Studiu asupra fenomenului imigratiei in Romania. Integrarea strainilor in societatea romaneasca
Studiu asupra fenomenului imigratiei in Romania. Integrarea strainilor in societatea romaneasca„Studiul asupra fenomenului imigratiei in Romania. Integrarea strainilor in societatea romaneasca", realizat de Fundatia Soros in parteneriat cu Asociatia Romana pentru Promovarea Sanatatii (ARPS), prezinta gradul de cunoastere a fenomenului imigratiei si recomandari de sustinere a integrarii rtt (resortisanti din tari terte) cu drept de sedere legala in Romania.
Realizat in cadrul proiectului omonim si finantat prin Programul general "Solidaritatea si gestionarea fluxurilor migratorii" (ref: IF/09.01) al Uniunii Europene, gestionat in Romania de Ministerul Administratiei si Internelor - Directia Schengen ca Autoritate Responsabila si Oficiul Roman pentru Imigrari, ca Autoritate Contractanta, „Studiul asupra fenomenului imigratiei in Romania. Integrarea strainilor in societatea romaneasca" a fost implementat in perioada mai 2010-aprilie 2011.
„Studiul asupra fenomenului imigratiei in Romania. Integrarea strainilor in societatea romaneasca" cuprinde patru componente de cercetare:
- (1) o cercetare de tip documentare, in cadrul careia sunt prezentate informatii si statistici despre imigratie si tendintele acestui fenomen in Romania, alaturi de o trecere in revista a organizatiilor relevante pentruintegrarea strainilor.
- (2) o cercetare cantitativa si calitativa privind perceptia populatiei din Romania asupra rtt, ce evidentiaza atat perceptiile generale ale populatiei asupra rtt, cat si schimbarile care survin in 5 comunitati ce grupeaza un numar crescut de rtt: Bucuresti, Constanta, Cluj, Iasi, Timisoara.
- (3) o cercetare calitativa in randul rtt despre integrarea acestora in societatatea romaneasca, ce prezinta 6 povesti de viata (studii de caz) ale unor cetateni straini;
- (4) o cercetare calitativa privind identificarea metodelor si canalelor de informare referitoare la problematica rtt, realizata prin organizarea a 20 de interviuri cu reprezentanti ai organizatiilor implicate in gestionarea fenomenului imigratiei si 15 interviuri cu cetateni straini.
Cercetarea de tip documentare (1) recomanda fundamentarea politicilor publice de integrare rtt pe respectarea drepturilor omului, tinand cont de faptul ca fenomenul imigratiei si integrarea strainilor in Romania reprezinta solutii viabile la problemele demografice, la dezechilibrele de pe piata muncii, precum si pentru stimularea unei economii dinamice.
In ceea ce priveste perceptia populatiei din Romania asupra rtt (2), autorii studiuluirecomanda realizarea unei mai bune informari a populatiei generale asupra fenomenului imigratiei, prin comunicarea beneficiilor pe care rtt le aduc societatii. Cercetarea evidentiaza, totodata, importanta sustinerii de catre populatie a procesului de integrare a rtt. Una din concluziile cercetarii cantitative reliefeaza faptul ca majoritatea cetatenilor romani au o parerebuna si foarte buna despre rtt din Romania (39%) sau cel putin neutra (42%), o mai buna informare a populatiei permitand inlaturarea ideilor preconcepute si stereotipurilor despre rtt. In cadrul cercetarii se recomanda ca autoritatile sa utilizeze experienta dobandita in gestionarea emigratiei pentru a aborda mai eficient fenomenul imigrationist.
Cele 6 povesti de viata ale cetatenilor straini (3) descriu parcursul integrarii acestora, printr-o documentare a realitatii la sursa. Autorii cercetarii recomanda ca interventiile organizatiilor implicate in gestionarea imigratiei sa fie timpurii, initiate la inceputul sederii rtt in Romania, iar programele de integrare sa aiba o viziune pe termen lung, inclusiv pentru urmatoarele generatii. De asemenea, se recomanda popularizarea ofertei de cursuri de limba romana pentru cetatenii straini, cresterea gradului de interactiune cu comunitatea gazda prin programe de integrare, orientare culturala si de informare.
Cercetarea calitativa privind identificarea metodelor de informare (4) propune, pornind de la informatiile obtinute in cadrul interviurilor realizate cu institutii sirtt, acordarea de cursuri gratuite de limba romana si cresterea informarii strainilor asupra acestui aspect, elaborarea de indicatori pentru evaluareaimplementarii politicilor de integrare la nivelul institutiilor si elaborarea de politici care sa vizeze categoriile vulnerabile de straini, cu propunerea de masuri pentru generatia a doua de straini si pentru familiile mixte. Lipsa unei retele eficiente de comunicare oficiala cu cetatenii straini, de tip formal, la nivelul institutiilor si gradul redus de notorietate al acesteia in randul resortisantilor conduce la situatia in care sistemul informal de comunicare este considerat de catre resortisanti ca fiind cel mai facil. Prietenii, conationalii si rudele sunt considerati de catre cetatenii straini principalele surse de informare. Cetatenii straini intervievati au mentionat si importanta simplificarii procesului de obtinere a permisului de sedere sau de prelungire a acestuia,necesitatea asigurarii de locuinte pentru rtt care vin la studii sau la munca sau reducerea taxelor platite de agentii economici la angajarea unui rtt.
Studiul complet este publicat pe paginile de internet ale Fundatiei Soros - www.soros.ro, sectiunea Publicatii, si Asociatia Romana pentru Promovarea Sanatatii - www.arps.ro, sau poate fi solicitat la adresa info@soros.ro.
Conform Oficiului Roman pentru Imigrari, la data de 30.09.2010, in Romania se aflau inregistrati, cu drept de sedere legala, un numar de 59358 straini, dintre care 49282 - cu sedere temporara si 10076 - cu sedere permanenta. Din punct de vedere al scopului pentru care strainii au obtinut drept de sederetemporara, cei mai multi - 20863 persoane - fiind membri de familie ai cetatenilor romani, un numar semnificativ - 12587 persoane - aflandu-se in Romania la studii, iar 6951 persoane - in scop de munca.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp