Aristoteles Workshop și-a ales câștigătorul
Aristoteles Workshop și-a ales câștigătorulDocumentarul de scurtmetraj "Block no. 6/Blocul nr. 6" a primit Premiul Juriului la cea de-a cincea ediție a programului anual unic de training de dezvoltare şi producţie de film documentar Aristoteles Workshop (AW), care a avut loc între 1 august - 5 septembrie, în satul Vama (județul Suceava). Programul condus de Dan Nuțu a reunit studenți din Cehia, Polonia, Germania, Ungaria, Italia și România. "Block no. 6" a fost, totodată, și opțiunea Juriului presei. O mențiune specială a Juriului AW 2010 a fost decernată scurtmetrajului "Summer with Mosquitoes/Vară cu țânțari". În valoare de 3000 de euro, Premiul Juriului este acordat de Institutul Cultural Român (ICR), care susține AW pentru al doilea an consecutiv, după ce în 2009 premiul a fost înmânat documentarului "Căutare", premiat la Festivalul de film de la Cannes, 2010. Celelalte două filme produse anul acesta, apreciate, de asemenea, de cele două jurii și de spectatorii de la proiecție sunt "Confession/Confesiunea" și "Three Conversations/Trei conversații".
Documentarul câștigător, "Block no. 6",este un scurtmetraj despre locuitorii a două blocuri izolate, de la marginea unei păduri din Bucovina. Echipa este formată din Péter Akar (Ungaria), Carmen Bianca Tofeni (România/Italia), Krisztián Marton (Ungaria) și Andrada Popan Dorca (România).
"Block no 6\Blocul nr 6 a surprins realitatea existenței unei comunități, atât prin creionarea personajului individual, cât și a celui colectiv" este motivația Juriului. "De asemenea, în Summer with Mosquitoes\Vara cu țînțari a fost apreciată narațiunea de tip epic, respectiv portretizarea fetiței și a fratelui ei și, totodată, în mod special, munca operatorului", continuă Juriul format din André de Margerie (directorul departamentului de Relaţii Internaţionale al televiziunii ARTE France), Sorin Botoşeneanu (decanul UNATC), Miroslav Janek (realizator de film, lector la FAMU, Praga), Ibolya Fekete (realizator de film, profesor al Universității de Teatru, Film şi Televiziune din Budapesta), Stere Gulea (regizor, profesor al UNATC), Adina Brădeanu (consultant la Universitatea Oxford, doctorand în Departamentul de Cercetare şi Educaţie în Arte şi Media la Universitatea Westminster) şi Cristian Tabără (directorul departamentului de film din TVR).
Mihai Fulger (Observatorul Cultural), Vasile Arhire (TVR Iaşi), Lucian Maier (liternet.ro), Andrei Rus (Film Menu) şi Cristina Zaharia (port.ro) au format juriul presei.
"Întrucât cele patru scurtmetraje documentare au fost foarte diferite, atât ca abordare, cât și ca subiect, am decis ca filmul a cărui echipă a fost cea mai sudată să primească Premiul presei", este motivația Juriului presei. "Acest aspect se simte în regie, montaj, imagine, în totalitatea producției în sine, vizibil făcute cu plăcere. "Block no. 6/Blocul nr. 6" a realizat cel mai bine ce și-a propus și, mai mult de atât, a funcționat ca un document, a vorbit despre o realitate", spune, în continuare, motivația jurnaliștilor.
"Patru oameni care trebuie să lucreze împreună - la început, asta este o provocare. Nu ne cunoșteam, nu știam dacă filmarea va ieși bine, dacă o ne vom înțelege", povestește Andrada Popan Dorca, cea care a coordonat producția documentarului câștigător, despre ce au însemnat primele zile ale echipei ei.
Agnieszka Kowalczyk (Polonia), Tomáš Potočný (Cehia), Julianna Borzsei (Ungaria), Marius Apopei (România) constituie echipa care a conceput, filmat și editat "Summer with Mosquitoes", un documentar despre satele comunităţii de etnici polonezi.
Confession/Confesiunea este cel de-al treilea film realizat în cadrul AW, fiind legat de practicarea magiei albe în spaţiul bucovinean și care i-a adus împreună pe Jan Rendl (Cehia), Zsofi-Lili Kovacs (Ungaria), Wiktoria Szymanska (Polonia) și Costel Zaharia (România).
Echipa formată din Iulia Enculescu (România), Annegret Sachse (Germania), Matei Budeș (România) și Dávid Szönyei (Ungaria) a produs documentarul "Three Conversations/Trei conversații", un film despre echipa de fotbal sătească, văzută ca o miniatură a satului.
Fiecare echipă a fost formată dintr-un regizor, un director de imagine, un editor și un producător. Cu toții s-au întâlnit pentru prima dată la 1 august, la începutul workshopului.
Tutorii care au susținut ateliere și i-au îndrumat pe cei 16 participanți la workshop în realizarea documentarelor sunt celebrul regizor iranian Rafi Pitts, Nino Kirtadze (regizoare de filme documentare, fost consilier al preşedintelui georgian şi jurnalist în zone de război), alături de trainerul Thierry Garrel, Marijke Rawie (preşedinta ExpertDocs), Michal Bregant (decanul universității FAMU din Praga), documentaristul John Appel, Jean Rozat (directorul televiziunii ARTE France), Martichka Bozhilova (producător AGITPROP, Bulgaria), trainerul Maarten Roos și regizoarea Adina Pintilie.
"Este unul dintre puținele locuri, dacă nu singurul, în care ești liber să te exprimi atunci când vorbești despre ceva", spune regizorul Raffi Pitts, unul dintre trainerii care lucrează de la începuturi cu Aristoteles Workshop. "Ce e foarte important pentru mine e ca studenții să înțeleagă că pentru a fi un bun regizor, sau un bun operator sau editor nu trebuie să repeți ceva ce ai văzut deja, ci să te ghidezi după cine ești și ce îți spune sensibilitatea ta, ce simți. E foarte greu să fii tu însuți în industria asta, pentru că toți am văzut filme care ne-au plăcut și cu toții am vrea să aparținem grupului de regizori care fac acel tip de filme. Dar, când tragi linie, vezi că filmele regizorilor, operatorilor sau editorilor buni sunt ușor recognoscibile, pentru că acolo e munca lor, semnătura lor. Ceea ce încerc să fac este să îi încurajez pe studenți să nu le fie frică să fie cine sunt, să își asume dacă pot sau nu face ceva. Să nu le fie frică să își exprime propriul frumos."
"Aristoteles este un workshop special pentru că aduce împreună tineri regizori care înțeleg aici, într-un ritm extrem de intens, de numai cinci săptămâni, ce înseamnă de fapt business-ul industriei de film", spune trainera Nino Kirtadze. "Ei încep să învețe cum pot gestiona tensiunea și stresul care vin odată cu producția, astfel încât să devină "profitabile" pentru film, pentru regie și pentru întreaga echipă și cum să le conducă pe toate într-un program de filmare foarte strict, într-un timp scurt și foarte bine organizat."
"Acest workshop, aflat la a cincea ediție, începe să devină o sursă de tineri documentariști", spune regizorul Stere Gulea.
Informații pentru editori
Peste 120 de tineri au aplicat în primăvara aceasta pentru a participa la cea de-a cincea ediție a AW, majoritatea din Europa Centrală şi de Est. Deşi, pentru prima dată, workshopul a primit dosare de înscriere şi de la tineri din S.U.A , Australia sau India, targetul de dezvoltare de film documentar a fost şi rămâne Europa Centrală şi de Est. Au fost selectaţi 16 candidaţi: șase români, cinci unguri, trei cehi şi doi polonezi, dintre care 12 sunt studenţi sau absolvenţi ai universităţilor unui consorţiu proaspăt fondat special pentru acest workshop. Acesta este format din AWA (Aristoteles Workshop Association), UNATC (Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică - Bucureşti, România), FAMU (Academia de Artă Cinematografică - Praga, Republica Cehă) și SZFE (Universitatea de Teatru, Film şi Televiziune - Budapesta, Ungaria), consorțiu recunoscut şi sprijinit de Programul MEDIA al Uniunii Europene.
Rafi Pitts este un regizor iranian celebru, recunoscut ca făcând parte din noul val de cinematografie iraniană. A copilărit în Teheran, unde a locuit într-un apartament de la subsolul unui studio de post-producţie cinematografică. A fugit din ţară în 1981, din cauza războiului dintre Iran şi Irak şi s-a stabilit la Berlin. În 1991, a obţinut Diploma de cinematografie şi fotografie la Colegiul Harrow din Londra. Primul său scurtmetraj, In Exile (1991), a fost selectat la Festivalul Internaţional din Londra în acelaşi an. S-a mutat la Paris şi a lucrat cu Leos Carax, Jacques Doillon şi Jean-Luc Godard. Filmele lui Rafi Pitts au câştigat premii internaţionale. Primul său lungmetraj, Season Five (1997), a fost prima coproducţie franco-iraniană de la Revoluţia Iraniană din 1979 şi a avut premiera la Veneţia. Sanam (2000) a fost foarte aclamat de criticii francezi şi supranumit « Cele patru sute de lovituri/Les quatre cents coups». În 2003, a prezentat la Locarno un documentar foarte controversat, Abel Ferrara: Not Guilty. It's Winter (2006) a avut premiera la Berlin, în competiţie, iar un an mai târziu, Festivalul Internaţional de la Seattle l-a onorat cu Premiul "Emerging Masters" pentru toată filmografia sa. Ultimul său film, The Hunter, a fost selectat în competiţie, pentru Leul de Aur, la cea de-a 60-a ediţie a Festivalului Internaţional de la Berlin.
Nino Kirtadze a fost consultant al Preşedintelui Republicii Georgia şi jurnalist derăzboi în Cecenia şi în alte conficte armate din Armenia, Azerbaijean şi Georgia. Primul ei film documentar, Les Trois Vies d'Edouard Chevardnadze/The Three Lives of Eduard Shevardnadze, a fost proiectat la Festivalurile Internaţionale de la Toronto şi Cannes. În 2005, alt documentar al său, The Pipeline Next Door, a primit premiul pentru Cel mai bun film documentar din partea Academiei Europene de Film. Chiar de la debutul său cinematografic, Nino Kirtadze a stabilit cu fermitate o intensitate vizuală, structuri narative puternice şi abordări metaforice. Camera ei reuşeşte să jongleze înainte şi înapoi, între natural şi supranatural. Printre documentarele sale de lungmetraj, care au câştigat premii internaţionale prestigioase , se numără şi popularul documentar german Chechen Lullaby (2002, Premiul de Aur Adolf Grimme).
Marijke Rawie este preşedintele ExpertDocs şi s-a specializat în pitching, training şi consultanţă de film documentar pentru coproducţii internaţionale. ExpertDocs oferă expertiză autorilor de film documentar, caselor de producţie şi forumurilor de pitching pentru a înţelege mediul global al coproducţiilor de film documentar internaţionale şi know-how pentru direcţionarea proiectelor sale către pieţe internaţionale. Marijke Rawie a fost directorul Departamentului de Artă şi Film Documentar la AVRO TV, primul post public de televiziune din Olanda, între 1991 şi 2006. În 1991 a fondat programul de film documentar AVRO Close-Up, care a devenit rapid una dintre entităţile de coproducţie şi cofinanţare a documentarelor din Europa, cu recunoaştere internaţională: Emmy, Golden Fipa, Golden Bear, Golden Calf, Academy Award, Banff Rocky Award, Golden NYF, Golden Link etc. În prezent, Marijke Rawie este atât consultant independent de film documentar pentru case de producţie naţionale şi internaţionale, cât şi trainer de pitching pentru documentare, pentru festivaluri de film şi forumuri: vicepreşedinte al EBU Documentary Group (1998-2006), vicepreşedinte al Advisory Board Discovery Campus Masterschool, membru al comitetului de conducere al Primului Congres al Producătorilor de Artă, expert în film documentar şi trainer de pitching la EDN, expert în film documentar la Eurodoc etc.
Thierry Garrel şi-a început cariera lucrând ca cercetător la Radioteleviziunea Franceză (ORTF). A fost directorul Programului Tinerii Autori şi, mai târziu, directorul Departamentului de Documentare şi Arhive, la Institutul Naţional al Audiovizualului din Franţa (INA). Printre producţiile de film pe care le-a condus se numără impresionantele serii: Cinecourt (1976), Le Choc des Cultures (1977), Rue des Archives (1978-1981), Hieroglyphes (1975), Juste une Image (1982-1983, serie câştigătoare a Marelui Premiu pentru Televiziune, Franţa) şi L'inapercu (1985).
Timp de 21 de ani, Thierry Garrel a fost directorul Departamentului de Film Documentar şi coordonator de Programe de Animaţie şi Artă Video la ARTE, unde a lansat serii de succes, ca: Palettes, Contacts, Cinema de Notre Temps, Histoire Parallele şi o serie de filme documentare de lungmetraj, Grand Format, care cuprinde peste 200 de documentare internaţionale foarte premiate.
Aristoteles Workshop Association
Aristoteles Workshop Association (AWA) a fost fondată, în 2005, de Cristina Hoffman și Dan Nuțu, cu sprijin substanţial, moral şi material, din partea Televiziunii ARTE și oferă în România un program anual unic de training şi dezvoltare în producţia de film documentar - Aristoteles Workshop, la care sunt invitaţi să participe autorii de film documentar creativ, DOP, editorii de imagine şi de sunet, şi producătorii din Europa Centrală şi de Est. Workshop-ul este co-finanţat de Centrul Naţional al Cinematografiei şi de Programul MEDIA al Uniunii Europene, şi este organizat cu sprijinul Institutului Cultural Român (ICR), AVIS, iStyle și Casa Călin din județul Vama.
AWA este producătorul unor documentare care au primit aprecierea publicului şi a juriilor internaţionale, fiind finaliste în selecţia oficială sau câştigătoare ale unor festivaluri de marcă. În 2010, trei dintre cele patru filme documentare produse la Aristoteles Workshop 2009 au fost selectate la festivaluri internaţionale de film renumite. Căutare, regizat de Ionuţ Piţurescu, a reprezentat România în secţiunea Quinzaine des Réalisateurs a festivalului de film de la Cannes şi a premiul secţiunii. Rebel, Rebel, regizat de Mihai Bauman şi Alexandru Belc, a fost selectat la secţiunea First Steps a Festivalului Intenaţional de Film Documentar Visions du Réel de la Nyon, Elveţia, din aprilie. Femei pe pânză, regizat de Otilia Babără, a fost selectat în Secţiunea Principală a Festivalului Internaţional de Film Documentar Cronograf de la Chişinău, Republica Moldova, în mai, unde a câştigat Premiul pentru debut, oferit de Uniunea Cineaştilor din Moldova. În anii precedenți, AW a mai produs documentare selectate și premiate la festivaluri internaționale, printre care: "Nu te supăra, dar..." (r: Adina Pintilie), "Bar de zi şi alte povestiri" (r: Corina Radu), "Ciobanul Zburător" (r: Cătălin Muşat).
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp