Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:30 22 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Inspecţia judiciară acţionează pentru realizarea direcţiilor de acţiune din cadrul Mecanismului de cooperare şi verificare

ro

17 Dec, 2010 23:43 979 Marime text
În şedinţa din 10 septembrie 2009 Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotărât actualizarea direcţiilor de acţiune aprobate de Consiliul Superior al Magistraturii, prin Hotărârea Plenului nr. 1421/2009, ca urmare a Raportului Comisiei Europene din iulie 2009, raport discutat în şedinţa din data de 23.07.2009 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii.

Inspecţia Judiciară a avut de parcurs următoarele direcţii de acţiune:

întărirea rolului Consiliului Superior al Magistraturii de instanţă disciplinară pentru magistraţi şi creşterea eficienţei Inspecţiei Judiciare în acest domeniu;

actualizarea ghidurilor Inspecţiei Judiciare sub forma unei Metodologii de lucru care să asigure unificarea modalităţilor de lucru ale inspectorilor judiciari;

stabilirea calendarului de verificări şi controale ale Inspecţiei Judiciare pentru anul 2010;

asigurarea transparenţei activităţii inspecţiei prin publicarea unei culegeri de practică în materie disciplinară şi în materia apărării independenţei şi reputaţiei profesionale a magistraţilor, pe anii 2007 - 2009;

discutarea problemelor de practică neunitară ivite în activitatea de inspecţie, precum şi analiza soluţiilor pronunţate de Comisiile de disciplină, în cadrul şedinţelor inspectorilor de studiu profesional.

Raportul Comisiei Europene privind progresele realizate de România în cadrul mecanismului de cooperare şi verificare ( MCV) din iulie 2010 reţine -

aparenta pasivitate a Consiliului raportat la încălcări ale disciplinei şi Codului deontologic şi, totodată cu privire la fapte de corupţie în interiorul magistraturii;

Inspecţia Judiciară îşi axează preponderent activitatea în apărarea independenţei judecătorilor şi procurorilor.

luarea în considerare a unei reforme aprofundate a sistemului disciplinar; reexaminarea obiectivelor consolidării capacităţii şi a organizării inspecţiilor judiciare pentru a se asigura concentrarea suficientă pe investigarea disciplinară; adaptarea tipurilor de sancţiuni disciplinare posibile pentru a permite o mai mare varietate a sancţiunilor şi luarea de măsuri pentru asigurarea pedepselor disciplinare consecvente, proporţionale şi disuasive;

introducerea unei evaluări anuale a performanţei Inspecţiei Judiciare şi a inspectorilor judiciari;

reevaluarea criteriilor de recrutare a inspectorilor judiciari având în vedere că procedura de recrutare a fost contestată de către Procurorul General care a exprimat dubii cu privire la legalitatea acesteia şi şi-a manifestat îngrijorarea că această procedură nu este suficient de obiectivă şi transparentă.

Concret, pentru realizarea direcţiilor asumate de către Inspecţia judiciară cu referire la Mecanismul de Cooperare şi Verificare, s-au parcurs următorii paşi:

1.Prin hotărârea nr. 292/2010 a aprobat Metodologia de realizare a controalelor de către Inspecţia judiciară. Aceste norme stabilesc cadrul metodologic de desfăşurare a activităţii de control a inspecţiei şi au rolul de a defini procedurile de control şi de a le aplica în mod unitar în procedurile de inspecţie, precum şi posibilitatea Inspecţiei Judiciare de sesizare din oficiu cu privire la aspectele semnalate în mass-media.

2.Prin hotărârea nr. 2149/10.12.2009 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat calendarul de controale ale Inspecţiei judiciare pentru anul 2010 (pe baza căruia inspecţia şi-a desfăşurat activitatea în anul de referinţă).

3.Asigurarea transparenţei activităţii Inspecţiei judiciare a fost realizată prin publicarea, în luna martie 2010, a celor două culegeri de practică a Consiliului Superior al Magistraturii pe anii 2007 - 2009, respectiv una în materie disciplinară şi cealaltă în materia apărării independenţei şi reputaţiei profesionale a magistraţilor, pe pagina de internet a instituţiei. Hotărârile în materie disciplinară publicate vizează perioada 2005 în continuare şi cuprind hotărârile pronunţate de către secţiile CSM sau de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în calea de atac a recursului (pe măsură ce sunt pronunţate) şi, de asemenea, rezoluţiile de clasare pronunţate de către Comisiile de disciplină pentru judecători/procurori.

4.Lunar se analizează, în cadrul şedinţelor de studiu profesional, probleme de practică neunitară ivite în activitatea inspecţiei, precum şi soluţiile pronunţate de Comisiile de disciplină.

5.În ceea ce priveşte întărirea rolului Consiliului Superior al Magistraturii de instanţă disciplinară pentru magistraţi şi creşterea eficienţei Inspecţiei Judiciare în acest domeniu, potrivit statisticilor Inspecţiei Judiciare se poate constata că în anul 2009 au fost promovate 39 de acţiuni disciplinare împotriva judecătorilor şi procurorilor iar Secţiile Consiliului au aplicat 20 de sancţiuni disciplinare (cu privare la 15 judecători şi 5 procurori).

În anul 2010 au fost promovate, până în prezent, un număr de 25 acţiuni disciplinare (15 împotriva judecătorilor şi 10 împotriva procurorilor), iar secţiile au aplicat 15 sancţiuni disciplinare (11 judecătorilor şi 4 procurorilor) şi sunt în curs de soluţionare 6 acţiuni disciplinare.

Inspecţia Judiciară s-a sesizat din oficiu, manifestându-se în anul 2010 proactiv, în 83 de cazuri (60- Serviciul Inspecţie pentru Judecători 23 Serviciul Inspecţie pentru Procurori), ceea ce reprezintă un procent de 2,62% din activitate acesteia.

Totodată, Inspecţia Judiciară a efectuat 8 verificări în vederea încuviinţării măsurii percheziţiei ,reţinerii şi arestării preventive a unor magistraţi şi în 3 cazuri a efectuat verificări privind încuviinţarea percheziţiei. Consiliul Superior al Magistraturii a dat aviz în toate aceste cazuri.

În 9 cazuri Comisiile de disciplină au sesizat Secţiile cu încălcări privind Codul deontologic al judecătorilor şi procurorilor iar în 6 cazuri a fost constatată încălcarea acestor norme.

6. În ceea ce priveşte susţinerea că o pondere foarte mare a activităţii Inspecţiei Judiciare o reprezentă soluţionarea memoriilor petiţionarilor şi cererile de apărare a independenţei şi imparţialităţii judecătorilor şi procurorilor, se impun următoarele clarificări:

Soluţionarea cererilor de apărare a independenţei, imparţialităţii şi reputaţiei judecătorilor şi procurorilor, derivă din atribuţia constituţională a Consiliului Superior al Magistraturii (art. 133 potrivit căruia „Consiliul Superior al Magistraturii este garantul independenţei justiţiei") atribuţie care se găseşte reglementată în art. 30 din Legea nr. 317/2004 republicată cu modificările şi completările ulteriore, potrivit căreia „Consiliul Superior al Magistraturii are dreptul şi obligaţia de a se sesiza şi din oficiu pentru a apăra judecătorii şi procurorii împotriva oricărui act care le-ar putea afecta independenţa sau imparţialitatea ori a crea suspiciuni cu privire la acestea.

De asemenea, Consiliul Superior al Magistraturii apără reputaţia profesională a judecătorilor şi procurorilor".

În îndeplinirea acestei atribuţii constituţionale, în anul 2009 Inspecţia Judiciară a efectuat verificări în 24 de cazuri. Ponderea acestora în activitatea inspecţiei raportat la numărul total de lucrări, a reprezentat 1,33% . În primul semestru al anului 2010 inspecţia a efectuat verificări într-un număr de 26 cazuri, ponderea acestora în activitatea inspecţiei fiind de 0,82% (procentul a fost calculat raportat la numărul lucrărilor înregistrate la Inspecţia Judiciară, cu excepţia controalelor privind managementul şi cele tematice). În anul 2010 ponderea activităţii desfăşurate de Comisiile de disciplină a fost de 10% raportat la activitatea inspecţiei judiciare.

În concluzie, este exagerată aprecierea potrivit căreia Inspecţia Judiciară îşi axează preponderent activitatea pe apărarea independenţei judecătorilor şi procurorilor.

7. Referitor la evaluarea Inspecţiei Judiciare:

a) Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii a dispus evaluarea activităţii Inspecţiei Judiciare prin Decizia nr.166 din 26.10.2010 de către şi s-a concretizat printr-un raport alcătuit din două capitole: în capitolul I este prezentată activitatea desfăşurată de către Inspecţia Judiciară în semestrul I 2010 (01.01 - 30.06.2010) şi în capitolul II este prezentată evaluarea activităţii inspectorilor judiciari şi a şefilor celor două serviciu, evaluare realizată pe o perioadă de 1 an şi 2 luni, respectiv 1 mai 2009 (data numirii inspectorilor, data numirii în funcţia de conducere) - 30 iunie 2010.

În ceea ce priveşte activitatea Inspecţiei Judiciare s-a avut în vedere realizarea de către aceasta a programului de activitate pe semestrul I 2010 conform calendarului de controale aprobat de Plen, precum şi realizarea direcţilor de acţiune din cadrul mecanismului de cooperare şi verificare.

Totodată trebuie reţinut că evaluarea activităţii Inspecţiei Judiciare se face semestrial, iar a inspectorilor judiciari anual.

b) Din dispoziţia preşedintelui Consiliului s-a efectuat şi o evaluare de către biroul de audit din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii privind managementul controlului intern la nivelul iniţierii şi luării deciziilor de către persoanele cu funcţii de conducere. S-a constatat că sistemul de luare a Deciziilor la nivelul Inspecţiei Judiciarecorespunde standardelor europene de bună practică în domeniul iniţierii şi luării deciziilor în cadrul Managementului general al controlului intern din cadrul CSM.

8.Inspecţia Judiciară a derulat împreună cu experţii spanioli proiectul Twinng light de eficientizare a activităţii. Propunerile acestui proiect au fost prezentate în cadrul Conferinţei internaţionale din 10 - 11 mai 2010, cu ocazia căreia au fost evidenţiate toate propunerile de modificare legislativă ce vizează activitatea Inspecţiei Judiciare şi care se regăsesc în recomandările prevăzute în Raportul de ţară; elaborarea unui catalog detaliat şi specific de abateri disciplinare în concordanţă cu gravitatea acestora; stabilirea unor liste de sancţiuni proporţionale cu abaterile săvârşite.

9.Plecând de la recomandările şi propunerile formulate de către echipa de experţi apreciem că, materialele au fost valorificate atât sub aspectul modificărilor legislative la nivelul sistemului sancţionator, al abaterilor disciplinare şi cu privire la îmbunătăţirea modalităţii de recrutare a inspectorilor.

Inspecţia Judiciară a formulat următoarele propuneri de modificare şi completare a Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată şi modificată cu completările ulterioare, ce vizează următoarele aspecte:

1. Propuneri de modificare şi completare a Legii nr. 303/2004:

a) - stabilirea unei liste de abateri graduale, departajate în abateri foarte grave, abateri grave şi abateri uşoare cu sancţiuni graduale corespunzătoare;

b) - extinderea sferei faptelor care constituie abateri disciplinare prin includerea în lista abaterilor foarte grave a faptelor care sunt de natură să afecteze prestigiul justiţiei;

c) - eliminarea tezei a II-a din art. 99 lit. (h), respectiv a sintagmei „inclusiv nerespectarea normelor de procedură";

d) - extinderea sferei sancţiunilor disciplinare prin introducerea unor noi sancţiuni:

suspendarea din funcţie pe o perioadă de până la 6 luni;

modificarea duratei sancţiunii de mutare disciplinară, prin prelungirea acesteia până la un an în funcţie de gravitatea abaterii;

modificarea duratei sancţiunii diminuării indemnizaţiei de încadrare brută lunară cu un procent de până la 20 % prin prelungirea acesteia până la un an, în funcţie de gravitatea abaterii;

e) - radierea sancţiunilor disciplinare aplicate după trecerea unei perioade de timp, începând cu data aplicării sancţiunii, în cazul în care judecătorul/ procurorul nu a mai săvârşit altă abatere cu modificarea corespunzătoare a dispoziţiilor art. 44 alin. (1) 48 alin.(2) din Legea nr.303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată cu modificările şi completările ulterioare.

În şedinţa din 25.11.2010 Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a înaintat proiectul Ministerului Justiţiei, singurul din sistemul judiciar care are drept de iniţiativă legislativă.

10. Prin hotărârea nr. 1095/25.11.2010 Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat propunerile formulate de Inspecţia judiciară de modificare şi completare a Hotărârii nr. 201/2006 a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii privind recrutarea inspectorilor.

11.Pentru asigurarea transparenţei activităţii inspecţiei, în şedinţa din 16 decembrie 2010 s-a aprobat Calendarul de verificări şi controale ale Inspecţiei Judiciare pentru anul 2011.

Consecventă în aplicarea dispoziţiilor legale în raport de competenţele stabilite de lege, Inspecţia Judiciară funcţionează independent, fără a fi supusă vreunor ingerinţe în desfăşurarea activităţii sale.

Concluziile formulate de Inspecţia Judiciară referitor la sesizarea Secretarului de Stat Lidia Barac adresată Preşedintei Consiliului Superior al Magistraturii Florica Bejinaru în data de 11.11.2010, s-au înscris în practica instituţională anterioară, cunoscută de întregul sistem judiciar, acceptată şi anticipată de Ministerul Justiţiei.

Priorităţile Inspecţiei Judiciare sunt: profesionalism, continua perfecţionare, respectarea legii şi a principiilor de funcţionare ale unei justiţii europene, asumate de către corpul inspectorilor judiciari.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii