Gestionarea deşeurilor pentru a atrage investiţii şi a crea locuri de muncă
Gestionarea deşeurilor pentru a atrage investiţii şi a crea locuri de muncă
02 Feb, 2012 20:47
ZIUA de Constanta
865
Marime text
Gestionarea corectă a deşeurilor costă scump, dar
dacă e făcută eficient poate atrage investiţii şi crea locuri de muncă, potrivit
unei rezoluţii adoptate de Parlamentul European joi. Rezoluţia răspunde
problemelor ridicate de cetăţenii europeni în cadrul Comisiei de petiţii în
legătură cu aplicarea legislaţiei europene privind gestionarea deşeurilor.
Sunt necesare investiţii majore pentru a înfiinţa facilităţi de gestionare adecvată a deşeurilor, dar o procesare mai eficientă a deşeurilor "creează oportunităţi atât pentru crearea de locuri de muncă, cât şi pentru creşterea veniturilor". În acelaşi timp, asigură protecţia mediului prin re-utilizare, reciclare şi recuperare a energiei din deşeuri. Potrivit rezoluţiei, industria de reciclare oferă un potenţial de creare de până la jumătate de milion de locuri de muncă.
Parlamentul cere Comisiei să propună criterii mai clare şi mai specifice pentru localizarea gropilor de gunoi ecologice şi proximitatea lor faţă de locuinţe, şcoli sau spitale. Aceste criterii ar reduce riscurile potenţiale la adresa sănătăţii publice şi a mediului.
Deputaţii propun de asemenea o standardizare la nivelul UE a categoriilor de deşeuri pe culori, pentru sortare şi reciclare. Aceasta ar ajuta oamenii să înţeleagă procesarea deşeurilor şi ar duce la creşterea ratelor de reciclare.
"Avem multe de făcut în acest domeniu, problema trebuie să rămână în atenţia noastră pentru a ne asigura că legislaţia europeană e pusă în aplicare de Statele Membre. Cauza acestei probleme este inabilitatea autorităţilor publice din multe State Membre de a se ocupa de o manieră satisfăcătoare de chestiunea gestionării deşeurilor", a spus raportorul Carlos Iturgaiz (PPE, Spania) în dezbaterea care a precedat votul.
Aplicarea legislaţiei privind deşeurile
Statele Membre trebuie să aplice în întregime fără întârziere legislaţia europeană privind gestionarea deşeurilor şi, în special, directiva-cadru din 2008 privind deşeurile, care stabileşte obiective de reciclare, re-utilizare şi recuperare, introducând planuri naţionale de gestionare, precum şi programe de prevenţie. Termenul-limită pentru transpunerea acestei directive în legislaţia naţională a fost decembrie 2010. Cu toate acestea, doar şase State Membre s-au conformat până acum.
Lipsa de personal instruit corespunzător la nivel local şi regional, eşecul alocării de resurse suficiente, precum şi sistemul de penalizări şi lipsa de controale adecvate la nivelul UE sunt principalele probleme ale Statelor Membre, au subliniat deputaţii europeni, adăugând că inspecţiile la faţa locului trebuie întărite la nivel naţional şi european.
Crima organizată
Parlamentul cere măsuri pentru combaterea infiltrării de către crima organizată a sistemului de gestionare a deşeurilor şi pentru prevenirea oricăror conexiuni dintre organizaţii de crimă organizată şi industria deşeurilor sau autorităţile publice. Dacă se alocă fonduri companiilor pentru procesarea deşeurilor, rezoluţia subliniază că "autorităţile locale sau/şi naţionale trebuie să pună în practică o monitorizare financiară eficientă cu privire la utilizarea acestor fonduri".
Informaţii suplimentare
Orice cetăţean european sau rezident UE poate, individual sau în asociere, să introducă o petiţie către Parlamentul European cu privire la o problemă care intră în sfera de competenţe ale Uniunii Europene şi care are efect asupra persoanei sau persoanelor respective.
Comisia de petiţii a Parlamentului European a primit 114 petiţii în perioada 2004 - 2010 care reclamau încălcări ale legislaţiei europene cu privire la gestionarea deşeurilor. Aceste petiţii au provenit din Italia, Grecia, Franţa, Spania, Irlanda (peste 10 petiţii fiecare), Bulgaria, Marea Britanie, Polonia, România, Germania (3-10 petiţii provenind din fiecare), Austria, Ungaria, Lituania, Malta, Portugalia şi Slovacia (o petiţie din fiecare ţară).
Comisia de petiţii a elaborat de asemenea cinci rapoarte cu ocazia vizitelor de informare la faţa locului cu privire la problemele reclamate cu privire la deşeurile din Irlanda, Fos-sur-Mer (Franţa), Path Head landfill (Marea Britanie), Campania (Italia) şi Huelva (Spania).
Sunt necesare investiţii majore pentru a înfiinţa facilităţi de gestionare adecvată a deşeurilor, dar o procesare mai eficientă a deşeurilor "creează oportunităţi atât pentru crearea de locuri de muncă, cât şi pentru creşterea veniturilor". În acelaşi timp, asigură protecţia mediului prin re-utilizare, reciclare şi recuperare a energiei din deşeuri. Potrivit rezoluţiei, industria de reciclare oferă un potenţial de creare de până la jumătate de milion de locuri de muncă.
Parlamentul cere Comisiei să propună criterii mai clare şi mai specifice pentru localizarea gropilor de gunoi ecologice şi proximitatea lor faţă de locuinţe, şcoli sau spitale. Aceste criterii ar reduce riscurile potenţiale la adresa sănătăţii publice şi a mediului.
Deputaţii propun de asemenea o standardizare la nivelul UE a categoriilor de deşeuri pe culori, pentru sortare şi reciclare. Aceasta ar ajuta oamenii să înţeleagă procesarea deşeurilor şi ar duce la creşterea ratelor de reciclare.
"Avem multe de făcut în acest domeniu, problema trebuie să rămână în atenţia noastră pentru a ne asigura că legislaţia europeană e pusă în aplicare de Statele Membre. Cauza acestei probleme este inabilitatea autorităţilor publice din multe State Membre de a se ocupa de o manieră satisfăcătoare de chestiunea gestionării deşeurilor", a spus raportorul Carlos Iturgaiz (PPE, Spania) în dezbaterea care a precedat votul.
Aplicarea legislaţiei privind deşeurile
Statele Membre trebuie să aplice în întregime fără întârziere legislaţia europeană privind gestionarea deşeurilor şi, în special, directiva-cadru din 2008 privind deşeurile, care stabileşte obiective de reciclare, re-utilizare şi recuperare, introducând planuri naţionale de gestionare, precum şi programe de prevenţie. Termenul-limită pentru transpunerea acestei directive în legislaţia naţională a fost decembrie 2010. Cu toate acestea, doar şase State Membre s-au conformat până acum.
Lipsa de personal instruit corespunzător la nivel local şi regional, eşecul alocării de resurse suficiente, precum şi sistemul de penalizări şi lipsa de controale adecvate la nivelul UE sunt principalele probleme ale Statelor Membre, au subliniat deputaţii europeni, adăugând că inspecţiile la faţa locului trebuie întărite la nivel naţional şi european.
Crima organizată
Parlamentul cere măsuri pentru combaterea infiltrării de către crima organizată a sistemului de gestionare a deşeurilor şi pentru prevenirea oricăror conexiuni dintre organizaţii de crimă organizată şi industria deşeurilor sau autorităţile publice. Dacă se alocă fonduri companiilor pentru procesarea deşeurilor, rezoluţia subliniază că "autorităţile locale sau/şi naţionale trebuie să pună în practică o monitorizare financiară eficientă cu privire la utilizarea acestor fonduri".
Informaţii suplimentare
Orice cetăţean european sau rezident UE poate, individual sau în asociere, să introducă o petiţie către Parlamentul European cu privire la o problemă care intră în sfera de competenţe ale Uniunii Europene şi care are efect asupra persoanei sau persoanelor respective.
Comisia de petiţii a Parlamentului European a primit 114 petiţii în perioada 2004 - 2010 care reclamau încălcări ale legislaţiei europene cu privire la gestionarea deşeurilor. Aceste petiţii au provenit din Italia, Grecia, Franţa, Spania, Irlanda (peste 10 petiţii fiecare), Bulgaria, Marea Britanie, Polonia, România, Germania (3-10 petiţii provenind din fiecare), Austria, Ungaria, Lituania, Malta, Portugalia şi Slovacia (o petiţie din fiecare ţară).
Comisia de petiţii a elaborat de asemenea cinci rapoarte cu ocazia vizitelor de informare la faţa locului cu privire la problemele reclamate cu privire la deşeurile din Irlanda, Fos-sur-Mer (Franţa), Path Head landfill (Marea Britanie), Campania (Italia) şi Huelva (Spania).
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii