Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
09:21 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Scrisori ale presedintelui Senatului, dl Mircea Geoana, privind aderarea Romaniei la Spatiul Schengen - 18.01.2011

ro

18 Jan, 2011 23:17 1029 Marime text

Catre: Liderii de grup din Parlamentul European

Stimate domnule/ Stima doamna,

Va scriu intr-un moment in care dezbaterea cu privire la aderarea Romaniei la Spatiul Schengen influenteaza dialogul politic european si risca sa afecteze modul de aplicare a regulilor si procedurilor comunitare prevazute in tratatele Uniunii Europene.

Tinand cont de faptul ca reglementarea spatiului Schengen este parte a acquis-ului comunitar, pentru statele devenite membre ale UE dupa 2004 cooperarea in Spatiul Schengen reprezinta in egala masura un drept si o obligatie prevazute in tratatele de aderare la UE. Potrivit legislatiei europene in vigoare, conditia intrarii in Spatiul Schengen este aceea de a asigura securitatea granitelor exterioare ale UE. Potrivit rezultatelor rapoartelor de evaluare tehnica de pana acum, Romania indeplineste conditia respectiva cu privire la granita exterioara a UE care va intra in raspunderea sa. Suntem increzatori ca si ultimul raport de evaluare va primi aviz pozitiv, chiar daca reprezentantii unui stat membru au cerut timp, pentru a analiza acest raport.

Folosesc acest prilej pentru a exprima ingrijorarea noastra cu privire la declaratiile facute de unii lideri politici europeni, care au inaintat propunerea amanarii termenului de aderare al Romaniei la Spatiul Schengen. Motivele exprimate de acestia se plaseaza in afara conditiilor prevazute in vederea aplicarii acquis-ul Schengen. Problemele legate de lupta impotriva coruptiei, si reforma justitiei fac obiectul Mecanismului de Cooperare si Verificare. Corelarea acestor aspecte cu aderarea la Spatiul Schengen reprezinta de fapt, extinderea Mecanismului de Cooperare si Verificare la procesul de aderare la Schengen, fapt care nu-si gaseste temei juridic in tratatele europene. Combaterea coruptiei si reformarea sistemului de justitie trebuie sa fie prioritare pe agenda interna si europeana.

Aceste obiective nu pot fi atinse insa, prin limitarea libertatii de circulatie a cetatenilor UE, ci printr-un efort comun conjugat, european, prin politici europene de coeziune economica,sociala si teritoriala.

Consecintele eventualului succes al unui astfel de demers sunt extrem de grave intrucat se creeaza precedentul periculos ca drepturile oricarui stat membru sa fie refuzate pentru motive care nu apartin acquis-lui comunitar. Ca stat cu drepturi depline in UE, nu putem accepta ideea ca exista parteneri europeni care sa sustina un tratament diferentiat intre membrii Uniunii, acest lucru afectand insasi coeziunea UE.

In cele din urma, decizia cu privire la aderarea Romaniei la Spatiul Schengen in martie 2011 apartine statelor membre UE, insa grupul de Evaluare Schengen compus din reprezentanti ai statelor membre, ai Consiliului UE si ai Comisiei Europene, are un rol important in procesul de pregatire a raportului de evaluare, raport care va primi si avizul consultativ al Parlamentului European. Chiar daca la nivel politic exista anumite retineri, mai mult sau mai putin intemeiate, legate de aderarea Romaniei la Spatiul Schengen, nu puteti sa nu tineti cont de faptul ca tara noastra si-a dus la indeplinire obligatiile tehnice.

In consecinta, rugam Grupul din Parlamentul European pe care il conduceti sadea aviz favorabil pentru aderarea Romaniei la Spatiul Schengen in primavara anului 2011, pe baza rezultatelor raportului de evaluare al grupului Evaluare Schengen.

Mircea Geoana

Presedintele Senatului Romaniei

Stimate domnule Presedinte,

Va scriu intr-un moment in care dezbaterea cu privire la aderarea Romaniei la Spatiul Schengen influenteaza dialogul politic european si risca sa afecteze modul de aplicare a regulilor si procedurilor comunitare prevazute in tratatele Uniunii Europene.

Tinand cont de faptul ca reglementarea Spatiului Schengen este parte a acquis-ului comunitar, pentru statele devenite membre ale UE dupa 2004 cooperarea in Spatiul Schengen reprezinta in egala masura un drept si o obligatie prevazute in tratatele de aderare la UE. Potrivit legislatiei europene in vigoare, conditia intrarii in Spatiul Schengen este aceea de a asigura securitatea granitelor exterioare ale UE. Potrivit rezultatelor rapoartelor de evaluare tehnica de pana acum, Romania indeplineste conditia respectiva cu privire la granita exterioara a UE care va intra in raspunderea sa. Suntem increzatori ca si ultimul raport de evaluare va primi aviz pozitiv, chiar daca reprezentantii unui stat membru au cerut timp, pentru a analiza acest raport.

Folosesc acest prilej pentru a exprima ingrijorarea noastra cu privire la declaratiile facute de unii lideri politici europeni, care au inaintat propunerea amanarii termenului de aderare al Romaniei la Spatiul Schengen. Motivele exprimate de acestia se plaseaza in afara conditiilor prevazute in vederea aplicarii acquis-ul Schengen. Problemele legate de lupta impotriva coruptiei, si reforma justitiei fac obiectul Mecanismului de Cooperare si Verificare. Corelarea acestor aspecte cu aderarea la Spatiul Schengen reprezinta de fapt, extinderea Mecanismului de Cooperare si Verificare la procesul de aderare la Schengen, fapt care nu-si gaseste temei juridic in tratatele europene. Combaterea coruptiei si reformarea sistemului de justitie trebuie sa fie prioritare pe agenda interna si europeana.

Aceste obiective nu pot fi atinse insa, prin limitarea libertatii de circulatie a cetatenilor UE, ci printr-un efort comun conjugat, european, prin politici europene de coeziune economica,sociala si teritoriala.

Consecintele eventualului succes al unui astfel de demers sunt extrem de grave intrucat se creeaza precedentul periculos ca drepturile oricarui stat membru sa fie refuzate pentru motive care nu apartin acquis-lui comunitar. Ca stat cu drepturi depline in UE, nu putem accepta ideea ca exista parteneri europeni care sa sustina un tratament diferentiat intre membrii Uniunii, acest lucru afectand insasi coeziunea UE.

In cele din urma, decizia cu privire la aderarea Romaniei la Spatiul Schengen in martie 2011 apartine statelor membre UE, insa grupul de Evaluare Schengen compus din reprezentanti ai statelor membre, ai Consiliului UE si ai Comisiei Europene, are un rol important in procesul de pregatire a raportului de evaluare, raport care va primi si avizul consultativ al Parlamentului European. Chiar daca la nivel politic exista anumite retineri, mai mult sau mai putin intemeiate, legate de aderarea Romaniei la Spatiul Schengen, nu puteti sa nu tineti cont de faptul ca tara noastra si-a dus la indeplinire obligatiile tehnice.

De aceea, consideram ca antepronuntarea din partea unora dintre statele membre reprezinta o forma de presiune fara precedent si de nedorit la adresa institutiilor europene, riscand sa influenteze atat obiectivitatea si impartialitatea expertilor in cadrul pregatirii raportului de evaluare cat si deciziile in Consiliul UE.

In consecinta, rugam Senatul/Parlamentul pe care il conduceti saceara guvernului tarii dumneavoastra ca, in cadrul Consiliului UE, sa sustinaintrarea legitima a Romaniei in Spatiul Schengenin primavara anului2011, pe baza rezultatelor raportului de evaluare al grupului Evaluare Schengen si pe baza avizului Parlamentului European.

Cu deosebita consideratie,

Mircea Geoana

Presedintele Senatului Romaniei

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii