Comunicat privind rezultatele controlului efectuat de Inspectia Judiciara la CA Bucuresti
Comunicat privind rezultatele controlului efectuat de Inspectia Judiciara la CA BucurestiCOMUNICAT
Privind rezultatele controlului efectuat de Inspecţia Judiciară de pe lângă Plenul CSM privind eficienţa managerială şi modul de îndeplinire a atribuţiilor de conducere la Curtea de Apel Bucureşti şi instanţele din circumscripţia acesteia
În şedinţa de azi, 14 aprilie, Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii şi-a însuşit Raportul elaborat de Inspecţia Judiciară în urma controlului efectuat la Curtea de Apel Bucureşti şi instanţele din circumscripţia acesteia.
Controlul a fost efectuat în perioada 20 septembrie - 05 noiembrie 2010, de o echipă formată din 14 inspectori judecători, iar raportul voluminos (peste 3000 de file) reflectă în detaliu toate aspectele ce au făcut obiectul verificărilor, precum şi concluziile şi propunerile Inspecţiei Judiciare.
Acesta a vizat verificarea modului de valorificare a resurselor umane şi materiale, analiza indicatorilor statistici, comportamentul şi comunicarea conducerii instanţei cu judecătorii, personalul contractual, procurorii, justiţiabilii şi ceilalţi participanţi la actul de justiţie şi alte instituţii, respectarea principiului distribuirii aleatorii a cauzelor şi a continuităţii completului de judecată, organizarea şi funcţionarea compartimentelor auxiliare, soluţionarea cauzelor în termene rezonabile şi activitatea desfăşurată de prim-grefierul/grefierul şef al instanţei.
Astfel, cu ocazia acestui control au fost constatate disfuncţionalităţi minore în activitatea unor judecători cu funcţii de conducere privind repartizarea aleatorie, unificarea practicii judiciare, degrevarea unor judecători de activitatea de judecată, cu consecinţa supraîncărcării cu sarcini a celorlalţi judecători din cadrul instanţei, precum şi deficienţe în modul de înregistrare în registrele specifice evidenţelor în materie penală.
În ceea ce priveşte gestionarea resurselor umane, s-a concluzionat în raport că aceasta va trebui analizată cu maximă obiectivitate, întrucât, în lipsa unor măsuri energice de completare a schemei de personal, se va produce o incapacitate a instanţei de a face faţă cerinţelor impuse de intrarea în vigoare a noilor coduri şi, în acest context, vulnerabilitatea maximă fiind identificată la nivelul Tribunalului Bucureşti.
S-a constat, în general, o bună gestionare a resurselor materiale iar în ceea ce priveşte sediile, majoritatea sunt insuficiente ca spaţiu şi inadecvate total sau parţial necesităţilor instituţionale.
În ceea ce priveşte repartizarea aleatorie a cauzelor, au fost constatate, pe de o parte, deficienţe cu caracter tehnic iar, pe de altă parte, nerespectarea în unele cazuri a procedurii de utilizare a sistemului ECRIS, cu consecinţe negative asupra obiectivităţii constituirii completelor de judecată.
Deşi raportul constată anumite deficienţe, s-a apreciat că natura şi gravitatea lor se încadrează în limite tolerabile şi acceptabile, ţinând cont de dimensiunea, volumul de activitate şi cazuistica aflată pe rolul Curţii de Apel Bucureşti şi al instanţelor arondate. Mai mult, o parte dintre acestea au fost remediate pe parcursul efectuării controlului, iar pentru altele, Inspecţia Judiciară a propus măsuri în vederea eliminării acestor deficienţe, astfel încât eficienţa activităţii să cunoască o ameliorare semnificativă în perioada următoare.
Este remarcabil efortul managementului şi personalului acestor instanţe de a acoperi toate domeniile de activitate cu deplină responsabilitate şi implicare, de a căuta şi găsi soluţii care să asigure funcţionarea corespunzătoare a tuturor compartimentelor, într-o corectă reprezentare a cadrului legal şi de reglementare.
Inspectorii judiciarii au remarcat transparenţa decizională, imparţialitatea precum şi buna organizare a muncii în activitatea managerială a majorităţii conducătorilor de instanţă verificaţi. De asemenea, s-a constat preocuparea managerilor de instanţă de a asigura ocuparea funcţiilor prin numire, precum şi implicarea colegiilor de conducere în soluţionarea problemelor esenţiale ivite în organizarea instanţelor.
S-a remarcat, de asemenea, exigenţa profesională şi obiectivele comune concentrate pe funcţionarea coerentă atât din perspectivă organizaţională cât şi instituţională.
Documentul subliniază faptul că, în raport cu valoarea personalului care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Curţii de Apel Bucureşti şi instanţelor din raza de competenţă a acesteia există toate premisele ca aportul calitativ şi de eficienţă să cunoască o continuă creştere în optimizarea actului de justiţie, în conformitate cu exigenţele impuse de continuarea proceselor de reformă.
Judecător HORAŢIU DUMBRAVĂ
PREŞEDINTELE CONSILIULU SUPERIOR AL MAGISTRATURII
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp