Drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul, în vigoare din 2013
Drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul, în vigoare din 2013Veriga lipsă a legislației europene privind dreptul pasagerilor a fost votată la Strasbourg marți, 15 februarie, prin adoptarea unor reglementări care prevăd drepturi consolidate pentru pasagerii care călătoresc cu autobuzul sau autocarul.
După doi ani de negocieri dificile, Parlamentul European și statele membre au ajuns la un acord cu privire la un regulament care va acoperi toate serviciile normale, naționale sau transfrontaliere pe distanțe lungi (250 de kilometri sau mai mult), începând din primăvara anului 2013.
Compensații
Pentru acest tip de servicii, noua legislație prevede compensații de până la 50% din prețul biletului, în plus față de rambursarea integrală a tichetului, dacă un operator anulează o călătorie și nu poate astfel să își onoreze contractul de transport. Această regulă se aplică și în cazul unei întârzieri mai mari de două ore, dacă operatorul nu poate oferi pasagerilor nici o redirecționare sau un alt mijloc de transport pentru continuarea călătoriei. Călătorii care, în urma unei anulări sau a unei întârzieri mai lungi de două ore, doresc să renunțe la călătorie, au dreptul la o rambursare integrală a prețului biletului călătoriei.
În cazul unei întârzieri mai mari de 90 de minute, pasagerii au dreptul la gustări, mese sau băuturi răcoritoare. Dacă o călătorie este întreruptă sau are loc un accident care presupune cazarea peste noapte, operatorii sunt obligați să ofere călătorilor cazare la hotel în valoare de până la 80 EUR pe noapte. Totuși, operatorii nu sunt obligați să ofere aceste facilități în cazul unor catastrofe naturale sau a unor condiții meteorologice foarte dificile care pun în pericol securitatea transportului.
În cazul pierderii sau deteriorării bagajelor, operatorii vor trebui să prevadă o rambursare de minimum 1 200 EUR, precum și rambursarea unei sume de până la 220 000 EUR (sau mai mult, dacă este prevăzut în legislația națională), în caz de deces sau vătămare în urma unui accident.
Pentru a permite companiilor mai mici să se adapteze noilor exigențe, Parlamentul va acorda statelor membre posibilitatea de a excepta serviciile regulate naționale sau serviciile speciale, care sunt efectuate în mare parte în afara Uniunii, pentru o perioadă maximă de 4 ani și care poate fi reînnoită o dată.
Drepturile fundamentale
În schimb, deputații au obținut adoptarea a douăsprezece drepturi fundamentale care se vor aplica tuturor serviciilor regulate, indiferent de distanță. Aceste drepturi privesc în special dreptul călătorilor de a fi informați înainte și pe durata călătoriei, precum și nevoile persoanelor cu handicap și ale celor cu mobilitate redusă. Aceste drepturi asigură un acces nediscriminatoriu la transport și includ dreptul la despăgubire atunci când scaunele cu rotile sau alte echipamente de mobilitate sunt pierdute sau deteriorate.
Formarea personalului
Pentru a putea acorda o asistență adecvată pasagerilor cu mobilitate redusă care au solicitat acest lucru cu cel puțin 36 de ore înaintea călătoriei, personalul din autobuz sau autocar trebuie să fie format în acest sens și să dețină competențele definite în anexa regulamentului. Atunci când operatorul nu poate furniza o asistență adecvată, pasagerii cu mobilitate redusă au dreptul de a fi însoțiți, fără costuri suplimentare, de o altă persoană la alegerea sa.
"Acest acord este important pentru sectoarele transporturilor și turismului, reflectând un echilibru strategic" a declarat Antonio Cancian (PPE, IT) "deoarece protejează IMM-urile dar aduce facilități și persoanelor cu mobilitate redusă".
Regulamentul a fost adoptat cu 504 de voturi pentru, 63 împotrivă și 89 de abțineri.
Mai multe informaţii
Textul adoptat va fi disponibil aici (selectați 15 februarie 2011)
Urmăriți dezbaterea în direct (selectați 15 februarie 2011)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp