RODELTA 2009
RODELTA 200926 august 2009
Exerciţiul regional de intervenţie în situatii de poluarea marină cu hidrocarburi şi de căutare şi salvare la Marea Neagra – RODELTA 2009
Ieri, 26 august au avut loc două evenimente de importanţă majoră pentru activitatea de căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare, precum şi pentru răspunsul şi cooperarea în caz de poluare marină cu hidrocarburi, şi anume Exerciţiul Naţional SAR (căutare şi salvare de vieţi omeneşti) şi cel de-al doilea Exerciţiu Regional Operaţional de răspuns la poluarea marină cu hidrocarburi în Marea Neagră – sub numele de RODELTA 2009.
Exerciţiul s-a desfăşurat pe mare, pe uscat şi în spaţiul aerian, în zona portului Midia, fiind găzduit de Grupul Rompetrol, prin companiile Rompetrol Rafinare Constanţa şi Midia Marine Terminal.
Exerciţiul a început cu simularea accidentului dintre două nave: la ora locală 11.00; tancul petrolier UTOPIA, pavilion Panama, aflat sub operaţiuni de descărcare la geamandura de operare SPM aparţinând Midia Marine Terminal, membră a Grupului Rompetrol, a fost colizionat de cargoul Ovidius, pavilion Cambodgia, care din cauza unor probleme la instalaţia cârmei a pierdut total capacitatea de manevră.
Midia Marine Terminal a anunţat Centrul Maritim de Coordonare din cadrul Autorităţii Navale Române că se scurge ţiţei dintr-un tanc de marfă din bordul babord al tancului petrolier UTOPIA şi în fiecare compartiment de marfă poate conţine min. 10500 t ţiţei; pata vizibilă încă de la început era de aprox. 800 mp de petrol.
Conform Hotărârii de Guvern 893/2006, în cazul în care se estimează o deversare de mai mult de 700 t ţiţei, se activeaza Planul Naţional pentru răspuns şi cooperare în caz de poluare marină cu hidrocarburi.
Tancul Utopia era încărcat cu 150.000 t ţiţei uşor de Siberia. În urma coliziunii s-au deversat în Marea Neagra cca 5.000 t ţiţei.
În cazul unui astfel de accident, Midia Marine Terminal - Rompetrol şi-ar întrerupe activitatea timp de o lună şi ar răspunde cu echipamente şi materiale la efectele accidentului şi la combaterea poluării, toate aceste pierderi însumând aproximativ 2 050 000 USD.
În condiţiile unui accident de asemenea dimensiune, ar fi puternic afectate activităţile hotelierilor şi agentilor economici din Mamaia, activitatea de pescuit, activităţile comerciale maritime.
Într-un caz real, perioada în care agenţii economici, instituţiile si organizaţiile afectate pot depune cereri de despagubire este de 3 ani. În cadrul exerciţiului Rodelta, grupul de evaluare a pagubelor şi compensare, a estimat un cuantum total al solicitărilor de despăgubire în valoare de 3 600 000 euro dintre care despagubiri maritime - 1 600 000 euro si 2 000 000 euro despăgubiri terestre.
În cazuri reale costurile totale ale răspunsului la poluare se plătesc în conformitate cu Convenţia internaţionala privind răspunderea civilă pentru pagubele produse prin poluarea cu hidrocarburi, 1992 (CLC, 1992), conform principiului “poluatorul plateşte”.
Conform estimărilor făcute, în aproximativ 24 de ore de la momentul coliziunii, toată plaja din staţiunea Mamaia ar fi afectată de poluare, urmând a se interveni pe plajă conform planurilor de intervenţie elaborate de Direcţia Apelor Dobrogea Litoral – DADL, din cadrul Administratiei Nationale Apele Romane (Ministerul Mediului) si aprobate de prefectul Judetului Constanta.
S-a restrictionat zona afectata si s-au luat masuri speciale pentru siguranta personalului implicat in operatiunile de raspuns.
Tinand cont ca a fost depasita capacitatea nationala de interventie, s-a luat hotararea de a solicita asistenta internationala, din partea tarilor riverane Marii Negre si din partea Agentiei Europene pentru Siguranta Maritima - EMSA. Pentru aceasta, a fost necesara aprobarea Primului Ministru. S-a pregătit documentaţia tehnico-economică în vederea cooperării cu ţările vecine şi cu organizaţiile internaţionale (exceptări taxe vamale şi portuare).
Pentru informarea populaţiei, s-au postat informaţii legate de acest incident pe site-ul www.UTOPIA.ro şi s-a deschis un forum pentru a răspunde tuturor întrebărilor cu privire la incident.
În cazul incidentului UTOPIA, acţiunile de intervenţie pe mare s-ar fi încheiat atunci când majoritatea produsului deversat ar fi ajuns la ţărm, iar ţiţeiul rămas la suprafaţa mării ar fi devenit foarte vascos, (peste 15.000 CSt la 20C), echipamentele avute la dispoziţie nemaifiind eficiente.
Operaţiunile de răspuns pe uscat au reprezentat ultima parte a exerciţiului. Acestea au avut loc pe toata lungimea plajei din Staţiunea Mamaia şi în zona Pescărie, cea mai dificilă operaţiune fiind în zonele stâncoase şi unde există stabilopozi.
Cantităţile de ţitei în amestec cu apa preluate de pe mare, au fost de aproximativ 8.000 t, iar dupa actiunea de colectare urmau să fie predate la Ecomaster pentru prelucrare şi reciclare.
Toate instituţiile participante la operaţiunile de răspuns pe mare au primit ordine de încheiere a intervenţiei. Navele şi echipamentele folosite au fost decontaminate şi depozitate la locurile prestabilite.
În continuare, nava Marina 1 aparţinând DADL şi nava Pazei de Coasta din Turcia au rămas în zona afectată pentru monitorizare.
Operaţiunile pe uscat au continuat, pe lângă instituţiile şi companiile româneşti (MMT - Rompetrol, BRANIC, Envirotech, DADL), fiind implicate cu forţe şi echipamente şi cele din Geogia şi Turcia care au răspuns la solicitarea de asistenţă regională conform Planului de Contingenţă la Marea Neagră.
Exerciţiul celei mai mari simulări de poluare care a avut loc vreodata in Marea Neagra a fost manageriat optim de catre Comandamentul Operativ pentru Depoluare Marina.
La Rodelta au luat parte un număr de 250 de specialişti din Romania şi ţările riverane ale Mării Negre.
Exerciţiul Regional Operaţional de răspuns la poluarea marină cu hidrocarburi la Marea Neagră şi-a îndeplinit cu succes scopul principal de a testa nivelului de cooperare atât între instituţiile şi companiile româneşti cât şi între cele riverane Mării Negre.
Autoritatea Navală Română - organul tehnic de specialitate al Ministerului Transportului şi Infrastructurii a fost organizatorul din partea romană, alături de celelalte structuri participante la exerciţiul Rodelta 2009: Ministerul Administraţiei şi Internelor prin structurile locale – Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta Dobrogea, Inspectoratul Judetean de Jandarmi, Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera, Inspectoratul de Politie al Judetului Constanta; Ministerul Apărării Naţionale; Ministerului Mediului, Organizaţia Maritimă Internaţională, Comisia Europeană, Comisia Mării Negre, Agenţia Europeană pentru Siguranţa Maritimă, S. N. Crucea Rosie Romania, alte organizaţii guvernamentale şi agenţi economici.
Coordonatorul General al exercitiului a fost Prefectul Judetului Constanta si a avut in subordine Divizia pentru Operatiuni Maritime, coordonata de ANR şi Divizia pentru Operaţiuni Terestre, Coodonată de DADL.
Comitetul de comunicare Rodelta
Oana Năstase
Coordonator comitet comunicare Rodelta 2009
Contact
Oana.nastase@rompetrol.com
0721 200 722
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp