Raportul privind progresele realizate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si verificare din 20 iulie 2010
Raportul privind progresele realizate de Romania in cadrul mecanismului de cooperare si verificare din 20 iulie20 iulie 2010
Raportul privind progresele realizate de România în cadrul mecanismului de cooperare şi verificare din 20 iulie 2010
"Apreciem ca raportul Comisiei Europene este unul obiectiv, constatand progrese si neajunsuri in sistemul judiciar, printre care si insuficienta colaborare intre partenerii responsabili de reforma justitiei, esentială in opinia noastra pentru finalizarea cu succes a masurilor de reforma. Consiliul urmează să facă o analiză aprofundată a continutului Raportului, inclusiv a recomandarilor Comisiei si se va axa pe luarea masurilor necesare pentru continuarea reformei", a precizat doamna judecător Florica Bejinaru, preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii.
Cu privire la aprecierea generală exprimată de Comisia Europeană trebuie făcute câteva observaţii punctuale, urmând ca măsurile stabilite de către Plenul Consiliului Superior al Magistraturii să fie făcute publice, ulterior adoptării lor.
1. Referitor la practica Comsiliului Superior al Magistraturii de acceptare a pensionării magistraţilor suspendaţi, arestaţi sau puşi sub acuzare pentru săvârşirea de infracţiuni, inclusiv bănuiţi de fapte de corupţie, aceasta reprezintă exclusiv o aplicare a dispoziţiilor legale în vigoare. Reprezentanţii consiliului au susţinut încă de acum 1 an în cadrul grupului constituit la Ministerul Justiţiei necesitatea modificării Legii 303/2004 în sensul imposibilităţii pensionării sau al continuării acţiunii disciplinare faţă de magistraţii suspendaţi, arestaţi sau puşi sub acuzare pentru săvârşirea de infracţiuni, inclusiv bănuiţi de fapte de corupţie.
2. Consiliul Superior al Magistraturii susţine lupta anticorupţie şi s-a manifestat, prin toate măsurile luate şi opiniile exprimate, ca partener real al instituţiilor abilitate să cerceteze şi să soluţioneze aceste cauze, în speţă parchetele şi instanţele. Potrivit competenţelor care-i revin, măsurile consiliului au vizat:
- ocuparea posturilor vacante,
- îmbunătăţirea pregătirii profesionale a magistraţilor şi
- unificarea practicii judiciare.
Cu referire la constatările Comisiei Europene, trebuie făcute două clarificări: CSM are atribuţii limitate în domeniul luptei anticorupţie, după cum am precizat anterior, iar prin Inspecţia Judiciară se pot sancţiona magistraţii exclusiv disciplinar, şi nu penal.
Durata soluţionării la nivelul Inspecţiei Judiciare a petiţiilor a fost cuprinsă în anul 2009 între 2 luni şi 1 an, în funcţie de complexitatea cauzelor cercetate. Nicio plângere din 2008 nu este pe rolul Inspecţiei în acest moment şi nici nu era în momentul efectării misiunii de peer review din luna mai 2010. Pe de altă parte, pe rolul secţiilor de judecători şi de procurori nu există acţiuni disciplinare care să dateze din anul 2008. Împotriva soluţiilor date de consiliu în materie disciplinară se poate formula recurs la ÎCCJ. Sunt însă proceduri separate, aflate în competenţa a două instituţii diferite, iar soluţionarea celor două tipuri de proceduri se realizează în raport de prevederile legale.
3. Aspectele semnalate în legătură modul de promovare la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sunt în centrul atenţiei Consiliului Superior al Magistraturii, care a îmbunătăţit recent – 13 mai 2010 - procedura de promovare la ÎCCJ şi a transmis aceste informaţii Comisiei Europene. Mai mult, solicitările formulate de magistraţi şi asociaţiile profesionale ale acestora, în sensul introducerii concursului ca modalitate de promovare la ÎCCJ, au fost transmise în luna mai 2010 Ministerului Justiţiei, pentru a fi avute în vedere la modificările legislative.
4. Un aspect pozitiv semnalat în raport este faptul că, din vara anului 2009, Consiliul Superior al Magistraturii a corectat deficienţele în ceea ce priveşte publicarea deciziilor luate în materie disciplinară şi a motivării acestora.
Începând cu 1 ianuarie 2010, pe site-ul CSM sunt publicate hotărârile pronunţate de Secţiile disciplinare. Măsura a fost adoptată de către Consiliu pentru a spori transparenţa în luarea deciziilor şi prevenirea săvârşirii abaterilor disciplinare de către magistraţi. Judecarea abaterilor disciplinare presupune o procedură publică specifică oricărei acţiuni aflate pe rolul unei instanţe de judecată, constând în accesul public la dezbaterile din Secţiile disciplinare, precum şi accesul la documentele din dosar, în condiţiile expres şi limitativ prevăzute de lege.
5. Referitor la întârzierile în lansarea portalului naţional Jurindex, în prezent, pe acest portal sunt publicate 115.467 hotărâri judecătoreşti iar încărcarea lui se face în mod continuu. Colaborarea Consiliului Superior al Magistraturii cu Tribunalul Vrancea continuă, pe baza unui Protocol semnat anul trecut şi amendat anul acesta, prin care consiliul acordă sprijin logistic acestui proces de publicare pe portalul JURINDEX. Desigur, procesul este în derulare, cu termen de finalizare în 2011.
6. Referitor la problema resurselor umane, Consiliul Superior al Magistraturii a încercat să preîntâmpine vacantările de posturi datorate în principal pensionărilor prin organizarea mai multor concursuri pentru recrutare de personal şi prin mărirea numărului de postui scoase la aceste concursuri.
La INM se organizează un concurs anual, îar în ultimii ani s-au scos la concurs câte 200 de posturi, faţă de 100-160 în anii anteriori. Capacitatea maximă a INM este pentru 200 de locuri, o eventuală suplimentare necesitând spaţiu suplimentar şi fonduri pentru funcţionarea acestui spaţiu, fonduri pentru plata formatorilor şi a burselor auditorilor de justiţie, alte cheltuieli.
Pentru candidaţii cu vechime juridică de minim 5 ani, în ultimii ani, CSM a organizat câte două concursuri în fiecare an. Candidaţii admişi sunt magistraţi definitivi, dar urmează cursuri de pregătire timp de 6 luni la INM.
Demersuri mai ample ale CSM pentru regândirea strategiei de resurse umane vizează proiecte precum : transferul sarcinilor administrative de la judecători la grefieri, introducerea managerului de instanţă, reorganizarea schemelor de personal prin redistribuire şi reorganizarea instanţelor.
Redistribuirea reprezintă doar o parte a acestui amplu proces de reformă. O primă redistribuire de personal s-a făcut în cursul anului 2009, pentru 2010 s-a apreciat de către CSM şi PÎCCJ că nu se impune o nouă etapă de redistribuire. Motivele constau în :
- modificările de competenţă ale instanţelor şi parchetelor pe care noile coduri le aduc ;
- proiectul de reorganizare a instanţelor şi parchetelor mici, care va fi finalizat în toamna acestui an şi care are propuneri de rearondare a circumscrpiţiilor sau desfiinţare de instanţe şi parchete cu realocări de posturi, astfel încât să se echilibreze volumul de muncă între instanţe, respectiv parchete, la nivel naţional.
Consiliul Superior al Magistraturii este decis să continue reforma sistemului judiciar şi să colaboreze atît cu oficialii celorlalte puteri ale statului, cât şi cu cu oficialii CE pentru obţinerea celor mai bune rezultate în activităţile propuse şi monitorizate.
BIROUL DE INFORMARE PUBLICĂ ŞI RELAŢII CU MASS MEDIA
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp