Sistemul global de radionavigație prin satelit (GNSS)- proiect strategic pentru UE
Sistemul global de radionavigație prin satelit (GNSS)- proiect strategic pentru UEBruxelles, 25 ianuarie 2011
Adriana Țicău, vicepreședinta Comisiei TRAN a prezentat astăzi, in cadrul reuniunii Comisiei, proiectul de raport referitor la aplicațiile din domeniul transportului ale Sistemului global de navigație prin satelit. Raportoarea PE a subliniat importanta strategica a proiectelor EGNOS (Serviciul european geostaționar mixt de navigație) si Galileo pentru Uniunea Europeana si a salutat Planul de acțiune privind aplicațiile Sistemului global de radionavigație prin satelit(GNSS) publicat de Comisia Europeana in iunie 2010.
Vicepreședinta Comisiei TRAN a atras atenția asupra faptului că "fondurile reduse alocate cercetării si inovării in domeniul aplicațiilor bazate pe sistemele EGNOS sau Galileo întârzie progresul tehnologic si creșterea capacitații industriale in Uniunea Europeana" si a solicitat Comisiei Europene ca, "in contextul procedurii bugetare si al viitorului cadru financiar multianual, sa asigure un nivel adecvat de finanțare pentru cercetarea si dezvoltarea GNSS, precum si pentru implementarea sa".
Adriana Țicău a mai precizat ca "20% din piața de servicii de radionavigație prin satelit este reprezentata de Sistemele inteligente de transport(ITS), iar 5% de aplicațiile din domeniul securității, inclusiv aplicații pentru siguranța rutiera". 9 din cele 15 acțiuni sectoriale din Planul de Acțiune au o aplicare imediata si importanta in domeniul transportului, in special certificarea sistemului EGNOS in aviația civila pentru a facilita Cerul unic european, dezvoltarea unui organism si a unor proceduri de certificare pentru Sistemele de transport inteligente, adoptarea aplicațiilor EGNOS si Galileo pentru transportul maritim pentru a îmbunătăți transportul naval maritim in special in porturi, zonele de coasta si căile navigabile maritime foarte solicitate, interoperabilitatea sistemelor electronice de colectare a taxelor, aplicațiile GNSS pentru siguranța rutiera, eficienta transportului de marfa si pentru buna gestionare a traficului.
Deputata europeana, membra a Grupului S&D, a arătat ca sectorul s-a dezvoltat foarte mult de la începutul furnizării de servicii GPS prin intermediul infrastructurii americane de sateliți in 2000, valoarea estimata a pieței globale in 2008 fiind de 124 miliarde EUR.
"Uniunea Europeană a lansat proiectele EGNOS și Galileo pentru a furniza semnale garantate pentru uz civil și pentru a se asigura că industria europeană are posibilitatea de a concura pe aceasta piață în continua creștere. EGNOS este compatibil cu sistemul GPS, însă va oferi mai multe posibilități în momentul în care Galileo va deveni operațional, in 2013", a declarat Adriana Țicău.
Vicepreședinta comisiei TRAN a subliniat că "EGNOS are o precizie de zece ori mai mare decât GPS. Acordul UE-SUA privind cooperarea GPS-Galileo asigură interoperabilitatea și, pe măsură ce va crește numărul de sateliți și se vor implementa sisteme avansate GPS, nivelurile de viteză și de precizie se vor îmbunătăți. Astfel, în viitorul apropiat, prin utilizarea celor mai avansate sisteme civile, se va putea obține precizie de până la 45 de centimetri".
Adriana Țicău a solicitat Comisiei Europene să acorde prioritate măsurilor propuse în Planul de Acțiune și să asigure extinderea prioritara a EGNOS în nordul, estul și sud-estul Europei, pentru ca EGNOS să acopere întreaga Uniune și chiar vecinii apropiați și, astfel, să se obțină o eficacitate maximă din perspectiva transportului.
În final, Adriana Țicău a insistat asupra decalajului existent în privința finanțării capitalului de risc al întreprinderilor mici și mijlocii precum și asupra necesității de a simplifica procedurile Programelor cadru de cercetare(FP7, FP8) pentru a crește atractivitatea acestora în rândul comunității de afaceri și a exista astfel o certitudine în privința continuării finanțării pentru cercetare și dezvoltare.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp