Programul de cooperare elvețiano-român la Cluj-Napoca, vechile autobuze diesel vor fi înlocuite cu autobuze electrice
Programul de cooperare elvețiano-român la Cluj-Napoca, vechile autobuze diesel vor fi înlocuite cu autobuze
29 Jul, 2015 22:48
ZIUA de Constanta
1936
Marime text
Despre Cluj-Napoca se spune că e orașul cu aerul cel mai curat din Europa, iar șansele să rămână așa vor crește și mai mult în curând, când clujenii vor putea circula cu autobuze electrice, nepoluante, care vor fi achiziționate printr-un proiect cu un buget de peste 7,5 milioane de franci elvețieni (echivalentul a 27,2 milioane de lei), finanțat prin Programul de Cooperare Elvețiano-Român.
Astăzi, 29 iulie, doamna Sirma Caraman - secretar de stat în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), E.S. domnul Jean-Hubert Lebet - ambasadorul Confederației Elvețiene, domnul Attila Gyorgy – secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și domnul Emil Boc - primarul municipiului Cluj-Napoca au semnat documentele de finanţare pentru proiectul „Înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu două stații de încărcare, în municipiul Cluj-Napoca”.
“În cadrul Programului de cooperare elveţiano-român, municipiul Cluj-Napoca beneficiază de finanţare pentru trei proiecte: primul urmărește modernizarea și extinderea iluminatului public și a sistemului de iluminat în două clădiri ale Primăriei municipiului Cluj-Napoca, folosind tehnologia LED – este proiectul pentru care am semnat acordurile pe 9 iulie anul acesta și care are o valoare de peste 1,8 milioane de franci elvețieni.
Prin al doilea proiect, cel pe care îl semnăm astăzi, vechile autobuze diesel, zgomotoase și poluante, care încă mai circulă prin oraș, vor fi înlocuite cu autobuze electrice, silențioase și cu emisii minime de bioxid de carbon, cu două stații de încărcare. Este proiectul cel mai mare ca valoare, de 7,6 milioane de franci elvețieni (32 de milioane de lei) și sperăm că, în acest fel, clujenii vor fi încurajați să-și lase mașinile acasă și să folosească mai mult transportul în comun.
Al treilea proiect, pe care sperăm că îl vom semna în curând, vizează tot eficiența energetică și va consta în reabilitarea termică a unor unităţi de învățământ preuniversitar din Cluj-Napoca”, a declarat doamna secretar de stat Sirma Caraman.
Bugetul total al proiectului este de 7.596.398 de franci elvețieni (echivalentul a 32.094.021,91 de lei), din care contribuţia elveţiană nerambursabilă este de 6.456.938 de franci elvețieni (echivalentul a 27.279.917,35 de lei), reprezentând 85% din costurile eligibile.
Perioada de implementare este de 24 de luni, timp în care [Anchor] vor fi achiziționate 10 autobuze electrice și vor fi realizate 3 staţii de încărcare: două pentru alimentarea zilnică a autobuzelor și una în depozitul de serviciu (la capătul liniei 3), pentru activitățile de service și întreținere.
În urma realizării acestui proiect, emisiile de CO2 (bioxid de carbon) la nivel național ar putea scădea cu 206,39 tone/an, ca și cantitatea de deșeuri generate de transportul în comun. Pentru fiecare autobuz electric, nivelul emisiilor de CO2 va scădea de la 3140 g/Km la 0,0 g/Km, de N2O (oxid de azot) de la 0,089 g/Km la 0,0 g/Km, iar zgomotul și vibrațiile vor scădea de la 95db la 40db. În același timp, va crește confortul călătorilor și dezvoltarea sustenabilă a sistemului de transport în comun.
Documentele de finanțare semnate astăzi sunt:
- Acordul de proiect, încheiat între Ambasada Elveţiei - în calitate de reprezentant al statului finanţator, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) - în calitate de Unitate Naţională de Coordonare a Programului şi MDRAP – în calitate de Organism Intermediar pentru Aria de Concentrare 4 a Programului, și
- Acordul de implementare, încheiat între MFP - în calitate de Unitate Naţională de Coordonare a Programului şi Primăria Municipiului Cluj-Napoca - în calitate de beneficiar al finanţării.
* * *
Informaţii suplimentare
Programul de cooperare elveţiano-român
Pe data de 7 decembrie 2009, Parlamentul elveţian a aprobat contribuţia financiară nerambursabilă pentru România, în valoare de 181 de milioane de franci elvețieni (aproximativ 800 de milioane de lei), pentru o perioadă de angajament de 5 ani (contractare 2009-2014) şi o perioadă de plată de până la 10 ani (plăți 2009-2019), începând cu data aprobării contribuţiei de către Parlamentul elveţian.
MDRAP are, în cadrul Programului, rolul de Organism Intermediar pentru Aria de Concentrare 4 “Îmbunătăţirea mediului înconjurător”. Bugetul alocat acestei arii este de aproximativ 50 de milioane de franci elvețieni. Unitatea Naţională de Coordonare a programului, care asigură, din partea României, managementul contribuţiei elveţiene, este Ministerul Finanţelor Publice.
În cadrul Ariei de Concentrare 4 a Programului, până în luna iulie 2015, partea elveţiană a aprobat finanţarea pentru:
- 4 oraşe: Arad (2 proiecte: termoficare şi iluminat), Braşov (2 proiecte: termoficare şi reabilitare clădiri), Cluj-Napoca (3 proiecte: transport local – autobuze electrice, iluminat şi reabilitare clădiri) şi Suceava (2 proiecte: iluminat şi vehicule electrice pentru parcul auto al primăriei).
- Societatea Metrorex S.A., pentru un proiect ce presupune elaborare de studii (prefezabilitate, fezabilitate, multimodal precum şi de securitate);
- Proiectul „Instituţionalizarea Premiului European pentru Energie în România”;
- Proiectul „Fondul destinat acţiunilor pentru energie sustenabilă”.
Până în prezent, au fost semnate acorduri de proiect şi de implementare pentru:
„Studiu de pre-fezabilitate (SPF) şi studiu de fezabilitate (SF) pentru construcţia liniei 4 de metrou: Lac Străuleşti – Gara Progresul, tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul”, beneficiar S.C. Metrorex S.A. (septembrie 2013).
„Management modern şi eficient al iluminatului public din municipiul Suceava”, beneficiar Municipiul Suceava (aprilie 2015).
„Instituționalizarea Premiului European pentru Energie în România” (aprilie 2015)- pentru care a fost lansat apelul de candidaturi.
„Iluminat public cu LED în Municipiul Arad”, beneficiar Municipiul Arad (mai 2015).
„Reabilitarea reţelelor de transport şi distribuţie energie termică în zona rezidenţială Tractorul din Braşov”, beneficiar Municipiul Brașov (iunie 2015).
„Termoficare în Arad - reabilitarea rețelei de transport și distribuție a energiei termice și transformarea punctului termic din cartierul Aradul Nou”, beneficiar Municipiul Arad (iulie 2015).
„Renovarea clădirilor municipale și a școlilor, utilizând tehnologii de construcții inteligente, în Municipiul Brașov”, beneficiar Municipiul Brașov (iulie 2015).
„Înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu două stații de încărcare”, beneficiar municipiul Cluj-Napoca (iulie 2015).
Astăzi, 29 iulie, doamna Sirma Caraman - secretar de stat în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), E.S. domnul Jean-Hubert Lebet - ambasadorul Confederației Elvețiene, domnul Attila Gyorgy – secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice (MFP) și domnul Emil Boc - primarul municipiului Cluj-Napoca au semnat documentele de finanţare pentru proiectul „Înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu două stații de încărcare, în municipiul Cluj-Napoca”.
“În cadrul Programului de cooperare elveţiano-român, municipiul Cluj-Napoca beneficiază de finanţare pentru trei proiecte: primul urmărește modernizarea și extinderea iluminatului public și a sistemului de iluminat în două clădiri ale Primăriei municipiului Cluj-Napoca, folosind tehnologia LED – este proiectul pentru care am semnat acordurile pe 9 iulie anul acesta și care are o valoare de peste 1,8 milioane de franci elvețieni.
Prin al doilea proiect, cel pe care îl semnăm astăzi, vechile autobuze diesel, zgomotoase și poluante, care încă mai circulă prin oraș, vor fi înlocuite cu autobuze electrice, silențioase și cu emisii minime de bioxid de carbon, cu două stații de încărcare. Este proiectul cel mai mare ca valoare, de 7,6 milioane de franci elvețieni (32 de milioane de lei) și sperăm că, în acest fel, clujenii vor fi încurajați să-și lase mașinile acasă și să folosească mai mult transportul în comun.
Al treilea proiect, pe care sperăm că îl vom semna în curând, vizează tot eficiența energetică și va consta în reabilitarea termică a unor unităţi de învățământ preuniversitar din Cluj-Napoca”, a declarat doamna secretar de stat Sirma Caraman.
Bugetul total al proiectului este de 7.596.398 de franci elvețieni (echivalentul a 32.094.021,91 de lei), din care contribuţia elveţiană nerambursabilă este de 6.456.938 de franci elvețieni (echivalentul a 27.279.917,35 de lei), reprezentând 85% din costurile eligibile.
Perioada de implementare este de 24 de luni, timp în care [Anchor] vor fi achiziționate 10 autobuze electrice și vor fi realizate 3 staţii de încărcare: două pentru alimentarea zilnică a autobuzelor și una în depozitul de serviciu (la capătul liniei 3), pentru activitățile de service și întreținere.
În urma realizării acestui proiect, emisiile de CO2 (bioxid de carbon) la nivel național ar putea scădea cu 206,39 tone/an, ca și cantitatea de deșeuri generate de transportul în comun. Pentru fiecare autobuz electric, nivelul emisiilor de CO2 va scădea de la 3140 g/Km la 0,0 g/Km, de N2O (oxid de azot) de la 0,089 g/Km la 0,0 g/Km, iar zgomotul și vibrațiile vor scădea de la 95db la 40db. În același timp, va crește confortul călătorilor și dezvoltarea sustenabilă a sistemului de transport în comun.
Documentele de finanțare semnate astăzi sunt:
- Acordul de proiect, încheiat între Ambasada Elveţiei - în calitate de reprezentant al statului finanţator, Ministerul Finanțelor Publice (MFP) - în calitate de Unitate Naţională de Coordonare a Programului şi MDRAP – în calitate de Organism Intermediar pentru Aria de Concentrare 4 a Programului, și
- Acordul de implementare, încheiat între MFP - în calitate de Unitate Naţională de Coordonare a Programului şi Primăria Municipiului Cluj-Napoca - în calitate de beneficiar al finanţării.
* * *
Informaţii suplimentare
Programul de cooperare elveţiano-român
Pe data de 7 decembrie 2009, Parlamentul elveţian a aprobat contribuţia financiară nerambursabilă pentru România, în valoare de 181 de milioane de franci elvețieni (aproximativ 800 de milioane de lei), pentru o perioadă de angajament de 5 ani (contractare 2009-2014) şi o perioadă de plată de până la 10 ani (plăți 2009-2019), începând cu data aprobării contribuţiei de către Parlamentul elveţian.
MDRAP are, în cadrul Programului, rolul de Organism Intermediar pentru Aria de Concentrare 4 “Îmbunătăţirea mediului înconjurător”. Bugetul alocat acestei arii este de aproximativ 50 de milioane de franci elvețieni. Unitatea Naţională de Coordonare a programului, care asigură, din partea României, managementul contribuţiei elveţiene, este Ministerul Finanţelor Publice.
În cadrul Ariei de Concentrare 4 a Programului, până în luna iulie 2015, partea elveţiană a aprobat finanţarea pentru:
- 4 oraşe: Arad (2 proiecte: termoficare şi iluminat), Braşov (2 proiecte: termoficare şi reabilitare clădiri), Cluj-Napoca (3 proiecte: transport local – autobuze electrice, iluminat şi reabilitare clădiri) şi Suceava (2 proiecte: iluminat şi vehicule electrice pentru parcul auto al primăriei).
- Societatea Metrorex S.A., pentru un proiect ce presupune elaborare de studii (prefezabilitate, fezabilitate, multimodal precum şi de securitate);
- Proiectul „Instituţionalizarea Premiului European pentru Energie în România”;
- Proiectul „Fondul destinat acţiunilor pentru energie sustenabilă”.
Până în prezent, au fost semnate acorduri de proiect şi de implementare pentru:
„Studiu de pre-fezabilitate (SPF) şi studiu de fezabilitate (SF) pentru construcţia liniei 4 de metrou: Lac Străuleşti – Gara Progresul, tronsonul Gara de Nord – Gara Progresul”, beneficiar S.C. Metrorex S.A. (septembrie 2013).
„Management modern şi eficient al iluminatului public din municipiul Suceava”, beneficiar Municipiul Suceava (aprilie 2015).
„Instituționalizarea Premiului European pentru Energie în România” (aprilie 2015)- pentru care a fost lansat apelul de candidaturi.
„Iluminat public cu LED în Municipiul Arad”, beneficiar Municipiul Arad (mai 2015).
„Reabilitarea reţelelor de transport şi distribuţie energie termică în zona rezidenţială Tractorul din Braşov”, beneficiar Municipiul Brașov (iunie 2015).
„Termoficare în Arad - reabilitarea rețelei de transport și distribuție a energiei termice și transformarea punctului termic din cartierul Aradul Nou”, beneficiar Municipiul Arad (iulie 2015).
„Renovarea clădirilor municipale și a școlilor, utilizând tehnologii de construcții inteligente, în Municipiul Brașov”, beneficiar Municipiul Brașov (iulie 2015).
„Înlocuirea vechilor autobuze diesel cu autobuze electrice cu două stații de încărcare”, beneficiar municipiul Cluj-Napoca (iulie 2015).
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii