Ba se poate! - Lucrul în echipă a dat roade la BAC pentru liceele tehnologice incluse în proiectul Zburd-Educație prin coaching
Ba se poate! - Lucrul în echipă a dat roade la BAC pentru liceele tehnologice incluse în proiectul Zburd-Educație
15 Jul, 2013 20:10
ZIUA de Constanta
1028
Marime text
Rata promovabilității la Bacalaureat a crescut de 2-3 ori la Brașov, Câmpulung Muscel și Iași
București, 15 iulie – Asociația ROI a organizat luni, 15 iulie, o întâlnire de bilanț preliminar a rezultatelor obținute la Bacalaureat de cele 5 licee tehnologice din București, Iași, Brașov, Sibiu și Câmpulung Muscel incluse în proiectul Zburd-Educație prin coaching, bazat pe voluntariat. Liceele respective, care au înregistrat în 2011 o rată a promovabilității la BAC de maximum 20%, au aplicat și au fost selectate pentru a face parte din faza-pilot a proiectului (februarie 2012-septembrie 2013). În aceste licee, cu sprijinul unor antrenori voluntari, profesorii, elevii și părinții au învațat să lucreze în echipă și să creeze, prin forțe proprii, o școală mai bună.
Cele 5 licee sunt: Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Terezianum Sibiu, Colegiul Tehnic “I.C. Ștefănescu Iași”, Colegiul Tehnic Câmpulung Muscel și Liceul Tehnologic “Mecanică Fină” București. Mare parte dintre elevii acestor licee provin din medii defavorizate, cu familii monoparentale, părinți plecați în străinătate sau chiar fără părinți. Majoritatea elevilor intră la liceu cu note foarte mici și puțini reușesc să recupereze decalajul. În plus, mare parte dintre elevii din clasele terminale sunt nevoiți să se angajeze și renunță la studii.
Rezultate
Mai jos, veți găsi graficele privind rata promovabilității la Bacalaureat în sesiunea de vară pentru cele 5 licee în perioada 2011-2013 (date valabile înainte de soluționarea contestațiilor). Cifrele arată o creștere semnificativă a promovabilității în comparație cu evoluția la nivel național. La Colegiul din Brașov, rata s-a triplat (de la 11 la 30%), iar la Iași și la Câmpulung Muscel s-a dublat. Colegiul Tehnic Câmpulung a obținut rata cea mai bună, de 38,19%, peste media la nivel național pentru liceele cu profil tehnologic. Liceul Tehnologic “Mecanică Fină” București se află într-o situație specială: aici rata promovabilității a crescut de la 1,9% la 13,7%, datorită elevilor din seriile anterioare care au promovat.
Dacă avem în vedere elevii din promoția curentă, Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov a înregistrat o creștere de la 7% la 61%, dat fiind că s-au înscris la examen mult mai puțini elevi în comparație cu anul trecut. De asemenea, la Colegiul “Terezianum” Sibiu, creșterea a fost de 3 ori, de la 9% la 27%.
Factori determinanți și impact
“În general, exigența profesorilor a sporit, iar elevii au fost mai interesați în pregătire, în special la matematică. Încă de anul trecut, au avut loc simulări. La inițiativa echipelor mixte formate din profesori, elevi și părinți din cadrul proiectului nostru, în majoritatea liceelor s-au format grupuri de studiu la matematică. Spre exemplu, la Sibiu și la Brașov, elevii care au terminat în această vară s-au pregătit începând din clasa a XI-a. La București și Brașov, profesorii implicați au devenit mentori pentru elevi în pregătirea suplimentară. Din feedbackul primit, grupurile de studiu formate de 2-4 elevi funcționează cel mai bine”, a explicat Simona David-Crisbășanu, managerul proiectului și membru al Asociației ROI.
Inovația adusă de proiectul Zburd – Educație prin coaching este lucrul în echipă, rezultatul proiectului fiind, în fiecare liceu, o echipă funcțională din care fac parte 10-12 persoane: profesori, elevi, părinți. Majoritatea participanților în proiect au remarcat faptul că zidurile dintre profesori și elevi s-au topit și, ca urmare, comunicarea s-a îmbunătățit. “Aveam și până acum o relație bună cu elevii mei, dar în acest proiect am învățat să ascult cu mai mare atentie tot ce au de spus atât colegii, cât și elevii mei. Am învățat să lucrăm ca o echipă, bazându-ne pe o mai buna comunicare”, spune Ovidiu Popescu, unul dintre liderii echipei și profesor de geografie la Colegiul Tehnic Câmpulung. “Cred că ar fi benefică realizarea de către Minister a unor proiecte cu finanțare europeană și introducerea coachingului la nivelul tuturor liceelor sau chiar în școlile generale, cel puțin pentru 2 ani de zile”, consideră Ovidiu.
Liceele au conștientizat necesitatea de a lucra cu elevii încă din clasele a IX-a și a X-a, dacă doresc să obțină rezultate la Bacalaureat. În plus, profesorii au devenit mai deschiși în a folosi metode interactive de predare, iar elevii și părinții se implică mai mult în viața școlii. Impactul este, spre exemplu, reducerea absenteismului la jumătate și dispatiția cazurilor grave de violență la Liceul Tehnologic Mecanică Fină București. În urmă cu un an, poliția vizita aproape săptămânal acest liceu, iar din septembrie 2013 a fost înregistrat doar un singur caz, fără urmări grave. Tot aici, elevii au inițiat decorarea unei clase altfel, proiect finalizat în cadrul Zburd-Educație prin coaching.
Cum
Meritul pentru rezultate aparține în cea mai mare parte liceelor – directorilor, profesorilor și elevilor -, pentru curajul de a crede că este posibil și de a face un efort suplimentar. “Antrenorii au lucrat cu membrii echipelor liceelor timp de un an și jumătate și i-au sprijinit să depășească sentimentul de descurajare și apoi pentru să-și stabilească obiective concrete și să treacă la acțiune. Nu a fost ușor! Multă vreme au așteptat să venim cu o rețetă magică. În cele din urmă, au înțeles că răspunsul este la ei și, lucrând împreună, au găsit soluții concrete și au reușit să obțină rezultate spectaculoase. Prin întâlniri periodice cu echipa, antrenorii au sprijinit liceele să se mențină pe drumul ales și să evalueze progresele obținute”, a precizat Oana Stoianovici, coordonatoarea antrenorilor.
Metodologia folosită în proiect – Acțiune, Reflecție, Învățare - și-a dovedit eficacitatea și eficiența în lucrul cu școli și organizații la nivel internațional. Cel care a pregătit antrenorii voluntari în a aplica această metodologie în România este Ernie Turner, preşedintele Leadership in International Management (LIM). Ernie este coach cu experienţă de peste 30 de ani în a lucra cu organizaţii intenaţionale. “Rezultatele vorbesc de la sine și demonstrează că acest proiect trebuie să fie sprijinit pentru a continua. Este extraordinar ceea ce pot obține oamenii atunci când au curajul să viseze, când planifică și acționează. Iar transformarea școalii într-un mediu de învățare atractiv este un țel care merită efortul. Sunt onorat să fiu alături de antrenori în acest proces”, spune Ernie.
De ce și pentru ce
“Tinerii din aceste licee au capacitatea de a recupera, dacă li se creează condițiile necesare. Într-o țară unde media de vârstă este în creștere, e absurd să permitem categorisirea a zeci de mii de tineri ca fiind <<respinși>> sau <<nereușiți>>. Avem nevoie de corectitudine și fermitate în școală. În același timp, profesorii din aceste școli au nevoie de sprijin pentru a recupera cu acești copii proveniți din medii defavorizate ceea ce ei ar fi trebuit să fi învățat la școala generală. În comparație cu media europeană, România are foarte mult de recuperat în ceea privește abandonul școlar, angajabilitatea tinerilor, promovabilitatea și învățarea pe tot parcursul vieții. Cu toate astea, nu suntem considerați <<nereușiții>>, ci ni se acordă consiliere și fonduri – numai să fie folosite cu cap! Noi, la Asociația ROI, credem cu încăpățânare în potențialul tinerilor și de aceea le solicităm tuturor celor preocupați de educație – părinți, angajatori, finanțatori - să ne susțină pentru a continua și a extinde proiectul în școlile interesate de dezvoltarea armonioasă a tinerilor”, a adăugat Simona David-Crisbășanu, managerul proiectului.
Ce urmează
Asociația ROI are nevoie de sprijin pentru realizarea unui film documentar despre proiect, pentru promovarea rezultatelor și pentru a susține cele 5 licee pentru încă un an, astfel încât rezultatele obținute să fie consolidate. De asemenea, Asociația ROI intenționează să formeze facilitatori în formarea de echipe în școli. În ceea ce privește extinderea proiectului, în această toamnă, vor fi selectate alte 5 licee în cadrul unui unui proiect inițiat împreună cu Școala de Valori, Fundația Noi Orizonturi și Junior Achievement Romania. Liceele respective vor beneficia de un program integrat, pe o perioadă de 3 ani, numit Adoptă un liceu. Condiția este să existe companii interesate să se implice în îmbunătățirea performanțelor liceelor respective și să susțină o asemenea intervenție pe termen lung.
Proiectul Zburd-Educație prin coaching (www.zburd.ro ) este derulat de către Asociația ROI, în parteneriat cu Leadership in International Management și cu sprijinul Ministerului Educaţiei. Proiectul este susținut de Raiffeisen Comunități și Programul european Tineret în Acțiune. Ibis Hotels sprijină, de asemenea, proiectul.
Rata promovabilității la Bacalaureat – sesiunea iunie-iulie
- seria curentă + seria anterioară
Rata promovabilității la Bacalaureat – sesiunea iunie-iulie
- seria curentă
București, 15 iulie – Asociația ROI a organizat luni, 15 iulie, o întâlnire de bilanț preliminar a rezultatelor obținute la Bacalaureat de cele 5 licee tehnologice din București, Iași, Brașov, Sibiu și Câmpulung Muscel incluse în proiectul Zburd-Educație prin coaching, bazat pe voluntariat. Liceele respective, care au înregistrat în 2011 o rată a promovabilității la BAC de maximum 20%, au aplicat și au fost selectate pentru a face parte din faza-pilot a proiectului (februarie 2012-septembrie 2013). În aceste licee, cu sprijinul unor antrenori voluntari, profesorii, elevii și părinții au învațat să lucreze în echipă și să creeze, prin forțe proprii, o școală mai bună.
Cele 5 licee sunt: Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Terezianum Sibiu, Colegiul Tehnic “I.C. Ștefănescu Iași”, Colegiul Tehnic Câmpulung Muscel și Liceul Tehnologic “Mecanică Fină” București. Mare parte dintre elevii acestor licee provin din medii defavorizate, cu familii monoparentale, părinți plecați în străinătate sau chiar fără părinți. Majoritatea elevilor intră la liceu cu note foarte mici și puțini reușesc să recupereze decalajul. În plus, mare parte dintre elevii din clasele terminale sunt nevoiți să se angajeze și renunță la studii.
Rezultate
Mai jos, veți găsi graficele privind rata promovabilității la Bacalaureat în sesiunea de vară pentru cele 5 licee în perioada 2011-2013 (date valabile înainte de soluționarea contestațiilor). Cifrele arată o creștere semnificativă a promovabilității în comparație cu evoluția la nivel național. La Colegiul din Brașov, rata s-a triplat (de la 11 la 30%), iar la Iași și la Câmpulung Muscel s-a dublat. Colegiul Tehnic Câmpulung a obținut rata cea mai bună, de 38,19%, peste media la nivel național pentru liceele cu profil tehnologic. Liceul Tehnologic “Mecanică Fină” București se află într-o situație specială: aici rata promovabilității a crescut de la 1,9% la 13,7%, datorită elevilor din seriile anterioare care au promovat.
Dacă avem în vedere elevii din promoția curentă, Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov a înregistrat o creștere de la 7% la 61%, dat fiind că s-au înscris la examen mult mai puțini elevi în comparație cu anul trecut. De asemenea, la Colegiul “Terezianum” Sibiu, creșterea a fost de 3 ori, de la 9% la 27%.
Factori determinanți și impact
“În general, exigența profesorilor a sporit, iar elevii au fost mai interesați în pregătire, în special la matematică. Încă de anul trecut, au avut loc simulări. La inițiativa echipelor mixte formate din profesori, elevi și părinți din cadrul proiectului nostru, în majoritatea liceelor s-au format grupuri de studiu la matematică. Spre exemplu, la Sibiu și la Brașov, elevii care au terminat în această vară s-au pregătit începând din clasa a XI-a. La București și Brașov, profesorii implicați au devenit mentori pentru elevi în pregătirea suplimentară. Din feedbackul primit, grupurile de studiu formate de 2-4 elevi funcționează cel mai bine”, a explicat Simona David-Crisbășanu, managerul proiectului și membru al Asociației ROI.
Inovația adusă de proiectul Zburd – Educație prin coaching este lucrul în echipă, rezultatul proiectului fiind, în fiecare liceu, o echipă funcțională din care fac parte 10-12 persoane: profesori, elevi, părinți. Majoritatea participanților în proiect au remarcat faptul că zidurile dintre profesori și elevi s-au topit și, ca urmare, comunicarea s-a îmbunătățit. “Aveam și până acum o relație bună cu elevii mei, dar în acest proiect am învățat să ascult cu mai mare atentie tot ce au de spus atât colegii, cât și elevii mei. Am învățat să lucrăm ca o echipă, bazându-ne pe o mai buna comunicare”, spune Ovidiu Popescu, unul dintre liderii echipei și profesor de geografie la Colegiul Tehnic Câmpulung. “Cred că ar fi benefică realizarea de către Minister a unor proiecte cu finanțare europeană și introducerea coachingului la nivelul tuturor liceelor sau chiar în școlile generale, cel puțin pentru 2 ani de zile”, consideră Ovidiu.
Liceele au conștientizat necesitatea de a lucra cu elevii încă din clasele a IX-a și a X-a, dacă doresc să obțină rezultate la Bacalaureat. În plus, profesorii au devenit mai deschiși în a folosi metode interactive de predare, iar elevii și părinții se implică mai mult în viața școlii. Impactul este, spre exemplu, reducerea absenteismului la jumătate și dispatiția cazurilor grave de violență la Liceul Tehnologic Mecanică Fină București. În urmă cu un an, poliția vizita aproape săptămânal acest liceu, iar din septembrie 2013 a fost înregistrat doar un singur caz, fără urmări grave. Tot aici, elevii au inițiat decorarea unei clase altfel, proiect finalizat în cadrul Zburd-Educație prin coaching.
Cum
Meritul pentru rezultate aparține în cea mai mare parte liceelor – directorilor, profesorilor și elevilor -, pentru curajul de a crede că este posibil și de a face un efort suplimentar. “Antrenorii au lucrat cu membrii echipelor liceelor timp de un an și jumătate și i-au sprijinit să depășească sentimentul de descurajare și apoi pentru să-și stabilească obiective concrete și să treacă la acțiune. Nu a fost ușor! Multă vreme au așteptat să venim cu o rețetă magică. În cele din urmă, au înțeles că răspunsul este la ei și, lucrând împreună, au găsit soluții concrete și au reușit să obțină rezultate spectaculoase. Prin întâlniri periodice cu echipa, antrenorii au sprijinit liceele să se mențină pe drumul ales și să evalueze progresele obținute”, a precizat Oana Stoianovici, coordonatoarea antrenorilor.
Metodologia folosită în proiect – Acțiune, Reflecție, Învățare - și-a dovedit eficacitatea și eficiența în lucrul cu școli și organizații la nivel internațional. Cel care a pregătit antrenorii voluntari în a aplica această metodologie în România este Ernie Turner, preşedintele Leadership in International Management (LIM). Ernie este coach cu experienţă de peste 30 de ani în a lucra cu organizaţii intenaţionale. “Rezultatele vorbesc de la sine și demonstrează că acest proiect trebuie să fie sprijinit pentru a continua. Este extraordinar ceea ce pot obține oamenii atunci când au curajul să viseze, când planifică și acționează. Iar transformarea școalii într-un mediu de învățare atractiv este un țel care merită efortul. Sunt onorat să fiu alături de antrenori în acest proces”, spune Ernie.
De ce și pentru ce
“Tinerii din aceste licee au capacitatea de a recupera, dacă li se creează condițiile necesare. Într-o țară unde media de vârstă este în creștere, e absurd să permitem categorisirea a zeci de mii de tineri ca fiind <<respinși>> sau <<nereușiți>>. Avem nevoie de corectitudine și fermitate în școală. În același timp, profesorii din aceste școli au nevoie de sprijin pentru a recupera cu acești copii proveniți din medii defavorizate ceea ce ei ar fi trebuit să fi învățat la școala generală. În comparație cu media europeană, România are foarte mult de recuperat în ceea privește abandonul școlar, angajabilitatea tinerilor, promovabilitatea și învățarea pe tot parcursul vieții. Cu toate astea, nu suntem considerați <<nereușiții>>, ci ni se acordă consiliere și fonduri – numai să fie folosite cu cap! Noi, la Asociația ROI, credem cu încăpățânare în potențialul tinerilor și de aceea le solicităm tuturor celor preocupați de educație – părinți, angajatori, finanțatori - să ne susțină pentru a continua și a extinde proiectul în școlile interesate de dezvoltarea armonioasă a tinerilor”, a adăugat Simona David-Crisbășanu, managerul proiectului.
Ce urmează
Asociația ROI are nevoie de sprijin pentru realizarea unui film documentar despre proiect, pentru promovarea rezultatelor și pentru a susține cele 5 licee pentru încă un an, astfel încât rezultatele obținute să fie consolidate. De asemenea, Asociația ROI intenționează să formeze facilitatori în formarea de echipe în școli. În ceea ce privește extinderea proiectului, în această toamnă, vor fi selectate alte 5 licee în cadrul unui unui proiect inițiat împreună cu Școala de Valori, Fundația Noi Orizonturi și Junior Achievement Romania. Liceele respective vor beneficia de un program integrat, pe o perioadă de 3 ani, numit Adoptă un liceu. Condiția este să existe companii interesate să se implice în îmbunătățirea performanțelor liceelor respective și să susțină o asemenea intervenție pe termen lung.
Proiectul Zburd-Educație prin coaching (www.zburd.ro ) este derulat de către Asociația ROI, în parteneriat cu Leadership in International Management și cu sprijinul Ministerului Educaţiei. Proiectul este susținut de Raiffeisen Comunități și Programul european Tineret în Acțiune. Ibis Hotels sprijină, de asemenea, proiectul.
Rata promovabilității la Bacalaureat – sesiunea iunie-iulie
- seria curentă + seria anterioară
total (promotia curenta + anterioara) - sursa: Min Educatiei Naționale (inainte de solutionarea contestațiilor) | ||||
2011 | 2012 | 2013 | ||
1 | Liceul Tehnologic “Mecanică Fină” București | 2.50% | 1.90% | 13.79% |
2 | Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară "Terezianum" Sibiu | 18.00% | 25.00% | 27.45% |
3 | Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov | 8.00% | 11.00% | 30.77% |
4 | Colegiul Tehnic "I.C. Ștefănescu" Iași | 10.46% | 13.75% | 32.00% |
5 | Colegiul Tehnic Câmpulung Muscel | 2.80% | 20.12% | 38.19% |
Rata promovabilității la Bacalaureat – sesiunea iunie-iulie
- seria curentă
seria curenta - sursa: liceele (inainte de solutionarea contestațiilor) | |||
2012 | 2013 | ||
1 | Liceul Tehnologic “Mecanică Fină” București | 0.50% | 6.70% |
2 | Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Terezianum Sibiu | 9.00% | 27.80% |
3 | Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov | 7.00% | 61.00% |
4 | Colegiul Tehnic "I.C. Ștefănescu" Iași | 18.00% | 34.00% |
5 | Colegiul Tehnic Câmpulung Muscel | 22.61% | 39.23% |
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii