Parlamentul European interzice speculaţiile cu datoriile suverane şi limitează tranzacţiile de tip "short selling" (vânzare în lipsă)
Parlamentul European interzice speculaţiile cu datoriile suverane şi limitează tranzacţiile de tip "short selling"
15 Nov, 2011 22:13
ZIUA de Constanta
920
Marime text
Parlamentul a
votat marţi un regulament care prevede limitarea tranzacţiilor de tip "short
selling" şi a celor cu CDS (Credit default swaps), instrumente financiare de
asigurare împotriva incapacităţii de plată. Regulile vor impune o mult mai mare
transparenţă şi practic vor interzice anumite tranzacţii cu CDS, făcând mult mai
dificile speculaţiile privind intrarea unei ţări în incapacitate de plată.
Acest regulament este o componentă de bază a pachetului de măsuri propus de Comisie pentru contracararea efectelor crizei financiare. Ambele tipuri de tranzacţii sunt considerate ca fiind la baza creşterii volatilităţii pieţelor, iar cei care au tranzacţionat CDS sunt acuzaţi de multe voci că au agravat problemele economice ale Greciei.
Limitarea speculaţiilor privind intrarea unei ţări în incapacitate de plată - un câştig extrem de important pentru Parlament
Parlamentul a obţinut interzicerea tranzacţiilor cu CDS în cazul în care cumpărătorul nu deţine deja titluri care au legătură cu instrumentele respective (denumite şi "naked CDS trading"). De exemplu, cumpărarea de titluri CDS greceşti va fi permisă doar în cazul în care cumpărătorul deţine deja obligaţiuni guvernamentale greceşti sau acţiuni într-un sector economic puternic dependent de performanţa CDS-urilor respective, precum o bancă grecească - în mod evident, sectorul bancar grecesc va fi puternic afectat în cazul intrării Greciei în incapacitate de plată.
Singura excepţie o reprezintă situaţia în care o autoritate naţională poate ridica interdicţia pentru o perioadă de 12 luni, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 6 luni. Această decizie poate fi luată în cazul în care piaţa datoriilor suverane din ţara respectivă nu mai funcţionează în mod corespunzător iar textul precizează o serie limitată de indicatori care constituie repere pentru această decizie. În plus, în termen de 24 ore, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe va publica pe propriul website o opinie referitoare la oportunitatea ridicării interdicţiei. O eventuală decizie negativă a Autorităţii va avea un impact politic.
Salutând decizia, Raportorul pascal Canfin (Grupul verzilor, Franţa) a declarat: "Acest regulament dovedeşte că Uniunea Europeană poate acţiona împotriva speculaţilor, atunci când există voinţă politică. Regulamentul va face imposibilă cumpărarea de CDS cu singurul scop de a specula pe intrarea unei ţări în incapacitate de plată".
Limitarea tranzacţiilor de tip short selling cu grad inacceptabil de risc
Majoritatea deputaţilor au susţinut iniţial o prevedere care ar fi impus un termen de o zi pentru transformarea unei tranzacţii de tip "naked short selling" (vânzarea în lipsă fără prevalidare, cel mai riscant tip de tranzacţie din această categorie) într-o tranzacţie de tip short selling "normală". Această regulă radicală (care ar fi impus unui vânzător nu doar să menţioneze de unde intenţionează să împrumute acţiunile care fac obiectul tranzacţiei, dar să şi deţină garanţii ferme că poate într-adevăr să împrumute acţiunile respective) a fost în final diluată. În forma adoptată, Regulamentul prevede că vânzătorul să menţioneze sursa acţiunilor şi să existe o probabilitate rezonabilă de a putea împrumuta acţiunile de la sursa respectivă. Pentru clarificarea termenului "rezonabilă", urmează ca Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe să emită o serie de reguli.
Grad ridicat de raportare
Un alt domeniu în care Parlamentul aduce îmbunătăţiri la propunerea Comisiei este cel al cerinţelor de raportare. Lipsa informaţiilor a fost una dintre principalele probleme ale autorităţilor de supraveghere în perioada anterioară crizei. Informaţiile suplimentare care vor fi furnizate autorităţilor de supraveghere de la nivel naţional şi european le vor permite sa aibă o atitudine preventivă mult mai eficientă, alertându-i din vreme asupra riscurilor potenţiale. de exemplu, autorităţile de supraveghere vor fi notificate în cazul existenţei unor poziţii scurte nete semnificative pe acţiuni, imediat ce ponderea acestora ar atinge 0,5% din capitalul social emis al unei companii.
Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe în rol principal
Deputaţii din grupurile care au susţinut aceste măsuri, au reuşit să menţină şi prerogativele Autorităţii Europene pentru Valori Mobiliare şi Pieţe, "câinele de pază" al pieţelor financiare din Uniunea Europeană, în principal cele referitoare la restricţionarea tranzacţiilor de tip "short selling", la calitatea de arbitru al deciziilor autorităţilor naţionale privind gestionarea situaţiilor extraordinare, precum şi la posibilitatea de a solicita altor autorităţi să adopte decizii excepţionale pentru gestionarea situaţiilor dificile.
"Noile prerogative ale Autorităţii vor permite o mai bună coordonare la nivelul UE" a declarat raportorul Canfin, adăugând că "ar fi fost şi mai bine dacă Autoritatea ar fi avut prerogative similare şi în cea ce priveşte datoriile suverane, dar Statele membre s-au opus".
Pentru acest regulament, 507 deputaţi au votat pentru, 25 împotrivă şi 109 s-au abţinut.
Acest regulament este o componentă de bază a pachetului de măsuri propus de Comisie pentru contracararea efectelor crizei financiare. Ambele tipuri de tranzacţii sunt considerate ca fiind la baza creşterii volatilităţii pieţelor, iar cei care au tranzacţionat CDS sunt acuzaţi de multe voci că au agravat problemele economice ale Greciei.
Limitarea speculaţiilor privind intrarea unei ţări în incapacitate de plată - un câştig extrem de important pentru Parlament
Parlamentul a obţinut interzicerea tranzacţiilor cu CDS în cazul în care cumpărătorul nu deţine deja titluri care au legătură cu instrumentele respective (denumite şi "naked CDS trading"). De exemplu, cumpărarea de titluri CDS greceşti va fi permisă doar în cazul în care cumpărătorul deţine deja obligaţiuni guvernamentale greceşti sau acţiuni într-un sector economic puternic dependent de performanţa CDS-urilor respective, precum o bancă grecească - în mod evident, sectorul bancar grecesc va fi puternic afectat în cazul intrării Greciei în incapacitate de plată.
Singura excepţie o reprezintă situaţia în care o autoritate naţională poate ridica interdicţia pentru o perioadă de 12 luni, cu posibilitatea de prelungire pentru încă 6 luni. Această decizie poate fi luată în cazul în care piaţa datoriilor suverane din ţara respectivă nu mai funcţionează în mod corespunzător iar textul precizează o serie limitată de indicatori care constituie repere pentru această decizie. În plus, în termen de 24 ore, Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe va publica pe propriul website o opinie referitoare la oportunitatea ridicării interdicţiei. O eventuală decizie negativă a Autorităţii va avea un impact politic.
Salutând decizia, Raportorul pascal Canfin (Grupul verzilor, Franţa) a declarat: "Acest regulament dovedeşte că Uniunea Europeană poate acţiona împotriva speculaţilor, atunci când există voinţă politică. Regulamentul va face imposibilă cumpărarea de CDS cu singurul scop de a specula pe intrarea unei ţări în incapacitate de plată".
Limitarea tranzacţiilor de tip short selling cu grad inacceptabil de risc
Majoritatea deputaţilor au susţinut iniţial o prevedere care ar fi impus un termen de o zi pentru transformarea unei tranzacţii de tip "naked short selling" (vânzarea în lipsă fără prevalidare, cel mai riscant tip de tranzacţie din această categorie) într-o tranzacţie de tip short selling "normală". Această regulă radicală (care ar fi impus unui vânzător nu doar să menţioneze de unde intenţionează să împrumute acţiunile care fac obiectul tranzacţiei, dar să şi deţină garanţii ferme că poate într-adevăr să împrumute acţiunile respective) a fost în final diluată. În forma adoptată, Regulamentul prevede că vânzătorul să menţioneze sursa acţiunilor şi să existe o probabilitate rezonabilă de a putea împrumuta acţiunile de la sursa respectivă. Pentru clarificarea termenului "rezonabilă", urmează ca Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe să emită o serie de reguli.
Grad ridicat de raportare
Un alt domeniu în care Parlamentul aduce îmbunătăţiri la propunerea Comisiei este cel al cerinţelor de raportare. Lipsa informaţiilor a fost una dintre principalele probleme ale autorităţilor de supraveghere în perioada anterioară crizei. Informaţiile suplimentare care vor fi furnizate autorităţilor de supraveghere de la nivel naţional şi european le vor permite sa aibă o atitudine preventivă mult mai eficientă, alertându-i din vreme asupra riscurilor potenţiale. de exemplu, autorităţile de supraveghere vor fi notificate în cazul existenţei unor poziţii scurte nete semnificative pe acţiuni, imediat ce ponderea acestora ar atinge 0,5% din capitalul social emis al unei companii.
Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe în rol principal
Deputaţii din grupurile care au susţinut aceste măsuri, au reuşit să menţină şi prerogativele Autorităţii Europene pentru Valori Mobiliare şi Pieţe, "câinele de pază" al pieţelor financiare din Uniunea Europeană, în principal cele referitoare la restricţionarea tranzacţiilor de tip "short selling", la calitatea de arbitru al deciziilor autorităţilor naţionale privind gestionarea situaţiilor extraordinare, precum şi la posibilitatea de a solicita altor autorităţi să adopte decizii excepţionale pentru gestionarea situaţiilor dificile.
"Noile prerogative ale Autorităţii vor permite o mai bună coordonare la nivelul UE" a declarat raportorul Canfin, adăugând că "ar fi fost şi mai bine dacă Autoritatea ar fi avut prerogative similare şi în cea ce priveşte datoriile suverane, dar Statele membre s-au opus".
Pentru acest regulament, 507 deputaţi au votat pentru, 25 împotrivă şi 109 s-au abţinut.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii