Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:17 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

MAI Participarea ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu

ro

29 Aug, 2023 16:39 1166 Marime text
COMUNICAT DE PRESĂ
Nr. 415 din 29 august 2023
 
 
Participarea ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, la DCNews TV
 
Realizator: Bogdan Chiriac
Invitat: Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne
 
Moderator:
Bună ziua! Omul momentului în studioul DC News TV, viceprim-ministrul Guvernului României, ministrul Afacerilor Interne, domnul Cătălin Predoiu. Bună ziua, domnule ministru. Un lung șir de evenimente, de aceea spun că sunteți omul momentului. Intrăm direct în subiect.
Acum trei minute, premierul Marcel Ciolacu cu care colaborați, aveți cea mai înaltă funcție guvernamentală pe care o are PNL-ul în acest moment, cerea măsuri de control al drogurilor în școli. Asta după ce dumneavoastră ați propus acum câteva ore ca șoferii găsiți drogați la volan să aibă mașina confiscată și încă alte câteva măsuri din acestea foarte dure: control antidrog atunci când îți iei permisul înapoi și alte lucruri de genul acesta. Cum apreciați declarația premierului Marcel Ciolacu?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Cred că gândim la fel pentru că eu am propus aceste măsuri aseară, acum 12 ore le-am propus deja. Și controlul în școli. Este adevărat, cu acordul părinților, pentru că acolo nu poți să faci control dacă nu sunt și părinții de acord și deja am invitat mâine, la ora 16.00, la MAI mai mulți colegi miniștri să discutăm revitalizarea unui plan care, de altfel, există. Înființăm un plan de măsuri pentru combaterea drogurilor și bullying-ului, fenomenului de bullying în școli, de violență între elevi. Dar să-l suplimentăm cu astfel de măsuri, în domeniul combaterii consumului de droguri la minori.
Deci, ca să lămurim aspectul, ceea ce a cerut astăzi premierului, deja e anticipat și este propus de Ministerul Afacerilor Interne, prin persoana mea, chiar de ieri seară, în conferința de presă am făcut acest lucru.
Și confiscarea mașinii cu care se transportă droguri sau care este folosită de un șofer aflat sub influența drogurilor, se confiscă, adică asta este ceea ce urmează să propunem ca legislație Guvernului și Parlamentului.
Revenim puțin la școli, pentru că e foarte important, acum cred că o lună și jumătate, la două săptămâni după ce am preluat mandatul, am avut o ședință cu tot activul IGPR-ului, adică toată structura de comandă a Inspectoratului General al Poliției Române și le-am spus textual, erau acolo peste 30 de oameni cred, deci am peste 30 de martori și am spus textual acest lucru, bătălia cu drogurile la categoria adulți în momentul ăsta e pierdută. Ce trebuie să facem, sigur, să revitalizăm acest efort pe toate planurile dar prioritar este să salvăm tânăra generație.
Doi din zece tineri între 15 și 24 de ani, conform statisticilor oficiale, au consumat cel puțin o dată droguri. Unu din zece copii până la 16 ani, în școli, unul din zece, a consumat cel puțin o dată droguri. Deci de aici plecăm.

Moderator:
Sunt cifre înspăimântătoare!
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Deci plecăm de la o realitate criminologică, schimbată radical față de acum, nu mai mult de 10 ani. Când eu am intrat în serviciul public nu există acest fenomen decât incipient. Pe de o parte, această realitate s-a schimbat. Abundența de droguri pe piață a crescut și în special substanțele psihoactive. Pe de altă parte, traficanții au proliferat și de cealaltă parte, aparatul de aplicare a legii, hai să spunem de combatere, ca să nu spun represiune, deși cred că e cuvântul pe care trebuie să îl folosim azi, represiune a acestui fenomen, să nu ne ferim de el pentru rațiuni de delicatețe politică, a rămas în urmă.
A rămas în urmă și cantitativ și calitativ. Cantitativ e foarte simplu de explicat. Dau doar câteva cifre. Din 2020 și până în 2023, Poliția Română a pierdut, între ghilimele, adică au ieșit din serviciul polițienesc, prin pensionare sau demisie, sau trecere în alte profesii, aproximativ 31.000 de polițiști din aproximativ 65.000. Au fost au fost înlocuiți de alți 25.000, deci, dacă faci o socoteală aritmetică rezultă un deficit în jur de 6.000 de polițiști.
Ai putea spune, domnule, nu e chiar atât de grav. Este grav din două motive. Pe de o parte, pentru că acest deficit e calculat la niște scheme de personal. Deci noi spunem 20 % aproximativ deficit de personal, raportat la ce? Raportat la o schemă. Păi, când a fost gândită schema aia? Schemă a fost gândită acum ani de zile. S-a schimbat lumea. Strada a evoluat, realitatea a evoluat fenomenul criminologic a evoluat. Primul lucru pe care trebuie să mi-l pun este dacă acele scheme mai sunt corelate cu fenomenul criminologic de combătut.
Pe de altă parte, dacă evaluăm corect, s-ar putea ca deficitul real față de ceea ce ai nevoie în stradă să fie mai mare de 20 %.
Pe de altă parte, rata aceasta de înlocuire nu explică nimic vis-a-vis de calitatea celui care înlocuiește, pentru că asta face că acum în stradă să avem 25.000 de polițiști cu vechime sub trei ani, deci cu experiență sub trei ani de zile.
Moderator:

Asta explică și abuzurile pe care le comite Poliția Rutieră, cum să spun, neglijența criminală a polițistului de la Mangalia, care l-a lăsat să plece cu droguri.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Și nu numai. Au mai fost și alte cazuri, deci au mai fost și alte cazuri. Dacă vorbim de Constanța, dar în Constanța au un deficit tot așa, de în jur de 16 %, dar, mai mult decât atât, 24 % din activul polițienesc pe stradă de la rutieră are o vechime sub un sub. Deci experiență sub un an. Vorbim de rutieră. Ori la aceste realități nu s-a ajuns de la un an la altul. Adică nu vreau să spun indirect aici, știți, e de vină ministrul care a fost sau cel din față sau din spatele lui. Nu. Acestă realitate s-a construit în 20 – 30 de ani. Pentru că ăsta e adevărul, societatea are câtă Poliție își permite și câtă poliție au decis toate conducerile din 30 de ani în urmă.
Moderator:
Și achiziționați și din sursă externă, înțeleg, în momentul ăsta nu luați polițiști doar de la Academia de Poliție, cum ar fi normal.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Da, aici este un fenomen pe care l-am conștientizat și eu când am ajuns în minister, pentru că, presați de aceste nevoi și aceste provocări, conducerile succesive ale ministerelor au apelat, firesc, la resursa externă. Aici problema este cât de repede o pregătești profesional și ajungi cu discuția la calitatea învățământului.
Nu numai în Academia de Poliție, ci și la Școlile de Poliție, de asta am și spus, ieri, o altă propunere pe care am făcut-o. Ca Academia de Poliție să intre într-un regim militarizat, în sensul ca și acolo să se aplice reguli potrivit Statutului Polițistului.
Este un lucru pe care îmi spuneau șefii Poliției, alți experți din minister, secretari de stat, domnule, demult noi vrem asta. De mult noi așteptăm ca această Academie să intre într-un regim de lucru corespunzător exigențelor profesiei, astfel încât, de la intrarea în Academie să-l formăm pe tânărul viitor polițist într-un anumit fel – cu disciplină, cu munca, cu calitatea…
Moderator:
Păi, și se întâmplă ceva în sensul ăsta?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Da, am luat această decizie. O să propun legislație în acest sens, va fi pe masa Guvernului.
Moderator:
Deci, Academia de Poliţie se militarizează?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Da, dar să nu ne speriem acum de cuvântul militarizat. Și în alte locuri din lumea asta democratică, despre ea vorbim, situația e la fel.
Moderator:
Ați luat o decizie nemaiîntâlnită până în momentul acesta. Un întreg inspectorat de poliție a fost desființat, Inspectoratul de la Constanța, ați prezentat aseară raportul. Cinci echipaje de poliție s-au lovit de cazul acesta până la producerea dezastrului. Niciuna din aceste echipe care au intervenit nu au acționat conform legii. Acum dacă ne spuneți că media la poliția rutieră Constanța este de mai puțin un an vechime, înțelegem. Nu e vorba de corupție, ci de lipsă de experiență. Oamenii ăia au avut și bunăvoință, dar asta e situația.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Să nu se înțeleagă de către cetăţenii județului Constanța sau de către polițiștii care activează în inspectorat, am tot respectul pentru cei care își fac treaba, sunt rezultate operative zilnic, din păcate umbrite de astfel de tragedii și de greșeli și neglijențe, cum s-a întâmplat în cazul Vama Veche. Acelea au fost sancționate, trimise unde trebuie, la comisia de disciplină, raportul la Parchet. Am spus, nu putem să ne oprim ca de atâtea alte dăți, luat la sancționat pe cei care au greșit, a înlocui acolo niște oameni și cu asta mergem mai departe. Se întâmplă din nou dacă structural nu intervenim. Să nu se înțeleagă că acum am luat inspectoratul şi l-am topit și până când venim cu ceva nou-nouț, nu mai există poliție în Constanța. De asta am și spus că va fi o echipă operativă nouă acolo, care va asigura această tranziție.
Prin această desființare și reorganizare eu înțeleg o regândire a întregii structuri, care trebuie să fie raportată la realitatea din județul Constanța. E bine că începem de acolo, că e un județ foarte complex, ca și București- Ilfov, spre exemplu. Gradul de criminalitate și provocările legate de criminalitate sunt foarte mari. Găsim toate tipurile, de la mici infracțiuni până la grupurile de crimă organizată, trecând prin toate, trafic de droguri, trafic de persoane, contrabandă, ai portul acolo, trafic de ființe umane, infracțiuni la regimul frontierei, pentru că ești județ de graniță. E un județ strategic, nu are rost să vă explic de ce. Acolo începem să gândim și în maxim două luni să punem în funcțiune o organizare care să fie perfect adaptată fenomenului. Dacă ai traficul de droguri acolo, este evident că trebuie să ai o structură specializată, echipată corespunzător și cu oameni și cu resurse, care să combată drogurile, nu?
De asemenea, complexitatea fenomenului. Evident că trebuie să ai un fel de a te organiza astfel încât să integrezi informațiile, care să cuprindă și traficul de droguri și contrabandă, până la structurile de crimă organizată. Am ajuns la concluzia că toate se închid în cercul acesta, dacă mă întrebați pe mine. Toate aceste fenomene criminologice grave, adică infracțiunile grave, trafic de arme, droguri, trafic de persoane, trafic de ființie umane, evaziune fiscală mare, contrabandă, violență gravă, sunt generate de o realitate criminologică, care se cheamă crimă organizată, grupuri de infractori, interlopi, cum vreți dumneavoastră. Au început să lucreze organizat și nu de ieri, de azi, lucrează de ani de zile organizat.
Moderator:
Și în fața lor sunt polițiști cu un an experiență.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Și atunci, dacă vrei să câștigi acest război, îți reorganizezi armata. Armata noastră în luptă cu infracționalitatea, trebuie reorganizată, întărită, îmbunătăţită, nu e suficient doar să aduc oameni pe front.
Moderator:
Cum faceți asta?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Vreau să strâng cei mai deștepți oameni în materie de combaterea criminalității din țară, ne așezăm la o masă rotundă, cer expertiză de la partenerii noștri strategici, să discutăm cu unul, doi, trei experți în structuri de combatere a criminalității.
N-am călcat în lumea asta nicăieri să nu aud de mulțumiri pentru modul în care polițiștii români cooperează în combaterea criminalității transfrontaliere. Nu a fost loc, oriunde am fost, chiar și când eram ca ministru al Justiției. Am fost acum în Austria. Păi nu primul, dar al doilea lucru pe care mi l-a spus ministrul austriac, domnul Karner, vă rog frumos să transmiteți Poliției Române și celor care o conduc din minister, mulțumirile noastre pentru următoarele trei-patru operațiuni.
Moderator:
Ați amintit de Austria, ce a fost cu Schengenul? Ce a fost cu acea conferință de presă în care v-a spus că Austria va respinge România?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Ministrul Karner, ca și premierul Nehammer au făcut succesiv declarații în acest sens în săptămânile anterioare, deci nu era niciun secret pentru nimeni.
Nu zic că le-au făcut ca să dea un semnal prealabil vizitei, asta e poziția noastră. Poate că una dintre ele Karner de aceea a făcut-o, în sensul că și-a poziționat decizia, că nu și-au schimbat decizia, că e o decizie luată anul trecut. Deci nu asta era elementul de noutate.
Și atunci se pune întrebarea, domnule, dacă tot știai care e poziția, de ce te-ai mai dus? Pentru că era absolut obligatoriu să mergem. Pentru că odată, am preluat un mandat, este absolut obligatoriu în codul diplomatic dacă vreți, în modul de lucru la nivelul Consiliilor JAI, să te întâlnești cu colegii miniștri din alte țări. Am împărțit statele membre în două, ce am putut să văd la JAI, că și acolo e timpul scurt, nu poți să-i vezi pe toți acolo în marja JAI, da, am făcut bilaterale acolo. Cu ceilalți am discutat prin ambasadorii lor de aici.
Evident că pe ministrul Karner am vrut să-l văd direct și personal. Era absolut obligatoriu. De altfel, mi-a mulțumit și în conferința de presă de trei ori pentru acest lucru. A înțeles care e mesajul. Am dat un semn că nu ne comportăm ca la grădiniță, avem o problemă, dar nu înseamnă că nu trebuie să nu ne vorbim. Poate mai mult trebuie să ne vorbim.
Ăsta e al doilea motiv, trebuie să-ți angajezi interlocutorul. Cu atât mai mult pe cel cu care ai un punct de vedere, cu care ai poziții diferite. E important să lucrezi cu el. Trebuia să reașez, de asemenea, terenul de joc, între ghilimele, în sensul că dorim să avem o atmosferă constructivă în aceste dezbateri.
Schengen nu este un dosar, cum să spun, un singur capitol între miniștrii de interne. Și doresc să ieșim din paradigma și am și spus-o și la presă și acolo și aici, și în fața lui Karner, și a agreat acest lucru, să ieșim din paradigma în care cineva vine, cere, celălalt refuză și după aia ne supărăm și ori mai stăm puțin și iar reluăm acest dialog, care devine unul al surzilor. Și să intrăm într-o paradigmă constructivă, în care să facem eforturi să ne înțelegem unul pe celălalt și unii pe ceilalți.
Eu pot să înțeleg și temerile Austriei legate migrația ilegală și am dat semnale în acest sens, dar în același timp și Austria trebuie să facă eforturi să înțeleagă că problema nu vine de la români. Au spus-o clar prima dată, poate a scăpat acest lucru. A spus-o și în ședință, a spus-o și la conferința de presă. Noi nu cu România avem o problemă. România a coborât cifrele la migrație, România ne-a cerut expertiză.
Noi avem o anumită procedură la respingerea cererilor de azil care a fost automatizată ca să spun așa și cu cererea de returnare, decizia de returnare a azilantului care a făcut o cerere de azil și a fost respinsă, pe care o vrea și Austria. Ne-a cerut-o în ședință. Deci, recunosc. E o mare diferență. Anul trecut se spunea: avem o problemă cu migrația din România. Nu mai există acest subiect.
Grație eforturilor din teren pe care le-au făcut polițiștii români de frontieră, jandarmii, poliția judiciară, așa mai departe, efort concentrat aici, cifrele au scăzut, au fost implementate proceduri, există planuri de acțiune comune, e o mare diferență.
Deci s-a făcut un pas înainte. Și în conferință de presă Karner a spus că nu cu România avem o problemă. Ei au o problemă cu Comisia Europeană. E un pretext sau nu e un pretext, asta trebuie să o deslușească și Comisia Europeană cu Austria. Cert este că România aici este victimă colaterală. Ăsta este adevărul.
Moderator:
Moscova, ați simțit umbra rece a Moscovei la Viena?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Nu știu, mă depășește acest răspuns, să-l dea alții, eu nu pot să-l dau. Cert e că la nivelul ministrului de Interne austriac și român trebuie să facem două lucruri sau poate mai multe, dar dar două-trei esențiale.
Unu. Să avem un dialog și să-l avem sincer și cu cărțile pe masă. Ceea ce s-a întâmplat. Și acest dialog să fie unul eliberat de orice fel de cum să spun, subiectivisme și resentimente. Rece, calm, asta e diplomația. Fără invective, fără insulte, fără trântiri și eu știu alte gesturi.
Am evocat, de asemenea, interesele economice pe care le au dânșii la noi, cum avem și noi ca dânșii să aibă la noi. Eu am trăit și vremurile de acum 20 de ani, 30 de ani, în care pe aici, în țară, toată lumea spunea să vină investiții străine, să vină investiții străine. Acum, felul în care s-a implementat și cine, cum a hotărât să se facă e altă discuție, dar există aceste investiții.
Avem proiectul Neptun Deep, care e foarte important și dânșii sunt foarte interesați că această relație să decurgă normal. Business-ul austriac sprijină în mod logic, pentru că au tot interesul ca noi să fim acolo.
Nu toată Viena spune nu, hai să fim foarte preciși. O spun doar premierul și ministrul de Interne. Presa austriacă este de partea României. Mai mult, ca să termin cu lista motivelor pentru care era absolut necesar să mă întâlnesc cu ministrul Karner.
Noi avem nevoie și de sprijinul celorlalte țări membre, partener din Uniunea Europeană. Nu poți să menții acest sprijin dacă ai o atitudine diplomatică incorectă, greșită. Cu alte cuvinte, cu cât vorbesc mai mult cu partea austriacă, cu cât explic mai mult, cu cât pledez mai mult, cu cât arăt mai mult, cu cifre, cu date, că noi ne facem treaba în materie de combatere a migrației ilegale, cu atât sprijinul meu la celelalte state membre se consolidează.
Dacă eu adopt o atitudine de respingere, doar ca să nu fiu criticată în țară, că mă duc să fiu refuzat acolo, că nu asta este paradigma de discuție, ceilalți miniștri, celelalte state membre se uită puțin ciudat. Deci nu e acceptat în Uniunea Europeană să nu discuți o țară cu alta, un ministru cu altul, doar pentru că ai o neînțelegere pe un anumit subiect. Nu asta este poziția corectă. Poziția corectă e una constructivă și de muncă pe rezultate. Ceea ce și facem.
E un pas. Și spuneam că e un dosar multifațetat, multietajat, nu doar de Interne. Schengen este un dosar și economic, un dosar cu valențe geopolitice. Se discuta și se hotărește la mai multe etaje.
Moderator:
Cum vedeți reforma poliției din România? IPJ Constanța va fi un pilot?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Da, așa am gândit-o și după ce am elaborat, să spun, s-a construit încet în mintea mea această idee tot discutând de două luni și vizitând și alte IPJ-uri și citind tot felul de rapoarte, mi-am dat seama că e foarte greu să pleci simultan în toată țara cu un astfel de efort. Nu înseamnă că neglijăm restului IPJ-urilor.
Ieri, am mai făcut niște propuneri și solicitări. Am cerut șefului IGPR să convoace Consiliul Superior, potrivit legii, mă rog, poate nu se știe de toată lumea. În IGPR funcționează un Consiliu Superior, din care fac parte structurile din IGPR și din Corpul Polițiștilor și să facă o verificare a fiecărui inspectorat, să se uite puțin la toate inspectoratele, să vedem unde avem problemele cele mai mari de personal, de disciplină, de calitatea muncii, reclamații din partea cetățenilor, de integritate. Tot ce poate însemna o problemă.
De asemenea, în toate județele funcționează autorității teritoriale de ordine publică. Ce sunt aceste autorități? Niște foruri în care participă șefii poliției locale, dar și reprezentanți ai autorităților locale, de la Consiliul Județean până la primărie, reprezentanți desemnați. La fel, similar la nivelul municipiului București. Ce fac ei acolo? Păi am văzut în lege, citind legea. Anual, trebuie să publice un raport cu privire la eficiența poliției locale. Ați auzit vreo autoritate teritorială de ordine publică spunând la noi poliția nu funcționează? La noi poliția n-are, n-are, n-are de aia!
Și atunci, auzind cetățenii și văzând că totuși sunt niște pârghii pe care nu s-a apăsat până acum, încep să apăs pe aceste pârghii. Și am cerut ieri public acestor autorități să se întrunească, să scaneze și ele care e situația în fiecare teritoriu, să facă acel raport, să-l dea publicității, e text de lege, eu doar am pus degetul pe el și am spus public, hai să aplicăm.
Dacă vreți, simplificând, poliția locală și autoritatea publică locală, stau acolo la masă și spun, domnule, cum merge poliția noastră? Așa! Facem un raport și îl dăm publicității. Și eu am cerut să facă acest raport mai repede.
Moderator:
Și până acum nu s-a făcut, deși e lege?!
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Nu știu dacă s-a făcut sau nu, sunt de două luni la minister. Nu am primit niciun telefon, ba pot să spun că hai, să zic că au fost doi, trei prefecți care au zis, domnule, trebuie să veniți să vă uitați un pic și pe aici, că nu prea e în regulă.
Da, au fost, să nu zic. Noi nu vorbim aici de poliția locală. Acum noi vorbim de toată poliția de acolo și tot ce înseamnă poliția. Și eu vreau să se uite la tot ce înseamnă acolo poliție și să ne spună care este situația. Și de asta am realizat că trebuie să începem de la un proiect pilot pe care să ne concentrăm, să-l echipăm. Premierul a spus acum două săptămâni că va susține acest lucru logistic Guvernul și să facem, dacă vreți, un proiect pilot, un model dacă vreți de organizare, pe care să-l putem replica și în alte județe, adaptat la situația din județul respectiv.
De exemplu, dacă în Constanța o să ajungem la concluzia că o anumită unitate de combatere a crimei organizate sau a drogurilor trebuie să aibă o dimensiune, nu înseamnă că la fel vom opera și în alt județ unde poate nu avem aceeași problemă de droguri. Dar un model, un tipar, care să fie folosit în aceste măsuri de reformă care vor continua, și nu poate, ci sigur vor continua mulți ani de zile de acum înainte, pentru că nu pot să repar într-un an și jumătate ce s-a acumulat în 30 de ani. Vor fi mulți miniștri care, sper eu vor continua această…
Moderator:
Pentru completarea necesarului de personal în poliție, oameni care trebuie să iasă pe stradă…
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Aici este o problemă, pentru că nu văd cum în acest moment să spunem că nu mai folosim sursa deschisă. Dar trebuie totuși gândit altceva. Adică odată cooptat în sistem trebuie să intre într-un soi de program de pregătire profesională mai accentuat. Trebuie să gândim și să reușim cumva și la Parlament să facem acel Ghid al carierei. Sunt multe măsuri care să conducă la schimbarea comportamentului și a calității profesiei și e o problemă aici, într-adevăr, de performanță individuală, pentru că oricâte măsuri iei, am văzut și genul ăsta de critici și sunt corecte, nu în sensul de critică, ci de observație. Da, domnule, veți lua măsura ailaltă, cutare, dar până la urmă tot omul o aplică. E adevărat, e, dacă vreți, ca la o echipă de fotbal, ca să simplific – poți să faci stadion, poți să iei echipament, poți să iei de toate, drepturi de televiziune, aduci și antrenor dacă e nevoie, dar dacă jucătorul nu stă în ghete, tot nu merge treaba, da?
Putem replica acest, mă rog, raționament, pe orice tip, de exemplu, da. Un pilot de Formula 1, poți să-i dai cea mai bună mașină, dacă pilotul nu e bun… Și atunci acest comportament, o nouă etică a muncii, o nouă abordare față de de misiunea lor socială trebuie clădit, cum să spun printr-o pregătire, dacă vreți și psihologică. Trebuie să muncim și asta trebuie făcut imediat de la nivelul ministerului, dar și la nivelul conducerilor inspectoratelor, al IGPR-ului. Să reinsuflăm polițistului acea mândrie de a fi polițist. Până la urmă nu înțeleg de ce un polițist preferă și să stea drepți în fața unui interlop, în loc să stea drepți în fața cetățeanului și să fie respectat și ajutat de cetățeni.
Moderator:
Pentru că interlopul îl recompensează.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Bun, dar dincolo de acest fapt ajungem și la altă problemă, da, suportul pe care statul trebuie să-l dea prin salarii și un regim, un statut adecvat profesiei. Dar, când îți alegi această misiune, această meserie de a servi legea, nu poți să o măsori în bani sau doar în bani. Sigur că e absolut necesar să ai un venit care să compenseze, un venit care să onoreze, dar niciodată nu o să poți să plătești un polițist la nivelul la care…
Moderator:
Și cu pensia mai bunicică pe care trebuie să o aibă apoi un polițist. Dar timpul până la care ajunge la pensie, vă gândiți să-l prelungiți, că dacă iese în sistem după 15 ani de muncă, de aia e deficitul ăsta.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
De ce simțiți nevoia să mă împingeți în tema ministrului Muncii care trebuie rezolvată de anul trecut? Asta e o mare problemă, într-adevăr, faptul că încă nu avem legea salarizării și legea privind pensiile rezolvate. Și uite, am umblat recent, am discutat cu un aparținător al unui pompier și a ridicat această problemă. E o meserie grea și aceea de poliţist, și aceea de jandarm, poliţist de frontieră și de pompier salvatori și așa mai departe, mai ales de pompier salvator, dar să știți că și polițiștii trec prin momente limită și cred că ar trebui, cred că ar trebui să prioritizăm și aceste comenzi sociale, pentru că societatea are nevoie acum de lege și ordine, da!
Deci are nevoie de acest aparat. E normal, trebuie să investească în acest aparat și nu doar să le cumpere drugteste și bastoane și mașini, ci trebuie să aibă grijă și de statutul lor. Pentru că, dacă vrem să avem un polițist profesionist trebuie să facem toate aceste lucruri – organizare, echipare etc. Plus un salariu adecvat.
Moderator:
În cât timp credeți că va fi gata pilotul din Constanța și cât va dura perioada de testare?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Nu trebuie să ne ia mai mult de 45 – 60 de zile să o gândim, adică nu e totuși, să spun, rocket science, cum să spun. Da, e ceva sofisticat, dar nu este ceva de nepătruns aici. Sunt experți care sunt convins că oricând poate să facă o scanare, dar nu le-a cerut nimeni probabil asta, o scanare a ce se întâmplă la zi în Constanța, ce dimensiuni au, cum sunt structurate forțele și așa mai departe.
Moderator:
Poliția să gândească acest pilot sau mergeți și la universități, nu știu!
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Stați, că nu scriem tratate de poliție. Aici este o chestiune practică, de aia am și spus ieri, eu nu văd această reformă, nu e ca la Justiție, unde începi puțin de la concept și mergi către aplicarea lui în practică. Aici vrem să plecăm de la realitatea din teren, măsuri adresate realității din teren.
Moderator:
Ați fost singurul ministrul al ultimilor cabinete și cred că singurul din mandatele lui Iohannis care ați spus pe masă o realizare concretă ca ministru al Justiției – ați ridicat MCV-ul impus României din 2007, atunci când a intrat țara spațiul european. Dar la Justiție ați lucrat cu oameni care, nu vreau să jignesc pe nimeni, mulți dintre ei sunt foarte știutori de carte, că asta e profesia. Nu știu să mânuiască pistolul, nu știu să bată, e altă profesie.
La Interne, cum să spun, aveți de-a face cu oameni care vin din sursă externă, pregătiți câteva luni de zile, aruncați în stradă și au nouă luni experiență. Acum chiar am înțeles din ce mi-ați spus de ce l-a prins cu droguri și l-a lăsat să plece. Polițistul ăla, presupun foarte tânăr, nu a știut ce să facă. Nici nu merită sancționat, merită pregătit mai bine, dar nu sancționat în chestiunea asta.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Bun, deci, în primul rând, nu trebuie judecată întreaga Poliție Română prin prisma unui singur caz și anume unul nefericit. Eu știu că în materie de ordine publică, nereușitele sau greșelile se văd imediat, ele costă integritatea omului, costă viața omului. Dar, în același timp, eu nu vreau să ignor munca a 63.000 de oameni, care au făcut numai din 30 iunie până în 23 august, 400 de operațiuni pe zi.
Eu vă dau cifre. 400 de operațiuni pe zi. Au făcut 33.000 de acțiuni în materie de combatere în general. Sunt 22.000 de sancțiuni aplicate pe tip de infracțiuni, 1.600.000 de contravenții constatate, 31 de clanuri desființate, 500 kg de droguri capturate, 834 de interlopi trimiși în judecată. Asta e un aspect.
Moderator:
V-ați gândit vreodă că imaginea asta atât de proastă a Poliției se datorează în primul rând comportamentului Poliției Rutiere, care îi lasă pe drogați să plece și comit mici abuzuri în trafic?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Gândiți-vă că în Poliția Rutieră s-au făcut anul ăsta 33.000 de acțiuni. Cu 10 % mai mult decât anul trecut. Cu rezultat 22.000 de sesizări penale. Realizați ce fenomen de nesupunere față de lege pe drumuri avem? 22.000 la 33.000 de acțiuni de control, 1.600.000 de contravenții, 140.000 de permise ridicate. Asta înseamnă că pur și simplu un procent important din cei care circulă pe drumurile publice, ignoră pur și simplu legea. Deci nu vreau să trecem totul în umbră. Nu vreau să trecem peste munca acestor oameni, pentru că nici în materie de justiție nu poți să judeci justiția numai după un o eroare judiciară.
Moderator:
Cum apreciați decizia unui procuror? Acum 48 de ore, o șoferiță drogată a omorât o fetiță de 3 ani care se juca în fața casei. Poliția a luat-o pe șoferiță, a dus-o în fața magistraților și magistrații au lăsat-o în libertate.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Irațional. Ați ridicat însă un aspect pe care nu vreau să-l las. Există mai multe tipuri de inteligență, este inteligența emoțională, abstractă, inteligență operativă și așa mai departe. Am citit recent chiar o carte pe tema asta, cu tipurile de inteligență. Există aceeași, dacă vreți abordare de nivel intelectual și la nivelul Ministerului de Interne, cum este și la nivelul Ministerului Justiției. Nu numai că cele 2 munci diferă. Acolo e mai mult abstract și lucrurile se desfășoară mai lent.
Aici este mai mult operativ, dinamic. Reacția trebuie să fie mai rapidă. Să nu vă închipuiți că pentru a face act polițienesc, nu-ți trebuie carte, nu îți trebuie minte și asta cred că e de la sine înțeles. În plus, eu am vorbit și am interacționat cu oameni hiperinteligenți și la Ministerul de Interne, cât și la Ministerul de Justiție, și la centru și în teren. Și în străinătate, dacă veți, am interacționat cu oameni care lucrează în poliție, veți vedea că au un nivel de echipare intelectuală adecvat.
Moderator:
Și eu am interacționat cu oameni, îmi aduc aminte de Vulpea și de alți oameni importanți din Poliția Română. Acum m-aș bucura dacă mi-ați mai prezenta astfel de oameni.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Bine, o să vi-i prezint. Dar haideți să revenim puțin la ce urmează să facem. E un program lung. Nu se rezolvă de pe o zi pe alta, dar în niciun caz nu vreau să terminăm și să rămânem la stadiul de vorbe și cred că cei cu care deja am interacționat în minister s-au lămurit că n-am venit doar să vorbesc pe acolo. Indiferent cât e mandatul de lung sau de scurt, fiecare zi trebuie să fac ceva în plus.
Moderator:
Simțiți că aveți sprijinul primului ministru? Deci inclusiv la angajarea de oameni, că se desființează 200.000 de posturi neocupate. Sper că nu se desființează de la poliție.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Și eu sper acest lucru. În orice caz, dacă vreți la nivel politic, discutăm acum. Sunt de stabilit niște priorități. Deci dacă asta e o problemă, și eu spun că e o problemă și o spun nu doar ca ministru de Interne, o spun că am fost și ministru de Justiție, am văzut-o de acolo. Dacă aplicarea legii în stradă, siguranța și ordinea publică, sunt teme de interes, de actualitate, atunci trebuie să fie prioritar și aparatul care se ocupă de ele, e simplu ca bună ziua.
Altfel nu vom avea rezultate. Și da, trebuie acordată acum atenție acestui domeniu. Așa cum imediat după aderarea la Uniunea Europeană s-a acordat atenție justiției și s-au pus la punct, totuși, niște lucruri pe aici, pe colo. Departe de mine de a spune că merge totul perfect și tot din cauza acelei pregătiri profesionale, poate că lucrurile șchioapătă în continuare, dar totuși justiția noastră nu e aceeași de acum 20 de ani.
Moderator:
Ceva s-a schimbat, că ați ridicat MCV-ul.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Să nu credeți că a fost doar o muncă de un an de zile. A fost o muncă de mai mulți ani și nici gratuit n-a venit. După părerea mea, urgența este ordinea publică, siguranța cetățeanului, combaterea crimei organizate, droguri, trafic de persoane, migrație ilegală. Astea sunt prioritățile mele. În orice caz, o să îmi dezvolt toate capacitățile mele de a pleda, de a argumenta și a explica pentru a impune atenție aici. Dacă vrem poliție, trebuie să investim în poliție. Eu sunt gata să cooperez cu dumneavoastră și cu oricine.
Moderator:
În momentul în care doi copii din zece din țara asta sunt deja consumatori de droguri, îți dă în cap pe stradă, nu știi dacă poliția e mai infractoare decât infractorul fără uniformă.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Și această imagine trebuie schimbată, că nu e nici complet acord cu realitatea, dar sunt zone în care într-adevăr, e mai greu să distingi. Vestea bună este că filonul important, filonul principal, majoritatea oamenilor de acolo vor și ei poliție, vor și ei respect, vor dotări, vor organizare modernă, vor o conducere în direcția potrivită. Vor să recâştige acea putere, în sensul bun, pe care poliţistul trebuie să o aibă şi respectul cetăţeanului.
Moderator:
Domnule ministru, deci în toată lumea, sau în majoritatea statelor, că înțeleg că Franța are cam aceeași atitudine că România față de poliție, dar în majoritatea statelor polițistul e un erou, deci îl privești cu respect, ca pe medic sau preot, te liniștești că venit poliția. La noi nu-i aşa.
Domnule ministru, care este starea de sănătate a salvatorilor care au intervenit la Crevedia?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Am vizitat împreună cu premierul, imediat după accident și a doua zi, o stare bună.
Moderator:
Deci nu este nimeni în pericol de a deceda dintre salvatori?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Din ce am văzut eu în spital, nu. Acum la zi, sigur că medicii trebuie să ne spună ce și cum, dar noi am stat de vorbă cu câțiva. Știți ce m-a uimit acolo foarte mult? Atitudinea lor. Adică am stat de vorbă cu câțiva și spuneau, Domnule, când intrăm în meseria asta, toți știm că la un moment dat s-ar putea să ne întâlnim cu astfel de situații și cu toate acestea, acum m-aș întoarce acolo, îmi spuneam. Astea erau cuvintele, eu nu pun cuvinte, altele, doar că le asamblez puțin altfel dar în fraze simple, scurte.
Și vreau să vă mai spun ceva, și pot fi verificat, premierul era lângă mine, plus echipa dânsului de comunicare și mă rog, cei din salon, doctorii. La Bagdasar nu mai știu exact în ce rezervă, cred că în a treia rezervă pe stânga, pe culoar era un pompier salvator. Nu ne-a spus numele, dar avea un tatuaj aici pe umăr și spunea, Domnule, dacă nu venea domnul Arafat acolo, este altfel decât se spune că oamenii văzuseră la televizor și erau amărâți, lucrurile puteau fi și mai rele. Deci, oamenii care știu meserie înțeleg și apreciază meserie. Oamenii din stradă de acolo știu mai bine că intervenția doctorului Arafat a fost binevenită.
Moderator:
Asta este o informaţie de prima mărime, am susţinut acelaţi lucru, că intervenţia doctorului Arafat a fost binevenită.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Și-a păstrat acolo atribuțiile, adică n-a făcut nimic în plus, din ce se spune. Totuși, trebuie să se dea crezare și celor care se ocupă, că tot timpul suntem puși la îndoială că se face sau nu se face. Există bună intenție și există și expertize și la nivelul Ministerului de Interne, cum și la nivelul altor ministere.
Moderator:
Se fac presiuni asupra dumneavoastră pentru a-l schimba pe doctorul Arafat?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Nu!
Moderator:
Este unul dintre oamenii care au realizat ceva în ţara asta!
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Am simțit acest lucru și nu văd care ar fi motivele. Oricum i-am spus și dânsului. Una e una, alta e alta și publicul trebuie informat și va face această informare când totul se va finaliza la nivel de procedură și așa cum îl știu, fiţi sigur că dacă ceva a fost în neregulă acolo vă va spune dânsul cu subiect și predicat.
Moderator:
Ne așteptăm ca în curând doctorul Arafat să facă o conferința de presă.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
În orice caz, o informare, cu evaluarea, așa cum am făcut eu pe cazul Constanța, când am spus acum câteva zile, Dați-mi trei, patru, cinci zile, șapte maxim până când, nu depindea nici de mine, să se termine raportul şi după să fac prezentarea. Între timp, sigur că m-am gândit la aceste măsuri care erau în studiu, mai de mult, dacă vreți să vă spun sincer. La fel și pe cazul ăsta se va face această informare.
Că m-ați întrebat de salvatori, să vă dau o informație de acolo, de la firul ierbii, de la ei, de la oamenii care spuneau, Ne place această meserie, o iubim, acum ne-am întorce la lucru.
Moderator:
Un alt predicat a fost că pompierii nu erau bine echipați, poate fi adevărat așa ceva?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Am întrebat și asta, și un pompier mi-a explicat, că avea mâinile… şi l-am întrebat, De ce? N-ai avut mănuși? A zis, Nu, domnule ministru, dar sunt momente, mai ales vara, în care din cauza temperaturii, transpira mâinile în mănuși şi le mai dai jos. Omul a recunoscut, Le mai dăm jos să ne ștergem pe mâini, să mai stăm puțin fără.
Dacă pe el l-a prins în momentul ăla explozia, fără mănuși, el mi-a explicat ce se întâmpla, ei știu cum să se ferească. Primul lucru pe care-l fac, o spun, duc mâinile pe fața să-și protejeze, nu fața, căile respiratorii, implicit şi fața, dar căile respiratorii sunt importante și atunci, deliberat și-au expus mâinile. N-au mai avut timp să-și pună mănușile, da nu că n-au avut mănuși. Au avut mănuși.
Moderator:
Foarte interesant.
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Știți, asta trebuie raportat la împrejurările din teren, că aşa poți să judeci foarte simplu, birocratic, stând pe scaun şi uitându-te pe niște hârtii, ce scrie aici?
Scrie că pompierul trebuie să țină mănușile în mâini permanent. A avut mănuși, a avut mănuși. Deci cine e de vină? El e de vină că și le-a dat jos. Domnule, dacă te uiți strict pe hârtie, poate să spui așa e și acuma, ce să faci te duci să-l sancționezi? El își risca viața acolo și a spus, îmi dau și eu 15 secunde mănușile jos că sunt lac de, ce să facem 45 de, nu s-a inventat, mănușa care să aibă și răcitor înăuntru. Nu au nici americanii, nici francezii treaba asta, da, bun, asta a fost vorba tot a unuia de acolo, asta e riscul meseriei.
Atunci a explodat. Omul și-a pus mâna la față, evident, s-a întors, s-a culcat la pământ, cu mâna pe față să-și protejeze ca să nu tragă aer fierbinte în interior, că atunci e periculos să-și distrugă căile respiratorii, știut ce a făcut, dar și-a expus mâinile, dar poate fi tratată. Spunea că vreau să termin, să mă întorc înapoi. Asta e mentalitate de profesionist. Jos pălăria! Eu nu sunt ușor de impresionat, dar credeți-mă, stăteau să-mi dea lacrimile, să vezi un om care în spital spune, știu, asta e meseria mea, e riscantă, ne-am făcut treaba, toată lumea și-a făcut treaba, șefii noștri și-au făcut treaba. Vreau să scap de astăzi, să mă întorc acum înapoi, dacă aș putea.
Nu exagerez cu nimic. Deci, repet, eu am martori, erau doctorii, puteți să verificați la Bagdasar erau doctori, cine vrea, colegii dumneavoastră, nu înfloresc, nu exagerez, nu mint. Era lângă mine premierul, era echipa dânsului de comunicare și doctori, erau acolo. Deci asta ne spuneau pompierii salvatori.
Moderator:
Deci nici pomeneală ca pomperii să-și fi pierdut încrederea în doctorul Arafat…
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Asta e o glumă. Știți ce efect are asupra…? Ei bine, oamenii spun, de ce se duc, domnule, să-și facă…, nu ne-am dus să ne facem imagini. În primul rând că e bine și pentru ei să vadă că ne pasă. E fișa postului unui operator politic.
Știți ce impact are asupra ta o astfel de interacțiune? Te obligă. Te obliga mai mult. Pleci de acolo încărcat și mai mult de dorința de a face în ceea ce ai de făcut, puțin mai mult măcar.
Dacă am putea să transferăm, știți, nu știu dacă e foarte corect românește, îmi place să spun așa, păsarea, să-ți pese, în toate structurile aparatului de stat, lucrurile s-ar schimba peste noapte. Cu salariile astea, cu dotările care sunt, domnule, să ne pese din nou. 30 de ani ne-a păsat prea puțin față de statul ăsta?
Moderator:
Poate un viitor președinte, cu un guvern și un parlament vor reuşi?
Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne:
Nu știu dacă ține și de președinte sau nu, ține de fiecare slujbaș al statului, care de fapt e slujbaș al cetățeanului. Dar cel mai frumos cuvânt e servitor public. Minister în limba latină știți ce înseamnă. Servitor. Ministru înseamnă servitor. Deci ca ministru nu ești decât un servitor. Și fiecare operator din administrație la nivelul lui este un servitor. Al cui? Al celui care plătește taxe și impozite. De acolo vin banii.
Moderator:
Vă mulțumim!
 
 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii