Costul imperfecţiunilor sistemului electoral 26.11.2008
Costul imperfecţiunilor sistemului electoral 26.11.2008
Costul
imperfectiunilor sistemului electoral si al calitatii slabe a actualei campanii Bucuresti, 26 noiembrie 2008.
Institutul pentru Politici Publice (IPP) face
un apel public catre toti romanii sa
participe la vot in alegerile pentru desemnarea membrilor Parlamentului Romaniei
ce vor avea loc la 30 noiembrie a.c., in pofida imperfectiunilor
actualului sistem electoral si a calitatii extrem de slabe a campaniei
electorale aflate aproape de final. Apelul nostru vine ca urmare a previzionatei
intentii in scadere de
participare la vot in comparatie cu scrutinele anterioare.
Intelegem nemultumirile romanilor, atat cele din ultimii 4 ani cat si cele mai recente, unele fiind semnalate prompt si de IPP in timpul acestei campanii:
Ingradirea posibilitatii de a vota pentru romanii care, din motive obiective, nu se afla in localitatea de domiciliu in ziua alegerilor (studenti, militari, persoane care calatoresc in afara tarii etc.). IPP a primit numeroase apeluri in acest sens, pe care le-a comunicat autoritatilor, de la asociatii studentesti din tara si din strainatate, precum si de la persoane care calatoresc in afara tarii, semnaland nemultumirea justificata privind ingradirea dreptului de vot.
Dezinteres (sau teama) de a da electoratului roman posibilitatea sa protesteze democratic impotriva actualei clase politice, prin introducerea optiunii niciun candidat pe buletinele de vot. IPP considera ca o asemenea masura ar fi incurajat participarea la vot a acelor romani ce sunt nemultumiti de actuala oferta electorala si ar dori sa comunice acest lucru clasei politice. Consideram ca varianta votului alb prevazuta de actuala lege pentru alegerea membrilor Parlamentului nu este o solutie sigura in Romania, votul in alb avand un potential major de risc in fraudarea rezultatelor.
Dezorganizarea privind atribuirea contractului de realizare a softului de numarare a voturilor pentru alegeri a alimentat neincrederea populatiei si suspiciunile de frauda in alegeri. Faptul ca in timpul campaniei electorale, firma careia Autoritatea Electorala Permanenta i-a incredintat contractul de realizare a softului pentru centralizarea voturilor, a anuntat public, pe ultima suta de metri, ca ar putea renunta la el, a alimentat neincrederea generala a electoratului, cu atat mai mult cu cat existau precedente privind suspiciunile de fraudare a alegerilor „cu calculatorul". Acelasi comentariu priveste si organizatiile care observa de regula alegerile, acestea, la randul lor, alimentand printr-o atitudine nehotarata, sentimentele de neincredere ale romanilor in corectitudinea procesului electoral.
Mesajele din campania electorala - un balci cu batai, manele, rugaciuni pentru candidati si promisiuni care nu au nicio legatura cu mandatul de parlamentar. Fara a avea o unitate in mesaj la nivelul conducerii centrale a partidului, candidatii partidelor si-au facut campanie dupa cum au crezut de cuviinta, transformand competitia electorala intr-un adevarat circ plin de neprofesionalism. Conducerea partidelor a permis acest lucru, preferand sa minta electoratul cu promisiuni imposibil de pus in practica, in mod legal, de catre parlamentari, decat sa isi asume politic un program electoral concret si coerent. Simpatizantii partidelor s-au batut, dezgustand si mai mult electoratul.
Teleshopping-ul electoral platit si insuficient reglementat, o forma periculoasa de manipulare a electoratului. Desi publicitatea electorala platita in audio-vizual este larg utilizata in alte state, introducerea acestei posibilitati pentru candidatii din Romania, neurmata de o reglementare consecventa, a determinat o confuzie generala intretinuta de majoritatea televiziunilor. Lipsa unui avertisment privind emisiunilor electorale ce au fost platite reprezinta o forma grava de manipulare a electoratului, ce nu mai poate discerne asupra prestatiei candidatilor si nici asupra obiectivitatii moderatorului/ postului respectiv. In acelasi registru, difuzarea la televiziuni a unor emisiuni fara o adevarata miza electorala, intre candidati reprezentand colegii diferite care nu aveau motive sa se confrunte in idei si solutii, a displacut electoratului care a si evitat sa le mai urmareasca, negasind la televizor lamuriri pentru a discerne intre candidatii colegiului.
Stabilirea datei alegerilor inainte de Ziua Nationala. Nu este prima data cand Guvernul stabileste data alegerilor in preajma unei sarbatori - religioasa sau laica. IPP a solicitat si cu alte ocazii stabilirea unui algoritm simplu, dar riguros de calcul al datei alegerilor (care sa se repete cu o periodicitate stabilita, putand fi eventual intr-o alta zi decat duminica), pentru a se evita situatii similare care contribuie, in opinia noastra, la accentuarea absenteismului la vot.
Nu in ultimul rand, lipsa unei informari corecte a electoratului cu privire la efectele actualului sistem electoral asupra procedurii de selectie a candidatilor-invingatori a contribuit masiv la erodarea increderii - si asa fragile - intr-o solutie care pare acum sortita esecului. Faptul ca multi cetateni au aflat mai mult din intamplare ca un candidat obtinand cel mai mare numar de voturi ar putea fi totusi devansat de un altul de pe locul 2 sau 3, dintr-un partid cu un scor judetean/national mai bun, ii dezamageste pe romanii care se asteptau la un sistem ce sa promoveze intr-adevar o selectie uninominala autentica, asa cum au promis artizanii sai.
Cu toate aceste probleme, adresam un apel catre toti romanii sa isi exercite dreptul la vot aratand clasei politice ca, desi ii vede slabiciunile, sunt decisi sa nu lase viitorul Romaniei in mainile politicienilor si agendei personale a acestora.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp