Ministrul Mediului şi Pădurilor - Miercuri, 13 Aprilie 2011
Ministrul Mediului şi Pădurilor - Miercuri, 13 Aprilie 2011Ministrul Mediului şi Pădurilor, László Borbély, a subliniat că „Sursele cele mai importante, identificate ca având o contribuţie semnificativă la creşterea concentraţiilor de PM10 sunt traficul rutier, activităţile industriale, şantierele de construcţii, lucrările de modernizare, reabilitare drumuri şi încălzirea rezidenţială din aglomerările respective, după caz. Toţi cei care au responsabilităţi în domeniul calităţii aerului ştiau din 2008-2009 că trebuie să aibă un plan de măsuri pentru reducerea poluării aerului. Încă din noiembrie 2009 Comisia a declanşat procedura de infringement solicitând măsuri clare pentru reducerea poluării. Noi am transmis la Comisia Europeană programele de gestionare integrată pentru 4 aglomerări din România: Bucureşti, Iaşi, Cluj şi Craiova. În martie 2010, România a solicitat Comisiei Europene scutirea de la obligaţia de a aplica valoarea limită pentru PM10 până la 11.06.2011 pentru 11 aglomerări si zone, respectiv municipiile Iaşi, Craiova, Cluj-Napoca, Bucureşti, Ploieşti, Baia Mare, Braşov, Bacău, Urziceni, Drobeta Turnu Severin, Copşa Mică şi Mediaş. De asemenea, în luna iunie 2010, Comisia Europeană a transmis cea de-a doua scrisoare în cadrul procedurii de infringement, iar România a încercat să prezinte contra-argumente, în principal referitoare la măsurile întreprinse pentru reducerea nivelului de PM10. Avizul motivat suplimentar al Comisiei Europene a fost transmis pentru 9 din cele 11 aglomerări şi zone pentru care România a solicitat exonerare. În concluzie, în momentul de faţă este aviz motivat pentru Brăilă, Constanţa, Galaţi, zona Sud Est (Buzău, Râmnicu Sărat, Tulcea, Isaccea, Focşani, Medgidia), Piteşti, Timişoara, Bucureşti, Iaşi, Craiova, Cluj-Napoca, Ploieşti, Baia Mare, Braşov, zona Nord Est (Bacău, Oneşti, Suceava), zona Sud -Vest (Drobeta Turnu Severin, Târgu Jiu, Rovinari, Turceni)".
De asemenea, ministrul László Borbély a subliniat faptul că pentru toate aceste aglomerări există programe de gestiune a calităţii aerului şi „nu sunt măsuri sofisticate sau foarte scumpe. Un exemplu ar fi centurile ocolitoare care ar putea să devieze circulaţia ca să se evite astfel accesul maşinilor în centrul oraşelor".
În ceea ce priveşte anul 2010, din datele preliminare reiese că au fost depăşite valorile limită zilnice în aglomerările şi zonele următoare: Bucureşti, Târgu Jiu, Rovinari, Suceava şi Timişoara.
"Solicit respectarea cu rigurozitate a termenelor măsurilor prevăzute în programele de gestionare a calităţii aerului, reanalizarea celor care nu au fost întreprinse sau termenul este depăşit, stabilirea unei "liste scurte" de măsuri, care nu sunt costisitoare, ci depind efectiv de gospodărirea la nivel local şi au un impact rapid în scăderea nivelului concentraţiilor de PM10: realizarea de perdele umede de protecţie pentru şantierele în construcţie, spălarea străzilor şi îndepărtarea prafului depus pe margine, amenajarea spaţiilor verzi, interzicerea traficului de autovehicule cu gabarit depăşit prin marile centre urbane", a subliniat László Borbély.
"Solicit respectarea cu rigurozitate a termenelor măsurilor prevăzute în programele de gestionare a calităţii aerului, reanalizarea celor care nu au fost întreprinse sau termenul este depăşit, stabilirea unei "liste scurte" de măsuri, care nu sunt costisitoare, ci depind efectiv de gospodărirea la nivel local şi au un impact rapid în scăderea nivelului concentraţiilor de PM10: realizarea de perdele umede de protecţie pentru şantierele în construcţie, spălarea străzilor şi îndepărtarea prafului depus pe margine, amenajarea spaţiilor verzi, interzicerea traficului de autovehicule cu gabarit depăşit prin marile centre urbane", a spus ministrul László Borbély.
Ministrul Mediului şi Pădurilor a menţionat si faptul că pe 28 martie a.c., a fost adoptată şi publicată de Comisia Europeană Carta albă în domeniul transporturilor, care prevede, printre altele, că în transportul urban, la nivelul UE, până în 2030 să se reducă la jumătate numărul de maşini alimentate cu combustibil convenţional (motorină şi benzină), iar până în 2050, utilizarea acestor maşini în oraşe să fie complet eliminată. De asemenea, se prevede luarea de măsuri pentru interzicerea totală, până în 2030, a circulaţiei acestor maşini în centrele marilor oraşe. Sunt măsuri care trebuie aplicate şi în România. În acest sens, ministrul László Borbély a reamintit faptul că M.M.P are va veni în şedinţa de guvern cu o ordonanţă ce include facilităţi pentru instituţiile ce vor sa achiziţioneze maşini electrice sau hibrid. „Astfel, cei care participă la Programul Rabla vor primi până la 6 vouchere, acestea reprezentând diferenţa de preţ pentru o maşina electrică. Pentru cei care nu sunt incluşi în Programul Rabla propunerea este să existe o finanţare de 25% din valoarea maşinii dar nu mai mult de 5000 de euro".
Direcţia de Comunicare
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp