Amănunte din culise Barbara, regizorul Petzold şi Securitatea lui Ceauşescu
Amănunte din culise: Barbara, regizorul Petzold şi Securitatea lui Ceauşescu
Veţi rememora
imagini familiare: posesorul de Trabant estic versus posesorul de
Mercedes vestic, ţigările cartonate provenite din pachet, agentul
de securitate din Volga neagră parcată în faţa blocului, supravegherea
la sânge
a „duşmanilor poporului", dorinţa de emigrare care atrage după sine
repudierea publică, marginalizarea la un loc de muncă în provincie,
valuta străină (mărcile vest-germane) ascunsă în diverse colţuri
prin casă, vecinul turnător la securitate etc.
--------------------
Regizorul Christian Petzold
are 53 de ani, este născut în RFG şi este unul dintre cei mai titraţi
realizatori de film din Germania. Actorii principali sunt: Nina Hoss, născută şi ea tot în RFG (tatăl ei este politician, fondatorul Partidului
Verzilor din Germania) şi Ronald Zehrfeld, el născut în RDG. Provenienţa lor s-a dovedit a fi importantă pentru că, la filmările pentru Barbara, ei recunosc că a trebuit să-şi depăşească propriile amintiri, în cazul esticului Ronald
Zehrfeld, respectiv lipsa unor experienţe trăite în lagărul comunist, în cazul regizorului şi al actriţei principale.
Mai întâi, iată ce povesteşte în acest sens chiar regizorul
vest-german Christian Petzold:
Filme care l-au inspirat pe regizor pentru Barbara
"Am văzut în mod special o serie de filme înainte să ne
apucăm de lucru la Barbara. Unul care ne-a impresionat profund a fost To Have And Have Not (1944), de Howard Hawks. Doi iubiţi, Humphrey Bogart şi Lauren Bacall,
suspectează, înşeală şi mint, supravegheaţi permanent de poliţia
secretă şi obligaţi tot timpul să vorbească cu subînţelesuri. Destul de
surprinzător,
amândoi reuşesc să se descurce de minune şi chiar se distrează
urmărindu-se unul pe altul în această situaţie. Apoi eleganţa,
inteligenţa, disputele verbale aprinse dintre ei par a inflama această
lume
supravegheată şi controlată din jurul lor. Putem înţelege cum
circumstanţele pot produce un tip nou de oameni, care îmbrăţişează,
vorbesc şi arată cu totul altfel.
Alt film care ne-a impresionat
a fost The Merchant of Four Seasons
(1971), al lui Fassbinder. Germania de Est a anilor ‘50 este foarte
prezentă aici: în geamul unul VW Bully, în ecoul unei curţi goale, în
înghesuiala
dintr-o bucătărie placată cu formica. Mult mai mult decât un fundal,
este un experiment spaţial în care oamenii iubesc, se ceartă și apoi
tac. Și această atmosferă încărcată de dragoste, dispute
și tăcere învăluie totul și rămâne suspendată în aer și agățată pe
pereți. Trecutul nu trece niciodată, el se prelungește mult în prezentul
nostru. Am vrut să surprind pe peliculă acel
spațiu specific dintre ființe, tot ce s-a acumulat, tot ce i-a făcut
atât de neîncrezători și, de asemenea, ce cred, ce resping și ce
acceptă."
Regizorul Christian Pezold şi Revoluţia din România
Dar unul din filmele care l-au marcat pe Christian Petzold a fost un documentar despre Revoluţia din România. Regizorul vest-german îşi aminteşte:
"Harun Farocki (şi Andrei Ujică - n. red.) a făcut Videograms of a Revolution (1992), despre România şi căderea lui Ceauşescu. Înainte să văd acest film obişnuiam să cred că de vină era Securitatea, poliţia secretă care montase microfoane peste tot, chiar şi în locurile în care nu te-ai fi aşteptat. Apoi regimul Ceauşescu a căzut. Şi s-a dovedit că totul era putred, cu sau fără microfoane. Toată frica şi presiunea aceea era între oameni. Aşa a funcţionat de fapt. Toată frumuseţea, dragostea şi libertatea au fost otrăvite de neîncredere şi suspiciune.
Asta a fost şi una din experienţele mele în urma vizitelor în Germania de Est. Domnea o mare neîncredere peste tot. Şi asta nu numai din cauza faptului că simţeai că Securitatea e peste tot, ci pentru că, în general, lumea îşi făcea următorul calcul: dacă le dau ceva, o să primesc şi eu ceva în schimb. Am simţit că filmul pe asta trebuie să se concentreze. Iată cum puterea, poltica, regimul afectează dragostea între doi oameni."
Actriţa principală, Nina Hoss:
"Mi s-a părut extraordinar să stau de vorbă cu actori care provin din Est, să-mi spună prin ce au trecut şi cum a fost pentru ei să trăiască acolo. Una dintre colege, care a fugit din Germania de Est, chiar a avut o experienţă similară cu cea a Barbarei din film.
(Spoiler alert! La un moment dat în film, doctoriţa Barbara are aranjată fuga peste graniţă, însă la aceeaşi oră este solicitată de urgenţă la spital pentru un pacient care trebuia operat. O alegere grea... Nu vă dezvăluim aici continuarea. - n. red.)
În anii ‘70, colega mea, actriţă din Est, se afla în turneu prin RFG. Era decisă să rămână acolo definitiv, să nu se mai întoarcă. Colegii şi prietenii ei însă organizau în aceeaşi seară o cină festivă. Aşa că a trebuit să mintă că va participa, deşi ştia foarte bine că nu va mai fi acolo la momentul cinei. Minciuna aceea precum şi apăsarea faptului că abandonează definitiv întreaga ei viaţă de până atunci o mai urmăresc şi acum..."
-----
Premii. Filmul a cîştigat anul trecut "Ursul de Argint" la
Festivalul Internaţional de Film de la Berlin pentru "Cel mai bun
regizor": Christian Petzold.
Sinopsis. Barbara este o
doctoriţă din Berlinul de Est al anilor ‘80 care are curajul să-şi
depună o cerere de emigrare în Germania de Vest. Demersul respectiv
atrage după sine arestarea şi apoi marginalizarea ei la un spital de
provincie din nord, la Marea Baltică. Deşi izolată de orice îi este
familiar, monitorizată îndeaproape şi persecutată sistematic de STASI
(Securitatea Statului din fosta RDG), Barbara se încăpăţînează să-şi
plănuiască în continuare fuga din ţară, ajutată
de iubitul ei din Vest.
Mai multe amănunte despre filmul Barbara puteţi găsi AICI.
-----------------------
Referinţe online:
Barbara - pagina de Facebook
Barbara - trailer-ul subtitrat în română
Barbara - lista de premii şi nominalizări
Independenţa Film - pagina de Facebook
Independenţa Film - site-ul oficial
-------------------------
Barbara
va avea premiera vineri (15 februarie) la Cinema Elvira Popescu. Filmul
va rula, în prima săptămână, în cinematografele Elvira Popescu, NCRR
(Muzeul Țăranului
Român), Grand Cinema Digiplex (Băneasa), Cinema City (Cotroceni) și în
cinematografele Cityplex din Constanța și Brașov.
Barbara este adus în România de Independenţa Film,
casa de distribuție care promovează filme independente de referință,
de nișă sau câștigătoare ale unor premii internaționale prestigioase.
Independența Film a distribuit pelicule ca "Amour", "Trainspotting",
"Amélie", "Melancholia", "Todo sobre mi madre",
"In The Mood for Love", "Vicky Cristina Barcelona", "Dogville" etc.
anca romanescu | punk pr | 0732 144 570| 0751 224 222 | anca@punkpr.ro
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp