soluţii pe termen lung, care să garanteze stabilitatea bugetului de stat şi a sistemului de remunerare a personalului”. Or, tocmai invocarea acestui motiv, precum şi referirea specială la personalul din sistemul justiţiei, sunt, în opinia consiliului, elemente care pot sugera o punere în discuţie a legalităţii titlurilor executorii, context care plasează proiectul transmis spre avizare în sfera unui veritabil refuz de executare a acestora.

În acelaşi timp, se arată că reglementarea proiectului este contradictorie: astfel, în timp ce art. 1 alin. (11) din O.U.G. nr. 71/2009, astfel cum se propune a fi modificat prin proiectul în discuţie, ar urma să fie aplicat în privinţa hotărârilor judecătoreşti devenite executorii până la data de 31.12.2010, art. II din proiect prevede că prevederile O.U.G. nr. 71/2009, cu modificările şi completările ulterioare, se aplică numai titlurilor devenite executorii „până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă”.

De asemenea, consiliul apreciază că art. III din proiect trebuie eliminat întrucât O.U.G. nr. 18/2010 s-a încorporat în O.U.G. nr. 71/2009, motiv pentru care nu mai poate fi abrogată ca un act normativ de sine stătător. Pe de altă parte, abrogarea propusă face să dispară posibilitatea actualizării cu indicele preţurilor de consum a sumelor prevăzute în titlurile executorii.

Avizul a fost transmis Ministerului Finanţelor Publice, iniţiatorul acestui proiect.

"Consiliul Superior al Magistraturii şi sistemul judiciar înţeleg dificultăţile financiare prin care trece ţara, precum şi suportul moral şi financiar pe care trebuie să-l acorde pentru surmontarea acestora. De aceea, CSM lucrează în prezent la realizarea unor măsuri concrete şi ferme de raţionalizare a cheltuielilor şi eficientizare a activităţii, care vor fi făcute publice de îndată ce documentul va fi aprobat de Plen." a declarat doamna Florica Bejinaru, preşedintele consiliului.

Consiliul Superior al Magistraturii a discutat şi despre devansarea întâlnirii programate pentru începutul lunii iunie 2010 cu reprezentanţii instanţelor urmând ca joi, 20 mai 2010, să stabilească data şi agenda întâlnirii. CSM împreună cu ministrul justiţiei intenţionează să discute, cu această ocazie, cu reprezentanţii instanţelor şi parchetelor impactul pe care actuala criză economico- financiară o are asupra sistemului judiciar şi să găsească împreună soluţii practice pentru surmontarea acesteia.

BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ŞI RELAŢII CU MASS MEDIA

Comunicatul de presa a fost publicat pe prima pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii, www.csm1909.ro.

------------------------------------------------------------

Biroul de Informare Publică si Relaţii cu Mass Media
Consiliul Superior al Magistraturii
Bucuresti, Calea Plevnei nr. 141B, sector 6

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii