Muzeul Aviatiei la 20 de ani
Muzeul Aviatiei la 20 de ani
ROMÂNIA
MINISTERUL APĂRĂRII NAŢIONALE
Statul Major al Forţelor Aeriene
Compartimentul Relaţii Publice
Muzeul Aviaţiei la 20 de ani
Sâmbătă, 27 februarie, la Muzeul Aviaţiei vor avea loc o serie de manifestări care marchează împlinirea a două decenii de la crearea acestei instituţii.
Activitatea se va desfăşura începând cu ora 10.00, la sediul instituţiei din str. Fabrica de Glucoză, nr. 2-4, sector 2, Bucureşti.
Sunt invitate personalităţi din conducerea Statului Major al Forţelor Aeriene, foşti comandanţi ai acestei categorii de forţe, colaboratori şi foşti angajaţi ai Muzeului Aviaţiei, cadre militare în rezervă şi în retragere.
Cei prezenţi vor avea ocazia să retrăiască momente importante din istoria muzeului, cu prilejul vernisării expoziţiei foto ,,Muzeul Aviaţiei la douăzeci de ani'.
***
Înfiinţat ca instituţie de sine stătătoare la 2 martie 1990, printr-o hotărâre a Guvernului României, la iniţiativa conducerii Forţelor Aeriene, muzeul este destinat cinstirii iluştrilor înaintaşi ai aviaţiei române şi integrarea în patrimoniul naţional şi universal a realizărilor de prestigiu în domeniul aeronauticii.
http://www.roaf.ro/ro/muzeu.php
Scurt Istoric
Ideea înfiinţării unui muzeu al aviaţiei române a fost lansată de Nicolae Iorga, remarcabil istoric şi om politic, încă din primele decenii ale secolului al XX-lea, când această nouă ramură a ştiinţei – aviaţia – a cunoscut o dezvoltare considerabilă. Atraşi de mirajul zborului şi de posibilităţile oferite, mulţi savanţi, ingineri sau simpli entuziaşti au declanşat o adevărată întrecere a invenţiilor şi inovaţiilor în acest domeniu. Iar românii au fost în primele rânduri. Din dorinţa de recunoaştere a meritelor şi creaţiilor lor au fost scoase la lumină studii şi cercetări care se întindeau pe câteva secole în urmă şi astfel a luat naştere şi ideea concentrării lor într-un singur loc pentru a fi expuse şi aduse la cunoştinţa publicului.
După primul război mondial, Liga Naţională Aeronautică a făcut primele demersuri concrete, reuşind să adune într-un punct muzeistic materialul de război capturat de armata română pe timpul ostilităţilor militare. Apoi, abia după 1970, graţie eforturilor generalilor Aurel Niculescu şi Gheorghe Zărnescu, aflaţi în acea vreme la comanda Aviaţiei Militare, s-au pus bazele viitorului muzeu amplasat în două secţii, la Boboc şi Mediaş. Însă patrimoniul acestora a trecut în zestrea secţiei de aviaţie a Muzeului Militar Naţional. După 1989, procesul realizării Muzeului Aviaţiei ca unitate de sine stătătoare s-a accelerat. Rolul principal al micului colectiv destinat să opereze în cadrul muzeului a fost de a identifica şi recupera patrimoniul istoric şi tehnic aeronautic existent pe teritoriul României. Concomitent cu această activitate, conducerea Comandamentului Aviaţiei Militare a făcut eforturi pentru obţinerea unor spaţii adecvate destinate amenajării muzeului propriu-zis. Încununarea acestei activităţi laborioase a constituit-o emiterea de către Guvernul României, la 2 martie 1990, a hotărârii care consfiinţea existenţa de jure a instituţiei ce urma să susţină prin forme specifice de manifestare şi să promoveze valorile perene ale aeronauticii române.
Muzeul a funcţionat în diverse locaţii până în anul 2005 când, datorită extinderii, a necesitat o suprafaţă mai mare şi a fost amplasat în spaţiul pe care îl ocupă în prezent. Locaţia actuală este legată de existenţa uneia din cele mai vechi baze aeriene din România, una dintre primele din sud-estul Europei. Pipera a fost leagănul aviaţiei militare române, de existenţa acestui loc legându-se funcţionarea primei şcoli de meseriaşi pentru aeronautică (1920), primele experienţe cu avionul de luptă IAR CV 11, întrarea în înzestrarea Forţelor Aeriene Române a primelor elicoptere, realizarea primei staţii de radiolocaţie, START 1.
În decursul celor aproape 20 de ani de existenţă, Muzeul Aviaţiei a reuşit să se impună pe plan intern şi internaţional drept o instituţie reprezentativă pentru apariţia şi evoluţia fenomenului aeronautic, valorile pe care le promovează fiind recunoscute atât între graniţele României cât şi în afara acestora.
Urmare a strădaniilor personalului ce deserveşte instituţia şi cu sprijinul nemijlocit şi substanţial acordat de conducerea Statului Major al Forţelor Aeriene, Muzeul Aviaţiei a acumulat un patrimoniu tehnic ce numără astăzi peste 100 de aeronave civile şi militare, staţii de radiolocaţie, tunuri şi rachete antiaeriene. S-a constituit un patrimoniu istoric grupat, în prezent în 34 de colecţii cu peste 10 000 de repere, alte fonduri fiind în curs de catalogare.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
- CallahanAmanda25 18 Sep, 2010 16:44 Set your life time more easy take the business loans and all you want.