Despagubiri pentru victimele practicilor anticoncurentiale - 25.02.2009
Despagubiri pentru victimele practicilor anticoncurentiale - 25.02.2009COMUNICAT DE PRESĂ
Informaţie furnizată de: Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România
Data: 25 Februarie 2009, Bucureşti
Ref: practici incorecte
Despăgubiri pentru victimele practicilor anticoncurenţiale:
Deputaţii europeni au o şansă reală de a face ordine
Astăzi, consumatorii care au fost victime ale practicilor anticoncurenţiale au o sansa de a fi despagubiti pentru pierderea lor: de exemplu, în Italia, un cartel al unor companii de asigurări pe parcursul a cinci ani a mers pe idea de prime la dublu; în timp ce companiile de asigurari au fost amendate cu 350 de milioane de de euro de către autorităţi nici un singur cent nu a revenit la consumatori. În mod similar, în Franţa, în cazul în care trei mari operatori de telefonie mobilă care au avut un acord privind preţurile, au produs daune de 1,2 miliarde euro pentru milioane de consumatori insa nici unul dintre ei au primit despăgubiri.
La scară europeană, Comisia Europeană a pus recent un preţ de stabilire a înţelegerii în perfecta transparentă un sector de amendă de mai mult de 600 de milioane de euro. A fost declarat că, probabil, nu există o singură gospodărie sau o societate în Europa, care nu şi-a cumpărat produsele afectate de acest cartel (pneuri, topuri de hârtie, guma de mestecat, lumanari, etc.) Cu toate acestea, consumatorii nu beneficiază de compensare chiar daca au plătit preţuri mai mari
Orice consumator afectat de practici anticoncurenţiale are dreptul sa introduca o acţiune în faţa instanţei la Curtea Europeană de Justiţie, pentru a obţine despăgubiri. Cu toate acestea, în practică, situaţia este foarte diferită şi consumatorii rar sau aproape niciodată nu primesc o astfel de compensaţie din cauza lipsei de astfel de acţiuni la nivel naţional. A fost dovedit că, în cazul în care aceste daune vor deveni mai eficiente în anii ce vin, companiile vor pierde bani, cam între € 5.7 şi € 23.3 miliarde de euro pe an.
Comitetul Economic si al Afacerilor Monetare din Parlamentul European va vota Carta Albă privind Daunele cu privire la aceste actiuni la începutul lunii martie. Din păcate, aceasta dezbatere a fost furată de temeri iraţionale şi nefondate cum că ar putea deschide uşa la o clasă de acţiune in stilul Statelor Unite. Un astfel de argument, nu numai ca nu este in traditia jurisdictiei Europei, dar are scopul de a abate atenţia de la adevarata problema în cauză: aceea de a furniza consumatorilor informatii despre acţiunile în justiţie, cu efective de compensare. Este timpul să ne revenim; noi am ales acesti deputaţi să se concentreze asupra scopului iniţial al Cartei Albe şi să introducă un mecanism eficient pentru a compensa consumatorii care au fost victime ale practicilor anticoncurenţiale:
• Pentru a da organizaţiilor de consumatori posibilitatea de a sustine actiunile privind aceste compensari, în numele tuturor consumatorilor care au fost victime reale
• Pentru a informa organizaţiilor masurile si clauzele concrete de eligibilitate, ca si condiţie prealabilă pentru accesul la instanţă. Experienţa a demonstrat că diferite institutii nu furnizează suficiente stimulente pentru întreprinderi, de a soluţiona, cu excepţia cazului în care există o "ameninţare juridica".
• Pentru a permite organizaţiilor de consumatori de a construi campanii pe deciziile date de autorităţile naţionale de concurenţă, ca dovadă de comportament anticoncurenţial.
• Pentru a spori accesul organizaţiilor de consumatori la probele reţinute de către autorităţile de concurenţă
"Votul de către Parlamentul European cu privire la Carta Albă cu privire la executarea companiilor este o reală oportunitate de a trimite un mesaj puternic pentru consumatorii din UE înainte de alegerile Parlamentului European, şi anume că, în cazul în care suferi pierderi economice din cauza comportamentului acestor companii anti-concurenţiale, UE vrea sa dea o varianta mult mai eficienta pentru a obţine aceste compensaţii ", a declarat Monique Goyens, BEUC Director General.
Pentru orice alte întrebări şi răspunsuri apelaţi numerele de telefon 021.311.02.43, fax 021.315.71.49 sau la adresa de e-mail: relatiipublice@apc-romania.ro.
Laura Pascu
PR Manager APC România
0722.653.210
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp