Campania “Trezește-te Europa – nu adormi la volan”
Campania “Trezește-te Europa – nu adormi la volan”
27 Aug, 2013 18:48
ZIUA de Constanta
1414
Marime text
Ajuta-ne sa aflam mai multe si competeaza chestionarul accesibil la http://www.esrs.eu/sleepstudy.html și pe pagina de Facebook la adresa https://www.facebook.com/SocietateaRomanadePneumologie
Societatea Română de Pneumologie împreună cu Institutul de Pneumoftiziologie "Marius Nasta" din Bucureşti au lansat campania “Trezește-te Europa – nu adormi la volan”. Aceasta își propune să tragă un semnal de alarmă în rândul conducătorilor auto predispuși la Sindromul de Apnee în Somn(SASO), cu atât mai mult cu cât datele statistice existente la nivel european indică faptul că frecvența accidentelor rutiere este mai mare de 7 până la 12 ori la conducătorii care prezintă SASO. Accidentele rutiere repetitive sunt de asemenea mai frecvente la pacienții cu SASO (31% versus 6%), aproximativ 50% dintre accidentele de pe autostrăzile din Germania fiind cauzate de această boală.
“Lipsa somnului sau o calitate proastă a somnului are un impact negativ pe termen scurt şi lung asupra sănătăţii pacienţilor şi se poate asocia cu: obezitate, diabet, slăbirea sistemului imunitar, unele cancere şi apariţia condiţiilor favorizante ale depresiei sau anxietăţii” spune Prof. Dr. Florin Mihălţan – Preşedintele Societăţii Române de Pneumologie.
Dr. Oana Deleanu – Preşedintele Secţiunii de Somnologie din cadrul Societăţii Române de Pneumologie – a evidenţiat importanţa diagnosticării şi a tratamentului SASO în reducerea numărului de accidente rutiere, în condiţiile în care conform directivei EU (Journal Officiel 24/08/91 No. L237/1-24) privind bolile incompatibile cu acordarea permisului de conducere, SASO nu este menţionat ca făcând parte din această categorie.
Domnul Titi Aur, invitat special al conferinţei, multiplu campion la raliu, a evidenţiat importanţa unui somn de calitate în păstrarea timpilor optimi de reacţie, în timpul şofatului.
Ce este sindromul de apnee în somn?
Apneea obstructivă în somn este cea mai comună formă de apnee manifestată în timpul somnului; există şi alte tipuri de apnee în somn, mai rare, dar care pot cauza simptome similare.
Studii clinice, care au avut ca subiecți șoferi profesioniști, au demonstrat următoarele:
• Media accidentelor crește la șoferii fără sindrom de apnee-hipopnee în somn de tip obstructiv.
• Anumiți factori de risc au fost asociați cu accidentele rutiere.
Somnolenţa la volan este trecută cu vederea atunci când vine vorba despre cauzele care determină accidentele rutiere.
Conform “National Sleep Foundation”, din USA din noiembrie 2009, 1% sau 1,9 milioane de şoferi au avut în 2009 accidente din cauza somnolenţei.
Studiile arată că a fi treaz mai mult de 20 de ore, determină o depreciere a vitezei de reacţie egală cu o concentrație de alcool în sânge de 0,08%, limita legală în toate statele. Ca şi alcoolul, oboseala încetineşte viteza de reacție, scade concentrarea şi capacitatea de a lua decizii.
• Accidentele rutiere sunt de 7 -12 ori mai frecvente la pacienţii care au această boală
• Accidentele rutiere repetitive sunt de asemenea mai frecvente la pacienții cu sindrom de apnee-hipopnee în somn de tip obstructiv (31% versus 6%)
• Aproximativ 50% dintre accidentele de pe autostrada din Germania sunt cauzate de această boală
• Abilitatea de a conduce maşina revine la normal după tratamenul CPAP
Tratamentul este esențial pentru reducerea costurilor umane și materiale , iar studiile au demonstrat că:
-numărul de accidente se înjumătățește (de la 60 la 36)
-zilele de spitalizare datorate accidentelor rutiere scade de la 885 la 84 de zile
-numărul de accidente ce puteau fi evitate creşte (de la 3 la 151)
-modificarea comportamentului: reducerea vătămării din timpul accidentului la 19%
Cum se tratează sindromul de apnee în somn( SASO)?
Cel mai comun tratament prescris pentru apneea obstructivă în somn este un aparat CPAP.
CPAP este o prescurtare din limba engleză: Continuous Positive Airway Pressure (presiune pozitivă continuă în căile aeriene). Acest tip de aparat furnizează presiune prin intermediul unei măşti
confortabile pe care pacientul o poartă în timpul nopţii. Masca este fabricată dintr-un silicon moale şi poate fi fixată cu o curea reglabilă. Presiunea furnizată de aparat menţine căile respiratorii deschise, eliminând astfel apneea în somn şi asigurând o respiraţie normală pe tot timpul nopţii.
Abilitatea de a conduce mașina revine la normal după tratamenul cu CPAP.
Campania “Trezește-te Europa – nu adormi la volan” este dezvoltată de către Societatea Europeană de Somnologie și implementată în 19 țări europene, printre care și România. Această campanie își propune sensibilizarea conducătorilor auto, în ceea ce privește gravitatea problemei reprezentate de somnolența la volan (de orice cauză dar şi a celei favorizate de patologiile din timpul somnului, în special sindromul de apnee în somn de tip obstructiv). În acest sens, a fost dezvoltat un chestionar pe tema „Somnolența și accidentele rutiere”, care are ca principal obiectiv identificarea mai multor date despre această afecțiune.
Chestionarul este disponibil şi în limba română şi ar trebui completat de orice conducător auto din România. Chiar daca acesta nu are probleme cu somnolenţa la volan, popularizarea acestui chestionar poate ajuta la identificarea celor care au aceste probleme şi la tratarea lor corespunzătoare, având drept consecinţă creşterea siguranţei traficului rutier în ţara noastră, trafic în care suntem implicaţi cu toţii, şoferi şi pietoni, tineri sau bătrâni, sănătoşi sau bolnavi, zi de zi. Chestionarul este accesibil la http://www.esrs.eu/sleepstudy.html și pe pagina de Facebook la adresa https://www.facebook.com/SocietateaRomanadePneumologie.
Colectarea de date este deschisă până la sfârșitul lunii august.
Societatea Română de Pneumologie împreună cu Institutul de Pneumoftiziologie "Marius Nasta" din Bucureşti au lansat campania “Trezește-te Europa – nu adormi la volan”. Aceasta își propune să tragă un semnal de alarmă în rândul conducătorilor auto predispuși la Sindromul de Apnee în Somn(SASO), cu atât mai mult cu cât datele statistice existente la nivel european indică faptul că frecvența accidentelor rutiere este mai mare de 7 până la 12 ori la conducătorii care prezintă SASO. Accidentele rutiere repetitive sunt de asemenea mai frecvente la pacienții cu SASO (31% versus 6%), aproximativ 50% dintre accidentele de pe autostrăzile din Germania fiind cauzate de această boală.
“Lipsa somnului sau o calitate proastă a somnului are un impact negativ pe termen scurt şi lung asupra sănătăţii pacienţilor şi se poate asocia cu: obezitate, diabet, slăbirea sistemului imunitar, unele cancere şi apariţia condiţiilor favorizante ale depresiei sau anxietăţii” spune Prof. Dr. Florin Mihălţan – Preşedintele Societăţii Române de Pneumologie.
Dr. Oana Deleanu – Preşedintele Secţiunii de Somnologie din cadrul Societăţii Române de Pneumologie – a evidenţiat importanţa diagnosticării şi a tratamentului SASO în reducerea numărului de accidente rutiere, în condiţiile în care conform directivei EU (Journal Officiel 24/08/91 No. L237/1-24) privind bolile incompatibile cu acordarea permisului de conducere, SASO nu este menţionat ca făcând parte din această categorie.
Domnul Titi Aur, invitat special al conferinţei, multiplu campion la raliu, a evidenţiat importanţa unui somn de calitate în păstrarea timpilor optimi de reacţie, în timpul şofatului.
Ce este sindromul de apnee în somn?
Apneea obstructivă în somn este cea mai comună formă de apnee manifestată în timpul somnului; există şi alte tipuri de apnee în somn, mai rare, dar care pot cauza simptome similare.
Studii clinice, care au avut ca subiecți șoferi profesioniști, au demonstrat următoarele:
• Media accidentelor crește la șoferii fără sindrom de apnee-hipopnee în somn de tip obstructiv.
• Anumiți factori de risc au fost asociați cu accidentele rutiere.
Somnolenţa la volan este trecută cu vederea atunci când vine vorba despre cauzele care determină accidentele rutiere.
Conform “National Sleep Foundation”, din USA din noiembrie 2009, 1% sau 1,9 milioane de şoferi au avut în 2009 accidente din cauza somnolenţei.
Studiile arată că a fi treaz mai mult de 20 de ore, determină o depreciere a vitezei de reacţie egală cu o concentrație de alcool în sânge de 0,08%, limita legală în toate statele. Ca şi alcoolul, oboseala încetineşte viteza de reacție, scade concentrarea şi capacitatea de a lua decizii.
• Accidentele rutiere sunt de 7 -12 ori mai frecvente la pacienţii care au această boală
• Accidentele rutiere repetitive sunt de asemenea mai frecvente la pacienții cu sindrom de apnee-hipopnee în somn de tip obstructiv (31% versus 6%)
• Aproximativ 50% dintre accidentele de pe autostrada din Germania sunt cauzate de această boală
• Abilitatea de a conduce maşina revine la normal după tratamenul CPAP
Tratamentul este esențial pentru reducerea costurilor umane și materiale , iar studiile au demonstrat că:
-numărul de accidente se înjumătățește (de la 60 la 36)
-zilele de spitalizare datorate accidentelor rutiere scade de la 885 la 84 de zile
-numărul de accidente ce puteau fi evitate creşte (de la 3 la 151)
-modificarea comportamentului: reducerea vătămării din timpul accidentului la 19%
Cum se tratează sindromul de apnee în somn( SASO)?
Cel mai comun tratament prescris pentru apneea obstructivă în somn este un aparat CPAP.
CPAP este o prescurtare din limba engleză: Continuous Positive Airway Pressure (presiune pozitivă continuă în căile aeriene). Acest tip de aparat furnizează presiune prin intermediul unei măşti
confortabile pe care pacientul o poartă în timpul nopţii. Masca este fabricată dintr-un silicon moale şi poate fi fixată cu o curea reglabilă. Presiunea furnizată de aparat menţine căile respiratorii deschise, eliminând astfel apneea în somn şi asigurând o respiraţie normală pe tot timpul nopţii.
Abilitatea de a conduce mașina revine la normal după tratamenul cu CPAP.
Campania “Trezește-te Europa – nu adormi la volan” este dezvoltată de către Societatea Europeană de Somnologie și implementată în 19 țări europene, printre care și România. Această campanie își propune sensibilizarea conducătorilor auto, în ceea ce privește gravitatea problemei reprezentate de somnolența la volan (de orice cauză dar şi a celei favorizate de patologiile din timpul somnului, în special sindromul de apnee în somn de tip obstructiv). În acest sens, a fost dezvoltat un chestionar pe tema „Somnolența și accidentele rutiere”, care are ca principal obiectiv identificarea mai multor date despre această afecțiune.
Chestionarul este disponibil şi în limba română şi ar trebui completat de orice conducător auto din România. Chiar daca acesta nu are probleme cu somnolenţa la volan, popularizarea acestui chestionar poate ajuta la identificarea celor care au aceste probleme şi la tratarea lor corespunzătoare, având drept consecinţă creşterea siguranţei traficului rutier în ţara noastră, trafic în care suntem implicaţi cu toţii, şoferi şi pietoni, tineri sau bătrâni, sănătoşi sau bolnavi, zi de zi. Chestionarul este accesibil la http://www.esrs.eu/sleepstudy.html și pe pagina de Facebook la adresa https://www.facebook.com/SocietateaRomanadePneumologie.
Colectarea de date este deschisă până la sfârșitul lunii august.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii