Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:12 24 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Ceremonii militare cu prilejul implinirii a 100 de ani de la efectuarea primului zbor cu un aparat proiectat in Romania de catre Aurel Vlaicu

ro

16 Jun, 2010 19:43 937 Marime text

MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE
Direcţia Informare şi Relaţii Publice

Nr. 150                            

16 iunie 2010                              

Aceste informaţii sunt disponibile şi în internet, la adresa www.mapn.ro

COMUNICAT DE PRESĂ

Statul Major al Forţelor Aeriene organizează, joi, 17 iunie, ceremonialuri militare cu prilejul împlinirii a 100 de ani de la efectuarea primului zbor cu un aparat proiectat în România de către Aurel Vlaicu.

La Şcoala de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene „Aurel Vlaicu” de la Boboc, începând cu ora 09.30, se organizează Ziua Porţilor Deschise, în cadrul căreia se vor desfăşura o ceremonie de decorare a Drapelului de luptă al Şcolii şi, de la ora 14, un miting aviatic.

În Bucureşti, la centrul comercial AFI Cotroceni, construit pe locul aerodromului Cotroceni – locul unde s-a efectuat primul zbor cu aparatul „Vlaicu I”, la ora 10.00, va fi o ceremonie de dezvelire a unei plăci omagiale.

În holul centrului comercial, Muzeul Aviaţiei va expune modelul planorului „Aurel Vlaicu 1909” şi al aeroplanului „Vlaicu II”, reproduse în mărime naturală.

Aeronave militare, aparţinând Bazei 90 Transport Aerian şi Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene, vor survola Câmpul Cotrocenilor pentru a transmite salutul de onoare ilustrului înaintaş, simbolizând totodată preluarea ştafetei şi continuarea tradiţiei aeronauticii româneşti.

* * *

      Aurel Vlaicu a realizat aeroplanul „Vlaicu I”, în anul 1910, cu sprijinul guvernului român de la acea vreme, care i-a acordat permisiunea de a-l construi la Arsenalul Armatei, unde era angajat ca inginer. Ministerul de Război se obliga, prin contract, să asigure materialele necesare şi să cumpere motorul cu condiţia ca aparatul să devină proprietatea Armatei Române. A fost ales motorul rotativ de tip ,,Gnôme”, care dezvolta o putere de 50 CP. Vlaicu a încheiat construcţia aparatului la sfârşitul lunii mai 1910. Aeroplanul cântărea 300 kg cu pilot cu tot şi era propulsat de două elice, care se roteau în sens invers.

      Primul zbor a avut loc la 17 iunie 1910, pe terenul de la Cotroceni. „Vlaicu I” a zburat pe o distanţă de 50 m, la o înălţime de 3-4 m de sol. Au urmat alte câteva demonstraţii pe cerul Bucureştiului, Aurel Vlaicu reuşind să se ridice până la 50 m înălţime. La 13 august 1910, o comisie militară a asistat la două zboruri care s-au dovedit decisive pentru viitorul aparatului ,,Vlaicu I” şi al constructorului său. Considerându-l util pentru misiuni de supraveghere, comisia a recomandat înfiinţarea unei secţii speciale pentru construit avioane în cadrul Arsenalului Armatei, secţie pusă sub conducerea inginerului Aurel Vlaicu.

      În septembrie 1910, avionul a îndeplinit prima misiune de luptă din istoria aviaţiei militare române. Cu ocazia manevrelor ce au avut loc în Oltenia, Aurel Vlaicu a transportat un document de la Slatina la Piatra Olt, zburând la o înălţime de 500 m, în 35 de minute. La 17 octombrie 1910, Ministerul de Război a organizat un zbor demonstrativ, pentru public, la Hipodromul Băneasa.

Biroul de Presă al M.Ap.N.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii