O.U.G. nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale
O.U.G. nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale
Nr.5746/27.05.2009
COMUNICAT DE PRESĂ
Referitor : art. VI din O.U.G. nr. 46/2009 privind îmbunătăţirea procedurilor fiscale şi diminuarea evaziunii fiscale
În vederea înmatriculării în România a mijloacelor de transport noi achiziţionate din statele membre ale Uniunii Europene, persoanele care nu sunt înregistrate şi care nu trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA în România conform art. 153 din Codul fiscal (neplătitorii de TVA), începând cu data de 25.05.2009 vor solicita un certificat care să ateste plata taxei în România, iar pentru mijloacele de transport care nu sunt noi un certificat din care să rezulte că nu se datorează taxă în România.
Mijloace de transport noi (în cazul autovehiculelor) sunt, potrivit art. 1251 alin.(3) din Codul fiscal: „vehicule terestre cu motor a căror capacitate depăşeşte 48 cm3 sau a căror putere depăşeşte 7,2 kw, destinate transportului de pasageri sau bunuri, cu condiţia să nu fie mai vechi de 6 luni sau să nu fi efectuat deplasări care depăşesc 6.000 Km”.
Solicitanţii care efectuează o achiziţie intracomunitară de mijloace de transport noi trebuie să depună la organul fiscal competent un Decont special de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 1563 alin.(3) din Codul fiscal.
Acesta se depune la organul fiscal înainte de înmatricularea în România a mijlocului de transport nou, dar nu mai târziu de data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care ia naştere exigibilitatea achiziţiei intracomunitare.
Pentru a solicita eliberarea certificatului, solicitantul care a efectuat achiziţia intracomunitară, trebuie să depună o cerere la organul fiscal competent (în a cărui rază teritorială solicitantul îşi are domiciliul fiscal sau în a cărui evidenţă acesta se află înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe), cerere care poate fi depusă şi prin poştă.
Cererea trebuie să cuprindă datele de identificare ale solicitantului, inclusiv codul numeric personal şi, după caz, codul de înregistrare în scopuri de TVA pentru achiziţii, atribuit conform art. 1531 din Codul fiscal.
Certificatul se eliberează în maximum 5 zile lucrătoare de la data depunerii cererii.
Pentru eliberarea pe loc a certificatului, solicitantul trebuie să anexeze la cerere cel de-al doilea exemplar al Decontului special de taxă pe valoarea adăugată, care rămâne la contribuabil după înregistrarea la organul fiscal a primului exemplar, precum şi documentul doveditor al plăţii taxei pe valoarea adăugată, în copie şi original.
În cazul solicitării certificatului din care rezultă că nu se datorează taxa pe valoarea adăugată în România pentru achiziţia intracomunitară, cererea trebuie să fie însoţită de documentul de achiziţie din statul membru a mijlocului de transport, inclusiv documentul din care să rezulte data primei înmatriculări şi, după caz, de declaraţia pe propria răspundere din care să rezulte numărul de kilometri efectuaţi de mijlocul de transport până la data la care i-a fost livrat.
Bogdan Huţucă
Director coordonator
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp