Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
13:29 23 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Analiza Propunerii Comisiei Europene cu privire la cultivarea de Organisme Modificate Genetic

ro

15 Jul, 2010 06:16 784 Marime text

13 iulie, 2010

Propunerea Comisiei Europene constă în 2 părți:

1) Propunere legislativă de introducere a unui nou articol (Art. 26b) în Directiva 2001/18/CE asupra Eliberării Deliberate în Mediu a Organismelor Modificate Genetic. Conform Comisiei Europene, acest nou articol va da Statelor Membre UE un nou drept de a interzice cultivarea de organisme modificate genetic pe propriul teritoriu, după ce acestea au fost autorizate la nivel european. Acest amendament legislativ va fi adoptat prin procedura de co-decizie.
2) O recomandare a Comisiei Europene privind liniile directoare pentru "dezvoltarea de măsuri naționale de evitare a prezenței accidentale de organisme modificate genetic în culturi certificate ecologic sau convenționale." Aceste linii directoare vor intra în vigoare în iulie 2010 și vor înlocui liniile directoare ale Comisiei Europene privitor la măsurile de co-existență a culturilor pentru Statele Membre, adoptate în 2003.

Analiza societății civile europene:
1) Nu se prevede interzicerea cultivării de organisme modificate genetic bazată pe riscuri de mediu și sănătate Rămâne de văzut dacă amendamentul care face obiectul propunerii legislative de a schimba Directiva 2001/18/CE va da Statelor Membre un drept într-adevăr solid din punct de vedere legal, de a interzice cultivarea de organisme modificate genetic (OMG)
pe propriul teritoriu. Conform propunerii Comisiei, interzicerea Statelor Membre poate fi
bazată pe motive legate de evitarea contaminării culturilor cu OMG. In forma existentă,
propunerea Comisiei de a modifica Directiva 2001/18/CE nu dă Statelor Membre
drepturi mai largi de a interzice cultivarea de OMG bazate pe riscuri de mediu și
sănătate. Aceasta poate însemna că regiunile sau județele din țarile europene nu pot
interzice cultivarea de OMG în cazurile în care riscurile de contaminare sunt reduse,
limitând astfel posibilitățile și dreptul Statelor Membre de a interzice legal cultivarea de
OMG.
Decizii Naționale de interizicere a cultivării OMG - deja o realitate
Se presupune că propunerea Comisiei Europene va da Statelor Membre UE un nou
drept de a interzice cultivarea de OMG pe teritoriul lor. Însă există deja în Europa decizii
de interzicere bazate pe studii științifice de evaluare a riscurilor de mediu și sănătate.
Cele două plante modificate genetic autorizate pentru cultivare în UE (respectiv


porumbul MON810 și cartoful Amflora) a fost interzis pentru cultivare în următoarele
state: Franța, Germania, Austria, Luxemburg și Ungaria (decizii de interzicere a
porumbului MON810) și Ungaia, Luxemburg și Austria (decizii de interzicere a cartofului
Amflora). Articolul 23 al Directivei 2001/18/CE stă la baza legală a acestor decizii de
interzicere. Conform art. 23 deciziile de interzicere pot fi adoptate doar temporar.
Totuși, Comisia Europeană a eșuat în 4 rânduri să anuleze interdicțiile naționale de
cultivare a OMG în cadrul Consiliului, datorită faptului că Statele Membreau votat cu
majoritate calificată împotriva anulării acestor măsuri de protecție.
Nu este prezentată o soluție pentru evaluările de risc insuficiente la nivelul
UE: Concluziile Consiliului nu sunt implementate
De-a lungul anilor, Statele Membre și autoritățile științifice competente au criticat
insuficiența evaluărilor de risc ale OMG asupra mediului și sănătății, evaluări care stau
la baza deciziilor Comisiei Europene. Cea mai vizibilă critică a fost adusă în 2008 cănd
Miniștrii de Mediu din UE au concluzionat unanim că sistemul de autorizare al OMG este
greșit și Comisia Europeană împreună cu Autoritatea Europeana pentru Siguranță
Alimentară trebuie să întărească substanțial procesul de evaluare al OMG pentru a
întruni cerințele legislației UE1.
În special, Miniștrii UE au insistat în Concluziile Consiliului din 2008 asupra următoarelor
nevoi:

  • evaluarea pe termen lung a impactului culturilor OMG și efectele lor asupra
organismelor non-țintă;
  • să se țină seama de caracteristicile regionale și locale ale Statelor Membre;
  • coordonarea evaluărilor de risc ale culturilor modificate genetic producătoare de
pesticide (cum sunt varietățile de porumb MON810, Bt11 și 1057) cu evaluările
de risc ale pesticidelor ca atare;
  • evaluarea consecințelor de mediu în cazul folosirii erbicidelor neselective la
culturi modificate genetic (cum sunt varietățile de porumb Bt11 și 1057);
  • abordarea impactului socio-economic ce rezultă din cultivare și plasare pe piață
a OMG;
  • o mai bună implicare a cercetătorilor din Statele Membre în procesul de evaluare
a riscului;
  • asigurări că sunt realizate cercetări independente și sistematice de evaluare a
riscurilor de cultivării și plasării pe piață a OMG;
  • asigurări că se dă acces la resurse relevante la nivel național - cercetătorilor
independenți, cu respectarea drepturilor de proprietate intelectuală;
Propunerea Comisiei nu dă nici un răspuns la problemele de ordin științific și legal
ridicate de Statele Membre în Concluziile din decembrie 2008.
Pericol de slăbire a procesului de evaluare a OMG în UE
Actuala propunere a Comisiei ar putea slăbi procesul de evaluare a riscurilor OMG în
UE, de vreme ce principalele sale obiective declarate sunt acelea de a grăbi procesul de
autorizare la nivel european (după cum a declarat Comisia într-un rezumat care
însoțește popunerea în discuție). În Memorandumul său, Comisia susține că Statele
Membre ar trebui să renunțe la opoziția față de autorizarea OMG la nivel european în
schimbul unui drept mai larg de a restricționa cultivarea OMG pe teritoriul lor: „Ne
așteptăm ca Statele Membre să adopte o atitudine mai pozitivă cu privire la evaluarea
riscului și să evite recurgerea la clauza de salvgardare"2. Dacă Statele Membre
încetează să examineze validitatea evaluărilor de risc existente, Comisia poate să
autorizeze OMG pentru cultivare, fără o evaluare științifică riguroasă, cu încălcarea
legislației UE și a principiului precauției.
Amenințări iminente de noi autorizări
16 cereri de autorizare de plante modificate genetic sunt în acest moment pe lista de
așteptare (13 varietăți de porumb modificat genetic, o varietate de soia, o varietate de
sfeclă de zahăr și una de cartof). Suntem îngrijorați de faptul că în câteva zile, când va
intra în vigoare Recomandarea privind măsurile Statelor Membre de a evita
contaminarea cu OMG, Comisia Europeană vă începe autorizarea intensivă pentru
1 Consiliul Uniunii Europene 2008: Concluziile Consiliului asupra Organismelor Modificate Genetic
(OMG), a 2912-a întâlnire a Consiliului - Bruxelles, 4 decembrie 2008.
2 Rezumatul Memorandumului - Expunere de Motive, Propunere pentru Parlamentul European și
Consiliu, de modificare a Directivei 2001/18/EC, pentru prevererea posibilității Statelor Membre
de a interzice, restricționa sau împiedica cultivarea de OMG pe teritoriul lor (Doc. SANCO/2010).
cultivare de OMG, fără o evaluare corectă a riscurilor și fără implementarea Concluziilor
Consiliului.
Nu există nici o protecție împotriva contaminării cu OMG
În plus, propunerea Comisiei nu aduce o soluție fenomenului de contaminare în statele
membre care totuși decid să cultive OMG autorizate la nivel european. Fermierii
ecologici și convenționali și companiile producătoare de alimente sunt lăsați fără
protecție în fața contaminării cu OMG. Cultivarea de OMG va duce la o largă
contaminare a semințelor și culturilor și va submina dreptul publicului de a avea o
hrană și o agricultură fără OMG. Contaminarea cu OMG este un fenomen care nu poate
fi impiedicat din momentul în care cultura modificată genetic este eliberată în mediu.
Co-existența culturilor modificate genetic cu cele ne-modificate genetic este imposibilă.
Nu există nici o siguranță legală în momentul actual
Rămâne de văzut dacă noul Articol 26b care vafi amendat Directivei, va da Statelor
Membre un drept solid de a interzice cultivarea de OMG. În orice caz, Statele Membre
nu vor mai primi nici un drept de a interzice cultivarea de OMG până în momentul în
care articolul 26b nu va intra în vigoare. Acest proces poate dura 12 luni sau chiar mai
mult. Comisia Europeană ar trebui să își ia răspunderea că nu va da nici o nouă
autorizare pentru OMG până când noile reglementări intră în vigoare.
Liniile directoare pentru măsuri naționale de evitare a prezenței accidentale a
OMG sunt prea slabe pentru a preveni contaminarea în culturile certificate
ecologic și convenționale
Liniile directoare ale Comisiei au doar o formă de recomandări ne-obligatorii care nu
aduc nici o siguranță legală că Statele Membre le vor folosi. Mai mult decât atât, aceste
linii directoare conțin serioase lacune legislative.
2)
Deficiențele Recomandărilor Comisiei privitoare la măsurile naționale de
evitare a prezenței accidentale a OMG în culturi certificate ecologic și
convenționale
Ipoteze greșite privind impactul economic
Comisia insistă asupra faptului că fermierii convenționali au avut de suferit din punct de
vedere economic de pe urma OMG a fost din cauza încălcării pragului de 0.9%3.
Conform legislației europene, produsele care conțin accidental OMG în proporție de mai
mult de 0.9% trebuie etichetate ca atare, nerespectarea acestei prevederi atragând
consecințe pe cale legală. Această presupunere este greșită. Culturile, hrana și furajele
ne-modificate genetic, au o valoare economica mai mare iar operatorii economici
implicați în lanțul alimentar trebuie protejați de contaminarea cu OMG.
Aplicarea ilegală a prevederii pragului de 0.9% pentru etichetarea produselor
OMG
Comisia continuă să justifice în mod ilegal că în anumite cazuri, prevenirea contaminării
cu OMG înseamnă doar să ne asigurarăm că fenomenul de contaminare rămâne mai
redus, sub pragul de 0.9%.4 Acest lucru crează o breșă în legislația UE, care stipulează
că pragul de 0.9% este valid doar în cazul în care contaminarea este „accidentală sau
tehnic inevitabilă".5 Dacă așa cum măsurile de co-existență, recomandate de Comisie,
țintesc la o contaminare cu OMG de 0.9%, aceasta va duce la o contaminare
generalizată. Mai mult decât atât, țintirea în mod intenționat a unui nivel de
3 Rezumatul Recomandărilor Comisiei pentru dezvoltarea de măsuri naționale de co-existență a
culturilor, pentru evitarea prezenței accidentale de OMG în culturi convenționale și ecologice,
pag. 7, paragraf 2.3
4 Idem.
5 Art. 12, paragraf 2, Regulament (CE) Nr. 1829/2003.
contaminare „care să fie sub 0.9%" funcționează împotriva scopului Recomandării care
este de a preveni „prezența accidentală a OMG în produse".6 În plus, pragul de 0.9%
este „irelevant din punct de vedere legal" de vreme ce se referă la etichetare și nu la
co-existența culturilor.7
Nivelurile decontaminare aflate sub limita de 0.9% restricționate la un grup
limitat de producători
Comisia nu protejează majoritatea fermierilor europeni de contaminarea cu OMG. În
prezent numărul fermierilor cultivatori de OMG este insignifiant, iar extrapolarea
prevederii de 0.9% ca fiind o limită acceptabilă de contaminare a culturilor nemodificate
genetic face ca cei câțiva fermieri cultivatori de OMG să poată contamina
majoritatea celor care nu cultivă OMG. Pentru a cita din Recomandare, Comisia permite
Statelor Membre să prevină contaminarea cu OMG în cazurile în care aceasta este sub
0.9% acolo unde „există un interest special de protejare a culturilor ecologice și
convenționale"8. În acest fel, eșuează în intenția de protejarea lanțului alimentar de
contaminare cu OMG.
Zonele fără OMG țintesc doar menținerea „unor niveluri suficiente de
puritate" a culturilor și nu la evitarea contaminării ca fenomen în sine
Recomandarea (paragraf 2.4) indică faptul că sunt circumstanțe în care decizii generale
de interzicere a cultivării de OMG sunt justificate pentru a preveni contaminarea; „în
anumite condiții naturale și economice, poate fi justificat ca Statele Membre să excludă
cultivarea de OMG din arii mai largi pentru a evita prezența accidentală a OMG în
culturi certificate ecologic și convenționale"9. Totuși, în următoarea propoziție, textul
din Recomandare exprimă că aceste interziceri mai largi ar trebui să țintească doar la
menținerea „unor niveluri suficiente de puritate" a culturilor și nu la evitarea
contaminării ca fenomen în sine. In continuare, Recomandarea nu clarifică ce motive
legale pot fi folosite pentru justificarea unei astfel de interziceri mai largi.
La redactarea acestei analize au contribuit:
Friends of the Earth Europe
Greenpeace Europe Unit
Centrul de Informare asupra Organismelor Modificate Genetic - InfOMG
Pentru întrebări suplimentare, vă rugăm să ne contactați:
Centrul de Informare asupra Organismelor Modificate Genetic - InfOMG
Ramona Duminicioiu - președinte
Strada David Francisc, nr. 10, ap. 5
400102 - Cluj Napoca, Romania
Tel/Fax: 0264 599 204
Mobil: 0746 337 022
E-mail: ramona@infomg.ro / contact@infomg.ro
Web: www.infomg.ro
6 Rezumatul Recomandării, pag. 6, paragraf 2.3.3.
7 Opinie legală redactată de Paul Lasok QC și Rebecca Haines "În problema co-existenței,
trasabilității și etichetării organismelor modificate genetic". Ianuarie 2005
8 Rezumatul Recomandării, pag. 6, paragraf 2.3
9 Rezumatul Recomandării, pag. 7-8, paragraf 2.4
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii