Audiţie la Majestic Săptămâna luminată de Mihail Săulescu
Audiţie la Majestic: Săptămâna luminată de Mihail Săulescu
24 Oct, 2013 12:00
ZIUA de Constanta
1336
Marime text
Teatrul Naţional Radiofonic invită luni, 28 octombrie, de la ora 11:00, la clubul de la Ramada Majestic, pe Calea Victoriei nr. 38-40, în Bucureşti, la audiţia premierei Săptămâna luminată de Mihail Săulescu.
Spectacolul se încadrează într-un proiect cultural de anvergură, prin care Teatrul Naţional Radiofonic şi-a propus să omagieze a 85-a aniversare a Radioului, reluând în 2013 montarea primelor trei piese de teatru radiofonic difuzate de Radio România în 1929: Ce ştia satul de V. Al. Jan, în regia lui Mihai Lungeanu, Săptămâna luminată de Mihail Săulescu, în regia lui Gavriil Pinte şi Cerere în căsătorie de Anton Pavlovici Cehov, în regia Cezarinei Udrescu. Cele trei premiere se vor difuza în ziua în care Radioul public va împlini 85 de ani de existenţă: vineri, 1 noiembrie, de la ora 22:20, la Radio România Cultural, în ordinea în care au fost menţionate.
Săptămâna luminată de Mihail Săulescu a devenit, în transpunerea sonoră realizată de Gavriil Pinte în 2013, un spectacol radiofonic tulburător, accentuând virtuţile dramatice ale textului, amplificând dimensiunea arhaică, precreştină, a poveştii unei mame care-şi înăbuşă fiul muribund, ucigaş a doi copii, aflat în chinurile agoniei – în săptămâna de după Înviere, când celor ce mor li se iartă păcatele şi li se deschid porţile Raiului, spre a-i înlesni astfel acestuia mântuirea şi accesul la graţia divină.
Dimensiunile profunde ale textului dobândesc valori sonore incantatorii, caracterul expresionist al piesei este pus în lumină prin accentele inspirate, prin felul cum se creează atmosfera ambiguă, lugubră, prevestitoare de moarte, prin dualitatea spaţiului auditiv, distribuit pe două planuri: unul exterior, încărcat de presimţiri sinistre, de simboluri stranii, de elemente ce aduc ecouri metafizice şi unul interior, profund psihologic.
Aşteptarea, premoniţiile şi anxietatea, contactul cu tenebrele, cu necunoscutul, atmosfera grea şi neliniştitoare, agonia fiului criminal îşi află, în spectacol, întruchipări convingătoare, coloana sonoră subliniind tragismul acţiunii, amplificând densitatea ideilor şi a sentimentelor, rigoarea compoziţiei auditive conducând la un crescendo dramatic copleşitor.
Înregistrările au fost realizate în Studioul Broadcast Text International Oradea, în adaptarea radiofonică şi regia artistică a lui Gavriil Pinte. În distribuţie: Gabriela Codrea, Mirela Niţă Lupu, Radu Tudor, Ion Ruscuţ. Asistenţa tehnică: Lucian Rănaciu, Daniel Andrei şi Ionel Toma. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Inginer de sunet: Iulian Iancu. Redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea.
Spectacolul se încadrează într-un proiect cultural de anvergură, prin care Teatrul Naţional Radiofonic şi-a propus să omagieze a 85-a aniversare a Radioului, reluând în 2013 montarea primelor trei piese de teatru radiofonic difuzate de Radio România în 1929: Ce ştia satul de V. Al. Jan, în regia lui Mihai Lungeanu, Săptămâna luminată de Mihail Săulescu, în regia lui Gavriil Pinte şi Cerere în căsătorie de Anton Pavlovici Cehov, în regia Cezarinei Udrescu. Cele trei premiere se vor difuza în ziua în care Radioul public va împlini 85 de ani de existenţă: vineri, 1 noiembrie, de la ora 22:20, la Radio România Cultural, în ordinea în care au fost menţionate.
Săptămâna luminată de Mihail Săulescu a devenit, în transpunerea sonoră realizată de Gavriil Pinte în 2013, un spectacol radiofonic tulburător, accentuând virtuţile dramatice ale textului, amplificând dimensiunea arhaică, precreştină, a poveştii unei mame care-şi înăbuşă fiul muribund, ucigaş a doi copii, aflat în chinurile agoniei – în săptămâna de după Înviere, când celor ce mor li se iartă păcatele şi li se deschid porţile Raiului, spre a-i înlesni astfel acestuia mântuirea şi accesul la graţia divină.
Dimensiunile profunde ale textului dobândesc valori sonore incantatorii, caracterul expresionist al piesei este pus în lumină prin accentele inspirate, prin felul cum se creează atmosfera ambiguă, lugubră, prevestitoare de moarte, prin dualitatea spaţiului auditiv, distribuit pe două planuri: unul exterior, încărcat de presimţiri sinistre, de simboluri stranii, de elemente ce aduc ecouri metafizice şi unul interior, profund psihologic.
Aşteptarea, premoniţiile şi anxietatea, contactul cu tenebrele, cu necunoscutul, atmosfera grea şi neliniştitoare, agonia fiului criminal îşi află, în spectacol, întruchipări convingătoare, coloana sonoră subliniind tragismul acţiunii, amplificând densitatea ideilor şi a sentimentelor, rigoarea compoziţiei auditive conducând la un crescendo dramatic copleşitor.
Înregistrările au fost realizate în Studioul Broadcast Text International Oradea, în adaptarea radiofonică şi regia artistică a lui Gavriil Pinte. În distribuţie: Gabriela Codrea, Mirela Niţă Lupu, Radu Tudor, Ion Ruscuţ. Asistenţa tehnică: Lucian Rănaciu, Daniel Andrei şi Ionel Toma. Regia de studio: Milica Creiniceanu. Regia muzicală: Patricia Prundea. Inginer de sunet: Iulian Iancu. Redactor şi coordonator de proiect: Domnica Ţundrea.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii