Ordinul Nr.745 din 27.02.2014 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
Ordinul Nr.745 din 27.02.2014 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale
26 Mar, 2014 12:03
ZIUA de Constanta
3622
Marime text
Ordinul Nr.745 din 27.02.2014 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
ACT EMIS DE: Ministerul Justitiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 212 din 25 martie 2014
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcţionalităţii administraţiei publice locale, a numărului de posturi şi reducerea cheltuielilor la instituţiile şi autorităţile publice din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor,văzând Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.583/C/2013 privind aprobarea organigramei Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie,în conformitate cu dispoziţiile art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010,în temeiul dispoziţiilor art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul justiţiei emite următorul ordin:
Articolul 1
Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice dispoziţie contrară se abrogă.
Articolul 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Articolul 4
Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie va duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin. Ministrul justiţiei, Robert Marius Cazanciuc
ANEXĂREGULAMENT de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
Titlul I
Dispoziţii generale
Articolul 1
(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie se organizează şi funcţionează ca instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiţiei, finanţată integral de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Justiţiei.(2) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie are autonomie funcţională şi de decizie.(3) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie dispune de un aparat administrativ propriu, organizat la nivel de direcţii, servicii, birouri şi birouri teritoriale.(4) Organigrama, regulamentul de organizare şi funcţionare şi statul de funcţii ale Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei.(5) Repartizarea personalului în cadrul structurilor organizatorice stabilite prin organigramă se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie. Articolul 2(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie are sediul în municipiul Bucureşti, str. Smârdan nr. 3, sectorul 3. Schimbarea sediului se poate realiza prin ordin al ministrului justiţiei.(2) La nivel teritorial, în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie funcţionează birouri teritoriale a căror înfiinţare şi desfiinţare este propusă ministrului justiţiei de către preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie. Titlul IIScopul, funcţiile şi atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
Articolul 3
(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie asigură aplicarea procedurii legale de acordare, redobândire, renunţare şi retragere a cetăţeniei române.(2) În realizarea scopului său fundamental, Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie are funcţiile şi îndeplineşte atribuţiile principale prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, şi de dispoziţiile Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie desfăşoară, prin structurile de specialitate, activitate de consiliere cu privire la problemele în materie de cetăţenie, precum şi cu privire la drepturile şi obligaţiile ce decurg din calitatea de cetăţean european.(4) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie propune Ministerului Justiţiei şi participă la elaborarea proiectelor de acte normative care vizează domeniul său de activitate.
Articolul 4
Atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt următoarele: 1. ţine evidenţa cererilor de acordare, redobândire, renunţare şi retragere a cetăţeniei române, alcătuind dosare pentru fiecare caz în parte; 2. asigură condiţiile necesare pentru desfăşurarea activităţii Comisiei pentru cetăţenie; 3. asigură secretariatul Comisiei pentru cetăţenie; 4. păstrează şi organizează arhiva Comisiei pentru cetăţenie; 5. întocmeşte proiectele de ordin ale preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie privind aprobarea cererilor de acordare, redobândire, retragere şi renunţare la cetăţenia română, precum şi proiectele de ordin de respingere a acestor cereri; 6. redactează certificatele de cetăţenie şi îndeplineşte procedura de rectificare a acestora; 7. asigură solemnitatea depunerii jurământului de credinţă faţă de România şi păstrează evidenţa persoanelor care au depus jurământul de credinţă; 8. colaborează cu autorităţi ale administraţiei publice centrale şi cu instituţii internaţionale cu atribuţii în domeniul cetăţeniei, fiind abilitată să încheie protocoale de colaborare; 9. comunică, la cerere, autorităţilor administraţiei publice centrale datele referitoare la persoanele care au dobândit, au redobândit sau au pierdut cetăţenia română, potrivit legii; 10. răspunde solicitărilor cu privire la problemele cu care a fost sesizată, dacă intră în sfera sa de competenţă; 11. informează cu caracter general publicul cu privire la drepturile cetăţenilor români, inclusiv cele care decurg din calitatea de cetăţean european; 12. asigură participarea personalului la programe de formare şi perfecţionare profesională, în limita bugetului aprobat; 13. realizează orice alte obiective corespunzătoare domeniului de activitate al Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în limita bugetului aprobat, a planului de activităţi şi a legii.
Titlul III
Organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie Capitolul IStructura şi personalul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
Articolul 5
În structura Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie funcţionează Direcţia secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie, Direcţia administrativ-economică şi resurse umane, Direcţia contencios şi relaţii publice şi Biroul comunicare şi IT.
Articolul 6
În cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie funcţionează următoarele structuri permanente de lucru: 1. Comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a dezvoltării sistemului de control managerial, înfiinţată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, duce la îndeplinire dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, cu modificările ulterioare. 2. Comitetul de securitate şi sănătate în muncă, înfiinţat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, care îndeplineşte următoarele atribuţii: a)analizează şi face propuneri privind politica de securitate şi sănătate în muncă şi planul de prevenire şi protecţie; b)urmăreşte realizarea planului de prevenire şi protecţie, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării prevederilor acestuia, precum şi eficienţa acestora din punctul de vedere al îmbunătăţirii condiţiilor de muncă; c)analizează introducerea de noi tehnologii, alegerea echipamentelor, luând în considerare consecinţele asupra securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi face propuneri în situaţia constatării anumitor deficienţe; d)analizează alegerea, cumpărarea, întreţinerea şi utilizarea echipamentelor de muncă, a echipamentelor de protecţie colectivă şi individuală; e)analizează modul de îndeplinire a atribuţiilor care revin serviciului extern de prevenire şi protecţie, precum şi menţinerea sau, dacă este cazul, înlocuirea acestuia; f)propune măsuri de amenajare a locurilor de muncă, ţinând seamă de prezenţa grupurilor sensibile la riscuri specifice; g)analizează cererile formulate de lucrători privind condiţiile de muncă şi modul în care îşi îndeplinesc atribuţiile persoanele desemnate şi/sau serviciul extern; h)urmăreşte modul în care se aplică şi se respectă reglementările legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, măsurile dispuse de inspectorul de muncă şi de inspectorii sanitari; i)analizează propunerile lucrătorilor privind prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale, precum şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi propune introducerea acestor propuneri în planul de prevenire şi protecţie; j)analizează cauzele producerii accidentelor de muncă, a îmbolnăvirilor profesionale şi a evenimentelor produse şi poate propune măsuri tehnice în completarea măsurilor dispuse în urma cercetării; k)efectuează verificări proprii privind aplicarea instrucţiunilor proprii şi a celor de lucru şi întocmeşte raport scris privind constatările făcute; l)întocmeşte raport scris, cu privire la situaţia securităţii şi sănătăţii în muncă, la acţiunile care au fost întreprinse şi la eficienţa acestora în anul încheiat, precum şi propunerile pentru planul de prevenire şi protecţie ce se va realiza în anul următor, pe care îl înaintează spre aprobare conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.3. Funcţionarul de securitate desemnat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, care îndeplineşte următoarele atribuţii: a)elaborează şi supune aprobării conducerii unităţii normele interne privind protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii; b)întocmeşte programul de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate şi îl supune avizării instituţiilor abilitate, iar după aprobare acţionează pentru aplicarea acestuia; c)coordonează activitatea de protecţie a informaţiilor clasificate, în toate componentele acesteia; d)asigură relaţionarea cu instituţia abilitată să coordoneze activitatea şi să controleze măsurile privitoare la protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii; e)monitorizează activitatea de aplicare a normelor de protecţie a informaţiilor clasificate şi modul de respectare a acestora; f)consiliază conducerea unităţii în legătură cu toate aspectele privind securitatea informaţiilor clasificate; g)informează conducerea unităţii despre vulnerabilităţile şi riscurile existente în sistemul de protecţie a informaţiilor clasificate şi propune măsuri pentru înlăturarea acestora; h)acordă sprijin reprezentanţilor autorizaţi ai instituţiilor abilitate, potrivit competenţelor legale, pe linia verificării persoanelor pentru care se solicită accesul la informaţii clasificate; i)organizează activităţi de pregătire specifică a persoanelor care au acces la informaţii clasificate; j)asigură păstrarea şi organizează evidenţa certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces la informaţii clasificate; k)actualizează permanent evidenţa certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces; l)întocmeşte şi actualizează listele informaţiilor clasificate elaborate sau păstrate de unitate, pe clase şi niveluri de secretizare; m)prezintă conducătorului unităţii propuneri privind stabilirea obiectivelor, sectoarelor şi locurilor de importanţă deosebită pentru protecţia informaţiilor clasificate din sfera de responsabilitate şi, după caz, solicită sprijinul instituţiilor abilitate; n)efectuează, cu aprobarea conducerii unităţii, controale privind modul de aplicare a măsurilor legale de protecţie a informaţiilor clasificate; o)exercită alte atribuţii în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate, potrivit legii.
Articolul 7
(1) În cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie funcţionează, potrivit prevederilor Legii nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru cetăţenie, entitate fără personalitate juridică ce verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege pentru acordarea, redobândirea, retragerea sau renunţarea la cetăţenia română.
(2) Comisia pentru cetăţenie are activitate permanentă, este formată dintr-un preşedinte şi 20 de membri, personal din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi are un secretariat tehnic.(3) Membrii Comisiei pentru cetăţenie şi preşedintele acesteia se numesc prin ordin al ministrului justiţiei, pentru un mandat de 2 ani şi pot fi revocaţi pe toată durata mandatului.(4) Cererile de acordare, de redobândire a cetăţeniei române sau de renunţare la cetăţenia română, precum şi sesizările de retragere a cetăţeniei române se adresează Comisiei pentru cetăţenie şi se înregistrează la secretariatul tehnic al acesteia.(5) Lucrările Comisiei pentru cetăţenie se desfăşoară în prezenţa a cel puţin 3 membri şi sunt prezidate de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către un membru desemnat de acesta.(6) Lucrările Comisiei pentru cetăţenie nu sunt publice.(7) Comisia pentru cetăţenie propune preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie aprobarea sau, după caz, respingerea cererilor de acordare, redobândire, retragere sau renunţare la cetăţenia română.(8) Îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea condiţiilor legale se constată printr-un raport motivat, care se adoptă de Comisia pentru cetăţenie cu votul majorităţii celor prezenţi. În caz de paritate, votul preşedintelui Comisiei sau al înlocuitorului acestuia este decisiv.(9) Comisia pentru cetăţenie eliberează, după depunerea jurământului de credinţă faţă de România, certificatul de cetăţenie română, întocmit în două exemplare semnate de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.
Articolul 8
(1) Implementarea prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi de interese în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie se asigură de către o persoană desemnată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în conformitate cu prevederile Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările ulterioare.
(2) În exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege, persoana desemnată potrivit alin. (1) este subordonată direct preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, care răspunde pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acesteia.(3) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese se depun de către angajaţii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie care, potrivit legii, au această obligaţie, la persoana desemnată potrivit alin. (1).(4) Atribuţiile persoanei desemnate pentru asigurarea implementării prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese sunt prevăzute de lege.(5) Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (4) se organizează evidenţe, în condiţiile legii.
Articolul 9
(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie funcţionează potrivit structurii organizatorice şi numărului maxim de posturi prevăzute în organigramă.(2) Personalul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este format din: personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor în condiţiile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, funcţionari publici, funcţionari publici cu statut special reglementat de Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, republicată, cu modificările ulterioare, şi personal contractual.
(3) Personalul de specialitate juridică asimilat, potrivit legii, judecătorilor şi procurorilor îşi desfăşoară activitatea în temeiul Legii nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Ocuparea posturilor vacante de personal de specialitate juridică, asimilat, potrivit legii, judecătorilor şi procurorilor, din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, numirea, promovarea, evaluarea activităţii profesionale, salarizarea şi alte drepturi, precum şi răspunderea disciplinară a personalului de specialitate juridică, asimilat, potrivit legii, judecătorilor şi procurorilor, se realizează în condiţiile legii.(5) Funcţionarii publici îşi desfăşoară activitatea în temeiul Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Ocuparea unei funcţii publice vacante din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, numirea, promovarea, evaluarea activităţii profesionale, salarizarea şi alte drepturi, precum şi răspunderea disciplinară a funcţionarilor publici se realizează potrivit legii.(7) Funcţionarii publici cu statut special din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie îşi desfăşoară activitatea în temeiul Legii nr. 293/2004, republicată, cu modificările ulterioare.
(8) Ocuparea posturilor vacante de funcţionari publici cu statut special din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, numirea, avansarea, evaluarea activităţii profesionale, salarizarea şi alte drepturi, precum şi răspunderea disciplinară a funcţionarilor publici cu statut special se realizează potrivit legii.(9) Personalul contractual din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este angajat cu contract individual de muncă, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) Ocuparea posturilor vacante de personal contractual, numirea, promovarea şi avansarea, evaluarea performanţelor profesionale individuale, răspunderea disciplinară, salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual se realizează potrivit legii. Capitolul IIConducerea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
Articolul 10
(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat.(2) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului. Numirea se realizează pentru un mandat cu durata de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată.(3) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este ordonator terţiar de credite, iar în această calitate:a)transmite spre aprobare ordonatorului principal de credite bugetul anual şi rectificările acestuia; b)asigură angajarea şi utilizarea creditelor bugetare numai în limita prevederilor şi destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi cu respectarea dispoziţiilor legale; c)asigură integritatea bunurilor încredinţate Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; d)asigură organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a situaţiilor financiare asupra situaţiei patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare; e)asigură organizarea sistemului de monitorizare a achiziţiilor publice şi a programului de lucrări şi investiţii publice necesare; f)asigură organizarea şi ţinerea la zi a evidenţei patrimoniului conform prevederilor legale; g)aprobă normele interne privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor şi normele metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv propriu; h)asigură respectarea principiilor unei bune gestiuni financiare, ale unui management financiar sănătos, în special ale economiei şi eficienţei cheltuielilor înainte de a angaja şi de a utiliza creditele bugetare, respectiv înainte de a lua orice măsură care ar produce o cheltuială; i)evaluează, în condiţiile legii, activitatea profesională a personalului din subordine. (4) Preşedintele conduce întreaga activitate a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, pe care o reprezintă în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice, cu instituţiile publice centrale şi locale, cu persoanele fizice şi juridice, române sau străine, precum şi în justiţie.(5) Preşedintele stabileşte structura organizatorică a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi numeşte personalul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie;(6) Preşedintele stabileşte, prin ordin, drepturile salariale ale personalului Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în limita bugetului aprobat anual şi a statelor de funcţii aprobate, şi soluţionează contestaţiile acestuia împotriva modului de stabilire a drepturilor salariale;(7) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie propune ministrului justiţiei înfiinţarea şi desfiinţarea birourilor teritoriale organizate la nivel de compartiment şi numărul de posturi necesare desfăşurării activităţii acestora, cu încadrarea în limita numărului maxim de posturi prevăzute, ţinând cont de resursele financiare şi de eficienţa activităţii;(8) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie aprobă sau respinge cererile de acordare, redobândire, renunţare sau retragere a cetăţeniei române, prin ordin, pe baza propunerilor Comisiei pentru cetăţenie.(9) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie constată încetarea efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române faţă de persoanele care nu au depus jurământul de credinţă în condiţiile legii, la sesizarea direcţiei de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sau, după caz, a şefului misiunii diplomatice ori a oficiului consular.(10) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite ordine, decizii şi instrucţiuni, în condiţiile legii. Ordinele, deciziile şi instrucţiunile emise de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie pot cuprinde şi dispoziţii cu caracter normativ, date în vederea organizării executării legilor cu incidenţă în materia cetăţeniei sau care reglementează organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.(11) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie are dreptul de a delega atribuţii, cu excepţia celei de emitere a ordinului de aprobare, respectiv respingere a cererilor de acordare, redobândire, renunţare sau retragere a cetăţeniei române.(12) În caz de imposibilitate a exercitării funcţiei de către preşedinte, ordinul de aprobare, respectiv de respingere a cererilor de acordare, redobândire, renunţare sau retragere a cetăţeniei române va putea fi emis numai de ministrul justiţiei. Starea de imposibilitate a exercitării funcţiei se constată prin ordin al ministrului justiţiei, la sesizarea preşedintelui sau a unuia dintre vicepreşedinţii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.(13) Calitatea de preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este incompatibilă cu orice altă funcţie publică sau privată, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior, precum şi a celor de instruire din cadrul instituţiilor de formare profesională.
Articolul 11
(1) Preşedintele este ajutat în activitatea sa de conducere de 2 vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat.(2) Vicepreşedinţii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului. Numirea se realizează pentru un mandat cu durata de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată.(3) Calitatea de vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este incompatibilă cu orice altă funcţie publică sau privată, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior, precum şi a celor de instruire din cadrul instituţiilor de formare profesională.(4) Vicepreşedinţii organizează, coordonează şi controlează activitatea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, pe baza delegărilor de competenţă date de preşedinte.(5) Vicepreşedinţii reprezintă Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie in raporturile cu alte instituţii publice, pe baza delegărilor de competenţă şi de drept de semnătură date de către preşedinte.(6) Vicepreşedinţii îndeplinesc orice alte atribuţii rezultate din lege sau din dispoziţiile preşedintelui, specifice domeniului de activitate.
Articolul 12
Directorii direcţiilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt numiţi şi revocaţi din funcţie prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în condiţiile legii şi îndeplinesc următoarele atribuţii: a)organizează, coordonează şi controlează activitatea direcţiei pe care o conduc şi a personalului din subordine, potrivit actelor normative aplicabile, prin emiterea de dispoziţii scrise; b)contrasemnează ordinele, deciziile şi instrucţiunile emise de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, cu excepţia ordinelor de aprobare, respectiv de respingere a cererilor de acordare, redobândire, renunţare sau retragere a cetăţeniei române, potrivit atribuţiilor proprii direcţiei pe care o conduc; c)contrasemnează toate contractele care urmează să fie încheiate de Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, precum şi orice măsură de natură să angajeze răspunderea patrimonială a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie în calitate de ordonator terţiar de credite, potrivit atribuţiilor proprii direcţiei pe care o conduc; d)contrasemnează orice măsură care ar putea aduce atingere drepturilor Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sau ale personalului acestei instituţii, potrivit atribuţiilor proprii direcţiei pe care o conduc; e)asigură şi răspund de aplicarea şi punerea în practică a ordinelor şi instrucţiunilor emise de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; f)îndeplinesc la termen obligaţiile prevăzute de lege sau sarcinile pe care le primesc; g)asigură îndrumarea metodologică a structurilor interne organizate la nivelul direcţiilor şi a personalului acestora, prin emiterea de dispoziţii, instrucţiuni de lucru, proceduri şi note interne; h)întocmesc/contrasemnează, după caz, fişa postului pentru personalul din subordine, la propunerea şefilor structurilor subordonate; i)evaluează, în condiţiile legii, activitatea profesională a personalului din subordine; j)informează, în scris, preşedintele sau vicepreşedinţii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie cu privire la problemele specifice şi la eventualele disfuncţionalităţi constatate în cadrul direcţiei pe care o conduc; k)informează în scris celelalte direcţii şi structuri din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie cu privire la activitatea proprie şi la implicaţiile acesteia asupra întregii activităţi, prin emiterea de note interne care, după caz, vor fi afişate pe pagina de intranet a instituţiei; l)propun conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie iniţierea acţiunilor de instruire şi evaluare a personalului din subordine, conform activităţii direcţiei pe care o coordonează; m)soluţionează sesizările şi reclamaţiile formulate la adresa personalului din subordine şi în legătură cu activitatea specifică direcţiei pe care o coordonează şi informează în scris conducerea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie despre acestea şi, după caz, despre măsurile dispuse. În acest scop răspund pentru organizarea şi rezolvarea, în termen legal, a cererilor cu care sunt sesizaţi din partea terţilor şi ale personalului din subordine; n)comunică, în scris, conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în termenul stabilit, orice informaţii solicitate de aceasta despre activitatea proprie; o)controlează şi răspund de conduita personalului din subordine în relaţia cu publicul, în relaţiile cu alte autorităţi sau instituţii publice, precum şi în relaţiile dintre personalul din subordine; p)comunică, în scris, conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie orice incidente sau disfuncţionalităţi apărute în activitatea direcţiei pe care o coordonează, propunând şi soluţiile de remediere şi răspund pentru aceasta; q)asigură implementarea şi monitorizarea sistemului de management al calităţii la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; r)numesc responsabili cu constituirea, evidenţa şi predarea dosarelor la arhivă şi a personalului care să facă parte din Comisia de recepţie a documentelor arhivei, în condiţiile stabilite de Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările şi completările ulterioare; s)răspund de modul de rezolvare a sarcinilor ce le revin şi colaborează permanent în vederea îndeplinirii în termen legal a lucrărilor ce intră în competenţa lor, precum şi a altor sarcini, potrivit nevoilor instituţiei; ş)stabilesc sarcini de serviciu pentru personalul din subordine în vederea desfăşurării în bune condiţii a activităţii şi iau măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea acesteia; t)emit dispoziţiile necesare desfăşurării activităţii conform competenţelor proprii; ţ)îndeplinesc orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de conducerea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, specifice domeniului de activitate.
Articolul 13
Şefii de serviciu din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt numiţi şi revocaţi din funcţie prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în condiţiile legii, şi îndeplinesc următoarele atribuţii: a)organizează, coordonează şi controlează activitatea serviciului pe care îl conduc, stabilesc responsabilităţile şi atribuţiile personalului din subordine şi le repartizează lucrările, prin emiterea de dispoziţii scrise; b)asigură şi răspund de realizarea la termenele stabilite a lucrărilor repartizate structurilor pe care le coordonează; c)realizează efectiv o parte din lucrările repartizate serviciului; d)avizează toate lucrările elaborate în cadrul serviciului, pe care le înaintează conducerii direcţiei sau, după caz, a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în vederea semnării/avizării/ aprobării; e)emit dispoziţiile necesare desfăşurării activităţii conform competenţelor proprii; f)comunică în scris conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în termenul stabilit, orice informaţii solicitate de aceasta despre activitatea proprie; g)sesizează de urgenţă directorul direcţiei cu privire la orice incidente sau disfuncţionalităţi apărute în activitatea serviciului pe care îl coordonează, propunând şi soluţiile de remediere, şi răspund pentru îndeplinirea acestora; h)evaluează, în condiţiile legii, activitatea profesională a personalului din subordine; i)întocmesc fişa postului pentru personalul din subordine; j)răspund de modul de rezolvare a sarcinilor ce le revin şi colaborează permanent în vederea îndeplinirii în termen legal a lucrărilor ce intră în competenţa lor, precum şi a altor sarcini potrivit nevoilor instituţiei; k)stabilesc sarcini de serviciu pentru personalul din subordine în vederea desfăşurării în bune condiţii a activităţii şi iau măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea acesteia; l)îndeplinesc orice alte sarcini primite pe linie ierarhică în legătură cu activitatea serviciului pe care îl coordonează.
Articolul 14
Şefii de birouri din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt numiţi şi revocaţi din funcţie prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în condiţiile legii, şi îndeplinesc următoarele atribuţii: a)organizează, coordonează şi controlează activitatea biroului pe care îl conduc, stabilesc responsabilităţile şi atribuţiile personalului din subordine şi le repartizează lucrările prin emiterea de dispoziţii scrise; b)răspund de realizarea la termenele stabilite a lucrărilor repartizate; c)avizează toate lucrările elaborate în cadrul biroului, pe care le înaintează conducerii direcţiei sau, după caz, a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie în vederea semnării/avizării/ aprobării; d)realizează efectiv o parte din lucrările specifice biroului; e)emit dispoziţiile necesare desfăşurării activităţii, conform competenţelor proprii; f)comunică în scris conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în termenul stabilit, orice informaţii solicitate de aceasta despre activitatea proprie; g)sesizează de urgenţă directorul direcţiei cu privire la orice incidente sau disfuncţionalităţi apărute în activitatea biroului pe care îl coordonează, propunând şi soluţiile de remediere, şi răspund pentru aceasta; h)evaluează, în condiţiile legii, activitatea profesională a personalului din subordine; i)întocmesc fişa postului pentru personalul din subordine; j)răspund de modul de rezolvare a sarcinilor ce le revin şi colaborează permanent în vederea îndeplinirii în termen legal a lucrărilor ce intră în competenţa lor, precum şi a altor sarcini potrivit nevoilor instituţiei; k)stabilesc sarcini de serviciu pentru personalul din subordine în vederea desfăşurării în bune condiţii a activităţii şi iau măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea acesteia; l)îndeplinesc orice alte sarcini primite pe linie ierarhică în legătură cu activitatea biroului pe care îl coordonează. Capitolul IIIAtribuţiile compartimentelor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie Secţiunea 1Direcţia secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie
Articolul 15
Direcţia secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie are următoarele atribuţii: a)ţine evidenţa cererilor de acordare, redobândire, renunţare şi retragere a cetăţeniei române, alcătuind dosare pentru fiecare caz în parte; b)asigură condiţiile necesare pentru desfăşurarea activităţii Comisiei pentru cetăţenie; c)asigură secretariatul Comisiei pentru cetăţenie; d)întocmeşte proiectele de ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie privind acordarea, redobândirea, retragerea şi renunţarea la cetăţenia română, precum şi proiectele de ordine de respingere a acestor cereri; e)redactează certificatele de cetăţenie şi îndeplineşte procedura de rectificare a acestora; f)asigură solemnitatea depunerii jurământului de credinţă faţă de România şi păstrează evidenţa persoanelor care au depus jurământul de credinţă; g)comunică, la cerere, autorităţilor administraţiei publice centrale datele referitoare la persoanele care au dobândit, au redobândit sau au pierdut cetăţenia română, potrivit legii; h)întocmeşte rapoarte de activitate anual sau ori de câte ori se cer; i)asigură implementarea şi monitorizarea sistemului de management al calităţii la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; j)asigură pregătirea pentru arhivare a documentelor direcţiei, a certificatelor de cetăţenie, precum şi a dosarelor Comisiei pentru cetăţenie şi predarea lor compartimentului cu atribuţii în păstrarea arhivei.
Articolul 16
Structura Direcţiei secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie este următoarea: a)Biroul înregistrare cereri privind cetăţenia română; b)Serviciul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie; c)Serviciul elaborarea proiectelor de ordin ale preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; d)Biroul jurământ, evidenţe şi retragerea cetăţeniei române.
Articolul 17
(1) Biroul înregistrare cereri privind cetăţenia română are următoarele atribuţii:a)primeşte, în mod direct, la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi înregistrează cererile de acordare, redobândire şi de renunţare la cetăţenia română, formulate în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, împreună cu actele necesare care dovedesc îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, cereri care se depun personal sau, în cazuri temeinic justificate, prin mandatar cu procură specială şi autentică; b)primeşte, în mod direct, la sediul birourilor teritoriale ale Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi înregistrează cererile de acordare sau redobândire a cetăţeniei române formulate în temeiul dispoziţiilor art. 11 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, împreună cu actele necesare îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege; c)primeşte, prin intermediul misiunilor diplomatice sau al oficiilor consulare ale României, şi înregistrează cererile de acordare, redobândire şi de renunţare la cetăţenia română, formulate în temeiul dispoziţiilor art. 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, împreună cu actele necesare îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege; d)predă, pe bază de proces-verbal, arhivei Direcţiei secretariatului tehnic al Comisiei pentru cetăţenie cererile de acordare, redobândire şi de renunţare la cetăţenia română, formulate în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înregistrate la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi la sediul birourilor teritoriale. e)realizează statistici cu privire la activitatea Biroului înregistrare cereri privind cetăţenia română; f)coordonează birourile teritoriale care funcţionează în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; g)asigură pregătirea documentelor pentru arhivare şi predarea lor compartimentului cu atribuţii în păstrarea arhivei.(2) Birourile teritoriale aflate în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie au următoarele atribuţii:a)înregistrarea cererilor de redobândire sau de acordare a cetăţeniei române formulate de persoanele care au dobândit cetăţenia română prin naştere ori prin adopţie şi care au pierduto din motive neimputabile lor sau cărora le-a fost ridicată fără voia lor, precum şi de descendenţii acestora până la gradul III (conform art. 11 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare); b)orice alte atribuţii stabilite de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în condiţiile legii.
Articolul 18
Serviciul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie asigură gestionarea cererilor de acordare/redobândire/renunţare la cetăţenia română, având următoarele atribuţii: a)solicită relaţii de la orice autorităţi cu privire la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi e), precum şi la art. 27 lit. a) şi b) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit rezoluţiei preşedintelui Comisiei pentru cetăţenie, în legătură cu persoanele care au formulat cereri de acordare/redobândire/ renunţare în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b)operează în baza de date răspunsurile primite de la instituţiile publice în legătură cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi e), precum şi la art. 27 lit. a) şi b) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; c)pregăteşte dosarele de acordare/redobândire/renunţare, formulate în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru şedinţele Comisiei pentru cetăţenie; d)înaintează Comisiei pentru cetăţenie, în vederea examinării, la termenele stabilite de preşedintele Comisiei pentru cetăţenie, dosarele de acordare/redobândire/renunţare formulate în temeiul dispoziţiilor art. art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; e)aplică dispoziţiile Comisiei pentru cetăţenie referitoare la solicitarea de acte sau relaţii de la autorităţile publice, necesare soluţionării cererilor de acordare/redobândire/renunţare la cetăţenia română; f)primeşte actele în completare depuse prin Serviciul consiliere şi relaţii publice şi le depune la dosarele solicitanţilor de cetăţenie; g)operează în baza de date propunerile Comisiei pentru cetăţenie privind soluţionarea favorabilă/nefavorabilă a cererilor de acordare/redobândire/renunţare formulate în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; h)redactează şi comunică petenţi
ACT EMIS DE: Ministerul Justitiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 212 din 25 martie 2014
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2013 pentru stabilirea unor măsuri privind asigurarea funcţionalităţii administraţiei publice locale, a numărului de posturi şi reducerea cheltuielilor la instituţiile şi autorităţile publice din subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Guvernului ori a ministerelor,văzând Ordinul ministrului justiţiei nr. 2.583/C/2013 privind aprobarea organigramei Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie,în conformitate cu dispoziţiile art. 11 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010,în temeiul dispoziţiilor art. 13 din Hotărârea Guvernului nr. 652/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu modificările şi completările ulterioare,ministrul justiţiei emite următorul ordin:
Articolul 1
Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Articolul 2
La data intrării în vigoare a prezentului ordin, orice dispoziţie contrară se abrogă.
Articolul 3
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Articolul 4
Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie va duce la îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin. Ministrul justiţiei, Robert Marius Cazanciuc
ANEXĂREGULAMENT de organizare şi funcţionare a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
Titlul I
Dispoziţii generale
Articolul 1
(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie se organizează şi funcţionează ca instituţie publică de interes naţional, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Justiţiei, finanţată integral de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Justiţiei.(2) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie are autonomie funcţională şi de decizie.(3) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie dispune de un aparat administrativ propriu, organizat la nivel de direcţii, servicii, birouri şi birouri teritoriale.(4) Organigrama, regulamentul de organizare şi funcţionare şi statul de funcţii ale Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie se aprobă prin ordin al ministrului justiţiei.(5) Repartizarea personalului în cadrul structurilor organizatorice stabilite prin organigramă se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie. Articolul 2(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie are sediul în municipiul Bucureşti, str. Smârdan nr. 3, sectorul 3. Schimbarea sediului se poate realiza prin ordin al ministrului justiţiei.(2) La nivel teritorial, în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie funcţionează birouri teritoriale a căror înfiinţare şi desfiinţare este propusă ministrului justiţiei de către preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie. Titlul IIScopul, funcţiile şi atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
Articolul 3
(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie asigură aplicarea procedurii legale de acordare, redobândire, renunţare şi retragere a cetăţeniei române.(2) În realizarea scopului său fundamental, Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie are funcţiile şi îndeplineşte atribuţiile principale prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 5/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 112/2010, şi de dispoziţiile Legii cetăţeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie desfăşoară, prin structurile de specialitate, activitate de consiliere cu privire la problemele în materie de cetăţenie, precum şi cu privire la drepturile şi obligaţiile ce decurg din calitatea de cetăţean european.(4) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie propune Ministerului Justiţiei şi participă la elaborarea proiectelor de acte normative care vizează domeniul său de activitate.
Articolul 4
Atribuţiile Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt următoarele: 1. ţine evidenţa cererilor de acordare, redobândire, renunţare şi retragere a cetăţeniei române, alcătuind dosare pentru fiecare caz în parte; 2. asigură condiţiile necesare pentru desfăşurarea activităţii Comisiei pentru cetăţenie; 3. asigură secretariatul Comisiei pentru cetăţenie; 4. păstrează şi organizează arhiva Comisiei pentru cetăţenie; 5. întocmeşte proiectele de ordin ale preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie privind aprobarea cererilor de acordare, redobândire, retragere şi renunţare la cetăţenia română, precum şi proiectele de ordin de respingere a acestor cereri; 6. redactează certificatele de cetăţenie şi îndeplineşte procedura de rectificare a acestora; 7. asigură solemnitatea depunerii jurământului de credinţă faţă de România şi păstrează evidenţa persoanelor care au depus jurământul de credinţă; 8. colaborează cu autorităţi ale administraţiei publice centrale şi cu instituţii internaţionale cu atribuţii în domeniul cetăţeniei, fiind abilitată să încheie protocoale de colaborare; 9. comunică, la cerere, autorităţilor administraţiei publice centrale datele referitoare la persoanele care au dobândit, au redobândit sau au pierdut cetăţenia română, potrivit legii; 10. răspunde solicitărilor cu privire la problemele cu care a fost sesizată, dacă intră în sfera sa de competenţă; 11. informează cu caracter general publicul cu privire la drepturile cetăţenilor români, inclusiv cele care decurg din calitatea de cetăţean european; 12. asigură participarea personalului la programe de formare şi perfecţionare profesională, în limita bugetului aprobat; 13. realizează orice alte obiective corespunzătoare domeniului de activitate al Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în limita bugetului aprobat, a planului de activităţi şi a legii.
Titlul III
Organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie Capitolul IStructura şi personalul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
Articolul 5
În structura Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie funcţionează Direcţia secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie, Direcţia administrativ-economică şi resurse umane, Direcţia contencios şi relaţii publice şi Biroul comunicare şi IT.
Articolul 6
În cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie funcţionează următoarele structuri permanente de lucru: 1. Comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a dezvoltării sistemului de control managerial, înfiinţată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, duce la îndeplinire dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 946/2005 pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial, cuprinzând standardele de control intern/managerial la entităţile publice şi pentru dezvoltarea sistemelor de control intern/managerial, republicat, cu modificările ulterioare. 2. Comitetul de securitate şi sănătate în muncă, înfiinţat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, care îndeplineşte următoarele atribuţii: a)analizează şi face propuneri privind politica de securitate şi sănătate în muncă şi planul de prevenire şi protecţie; b)urmăreşte realizarea planului de prevenire şi protecţie, inclusiv alocarea mijloacelor necesare realizării prevederilor acestuia, precum şi eficienţa acestora din punctul de vedere al îmbunătăţirii condiţiilor de muncă; c)analizează introducerea de noi tehnologii, alegerea echipamentelor, luând în considerare consecinţele asupra securităţii şi sănătăţii lucrătorilor şi face propuneri în situaţia constatării anumitor deficienţe; d)analizează alegerea, cumpărarea, întreţinerea şi utilizarea echipamentelor de muncă, a echipamentelor de protecţie colectivă şi individuală; e)analizează modul de îndeplinire a atribuţiilor care revin serviciului extern de prevenire şi protecţie, precum şi menţinerea sau, dacă este cazul, înlocuirea acestuia; f)propune măsuri de amenajare a locurilor de muncă, ţinând seamă de prezenţa grupurilor sensibile la riscuri specifice; g)analizează cererile formulate de lucrători privind condiţiile de muncă şi modul în care îşi îndeplinesc atribuţiile persoanele desemnate şi/sau serviciul extern; h)urmăreşte modul în care se aplică şi se respectă reglementările legale privind securitatea şi sănătatea în muncă, măsurile dispuse de inspectorul de muncă şi de inspectorii sanitari; i)analizează propunerile lucrătorilor privind prevenirea accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor profesionale, precum şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi propune introducerea acestor propuneri în planul de prevenire şi protecţie; j)analizează cauzele producerii accidentelor de muncă, a îmbolnăvirilor profesionale şi a evenimentelor produse şi poate propune măsuri tehnice în completarea măsurilor dispuse în urma cercetării; k)efectuează verificări proprii privind aplicarea instrucţiunilor proprii şi a celor de lucru şi întocmeşte raport scris privind constatările făcute; l)întocmeşte raport scris, cu privire la situaţia securităţii şi sănătăţii în muncă, la acţiunile care au fost întreprinse şi la eficienţa acestora în anul încheiat, precum şi propunerile pentru planul de prevenire şi protecţie ce se va realiza în anul următor, pe care îl înaintează spre aprobare conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.3. Funcţionarul de securitate desemnat prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, care îndeplineşte următoarele atribuţii: a)elaborează şi supune aprobării conducerii unităţii normele interne privind protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii; b)întocmeşte programul de prevenire a scurgerii de informaţii clasificate şi îl supune avizării instituţiilor abilitate, iar după aprobare acţionează pentru aplicarea acestuia; c)coordonează activitatea de protecţie a informaţiilor clasificate, în toate componentele acesteia; d)asigură relaţionarea cu instituţia abilitată să coordoneze activitatea şi să controleze măsurile privitoare la protecţia informaţiilor clasificate, potrivit legii; e)monitorizează activitatea de aplicare a normelor de protecţie a informaţiilor clasificate şi modul de respectare a acestora; f)consiliază conducerea unităţii în legătură cu toate aspectele privind securitatea informaţiilor clasificate; g)informează conducerea unităţii despre vulnerabilităţile şi riscurile existente în sistemul de protecţie a informaţiilor clasificate şi propune măsuri pentru înlăturarea acestora; h)acordă sprijin reprezentanţilor autorizaţi ai instituţiilor abilitate, potrivit competenţelor legale, pe linia verificării persoanelor pentru care se solicită accesul la informaţii clasificate; i)organizează activităţi de pregătire specifică a persoanelor care au acces la informaţii clasificate; j)asigură păstrarea şi organizează evidenţa certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces la informaţii clasificate; k)actualizează permanent evidenţa certificatelor de securitate şi a autorizaţiilor de acces; l)întocmeşte şi actualizează listele informaţiilor clasificate elaborate sau păstrate de unitate, pe clase şi niveluri de secretizare; m)prezintă conducătorului unităţii propuneri privind stabilirea obiectivelor, sectoarelor şi locurilor de importanţă deosebită pentru protecţia informaţiilor clasificate din sfera de responsabilitate şi, după caz, solicită sprijinul instituţiilor abilitate; n)efectuează, cu aprobarea conducerii unităţii, controale privind modul de aplicare a măsurilor legale de protecţie a informaţiilor clasificate; o)exercită alte atribuţii în domeniul protecţiei informaţiilor clasificate, potrivit legii.
Articolul 7
(1) În cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie funcţionează, potrivit prevederilor Legii nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Comisia pentru cetăţenie, entitate fără personalitate juridică ce verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege pentru acordarea, redobândirea, retragerea sau renunţarea la cetăţenia română.
(2) Comisia pentru cetăţenie are activitate permanentă, este formată dintr-un preşedinte şi 20 de membri, personal din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi are un secretariat tehnic.(3) Membrii Comisiei pentru cetăţenie şi preşedintele acesteia se numesc prin ordin al ministrului justiţiei, pentru un mandat de 2 ani şi pot fi revocaţi pe toată durata mandatului.(4) Cererile de acordare, de redobândire a cetăţeniei române sau de renunţare la cetăţenia română, precum şi sesizările de retragere a cetăţeniei române se adresează Comisiei pentru cetăţenie şi se înregistrează la secretariatul tehnic al acesteia.(5) Lucrările Comisiei pentru cetăţenie se desfăşoară în prezenţa a cel puţin 3 membri şi sunt prezidate de preşedinte, iar în lipsa acestuia, de către un membru desemnat de acesta.(6) Lucrările Comisiei pentru cetăţenie nu sunt publice.(7) Comisia pentru cetăţenie propune preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie aprobarea sau, după caz, respingerea cererilor de acordare, redobândire, retragere sau renunţare la cetăţenia română.(8) Îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea condiţiilor legale se constată printr-un raport motivat, care se adoptă de Comisia pentru cetăţenie cu votul majorităţii celor prezenţi. În caz de paritate, votul preşedintelui Comisiei sau al înlocuitorului acestuia este decisiv.(9) Comisia pentru cetăţenie eliberează, după depunerea jurământului de credinţă faţă de România, certificatul de cetăţenie română, întocmit în două exemplare semnate de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.
Articolul 8
(1) Implementarea prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi de interese în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie se asigură de către o persoană desemnată prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în conformitate cu prevederile Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr. 144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările ulterioare.
(2) În exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege, persoana desemnată potrivit alin. (1) este subordonată direct preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, care răspunde pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acesteia.(3) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese se depun de către angajaţii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie care, potrivit legii, au această obligaţie, la persoana desemnată potrivit alin. (1).(4) Atribuţiile persoanei desemnate pentru asigurarea implementării prevederilor legale privind declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese sunt prevăzute de lege.(5) Pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (4) se organizează evidenţe, în condiţiile legii.
Articolul 9
(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie funcţionează potrivit structurii organizatorice şi numărului maxim de posturi prevăzute în organigramă.(2) Personalul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este format din: personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor în condiţiile Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, funcţionari publici, funcţionari publici cu statut special reglementat de Legea nr. 293/2004 privind Statutul funcţionarilor publici cu statut special din Administraţia Naţională a Penitenciarelor, republicată, cu modificările ulterioare, şi personal contractual.
(3) Personalul de specialitate juridică asimilat, potrivit legii, judecătorilor şi procurorilor îşi desfăşoară activitatea în temeiul Legii nr. 303/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Ocuparea posturilor vacante de personal de specialitate juridică, asimilat, potrivit legii, judecătorilor şi procurorilor, din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, numirea, promovarea, evaluarea activităţii profesionale, salarizarea şi alte drepturi, precum şi răspunderea disciplinară a personalului de specialitate juridică, asimilat, potrivit legii, judecătorilor şi procurorilor, se realizează în condiţiile legii.(5) Funcţionarii publici îşi desfăşoară activitatea în temeiul Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Ocuparea unei funcţii publice vacante din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, numirea, promovarea, evaluarea activităţii profesionale, salarizarea şi alte drepturi, precum şi răspunderea disciplinară a funcţionarilor publici se realizează potrivit legii.(7) Funcţionarii publici cu statut special din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie îşi desfăşoară activitatea în temeiul Legii nr. 293/2004, republicată, cu modificările ulterioare.
(8) Ocuparea posturilor vacante de funcţionari publici cu statut special din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, numirea, avansarea, evaluarea activităţii profesionale, salarizarea şi alte drepturi, precum şi răspunderea disciplinară a funcţionarilor publici cu statut special se realizează potrivit legii.(9) Personalul contractual din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este angajat cu contract individual de muncă, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(10) Ocuparea posturilor vacante de personal contractual, numirea, promovarea şi avansarea, evaluarea performanţelor profesionale individuale, răspunderea disciplinară, salarizarea şi alte drepturi ale personalului contractual se realizează potrivit legii. Capitolul IIConducerea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie
Articolul 10
(1) Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie este condusă de un preşedinte cu rang de secretar de stat.(2) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului. Numirea se realizează pentru un mandat cu durata de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată.(3) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este ordonator terţiar de credite, iar în această calitate:a)transmite spre aprobare ordonatorului principal de credite bugetul anual şi rectificările acestuia; b)asigură angajarea şi utilizarea creditelor bugetare numai în limita prevederilor şi destinaţiilor aprobate, pentru cheltuieli strict legate de activitatea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi cu respectarea dispoziţiilor legale; c)asigură integritatea bunurilor încredinţate Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; d)asigură organizarea şi ţinerea la zi a contabilităţii şi prezentarea la termen a situaţiilor financiare asupra situaţiei patrimoniului aflat în administrare şi a execuţiei bugetare; e)asigură organizarea sistemului de monitorizare a achiziţiilor publice şi a programului de lucrări şi investiţii publice necesare; f)asigură organizarea şi ţinerea la zi a evidenţei patrimoniului conform prevederilor legale; g)aprobă normele interne privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor şi normele metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv propriu; h)asigură respectarea principiilor unei bune gestiuni financiare, ale unui management financiar sănătos, în special ale economiei şi eficienţei cheltuielilor înainte de a angaja şi de a utiliza creditele bugetare, respectiv înainte de a lua orice măsură care ar produce o cheltuială; i)evaluează, în condiţiile legii, activitatea profesională a personalului din subordine. (4) Preşedintele conduce întreaga activitate a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, pe care o reprezintă în relaţiile cu autorităţile administraţiei publice, cu instituţiile publice centrale şi locale, cu persoanele fizice şi juridice, române sau străine, precum şi în justiţie.(5) Preşedintele stabileşte structura organizatorică a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi numeşte personalul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie;(6) Preşedintele stabileşte, prin ordin, drepturile salariale ale personalului Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în limita bugetului aprobat anual şi a statelor de funcţii aprobate, şi soluţionează contestaţiile acestuia împotriva modului de stabilire a drepturilor salariale;(7) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie propune ministrului justiţiei înfiinţarea şi desfiinţarea birourilor teritoriale organizate la nivel de compartiment şi numărul de posturi necesare desfăşurării activităţii acestora, cu încadrarea în limita numărului maxim de posturi prevăzute, ţinând cont de resursele financiare şi de eficienţa activităţii;(8) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie aprobă sau respinge cererile de acordare, redobândire, renunţare sau retragere a cetăţeniei române, prin ordin, pe baza propunerilor Comisiei pentru cetăţenie.(9) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie constată încetarea efectelor ordinului de acordare sau de redobândire a cetăţeniei române faţă de persoanele care nu au depus jurământul de credinţă în condiţiile legii, la sesizarea direcţiei de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sau, după caz, a şefului misiunii diplomatice ori a oficiului consular.(10) În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele emite ordine, decizii şi instrucţiuni, în condiţiile legii. Ordinele, deciziile şi instrucţiunile emise de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie pot cuprinde şi dispoziţii cu caracter normativ, date în vederea organizării executării legilor cu incidenţă în materia cetăţeniei sau care reglementează organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.(11) Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie are dreptul de a delega atribuţii, cu excepţia celei de emitere a ordinului de aprobare, respectiv respingere a cererilor de acordare, redobândire, renunţare sau retragere a cetăţeniei române.(12) În caz de imposibilitate a exercitării funcţiei de către preşedinte, ordinul de aprobare, respectiv de respingere a cererilor de acordare, redobândire, renunţare sau retragere a cetăţeniei române va putea fi emis numai de ministrul justiţiei. Starea de imposibilitate a exercitării funcţiei se constată prin ordin al ministrului justiţiei, la sesizarea preşedintelui sau a unuia dintre vicepreşedinţii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie.(13) Calitatea de preşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este incompatibilă cu orice altă funcţie publică sau privată, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior, precum şi a celor de instruire din cadrul instituţiilor de formare profesională.
Articolul 11
(1) Preşedintele este ajutat în activitatea sa de conducere de 2 vicepreşedinţi cu rang de subsecretar de stat.(2) Vicepreşedinţii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului. Numirea se realizează pentru un mandat cu durata de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii o singură dată.(3) Calitatea de vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie este incompatibilă cu orice altă funcţie publică sau privată, cu excepţia funcţiilor didactice din învăţământul superior, precum şi a celor de instruire din cadrul instituţiilor de formare profesională.(4) Vicepreşedinţii organizează, coordonează şi controlează activitatea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, pe baza delegărilor de competenţă date de preşedinte.(5) Vicepreşedinţii reprezintă Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie in raporturile cu alte instituţii publice, pe baza delegărilor de competenţă şi de drept de semnătură date de către preşedinte.(6) Vicepreşedinţii îndeplinesc orice alte atribuţii rezultate din lege sau din dispoziţiile preşedintelui, specifice domeniului de activitate.
Articolul 12
Directorii direcţiilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt numiţi şi revocaţi din funcţie prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în condiţiile legii şi îndeplinesc următoarele atribuţii: a)organizează, coordonează şi controlează activitatea direcţiei pe care o conduc şi a personalului din subordine, potrivit actelor normative aplicabile, prin emiterea de dispoziţii scrise; b)contrasemnează ordinele, deciziile şi instrucţiunile emise de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, cu excepţia ordinelor de aprobare, respectiv de respingere a cererilor de acordare, redobândire, renunţare sau retragere a cetăţeniei române, potrivit atribuţiilor proprii direcţiei pe care o conduc; c)contrasemnează toate contractele care urmează să fie încheiate de Autoritatea Naţională pentru Cetăţenie, precum şi orice măsură de natură să angajeze răspunderea patrimonială a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie în calitate de ordonator terţiar de credite, potrivit atribuţiilor proprii direcţiei pe care o conduc; d)contrasemnează orice măsură care ar putea aduce atingere drepturilor Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sau ale personalului acestei instituţii, potrivit atribuţiilor proprii direcţiei pe care o conduc; e)asigură şi răspund de aplicarea şi punerea în practică a ordinelor şi instrucţiunilor emise de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; f)îndeplinesc la termen obligaţiile prevăzute de lege sau sarcinile pe care le primesc; g)asigură îndrumarea metodologică a structurilor interne organizate la nivelul direcţiilor şi a personalului acestora, prin emiterea de dispoziţii, instrucţiuni de lucru, proceduri şi note interne; h)întocmesc/contrasemnează, după caz, fişa postului pentru personalul din subordine, la propunerea şefilor structurilor subordonate; i)evaluează, în condiţiile legii, activitatea profesională a personalului din subordine; j)informează, în scris, preşedintele sau vicepreşedinţii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie cu privire la problemele specifice şi la eventualele disfuncţionalităţi constatate în cadrul direcţiei pe care o conduc; k)informează în scris celelalte direcţii şi structuri din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie cu privire la activitatea proprie şi la implicaţiile acesteia asupra întregii activităţi, prin emiterea de note interne care, după caz, vor fi afişate pe pagina de intranet a instituţiei; l)propun conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie iniţierea acţiunilor de instruire şi evaluare a personalului din subordine, conform activităţii direcţiei pe care o coordonează; m)soluţionează sesizările şi reclamaţiile formulate la adresa personalului din subordine şi în legătură cu activitatea specifică direcţiei pe care o coordonează şi informează în scris conducerea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie despre acestea şi, după caz, despre măsurile dispuse. În acest scop răspund pentru organizarea şi rezolvarea, în termen legal, a cererilor cu care sunt sesizaţi din partea terţilor şi ale personalului din subordine; n)comunică, în scris, conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în termenul stabilit, orice informaţii solicitate de aceasta despre activitatea proprie; o)controlează şi răspund de conduita personalului din subordine în relaţia cu publicul, în relaţiile cu alte autorităţi sau instituţii publice, precum şi în relaţiile dintre personalul din subordine; p)comunică, în scris, conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie orice incidente sau disfuncţionalităţi apărute în activitatea direcţiei pe care o coordonează, propunând şi soluţiile de remediere şi răspund pentru aceasta; q)asigură implementarea şi monitorizarea sistemului de management al calităţii la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; r)numesc responsabili cu constituirea, evidenţa şi predarea dosarelor la arhivă şi a personalului care să facă parte din Comisia de recepţie a documentelor arhivei, în condiţiile stabilite de Legea Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările şi completările ulterioare; s)răspund de modul de rezolvare a sarcinilor ce le revin şi colaborează permanent în vederea îndeplinirii în termen legal a lucrărilor ce intră în competenţa lor, precum şi a altor sarcini, potrivit nevoilor instituţiei; ş)stabilesc sarcini de serviciu pentru personalul din subordine în vederea desfăşurării în bune condiţii a activităţii şi iau măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea acesteia; t)emit dispoziţiile necesare desfăşurării activităţii conform competenţelor proprii; ţ)îndeplinesc orice alte atribuţii prevăzute de lege sau stabilite de conducerea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, specifice domeniului de activitate.
Articolul 13
Şefii de serviciu din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt numiţi şi revocaţi din funcţie prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în condiţiile legii, şi îndeplinesc următoarele atribuţii: a)organizează, coordonează şi controlează activitatea serviciului pe care îl conduc, stabilesc responsabilităţile şi atribuţiile personalului din subordine şi le repartizează lucrările, prin emiterea de dispoziţii scrise; b)asigură şi răspund de realizarea la termenele stabilite a lucrărilor repartizate structurilor pe care le coordonează; c)realizează efectiv o parte din lucrările repartizate serviciului; d)avizează toate lucrările elaborate în cadrul serviciului, pe care le înaintează conducerii direcţiei sau, după caz, a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în vederea semnării/avizării/ aprobării; e)emit dispoziţiile necesare desfăşurării activităţii conform competenţelor proprii; f)comunică în scris conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în termenul stabilit, orice informaţii solicitate de aceasta despre activitatea proprie; g)sesizează de urgenţă directorul direcţiei cu privire la orice incidente sau disfuncţionalităţi apărute în activitatea serviciului pe care îl coordonează, propunând şi soluţiile de remediere, şi răspund pentru îndeplinirea acestora; h)evaluează, în condiţiile legii, activitatea profesională a personalului din subordine; i)întocmesc fişa postului pentru personalul din subordine; j)răspund de modul de rezolvare a sarcinilor ce le revin şi colaborează permanent în vederea îndeplinirii în termen legal a lucrărilor ce intră în competenţa lor, precum şi a altor sarcini potrivit nevoilor instituţiei; k)stabilesc sarcini de serviciu pentru personalul din subordine în vederea desfăşurării în bune condiţii a activităţii şi iau măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea acesteia; l)îndeplinesc orice alte sarcini primite pe linie ierarhică în legătură cu activitatea serviciului pe care îl coordonează.
Articolul 14
Şefii de birouri din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie sunt numiţi şi revocaţi din funcţie prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în condiţiile legii, şi îndeplinesc următoarele atribuţii: a)organizează, coordonează şi controlează activitatea biroului pe care îl conduc, stabilesc responsabilităţile şi atribuţiile personalului din subordine şi le repartizează lucrările prin emiterea de dispoziţii scrise; b)răspund de realizarea la termenele stabilite a lucrărilor repartizate; c)avizează toate lucrările elaborate în cadrul biroului, pe care le înaintează conducerii direcţiei sau, după caz, a Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie în vederea semnării/avizării/ aprobării; d)realizează efectiv o parte din lucrările specifice biroului; e)emit dispoziţiile necesare desfăşurării activităţii, conform competenţelor proprii; f)comunică în scris conducerii Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în termenul stabilit, orice informaţii solicitate de aceasta despre activitatea proprie; g)sesizează de urgenţă directorul direcţiei cu privire la orice incidente sau disfuncţionalităţi apărute în activitatea biroului pe care îl coordonează, propunând şi soluţiile de remediere, şi răspund pentru aceasta; h)evaluează, în condiţiile legii, activitatea profesională a personalului din subordine; i)întocmesc fişa postului pentru personalul din subordine; j)răspund de modul de rezolvare a sarcinilor ce le revin şi colaborează permanent în vederea îndeplinirii în termen legal a lucrărilor ce intră în competenţa lor, precum şi a altor sarcini potrivit nevoilor instituţiei; k)stabilesc sarcini de serviciu pentru personalul din subordine în vederea desfăşurării în bune condiţii a activităţii şi iau măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea acesteia; l)îndeplinesc orice alte sarcini primite pe linie ierarhică în legătură cu activitatea biroului pe care îl coordonează. Capitolul IIIAtribuţiile compartimentelor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie Secţiunea 1Direcţia secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie
Articolul 15
Direcţia secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie are următoarele atribuţii: a)ţine evidenţa cererilor de acordare, redobândire, renunţare şi retragere a cetăţeniei române, alcătuind dosare pentru fiecare caz în parte; b)asigură condiţiile necesare pentru desfăşurarea activităţii Comisiei pentru cetăţenie; c)asigură secretariatul Comisiei pentru cetăţenie; d)întocmeşte proiectele de ordine ale preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie privind acordarea, redobândirea, retragerea şi renunţarea la cetăţenia română, precum şi proiectele de ordine de respingere a acestor cereri; e)redactează certificatele de cetăţenie şi îndeplineşte procedura de rectificare a acestora; f)asigură solemnitatea depunerii jurământului de credinţă faţă de România şi păstrează evidenţa persoanelor care au depus jurământul de credinţă; g)comunică, la cerere, autorităţilor administraţiei publice centrale datele referitoare la persoanele care au dobândit, au redobândit sau au pierdut cetăţenia română, potrivit legii; h)întocmeşte rapoarte de activitate anual sau ori de câte ori se cer; i)asigură implementarea şi monitorizarea sistemului de management al calităţii la nivelul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; j)asigură pregătirea pentru arhivare a documentelor direcţiei, a certificatelor de cetăţenie, precum şi a dosarelor Comisiei pentru cetăţenie şi predarea lor compartimentului cu atribuţii în păstrarea arhivei.
Articolul 16
Structura Direcţiei secretariatul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie este următoarea: a)Biroul înregistrare cereri privind cetăţenia română; b)Serviciul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie; c)Serviciul elaborarea proiectelor de ordin ale preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; d)Biroul jurământ, evidenţe şi retragerea cetăţeniei române.
Articolul 17
(1) Biroul înregistrare cereri privind cetăţenia română are următoarele atribuţii:a)primeşte, în mod direct, la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi înregistrează cererile de acordare, redobândire şi de renunţare la cetăţenia română, formulate în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, împreună cu actele necesare care dovedesc îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, cereri care se depun personal sau, în cazuri temeinic justificate, prin mandatar cu procură specială şi autentică; b)primeşte, în mod direct, la sediul birourilor teritoriale ale Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi înregistrează cererile de acordare sau redobândire a cetăţeniei române formulate în temeiul dispoziţiilor art. 11 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, împreună cu actele necesare îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege; c)primeşte, prin intermediul misiunilor diplomatice sau al oficiilor consulare ale României, şi înregistrează cererile de acordare, redobândire şi de renunţare la cetăţenia română, formulate în temeiul dispoziţiilor art. 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, împreună cu actele necesare îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege; d)predă, pe bază de proces-verbal, arhivei Direcţiei secretariatului tehnic al Comisiei pentru cetăţenie cererile de acordare, redobândire şi de renunţare la cetăţenia română, formulate în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, înregistrate la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie şi la sediul birourilor teritoriale. e)realizează statistici cu privire la activitatea Biroului înregistrare cereri privind cetăţenia română; f)coordonează birourile teritoriale care funcţionează în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie; g)asigură pregătirea documentelor pentru arhivare şi predarea lor compartimentului cu atribuţii în păstrarea arhivei.(2) Birourile teritoriale aflate în subordinea Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie au următoarele atribuţii:a)înregistrarea cererilor de redobândire sau de acordare a cetăţeniei române formulate de persoanele care au dobândit cetăţenia română prin naştere ori prin adopţie şi care au pierduto din motive neimputabile lor sau cărora le-a fost ridicată fără voia lor, precum şi de descendenţii acestora până la gradul III (conform art. 11 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare); b)orice alte atribuţii stabilite de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, în condiţiile legii.
Articolul 18
Serviciul tehnic al Comisiei pentru cetăţenie asigură gestionarea cererilor de acordare/redobândire/renunţare la cetăţenia română, având următoarele atribuţii: a)solicită relaţii de la orice autorităţi cu privire la îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi e), precum şi la art. 27 lit. a) şi b) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit rezoluţiei preşedintelui Comisiei pentru cetăţenie, în legătură cu persoanele care au formulat cereri de acordare/redobândire/ renunţare în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; b)operează în baza de date răspunsurile primite de la instituţiile publice în legătură cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. b) şi e), precum şi la art. 27 lit. a) şi b) din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; c)pregăteşte dosarele de acordare/redobândire/renunţare, formulate în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru şedinţele Comisiei pentru cetăţenie; d)înaintează Comisiei pentru cetăţenie, în vederea examinării, la termenele stabilite de preşedintele Comisiei pentru cetăţenie, dosarele de acordare/redobândire/renunţare formulate în temeiul dispoziţiilor art. art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; e)aplică dispoziţiile Comisiei pentru cetăţenie referitoare la solicitarea de acte sau relaţii de la autorităţile publice, necesare soluţionării cererilor de acordare/redobândire/renunţare la cetăţenia română; f)primeşte actele în completare depuse prin Serviciul consiliere şi relaţii publice şi le depune la dosarele solicitanţilor de cetăţenie; g)operează în baza de date propunerile Comisiei pentru cetăţenie privind soluţionarea favorabilă/nefavorabilă a cererilor de acordare/redobândire/renunţare formulate în temeiul dispoziţiilor art. 8, 10, 11 şi 27 din Legea nr. 21/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; h)redactează şi comunică petenţi
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii