Masuri de recuperare si salvare a unei arhive calamitate
Masuri de recuperare si salvare a unei arhive calamitateÎn contextul producerii unor inundaţii recente şi al unei prognoze meteorologice nefavorabile la nivelul întregii ţări, Arhivele Naţionale ale României reamintesc tuturor creatorilor şi deţinătorilor de arhivă obligaţiile care le revin, în conformitate cu prevederile Legii nr. 16/1996, în cazul producerii de inundaţii şi alte calamităţi naturale.
Astfel,
pe lângă responsabilităţile legate de evidenţa, inventarierea,
selecţionarea, păstrarea şi folosirea documentelor, sarcinile
creatorilor şi deţinătorilor de arhivă includ şi protecţia acestora.
Inundaţia
constituie un factor de calamitate, afectând grav starea unei arhive.
În consecinţă, dotarea instituţiilor cu sisteme de alarmare pentru
prevenirea unor asemenea evenimente nedorite constituie un imperativ. În
absenţa unor dotări tehnice specifice, efectul inundaţiei poate fi
diminuat prin vizitarea zilnică a depozitelor de arhivă, efectuată la
prima oră a zilei de muncă sau, în eventualitatea declanşării unor ploi
torenţiale, la cel mult 16 ore de la producerea evenimentului.
În
acest sens, Arhivele Naţionale ale României formulează o serie de
recomandări menite să minimalizeze impactul intemperiilor asupra
documentelor de arhivă:
- comunicarea inundării arhivei se realizează
în termen de 24 ore la sediul central al Arhivelor Naţionale ale
României sau, după caz, la structurile teritoariale ale Arhivelor
Naţionale;
- arhiva inundată trebuie supusă protecţiei speciale,
astfel încât să se prevină degradarea documentelor, îngăduind
recuperarea acestora;
- protecţia specială a arhivei inundate
presupune uscarea, cu rapiditate, a documentelor. În funcţie de
posibilităţi şi de situaţia concretă, se recomandă alegerea uneia dintre
următoarele proceduri de uscare: prin etalare pe suprafeţe deschise,
prin interfoliaj, prin congelare prealabilă;
www.arhivelenationale.ro
- se evacuează
cu prioritate documentele aflate sub apă şi sub ameninţarea iminetă a
apei de inundaţie;
- recuperarea documentelor necesită, ca direcţie
prioritară, salvarea documentelor cu regim de păstrare permanentă; ca
prioritate secundară sunt vizate documentele cu regim de păstrare
temporară, iar ca prioritate terţiară se au în vedere instrumentele de
evidenţă;
- clădirea, instalaţiile şi echipamentele de depozitare
fixe care au suferit efectele inundaţiei se supun controlului, asanării,
reviziei şi reparaţiilor specifice. Lucrările de asanare şi reamenajare
a spaţiilor de depozitare implică: înlăturarea urmelor de inundaţie de
pe pereţi, pavimente, căi de acces şi executarea curăţeniei generale;
prevenirea unor inundaţii viitoare prin eliminarea sau blocarea căilor
de acces a apei în depozit; reparea instalaţiilor utile; asigurarea
instalaţiilor de tranzit; dezafectarea instalaţiilor vechi,
neutilizabile; repararea, curăţarea şi amenajarea sistemului de rafturi;
-
personalul care execută recuperarea arhivei inundate este constituit
din personal de specialitate (arhivişti şi specialişti în conservarea
documentelor), personal de intervenţie (pompieri şi specialişti tehnici)
şi personal auxiliar (angajaţi ai instituţiei din alte compartimente şi
voluntari, care lucrează la recuperarea arhivei sub îndrumarea
personalului de specialitate);
- ordonarea arhivei recuperate
presupune verificarea existentului şi a stării de conservare,
urmărindu-se mai multe elemente: cantitatea totală de arhivă calamitată
(fonduri, structuri de fond, cantităţi), cantitatea totală de arhivă
recuperată (fonduri, structuri de fond, cantităţi), lista unităţilor
arhivistice pierdute sau distruse de inundaţie, lista unităţilor
arhivistice care necesită lucrări de recondiţionare-legătorie şi,
eventual, de restaurare în laboratoare de specialitate;
- ordonarea
este urmată de depozitarea corespunzătoare a documentelor;
-
revenirea la o situaţie de normalitate este însoţită de elaborarea unui
raport scris asupra inundaţiei în care se consemnează cauzele, efectele,
amploarea, pierderile de documente şi materiale, deteriorări ale
clădirii şi instalaţiilor, efortul şi modalităţile de salvare şi
recuperare a documentelor, instrumentele utilizate, concluzii şi măsuri
pentru viitor. O copie a raportului final trebuie expediată Arhivelor
Naţionale ale României.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp