10 adevăruri pentru d-l ministru Remus Pricopie
10 adevăruri pentru d-l ministru Remus Pricopie
30 Apr, 2014 17:47
ZIUA de Constanta
2824
Marime text
Uniunea Editorilor din România (UER) se vede nevoită să afirme din nou că domnul ministru Remus Pricopie folosește orice prilej pentru a pune gaz pe focul unui război inventat de domnia sa între Ministerul Educației Naționale și producătorii de manuale. În conferința de presă de joi, 24 aprilie, ministrul educației se lansează din nou în acuze publice fără fundament asupra unei bresle de elită a culturii și a educației românești: industria cărții.
Printre numeroasele afirmații care n-au nicio legătură cu realitatea este și aceasta: “Chiar nu înțelegem că un manual din 1990 pe care unii editori l-au produs acum 20 de ani și vor să ni-l vândă încă 40 de ani la un moment dat ajunge să nu mai fie un instrument prin care poți să ajuți copilul, ci ajunge să fie un instrument prin care distrugi șansele unui copil să performeze în viață?”
În afara faptului că cele mai vechi manuale sunt din anul 1997 (de clasa a V-a) și nu din 1990, acuzațiile sunt perfect adevărate, dar nu la adresa editorilor, ci a ministerului educației, care în ultimii 15 ani nu a avut o strategie coerentă privind curriculumul și manualele, fiecare din posesorii vremelnici ai scaunului ministerial nereușind să reformeze sistemul, să pornească motorul programelor școlare și, în consecință, al manualelor.
În acest context, suntem nevoiți să aducem la cunoștința opiniei publice 10 adevăruri pe care ministrul educației le cunoaște foarte bine:
1. În România, de 20 de ani, manualele achiziţionate de ministerul educației participă la o licitaţie pe criterii de conţinut şi de preţ. Şcolile nu pot folosi manuale care nu au câştigat o astfel de licitaţie. Pentru învăţământul obligatoriu, manualele sunt achiziţionate de către MEN, centralizat.
2. Ministerul nu are un sistem anual de organizare de licitaţii pentru manuale noi şi, ca urmare, nu pot apărea manuale noi în fiecare an, indiferent că ar vrea sau nu ar vrea editurile.
3. Ultima licitaţie de manuale organizată de MEN a avut loc în anul 2006, pentru manuale de clasa a IV-a. Totodată, în acest an s-a realizat ultima evaluare de conținut la manualele pentru piața liberă, la clasele a XI-a și a XII-a. În consecință, cele mai noi manuale din școli au 8 ani.
4. Cele mai vechi manuale sunt cele de gimnaziu, care au fost editate în anii 1997 – 2000. Ca urmare, manualele de clasa a V-a au 17 ani vechime, iar cele de clasa a VIII-a au “numai” 14 ani vechime.
5. MEN nu a avut și nu are un calendar de perspectivă, elaborat conform unei strategii, privind organizarea de licitaţii pentru manuale şi, ca atare, niciun program de înnoire a manualelor şcolare.
6. Programele analitice au fost schimbate uneori, fără ca MEN să organizeze licitații pentru manuale noi. Ca urmare, unele manuale sunt defazate faţă de programele folosite.
7. Manualele şcolare pentru învăţământul obligatoriu sunt proprietatea şcolii, drept pentru care ele sunt transmise de la o generaţie de elevi la următoarea. În consecinţă, cea mai mare parte dintre elevi primesc manuale într-o stare fizică şi igienică foarte proastă.
8. MEN este obligat să înlocuiască în fiecare an manualele uzate fizic. Din lipsă de fonduri, procentul de exemplare înlocuit prin retipăriri este de 5-12% din necesarul solicitat de şcoli. Ca atare, sunt numeroase cazurile în care elevii nu primesc toate manualele.
9. Din cauza sistemului descris mai sus, editurile nu au putut actualiza manualele şi nu au putut produce manuale noi, moderne.
10. În anul 2002, preţurile manualelor achiziţionate de MEN şi fixate în urma unor licitaţii a fost redus cu 35% în mod unilateral, printr-o decizie a MEN. Ca urmare, preţul mediu net de achiziţie al unui manual este la ora actuală de 2,32 lei/ex (0,51 euro/ex.)
Aceste realități sunt recunoscute de multă lume, mai puțin de actualul ministru al educației. Dacă până acum miniștrii de resort au dat vina pe “lipsa banilor de la buget”, domnul Pricopie schimbă explicația și inventează războiul cu editorii, care nu au nicio vină pentru incapacitatea autorităților de a oferi elevilor manuale noi, atractive, în acord cu achizițiile de cunoaștere ale societății. Dimpotrivă, aceasta situație a dăunat nu numai educației în ansamblu, ci și editorilor, obligați astfel să își îndrepte atenția spre alte domenii de activitate și să concedieze, mai ales în vreme de criză, numeroși specialiști cu înaltă calificare, foarte greu de înlocuit.
Privind actuala licitație de manuale, d-l ministru se hazardează din nou pe un domeniu pe care nici domnia sa, nici specialiștii MEN nu îl stăpânesc și nu l-au pregătit suficient, fapt ce a făcut ca documentația inițială să fie respinsă. Chiar și acum, după repoziționarea cu întârziere a anunțului, există omisiuni, prevederi ilegale sau greșite, dovadă că deja s-au publicat câteva erate la documentele licitației și sunt numeroase solicitări de clarificări. Nu ne propunem să le relevăm acum, din analiza specialiștilor rezultă că sunt zeci de contradicții și inadvertențe și îl asigurăm pe această cale pe domnul ministru că, așa cum a recomandat în conferința de presă, se vor utiliza din plin procedurile legale.
În același timp, suntem în continuare interesați ca toate demersurile MEN să se desfășoare cu transparența și dezbaterea publică solicitate recent chiar de premierul României, d-l Victor Ponta. Există deja o mare întârziere în lansarea următoarei achiziții de manuale, deoarece nu sunt nici măcar puse în dezbatere publică programele școlare pentru clasele a III-a, a V-a, a IX-a, așa cum se preconiza anul trecut. De aceea, pe tema proiectului noilor manuale și, în general, privind situația cărții școlare, propunem să ne întâlnim în luna mai cu conducerea ministerului educației și cu specialiștii din MEN în cadrul următoarelor manifestări de dialog:
Ședința Comisiei consultative privind manualele, inființată prin OMEN, pentru consultări în proiectarea calendarului și a specificațiilor tehnice necesare următoarelor achiziții
Dezbatere națională privind manualele, organizată de MEN la care să participe specialiști în curriculum, cadre didactice, editori, firme de soft, autori, părinți, jurnaliști
Analiză publică privind situația cărții școlare și a lecturii în instituțiile de învățământ din România
Rămânem deschiși oricăror inițiative și demersuri pentru transparentizarea proiectului noilor manuale, în interesul școlii și al societății românești.
Consiliul Permanent al UER
Pentru conformitate,
Director executiv
Printre numeroasele afirmații care n-au nicio legătură cu realitatea este și aceasta: “Chiar nu înțelegem că un manual din 1990 pe care unii editori l-au produs acum 20 de ani și vor să ni-l vândă încă 40 de ani la un moment dat ajunge să nu mai fie un instrument prin care poți să ajuți copilul, ci ajunge să fie un instrument prin care distrugi șansele unui copil să performeze în viață?”
În afara faptului că cele mai vechi manuale sunt din anul 1997 (de clasa a V-a) și nu din 1990, acuzațiile sunt perfect adevărate, dar nu la adresa editorilor, ci a ministerului educației, care în ultimii 15 ani nu a avut o strategie coerentă privind curriculumul și manualele, fiecare din posesorii vremelnici ai scaunului ministerial nereușind să reformeze sistemul, să pornească motorul programelor școlare și, în consecință, al manualelor.
În acest context, suntem nevoiți să aducem la cunoștința opiniei publice 10 adevăruri pe care ministrul educației le cunoaște foarte bine:
1. În România, de 20 de ani, manualele achiziţionate de ministerul educației participă la o licitaţie pe criterii de conţinut şi de preţ. Şcolile nu pot folosi manuale care nu au câştigat o astfel de licitaţie. Pentru învăţământul obligatoriu, manualele sunt achiziţionate de către MEN, centralizat.
2. Ministerul nu are un sistem anual de organizare de licitaţii pentru manuale noi şi, ca urmare, nu pot apărea manuale noi în fiecare an, indiferent că ar vrea sau nu ar vrea editurile.
3. Ultima licitaţie de manuale organizată de MEN a avut loc în anul 2006, pentru manuale de clasa a IV-a. Totodată, în acest an s-a realizat ultima evaluare de conținut la manualele pentru piața liberă, la clasele a XI-a și a XII-a. În consecință, cele mai noi manuale din școli au 8 ani.
4. Cele mai vechi manuale sunt cele de gimnaziu, care au fost editate în anii 1997 – 2000. Ca urmare, manualele de clasa a V-a au 17 ani vechime, iar cele de clasa a VIII-a au “numai” 14 ani vechime.
5. MEN nu a avut și nu are un calendar de perspectivă, elaborat conform unei strategii, privind organizarea de licitaţii pentru manuale şi, ca atare, niciun program de înnoire a manualelor şcolare.
6. Programele analitice au fost schimbate uneori, fără ca MEN să organizeze licitații pentru manuale noi. Ca urmare, unele manuale sunt defazate faţă de programele folosite.
7. Manualele şcolare pentru învăţământul obligatoriu sunt proprietatea şcolii, drept pentru care ele sunt transmise de la o generaţie de elevi la următoarea. În consecinţă, cea mai mare parte dintre elevi primesc manuale într-o stare fizică şi igienică foarte proastă.
8. MEN este obligat să înlocuiască în fiecare an manualele uzate fizic. Din lipsă de fonduri, procentul de exemplare înlocuit prin retipăriri este de 5-12% din necesarul solicitat de şcoli. Ca atare, sunt numeroase cazurile în care elevii nu primesc toate manualele.
9. Din cauza sistemului descris mai sus, editurile nu au putut actualiza manualele şi nu au putut produce manuale noi, moderne.
10. În anul 2002, preţurile manualelor achiziţionate de MEN şi fixate în urma unor licitaţii a fost redus cu 35% în mod unilateral, printr-o decizie a MEN. Ca urmare, preţul mediu net de achiziţie al unui manual este la ora actuală de 2,32 lei/ex (0,51 euro/ex.)
Aceste realități sunt recunoscute de multă lume, mai puțin de actualul ministru al educației. Dacă până acum miniștrii de resort au dat vina pe “lipsa banilor de la buget”, domnul Pricopie schimbă explicația și inventează războiul cu editorii, care nu au nicio vină pentru incapacitatea autorităților de a oferi elevilor manuale noi, atractive, în acord cu achizițiile de cunoaștere ale societății. Dimpotrivă, aceasta situație a dăunat nu numai educației în ansamblu, ci și editorilor, obligați astfel să își îndrepte atenția spre alte domenii de activitate și să concedieze, mai ales în vreme de criză, numeroși specialiști cu înaltă calificare, foarte greu de înlocuit.
Privind actuala licitație de manuale, d-l ministru se hazardează din nou pe un domeniu pe care nici domnia sa, nici specialiștii MEN nu îl stăpânesc și nu l-au pregătit suficient, fapt ce a făcut ca documentația inițială să fie respinsă. Chiar și acum, după repoziționarea cu întârziere a anunțului, există omisiuni, prevederi ilegale sau greșite, dovadă că deja s-au publicat câteva erate la documentele licitației și sunt numeroase solicitări de clarificări. Nu ne propunem să le relevăm acum, din analiza specialiștilor rezultă că sunt zeci de contradicții și inadvertențe și îl asigurăm pe această cale pe domnul ministru că, așa cum a recomandat în conferința de presă, se vor utiliza din plin procedurile legale.
În același timp, suntem în continuare interesați ca toate demersurile MEN să se desfășoare cu transparența și dezbaterea publică solicitate recent chiar de premierul României, d-l Victor Ponta. Există deja o mare întârziere în lansarea următoarei achiziții de manuale, deoarece nu sunt nici măcar puse în dezbatere publică programele școlare pentru clasele a III-a, a V-a, a IX-a, așa cum se preconiza anul trecut. De aceea, pe tema proiectului noilor manuale și, în general, privind situația cărții școlare, propunem să ne întâlnim în luna mai cu conducerea ministerului educației și cu specialiștii din MEN în cadrul următoarelor manifestări de dialog:
Ședința Comisiei consultative privind manualele, inființată prin OMEN, pentru consultări în proiectarea calendarului și a specificațiilor tehnice necesare următoarelor achiziții
Dezbatere națională privind manualele, organizată de MEN la care să participe specialiști în curriculum, cadre didactice, editori, firme de soft, autori, părinți, jurnaliști
Analiză publică privind situația cărții școlare și a lecturii în instituțiile de învățământ din România
Rămânem deschiși oricăror inițiative și demersuri pentru transparentizarea proiectului noilor manuale, în interesul școlii și al societății românești.
Consiliul Permanent al UER
Pentru conformitate,
Director executiv
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii