Comunicat referitor la Ordonanta de urgenta prin care ICR trece in subordinea Senatului
Comunicat referitor la Ordonanta de urgenta prin care ICR trece in subordinea SenatuluiIn sedinta de ieri, Guvernul USL (premier PSD) a decis prin Ordonanta de urgenta trecerea ICR, de sub autoritatea simbolica a Presedintelui Romaniei, in subordinea efectiva a Senatului, mai precis a Biroului permanent al Senatului. Aceasta Ordonanta de urgenta modifica Legea 356/2003, prin care se stipula ca ICR functioneaza sub autoritatea Presedintelui Romaniei. In 2003, presedinte al Romaniei era Ion Iliescu, iar Guvernul PSD (premier Adrian Nastase), care a compus si votat Legea 356, considera ca functionarea ICR sub autoritatea sefului statului constituie o garantie a autonomiei si nepolitizarii ICR.
Astazi, tot un guvern PSD (condus de pupilul premierului de atunci), considera ca, dimpotriva, functionarea ICR sub autoritatea sefului statului constituie o politizare a Institutului. Din doua una: fie solutia PSD initiala era menita din capul locului sa politizeze Institutul si acum PSD e nemultumit ca politizarea nu se mai face in sensul dorit de el, deoarece presedinte nu mai este Ion Iliescu, ci Traian Basescu; fie solutia initiala era buna, pentru ca scotea efectiv Institutul de sub influenta politicii, dar acum PSD doreste sa renunte la ea, deoarece vrea cu toata taria sa politizeze activitatea ICR.
Dat fiind ca exista dovezi in minutele Consiliului de Conducere al ICR ca fostul presedinte ICR, Augustin Buzura, s-a putut opune cu succes unei injonctiuni de politizare venita in 2004 din partea fostului sef al statului, Ion Iliescu, rezulta ca formula initiala a Legii 356/2003 permitea autonomia politica a Institutului. Concluzia este ca Guvernul USL doreste cu atata urgenta sa modifice Legea pe care singur a creat-o in 2003, deoarece stie ca legal, in actuala formula legislativa, nu poate dispune politic de ICR. Or, singura urgenta care justifica aceasta ordonanta de urgenta este setea de subordonare politica cat mai rapida a tuturor entitatilor care mai sunt inca autonome fata de puterea USL. Drept urmare, PSD din 2012 anuleaza solutiile PSD din 2003, cu argumentul ca solutia din 2003 ar politiza, iar solutia de acum ar depolitiza. Vede oricine ca, oricare ar fi adevarul, PSD a gresit cel putin o data.
Insa, spre deosebire de 2003, in 2012 dorinta de a politiza ICR este evidenta. In viziunea ordonantei de urgenta, conducerea ICR si Consiliul de conducere trebuie puse sub autoritatea Biroului permanent al Senatului; or, deciziile Biroului permanent al Senatului nu pot fi decat politice, reflectand echilibrul politic la zi din interiorul Biroului. In acest mod, si ICR va fi adus la politizarea nociva care paralizeaza activitatea unor institutii precum CNSAS, CNA, TVR, care functioneaza exact pe aceasta schema politica. Prin aceasta Ordonanta de urgenta, Guvernul va reusi distrugerea autonomiei ICR si aducerea acestuia in impasul endemic de functionare, pe care societatea romaneasca il poate constata in cazul unor institutii precum CNSAS ori TVR. Extraordinarul succes institutional care este in prezent ICR cade victima setei de putere imediate si cu orice pret a Guvernului USL, oricine se va afla in continuare la conducerea ICR. Dar adevarata victima, cum se va vedea foarte curand, este cultura romana, sunt actorii si operatorii culturali romani; nu in ultimul rand, imaginea culturii noastre in lume, fata de partenerii pe care conduita ICR din 2005 incoace i-a convins ca se poate, ca Romania poate fi un partener serios, creativ si, din punct de vedere institutional, fiabil. Ei bine, Guvernul USL le va demonstra ca nu se poate. Vom reveni la ce am fost, si chiar mai rau decat atat. Conducerea ICR
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp